15 april 2025

Nederlandse tool Podcaist gaat concurrentie met ElevenLabs aan

In december vertelde ik dat ik onder de indruk was van GenFM van ElevenLabs. Deze tool kan een vraaggesprek tussen twee mensen maken van ieder geschreven artikel. Daarna ontving ik een bericht van hoogleraar Journalistiek Bart Brouwers. Hij gaf aan dat hij deze techniek al een jaar toepast bij de tool  ‘Podcaist’. Daarop besloot ik het te testen (luister hier naar samenvatting van mijn laatste drie nieuwsbrieven) en een aantal vragen te stellen aan Bart Brouwers en mede-oprichter Merien ten Houten.

Na mijn bericht over GenFM, meldde je dat jullie Nederlandse tool podcaist.com dit al een jaar kan. Ik heb het nu getest, de resultaten zijn inderdaad redelijk vergelijkbaar. Bij jullie kan ik zelf de tekst nog aanpassen als ik wil en dat is een enorme pré. Op welke punten onderscheiden jullie je nog meer?

‘Twee punten inhoudelijk noemde je al: keuze tussen Nederlandse of Engelse stemmen in conversatie (de Engelse zijn al veel beter dan de Nederlandse, maar ook die zullen we blijven updaten zodat we ook de ontwikkelingen op dat vlak kunnen meenemen) en die edit-mogelijkheid. Daarnaast hebben we ook een commerciële keuze: je kunt dit helemaal self-service doen, of het door ons laten uitvoeren. We zijn namelijk niet alleen een tech-bedrijf maar ook een journalistieke organisatie. Om die reden heeft bijvoorbeeld De Limburger ons toevertrouwd om ook de inhoudelijke keuzes te maken (de twee meest relevante onderwerpen uit het aanbod van de dag kiezen én de editing ervan ligt in onze handen). Een voorbeeld daarvan hoor je hier.’

Ik merk dat de stemkwaliteit (net als bij GenFM) nog niet van een kwaliteit is dat er nu graag een uur naar zou luisteren als podcast. Gaat deze kwaliteit verbeteren en op welke termijn?

‘Ja, dat kunnen we heel makkelijk beloven. Er gaan meer aanbieders komen en de bestaande aanbieders worden beter. Dat is een constant proces: volgende maand is alweer beter dan nu, en zo zal dat doorgaan. Dat is trouwens nog geen garantie voor ‘prettig luisteren’. Ik denk dat we het erover eens zijn dat NotebookLM heel natuurlijke stemmen heeft, maar er zit desondanks een ‘maniertje’ in hun taalgebruik waarvan je op een gegeven moment echt wel genoeg krijgt. Het zal dus ook gaan om afwisseling, zowel in stijl als in stemmen. Voor De Limburger hebben we al een paar keer bewust de host en de gast vervangen.’

ElevenLabs richt zich ook op de ‘gewone’ consument en bieden GenFM is een variant voor samenvattingen die vooral makers zullen gebruiken. De onboarding bij ElevenLabs is echt gericht op groot gebruik. Hoe profileren jullie je ten opzichte van hen met deze tool?

‘Met podcaist als self-service tool kan iedere individuele gebruiker er direct mee aan de slag. We hebben een overzichtelijke voorselectie voor taal, stemmen en stijlen. Dat is volgens ons wat gebruiksvriendelijker. Maar minstens zo belangrijk: met podcaist maak je een podcast, een conversatie tussen twee mensen. Ook dan kun je een samenvatting maken van een document (zie bijvoorbeeld wat we we maakten van ‘Nieuwe Koers voor Hilversum’), maar dat zal altijd resulteren in een gesprek tussen twee mensen.’

Er lijkt nu een momentum te zijn voor Europese techbedrijven. Voelen jullie dit ook en wat zijn jullie plannen de komende periode?

‘Ja, dat voelen we heel sterk. (zie ook dit artikel over cloudalternatieven). Maar in alle eerlijkheid: vooralsnog hebben we een behoorlijke VS afhankelijkheid. We werken actief om die te verminderen. Doel daarbij is ons volledig los te koppelen van invloeden uit landen die je liever buiten de deur wilt houden. Inclusief VS en China. We hebben reden om te denken dat we daarin gaan slagen.’

Klopt mijn aanname dat veel AI-tools een mogelijkheid hebben om tekst samen te vatten en zodra zij ook audio goed beheersen er snel meer concurrenten op kunnen staan?

‘Er zal zeker meer concurrentie komen. Belangrijk is dat er een verschil blijft tussen platte samenvattingen (daar ligt niet onze focus) en conversationele output (daar wel). Dat laatste luistert toch wat prettiger. We passen dus de boodschap aan aan het medium. Bovendien kunnen we dankzij het totale Laio-pakket (tekst, plaatjes, video) zaken gaan combineren om specifieke producten te kunnen blijven aanbieden, ook als er meer concurrentie is. Tot slot proberen we onderscheid te blijven bieden vanuit onze journalistieke basis.’

Waar verwacht je dat het bedrijf en de techniek in 2030 staan?

‘2030? Volgende maand is al spannend met wat er mogelijk is, of gezien de geopolitiek misschien ineens onmogelijk is. Bovendien zal ook de markt (consumenten én business) constant blijven veranderen. We zullen dan meebewegen. Maar de volgende stap is zeker video. We zijn nu al goed in staat om met Laio korte video-teasers te maken in elke gewenste stijl.’

Probeer Podcaist zelf

Als trouwe lezer van deze nieuwsbrief mag ik je een kortingscode aanbieden waarmee je de tool zelf gratis kunt testen. Gebruik je de code VAN6_2025 kun je hier -een beetje afhankelijk van de lengte- één tot drie podcasts mee opnemen (ongeveer 20 minuten. Ga naar de site Podcaist.com en voer de code in.

Luister hier naar een aflevering met een samenvatting van mijn laatste drie nieuwsbrieven.