Bram Mullink is sinds een half jaar hoofdredacteur van Quest. Het wetenschappelijke tijdschrift viert deze maand haar 20e verjaardag. Op LinkedIn zag ik dat zij sinds een maand ook een digitaal abonnementen model hebben. Daar wil ik natuurlijk graag meer over weten en daarom legde ik Bram dezelfde vragen voor die ik een paar weken geleden 5 andere hoofdredacteuren stelde over hoe digitale abonnementen.
Wat is het doel nu niet alles meer gratis is op de site van Quest?
‘Voor mijn komst werden slechts sporadisch verhalen uit print ook online gepubliceerd. We voegen dus additionele content toe aan onze site. Naast de stukken uit print zullen ook columns, dagelijkse quizzen en puzzels nog worden toegevoegd. Zo maken we de waarde voor onze abonnee steeds groter. Dus we hebben onszelf best een stevige uitdaging gegeven; èn bereiksgroei èn conversie naar betaalde abonnees door content af te sluiten van gratis gebruik. Het starten met premium en een uitgebreidere digitale propositie heeft als doel om onze lezers de keuze te geven wat de prettigste manier van lezen voor hem of haar is.’
Klopt mijn aanname dat Google de belangrijkste verkeersbron is?
We hebben inderdaad Google als belangrijke verkeersbron, maar onze nieuwsbrief (ruim 100k abonnees) is ook een erg belangrijk voor verkeer. We zullen de komende jaren werken aan meer organisch en terugkerend verkeer. Doel is natuurlijk dat het totale bereik van ons merk groter wordt en onze (enorm jonge) online doelgroep ook de verhalen met de hoogste kwaliteit te bieden. Het zal ook een proces van lange adem zijn. We hopen op termijn een even grote digitale abonneeomzet te hebben als dat we in print hebben.
Hoe ziet jullie abonnee model er uit?
We zijn gestart met een hybride model. Grotendeels freemium (dit zijn gratis artikelen) en een gedeelte metered. Metered betekent dat lezers 3 artikelen gratis kunnen lezen en in deze categorie krijgen ze dan daarna een betaalmuur te zien. Als Premium abonnee krijg je, naast onbeperkte toegang tot de eerder genoemde verhalen, de beste verhalen uit onze printedities, wetenschapsactualiteit en verdiepende stukken. We voegen de komende maanden steeds meer toe aan de propositie voor de paywall. Kortere wetenschapsnieuwtjes en bijvoorbeeld de populaire Vraag en antwoord rubriek (met antwoorden op vragen van onze lezers) blijven open beschikbaar.
Het digitale abonnement kost 3 euro per maand (bij het afsluiten van een jaarabonnement), dus voor 75 cent per week lees je Quest digitaal.
Dit artikel verscheen in nieuwsbrief #61. Wil je ook iedere zondag een gratis nieuwsbrief met nieuws op snijvlak van marketing, data en online media? Schrijf je hier in.