RTL Nieuws en RTL Boulevard waren twee losse domeinnamen en dus websites. Fijne scheiding van nieuws voor de lezer, maar als je wilt concurreren met de grootste nieuwssites van Nederland is dit natuurlijk geen fijne oplossing.
Deze week kondigde RTL een samenvoeging van deze sites aan. Ik vroeg adjunct-hoofdredacteur Dennis van Luling om een toelichting van deze keuze:
‘In de komende maand komen we met een nieuwe app en website, waar RTL Nieuws de voorpagina samenstelt, samen met alle verhalen van RTL Boulevard en actuele RTL-fragmenten. In de appstore zal de enige RTL-app (naast Videoland) straks RTL Nieuws & Entertainment heten. Het beste van Nieuws en Boulevard dus, gecombineerd met content van Glory, de Champions League, B&B Vol Liefde, Kopen zonder Kijken en andere programma’s waar we online verhalen over willen vertellen.’
Hoe zit het dan met de domeinnamen?
rtl.nl gaat er vanaf volgende week alvast uitzien zoals rtl.nl/nieuws.
rtl.nl én rtlnieuws.nl verwijzen vanaf medio april naar 1 nieuwe gezamenlijke home.
Verwacht je dat RTL door de samenvoeging in de NMO-cijfers hierdoor een flinke sprong gaat maken?
‘We zien RTL Nieuws in de bovenste regionen van de NMO-data. Met rtl.nl daarbij, ontdubbeld, is het stuivertje wisselen met AD als het gaat om de grootste in uniek bereik. NOS zit daar helaas vanwege meetproblemen nog niet bij. Op dagbasis zie je dat we nog een uitdaging hebben.’
Heeft deze keuze ook iets te maken met de aangekondigde fusie?
‘Nee, het gesprek om de krachten te bundelen voeren we al jaren. Boulevard levert ook al jaren content aan de RTL Nieuws-app. Het afgelopen half jaar is er flink gebouwd aan 1 huis waarin we straks allemaal wonen.’
Dit artikel verscheen eerder in deze gratis nieuwsbrief. Ook gratis ontvangen? Schrijf je hier in!