4 februari 2025

Volkskrant stopt met Facebook

Tientallen organisaties hebben het afgelopen jaar besloten om X te verlaten, nu Elon Musk het platform bij de politiek is gaan betrekken. Nu ook Meta (van Facebook en Instagram) de kant van Trump gekozen heeft, is het te verwachten dat organisaties ook hier gaan stoppen. Stoppen is wel een stukje ingewikkelder, want anno 2025 komt gemiddeld 1 op de 10 unieke bezoekers per maand nog via Facebook naar de site. Als je stopt, lever je dus een flink deel van je sitebezoek in. Het aantal bezoekers via X is slechts 1 op de 200, dus dat voel je als commerciële partij niet in je portemonnee. En ook publieke organisaties zullen niet snel stoppen, omdat ze bang zullen zijn een politiek besluit te nemen door te stoppen, terwijl ze juist als opdracht hebben alle burgers willen bereiken.

Met bovenstaande informatie in gedachten, is het een opvallend besluit van De Volkskrant om te stoppen met het delen van berichten op hun Facebook-pagina. Een principieel besluit dus, zo licht hoofdredacteur Pieter Klok toe in een commentaar: ‘Nadat Mark Zuckerberg, baas van onder meer Facebook, Whatsapp en Instagram had besloten factcheckers te ontslaan en meer ruimte te bieden aan haatzaaiende berichten, stopten we direct met de verspreiding van berichten via Facebook. Over Instagram denken we nog na. Hier ging een lange periode van discussie aan vooraf.’  Verderop zegt hij: ‘Om nieuwe lezers te blijven bereiken zullen we onze eigen digitale kanalen versterken: in de eerste plaats onze app en website, maar ook onze nieuwsbrieven en pushberichten en onze snel groeiende podcasts.

Nog niet iedereen op de redactie is overtuigd. Sommigen zijn bang dat we ons opsluiten in onze eigen bubbel, waardoor de tegenstellingen in de samenleving alleen maar verder worden versterkt.’

Lees hier het hele commentaar met verdere uitleg van de beweegredenen.