
Deze week werd de lancering van De Geïllustreerde Kunstmatige Intelligentie (DGKI.nl) aangekondigd in een artikel op Villamedia. De site is een landelijk AI-nieuwsmedium, opgericht door Merien ten Houten van het Eindhovense mediabedrijf Media52 en eerder oprichter van Ilse Media en NU.nl. Hij start de site samen met Bart Brouwers, zij pasten AI eerder toe bij artikelen voor nieuwssite Innovation Origins. Dit gaan ze nu dus ook doen voor landelijk nieuws.
De software achter DGKI haalt zijn inspiratie voor nieuws van sociale media en Google en werkt met ChatGPT. Het kijkt welke onderwerpen veel aandacht krijgen, en zoekt daar vervolgens bronnen bij.
Foto bij artikel gemaakt door DALL-E
Op Villamedia.nl zegt Ten Houten: Aan de hand van de informatie die hij vindt, schrijft hij een verhaal én maakt hij een afbeelding. Dat is bewust een illustratie en geen echt-lijkende foto. Zodat het meteen duidelijk is dat de mensen op het beeld niet de échte mensen zijn waar het verhaal over gaat.
Omdat één bron géén bron is, zoekt DGKI altijd naar minstens twee bronnen voor een verhaal. Dat kunnen sites van nieuwsmedia zijn, maar ook vakbladen of andere bronnen.
Geen consumentenproduct
Het zou zomaar kunnen dat deze site snel opgepikt wordt door Google en zodoende ook veel verkeer kan trekken. Daarom vroeg ik Ten Houten of er al een toename in verkeer te zien is: ‘Omdat dit geen consumentenproduct is is het bereik ook niet zeer relevant voor ons. En eerlijk gezegd verwacht ik dat niet, omdat we toch dubbelen met gevestigde websites en we niet heel snel beter zullen scoren dan die sites.’Gevraagd naar de definitie van nieuws zegt Ten Houten: ‘Het is veel minder hard gedefinieerd dan dat. Het hele systeem is gemaakt met AI, er zitten weinig ouderwetse business rules in. Er worden verschillende bronnen gebruikt. Google Trends is een ’trage’ bron, dus niet heel geschikt. Over de details wil ik natuurlijk geen mededelingen doen, het is ook een recept. Maar we volgen niet één bron en we volgen zeker geen RSS feeds van populaire nieuws sites.’
Weinig bedreigend voor bestaande publicaties
Op mijn vraag of bestaande nieuwssites zich zorgen moeten maken: ‘Voorlopig is dit een experiment en daarmee weinig bedreigend voor bestaande publicaties. De kans dat we precies dit omzetten in een commercieel product is ook niet groot. Voorlopig is het een experiment en daarmee weinig bedreigend voor bestaande publicaties. De kans dat we precies dit omzetten in een commercieel product is ook niet groot.’ Op mijn vraag of hij al iets vernomen heeft van de uitgevers: ‘Zij kijken nieuwsgierig toe.’
Oplossingen komen vrijwel nooit van journalistieke spelers
Bart Brouwers geeft nog een waarschuwing af: ‘Overal op de wereld zijn mensen nu aan het spelen met AI, vanuit de overtuiging dat het oplossingen kan bieden voor diverse grote en kleine problemen waar de mens tegenaan loopt. Hartstikke mooi. Wat daarbij opvalt is dat veel van die oplossingen het journalistieke werkveld raken, maar vrijwel nooit van journalistieke spelers afkomstig zijn. Dat is vergelijkbaar met de tijd van de opkomst van internet: andere grote partijen bepaalden de koers terwijl de journalistiek heel lang de mogelijkheden onderschatte, negeerde of zelfs verwierp. Ook zijn de grote journalistieke media meer bezig met het verhogen van de dijkbewaking dan met het verkennen van de mogelijkheden. Dat zou wel eens net zo schadelijk voor de journalistiek kunnen worden als destijds, toen we ook het initiatief aan anderen lieten. Voor ons is dat een belangrijke inhoudelijke overweging: hoe klein we ook zijn, we vinden dat we een verantwoordelijkheid hebben om vanuit een journalistiek hart en met journalistieke doelstellingen de mogelijkheden te verkennen. Om op die manier tot een completere invulling van onze maatschappelijke taak te komen, aanvullend op wat de journalistiek nu al doet.’
Eerder werd Resport.nl al gelanceerd door Mediahuis, maar zij richten zich volledig op sportnieuws. Dit is voor zover mij bekend de eerste site die zich richt op algemeen nieuws in Nederland.