12 februari 2025

Funda Makeovers na anderhalf jaar weer terug van weggeweest

Na bijna anderhalf jaar stilte is het heerlijke Instagram-account Funda Makeovers eindelijk weer terug van weggeweest. Ik ben altijd gefascineerd door Nederlandse accounts die op eigen kracht ruim 350.000 volgers hebben opgebouwd en vroeg Beitske de Jong naar haar motivatie om dit account weer op te pakken.

Je account heeft enorm veel volgers, kun je kort omschrijven wat je op het account doet?

‘Op @fundamakeovers plaats ik voor- en nafoto’s van huizen die na een verbouwing binnen een jaar opnieuw op Funda staan. Daar zet ik ook de vraagprijs van de eerste keer, de koopsom en de nieuwe vraagprijs bij. In de meeste gevallen gaat het om huizen die zijn gekocht om na een verbouwing met winst te verkopen. Het is fascinerend om te zien wat zo’n verbouwing met de vraagprijs doet. En het is intrigerend, inspirerend en soms shockerend om te zien hóe huizen worden verbouwd. Extra vierkante meters leveren veel op, en huizen worden vaak ‘gestyled’ op de markt gezet, omdat mensen niet alleen een huis op een bepaalde locatie, maar ook een ‘sfeer’, een gevoel kopen.’

Na een pauze ben je nu weer begonnen, wat maakt dat je weer actief bent?

‘Door nieuwe wetgeving en huizencrisis kwamen er veel minder ‘geflipte huizen’ (zoals dat heet) op de markt. En veel huizen werden op dezelfde manier verbouwd. Ik merkte er bij de volgers, maar misschien nog wel het meest bij mezelf, behoefte was aan vernieuwing. Ik heb een heleboel plannen gehad, lijntjes uitgezet, formats ontwikkeld en met mensen gepraat. Om uiteindelijk weer bij de kern uit te komen. Maar wel met nieuwe ideeën die in de komende tijd een plek gaan krijgen op en naast het account. Zo heb ik net de eerste twee afleveringen opgenomen van een luchtige huizen-podcast ‘Kijken zonder kopen’, samen met architectuurhistoricus Valentijn Carbo (bekend als presentator bij KRO-NCRV’s Binnenstebuiten). Heel leuk om daarin samen op te trekken, en om mijn huidige carrière als radiomaker / presentator te combineren met mijn liefde voor Funda.’

Vermoedelijk al vaak aan je gevraagd, maar hoe kom je de makeovers op het spoor?

‘Doordat er zo ontzettend veel volgers zijn, heb ik ook in heel Nederland ogen die meespeuren. Ik krijg veel berichten van mensen via DM, die schrijven ‘Volgens mij heb ik er één gespot!’. Die interactie en betrokkenheid is er vanaf het begin geweest en vind ik ontzettend leuk en waardevol. En daarnaast heb ik ook zo mijn eigen trucjes 😉.’

Wat is je ambitie met dit account?

‘Als ik groot droom, dan hoop ik het account verder uit te breiden naar een online platform waarin naast de make-overs ook (op een lichte manier) aandacht is voor het verleden, de geschiedenis van de huizen. Ik heb zelf een grote liefde voor authentieke elementen en vind het ook belangrijk dat niet alles rücksichtsloos gesloopt wordt. Een huis vertelt ook een verhaal, als bewoner ben je in zekere zin passant. Toch zien we een huis vaak als een blank canvas waar we helemaal onze eigen invulling aan willen geven. Als je kijkt naar de woningtijdschriften die nu op de markt zijn, is er maar heel weinig aandacht voor het incorporeren van oude elementen van een huis in een modern interieur. Zodra je een woord als ‘erfgoed’ gebruikt haken veel mensen af (saai!), maar Open Monumentendag trekt jaarlijks wél 1,7 miljoen bezoekers en er is al jaren een enorme markt voor vintage meubels. Daar ligt dus nog een enorm gat (of potentie, zo je wilt), waar ik de komende tijd graag verder in spring.’

Denk je dat er ook een verdienmodel voor het account is en droom je er wel eens van hier van te leven?

‘Tot nu toe heb ik aanbiedingen afgeslagen (ik wil er geen commercieel account van maken), maar voor deze ‘herstart’ ben ik zeker gaan nadenken over manieren om het account méér te maken dan alleen een hobby. Voor de korte termijn denk ik aan een initiatief als ‘buy me a coffee’ of ‘petje af’, maar voor samenwerkingen sta ik ook open, mits het echt goed past bij het account. Om zelf nog beter in de materie te komen heb ik vorig jaar een opleiding gevolgd aan de Nederlandse Interieur Academie. Wellicht verschuiven mijn werkzaamheden straks meer en meer van mijn huidige werk als radiomaker/presentator (bij NPO Klassiek) naar een mediamaker met een focus op huizen en interieurs.’

Klik hier om een kijkje te nemen op het account van Beitske

Dit artikel verscheen als eerste in mijn gratis wekelijkse nieuwsbrief. Schrijf je hier in en ontvang deze vanaf nu iedere zondagochtend.