Zondag 29 januari 2023 werd de eerste wekelijkse nieuwsbrief verstuurd! Daarin deel ik zaken op het snijvlak van media, data en nieuws en deel ik hoe het gaat als startende ondernemer.
Hieronder kun je de eerste lezen, schrijf je hieronder in en ontvang de nieuwsbrief in je mail net als 150 mensen die je voor gingen:
Vrijdag nam ik na bijna 7 jaar afscheid bij AD.nl en dat was een prachtige dag met een afscheidsborrel in Bird in Rotterdam. Hoofdredacteur Rennie Rijpma vatte de jaren mooi samen en deed dat tot mijn verrassing zaterdag nog eens over in de papieren krant. Het is een gek gevoel om zo’n mooie club achter te laten, maar een nieuw avontuur lonkt. Een beter afscheid had ik me niet kunnen wensen zo.
Podcasts over toekomst van het AD
In 2016 zei ik dat als ik het goed zou doen mijn eigen functie opgeheven zou worden en dat is eigenlijk wat er ook is gebeurd. Binnen DPG gaat er een team komen van nieuwsanalisten (vrijdag besprak Marcel van Roosmalen een vacature voor dit team in podcast Weer Een Dag). Een goede ontwikkeling die ervoor zal zorgen dat alle merken nog verder zullen gaan groeien.
Als je geïnteresseerd bent in hoe er naar digitale groei gekeken wordt binnen DPG zou je hier naar kunnen luisteren:
Topman Christian Van Thillo van DPG in gesprek met Lars Anderson over de toekomst van het bedrijf. Luister hier de aflevering, onderdeel van podcast De Vernieuwing van de DPG Campus.
Directeur journalistiek Philippe Remarque over de innovatieagenda van de journalistiek in de podcast van New Business Radio, luister de aflevering hier.
In de podcast van Bladendokter Carolien Vader mocht ik een tijdje geleden vertellen over de digitale groei van het AD. Deze is hier te beluisteren.
Nederlandse social media cijfers 2023
Zaterdag publiceerde Newcom weer hun jaarlijks onderzoek naar het social media gebruik in Nederland. Danny Oosterveer vat dit altijd mooi samen op Marketingfacts en sinds een paar jaar brengt AD.nl dit onderzoek ook uitgebreid. Ieder jaar update ik bovenstaande grafiek en natuurlijk valt Hyves op. Tot 2009 was de dansende banaan de grootste van Nederland en iedereen boven de 30 heeft flink wat krabbels gezet.
De trends uit het rapport van dit jaar over social media gebruik in Nederland heb ik op mijn eigen blog samengevat:
Facebook en Twitter verliezen bijna een half miljoen gebruikers. TikTok en Instagram groeien sterk.
Het dagelijks gebruik van TikTok en Snapchat stijgt fors. BeReal nestelt zich in de top 10.
Krimpende platforms scoren vaak een negatieve NPS en leveren te weinig op. Vooral jongere gebruikers bewegen zich naar ‘leukere platforms’.
Onder tieners verliest Instagram terrein. Het momentum onder jongeren ligt bij TikTok, Snapchat en BeReal.
Social media worden wederom meer gebruikt dan vorig jaar, vooral door 40-plussers.
Andere lees- en kijktips van deze week
Hoofdredacteur Lyn Kuiper vertrekt bij wetenschappelijk tijdschrift Quote nadat bekend werd dat ze in complottheorieën deelde op haar Instagram. Lees hier wat redacteuren er over zeiden tegen Villamedia.
AD lanceert een wekelijkse true-crime podcast De Zaak X, van dezelfde makers als De Zwarte Dag van Hans en nu al in de top-10 van Nederland. Luister de podcast hier.
Mocht je het nog niet gezien hebben: The White Lotus op HBO Max is echt een topserie.
Stel dat je een voetbalwedstrijd kunt beleven vanuit het standpunt van een speler? Check deze beelden van Sparta Praag, dit is een oefenwedstrijd, maar hoe lang zal het duren dat iedere speler een bodycam draagt?
Nog een ontwikkeling in het voetbal: Gerard Pique heeft een competitie in Spanje opgezet waarin 7 tegen 7 wordt gespeeld helemaal gericht op Twitch, lees hier het artikel van Edwin Winkels.
Dit wordt mijn bedrijfsnaam
En tenslotte, nu ik niet meer in loondienst ben ga ik voor mezelf beginnen als zelfstandig adviseur en trainer. Op Twitter deed ik daarom een oproep voor een leuke bedrijfsnaam. Uiteraard kwamen veel namen met Zessen voorbij (bekijk hier de selectie), maar ik kies er toch voor om Van Zessen uit de naam te houden.
De inspiratie voor de nieuwe naam kwam van Jolante van Hemert, daar maakte vriend en oud-studiegenoot Jeroen Wolper vervolgens ‘De Digitale Chef’. Voor mij een goede naam waar ik alle digitale activiteiten onder kan opbouwen en op termijn ook zou kunnen uitbreiden met allerlei digitaal werk.
Maar omdat ik me over een paar weken pas in kan schrijven bij de KvK sta ik nog open voor andere geniale namen. Mail me ze vooral door en reageer op deze mail.
De kop is er af
Als je dit leest heb je het einde van de nieuwsbrief gehaald, thanks! Ik ga komende weken delen wat is opgevallen in de media en waar ik me mee bezig hou. Zo verplicht ik mezelf om kennis te delen en leer ik hopelijk ook veel van jullie.
Zelf ben ik geabonneerd op nieuwsbrieven en vind ik het heel fijn om lees-, kijk- en luistertips van anderen te krijgen. Heb je een tip voor in deze nieuwsbrief, mail me dan vooral, want je mist meer dan je meemaakt want het aanbod is veel te groot!
Deze nieuwsbrief heeft nu al 150 inschrijvingen, leuk als je mensen laat weten dat de nieuwsbrief bestaat en geef me vooral feedback op wat je meer of minder wilt lezen.
Tot volgende week!
Wil je je inschrijven? Laat je mail hieronder achter.