5 februari 2023

#02 Nieuwsbrief: Villamedia, Koppentesten bij Blendle en fluitlied

Hieronder lees je de nieuwsbrief. Ben je nog niet geabonneerd? Schrijf je hieronder in:

Eerste week als freelancer

Dinsdag was officieel mijn laatste werkdag bij het AD en dat was een leuke omdat ik als jurylid bij de School voor Journalistiek in een Dragons’ Den-setting de innovatieve en ondernemende ideeën van tweedejaarsstudenten mocht beoordelen samen met de CTO van het ANP, Mark Westerhoff en Hart van Nederland-hoofdredacteur Marc Veeningen. Goed om te horen welke doelgroepen volgens de studenten nog bereikt kunnen worden door nieuwsmedia: expats, internationale studenten en feestbezoekers en dat jongeren meer via een storyfeed nieuws willen consumeren.

Op woensdag kocht ik een laptop en een nieuwe koffiemolen. Verder dronk ik deze week veel koffie met potentiële opdrachtgevers. Daar gaan zeker mooie klussen uit komen, maar wil je ook advies over hoe je bedrijf digitaal kan groeien, stuur me dan zeker een mail!

Vrijdag belde Frans Oremus van Villamedia op voor de rubriek ‘de Week van’ waarin ik mocht vertellen over mijn vertrek bij het AD en de komende tijd. Dus dit blokje kan ik afronden en wil je daar meer over weten lees vooral het interview.

De koppentest wordt onderschat

In het Villamedia-interview noem ik onder andere hoe belangrijk een koppentest is voor het succes van een artikel. Zo’n test betekent dat je meerdere koppen voor een artikel kunt a/b-testen. Bij exact hetzelfde artikel en exact dezelfde foto wordt dan een andere kop getoond. Nadat de verschillende koppen bij een representatieve groep (ongeveer 15 minuten) zijn getest zie je dat bij precies hetzelfde artikel soms enkel door de kop tweemaal meer mensen op het artikel klikken.

Als je wilt dat je artikel door zoveel mogelijk gelezen wordt, is het meest eenvoudige advies: voer altijd een koppentest uit. In het ergste geval wint de originele kop, maar vaak niet. De meeste Nederlandse media gebruiken hiervoor de Nederlandse tool SmartOcto. Goed is ook te benadrukken dat het niet alleen naar kliks kijkt, maar ook hoe lang mensen lezen, ze het einde halen en of het trouwe bezoekers zijn van de site of passanten.

Tips van Blendle voor de perfecte kop

Op de redactie van het AD kwam een aantal jaar geleden Arnoud van der Struijk van Blendle langs om te vertellen welke lessen zij hadden geleerd van het jarenlang koppentesten. Het toeval wilde dat Arnoud en ik beide een presentatie mochten geven bij het genootschap van contentstrategen in januari. De presentatie van Arnoud is opgenomen en voor iedereen te bekijken. Hij legt hierin uit dat ze bij iedere kop de vragen stelde: Waarom moet ik dit lezen? Waarom nu? Why do i care?

De presentatie is hieronder te bekijken en de komende tijd zal ik ook een aantal lessen blijven delen. Heb je zelf een tip om te delen? Laat het weten!

Andere lees- en kijktips van deze week

  • Heb je het Fluitlied gehoord en gezien deze week? #1 trending op YouTube in Nederland en al meer dan 1 miljoen streams. Het lied gaat volledig viral en wordt een week voor carnaval uitgebracht en zal de hit worden. Op lineaire tv heb je het niet gezien, want het was te zien op Amazon Prime. Het helpt natuurlijk als Jochem Myjer schrijft dat dit het grappigste is wat hij in jaren zag, maar het is door Amazon heel goed aangepakt door het fragment zelf op alle kanalen open te zetten. Benieuwd hoeveel abonnementen ze het heeft geleverd.
  • Voor journalisten is Twitter nog steeds een belangrijke bron, vooral omdat dit heel toegankelijk en doorzoekbaar is voor iedereen. Facebook en Instagram biedt uitgevers een tool waarmee je snel kunt zien wat er in Nederland nu trending is, maar bijvoorbeeld YouTube (Google) en TikTok hebben hier beperkt inzicht in. Daardoor is het ook moeilijker om nieuws te maken over die platformen (behalve bij het fluitlied :)). In de interessante nieuwsbrief van Laurens Vreekamp las ik wel een interessante methode/ stappenplan om TikTok toch als bron te gebruiken. En TikTok heeft wel een dashboard waarop je de trends in Nederland kunt bekijken.
  • Groot medianieuws maandag: De fusie tussen mediabedrijven RTL Nederland en Talpa Network gaat niet door. Hoe nu verder? RTL-topman Thomas Rabe zegt tegen RTL Nieuws dat hij er van uit gaat dat televisiebedrijven zullen moeten samengaan. Dat kan voor RTL Nederland een andere fusie betekenen, maar ook verkoop. Nu wordt natuurlijk DPG ook vaak genoemd, in mijn oude rol als chef digitaal was uitbreiding met een tv-zender een geweldige toevoeging geweest, omdat er al een goede infrastructuur is voor video.
  • Arjen Lubach is terug op tv en laat direct zien wat zijn impact is. Zijn video waarin hij de overheid oproept om een verbod op mobieltjes in de klas in te voeren is al ruim een half miljoen keer bekeken op YouTube. Het werd een item in talkshows, Angela de Jong schreef ‘het derde seizoen is nog geen twee weken bezig en hij heeft alweer een aantal onderwerpen hoog op de nationale agenda gezet. Er is geen columnist, Kamerlid of satiricus die hem dat nadoet. Zelfs de heren van Even tot hier niet. En dat is ongekend knap.’ Ook hier start het met een video waar vervolgens iedereen over praat.
  • Verder ben ik deze week heel intensief de apps Readwise Reader en Obsidian gaan gebruiken. Wat is er een wereld open gegaan, ik zal binnenkort mijn ervaringen delen. Maar mocht je niet kunnen wachten legt deze dude het goed uit.

Volgende week: Succesformule podcast

Dit was de nieuwsbrief van deze week. Vorige week kreeg ik een aantal reacties binnen, dank daarvoor! Volgende week wil ik een blog schrijven over de verschillende varianten die er zijn om van een podcast een succes te maken en ook hoe je er geld mee kan verdienen. Heb je hier een mooi voorbeeld van (gezien)? Laat het me dan weten, dan neem ik het graag mee!

Heb je een andere tip voor in deze nieuwsbrief, mail me dan vooral, want je mist meer dan je meemaakt want het aanbod is veel te groot!

Deze nieuwsbrief heeft na 1 editie al ruim 200 inschrijvingen, leuk als je mensen laat weten dat de nieuwsbrief bestaat en geef me vooral feedback op wat je meer of minder wilt lezen.

Iedere week de nieuwsbrief in je mail? Schrijf je hieronder in:

Tot volgende week!