8 april 2025

Omroep West komt met ‘leidraad voor loterijberichten’

Nu ik al tien jaar met mijn neus in de data van nieuwsmedia zit, weet ik dat je het woord ‘loterij’ maar in de kop hoeft te zetten en het artikel wordt automatisch goed gelezen. Het is dezelfde categorie als ‘fatbikes’ en ‘tiny houses’.

Maar het wringt natuurlijk wel. Op de site van Omroep West las ik in een commentaar van hoofdredacteur Henk Ruijl dat ze daar op de redactie ook discussie hebben over deze artikelen. Zo schrijft Ruijl: ‘Meerdere lezers meldden zich bij ons met de vraag of we ons wel realiseerden hoeveel reclame we dan steeds maakten voor het meedoen aan een loterij. Dat we gokken in de hand werkten en dat aan deelname aan kansspelen maatschappelijke risico’s zijn verbonden. Dat het meest extreme risico is verslaafd te raken aan kansspelen of gokken. Ook is er het risico dat kwetsbare doelgroepen (bijvoorbeeld mensen met een verstandelijke beperking of jongeren) verkeerde inschattingen maken van hun kansen om te winnen bij deelname aan kansspelen.

Nu is er een ‘leidraad loterijberichtgeving’ ontstaan. ‘Met dank aan meedenkende, kritische volgers en met dank aan het journalistieke debat op de redactie. In deze richtlijn is opgenomen dat we alleen berichten over loterijen plaatsen als wij zelf winnaars kunnen spreken (en hiermee verdieping aanbrengen).

Tenzij er sprake is van een uitzonderlijk journalistiek belang en een toelichting bij de winnaar vanuit bijvoorbeeld privacy-oogpunt niet is toe te voegen of te achterhalen.’

Ik vind het heel goed dat nieuwsmerken inzicht geven in de processen op een redactie. Zo reageerde AD-hoofdredacteur Rennie Rijpma op klachten die huisartsen op de LinkedIn hadden over bepaalde koppen die op de site boven artikelen werden gezet. Als jullie meer van dit soort commentaren kennen, stuur me vooral een linkje toe ter inspiratie.

Dit artikel verschenen als eerst in mijn gratis wekelijkse nieuwsbrief. Schrijf je hier gratis in.