De NMO Online-cijfers voor februari zijn bekend gemaakt. Het viel me op dat deze een stuk lager zijn dan een paar maanden geleden.
Omdat februari natuurlijk minder (29) dagen telde heb ik alle data sinds de lancering van de nieuwe cijfers bekeken en bovenstaande grafiek gemaakt. Daarbij heb ik het daggemiddelde berekend van de Top-10 grootste merken. Hierin is te zien dat de grootste merken in februari ruim 17% bereik hebben verloren sinds september 2023. Vergeleken met de coronajaren is het verlies ruim 22% (de cijfers van nu vergeleken met de NOBO-cijfers van destijds).
De grote daling lijkt vooral veroorzaakt door een dip in het Facebookverkeer (uit een analyse van CrowdTangle, want dat kan nu nog).
Nu hoorde ik in de podcast van Group M dat de cijfers voor lineaire tv ook waren gedaald en dat de oorzaak hiervan deels lag in het feit dat het panel vervangen was zonder dat dit was gecommuniceerd. Ik ben niet volledig op de hoogte van de berekeningsmethode van de NMO Online-cijfers, wat eveneens invloed zou kunnen hebben. Als ik zie dat er volgens NMO miljoenen appgebruikers in de maand zouden zijn, lijkt het mij op een steekproef gebaseerd en niet op werkelijke cijfers. Maar als er iemand meeleest die de methode goed kent, laat het me weten!
Google rolde begin maart ook een grote update uit en ik merk in de markt dat hier ook de eerste gevolgen van te zien zijn. Zo zijn het (eigenlijk voor het eerst in jaren) onzekere tijden die je natuurlijk in deze nieuwsbrief kunt blijven volgen.