
DPG Media lanceerde deze week haar eigen puzzelapp genaamd Puzzelfit.
In deze nieuwsbrief las je eerder al dat bij de New York Times meer minuten doorbrengen met puzzelen dan met het lezen van nieuws, dus is het niet verrassend dat ook Nederlandse partijen hier vol op inzetten. Een paar weken geleden lanceerde BNR een door AI-gegenereerde nieuwspuzzel en nu komt DPG met een aparte app. Daar ben ik natuurlijk in geïnteresseerd en dus vroeg ik product manager Peter Van Hoecke naar meer informatie.
Wat is de gedachte achter een losse puzzel app?
‘DPG Media heeft de voorbije jaren met succes puzzelen digitaal laten groeien op alle nieuws- en magazinemerken: in bereik en volume met laagdrempelige puzzels die een nieuw publiek bereiken, maar ook in waarde met een kwalitatief aanbod en een selectie van exclusieve puzzels voor abonnees. Maar onze puzzelaars hebben ook een luide stem, en dus hoorden wij al langer de vraag naar méér en moeilijkere puzzels.
Die belofte kunnen we beter waarmaken in een aparte app. Denk aan een digitaal puzzelboek – gefocussed op ontspanning, overzichtelijk en met uitdaging voor alle niveaus. Met Puzzelfit bieden we abonnees nu deze digitale extra – waar ze quasi eindeloos kunnen puzzelen.’
En is het aanbod hetzelfde van puzzels als bij de titels en komt er dan ook een ander abonnement bij?
‘We breiden het aanbod in Puzzelfit fors uit voor puzzelfanaten. Zo vinden onze abonnees er de vertrouwde puzzels die ze al kennen van bij hun favoriet merk en daar voegen we nog exclusieve puzzels (zoals Het Woord 7) en meer moeilijkheidsgraden toe (voor beginners en gevorderden). Met een selectie braintraining spellen komt er medio april nog extra uitdaging en variatie bij.
Daarbovenop voegen we gemak toe met bijvoorbeeld een snelle ingang naar je favorieten en weldra ook statistieken zoals streaks en highscores bij elke puzzel.
Voor de fervente puzzelaars onder onze Libelle, Margriet en Flair abonnees – en dat zijn er heel wat – is er met Puzzelfit nu een digitale extra binnen hun abonnement. De toegang is voor hen inbegrepen, met uitzondering van digitaal basis abonnees. Er komt geen puzzelabonnement -, onze focus ligt op het toevoegen van dagelijks spelplezier voor bestaande abonnees en hun gezin.’
Enkele weken geleden stond op de site van de Volkskrant een artikel over hoe de puzzels online een succes werden bij DPG en in een stroomversnelling kwam door de toevoeging van Woordle in 2021.
Dit artikel verschenen als eerst in mijn gratis wekelijkse nieuwsbrief. Schrijf je hier gratis in.