Deze week stuurde ik de derde nieuwsbrief, schrijf je hieronder ook in:
En lees de nieuwsbrief van deze week hieronder!
Bard en ChatGPT
Dinsdag mocht ik aanschuiven in het Mediaforum. Dat is hier terug te luisteren en het gaat onder andere over Bard, de Chat-GTP concurrent die Google deze week aankondigde. Microsoft presenteerde een dag later een upgrade van de toepassing in hun browser Bing. Deze techniek zal het zoekgedrag volledig gaan veranderen de komende tijd. Probeer vooral eens de gratis OpenAI als je dit nog nooit hebt gedaan en vraag eens om een artikel van 200 woorden te schrijven over een onderwerp naar keuze. Je zal versteld staan van het resultaat. Voor nieuwssites kan het ook consequenties hebben, dat leg ik uit in het Mediaforum, het is het eerste item van de show.
Foto van Le Bron James
Deze foto.
— Jordi van de Bovenkamp (@JOR_ID) February 8, 2023
Bijna iedereen bekijkt hét moment van LeBron door een mobieltje.
Behalve die ene man aan het veld…hij gaat op in het moment.
Deze man is Phil Knight, mede-oprichter van Nike.
De foto is een advertentie op zichzelf. ♥️ pic.twitter.com/Enr8jr9QDd
Deze foto werd veel gedeeld op social deze week. Ik zag deze via Gregory van der Wiel op LinkedIn. Le Bron James vestigde een puntenrecord in de NBA door deze worp. Iedereen pakt zijn mobieltje en filmt en alleen Nike-oprichter Phil Knight geniet van het moment..
Een andere foto die deze week de aandacht trok was een veel gedeelde van een Griekse hulpverlener bij de vreselijke aardbeving in Turkije en Syrie. Hier redde een hulpverlener een kind. Alleen was aan de 6 vingers te zien dat de foto was gemaakt door AI. Toch dachten veel mensen dat deze authentiek was. Zou jij het gezien hebben?
Contentkalender: Haak in op valentijnsdag
Naast nieuwsmedia ligt mijn hart ook bij marketing. Drie jaar op rij maakte ik voor Marketingfacts een contentkalender waar marketeers op in kunnen haken. Uiteraard staat Valentijnsdag daar ook op, de meeste merken bedenken daarom een winactie en die werkt goed. Maar hoe kun je met een leuk of origineel idee opvallen? Hiervoor dook ik in de data en vond ik 10 voorbeelden van vooral kleine ondernemers die toch veel online bereik haalden met hun actie of post. Lees ze hier op mijn blog, het wordt dinsdag ook gepubliceerd op Frankwatching.
Kijk- en luistertips van deze week
- Boeiend onderzoek in de Groene deze week over het vergif dat TikTok heet. Het ‘vrolijke algoritme’ is een vliegwiel voor eetstoornissen. Knap onderzoek samen met RTL Nieuws. Lees het hier.
- Ik luister graag naar de podcast ReGroup van Group M die gepresenteerd wordt door oud-collega Rik Toe Water. Deze maand bespraken ze onder andere de nieuwe manier van meten van de luistercijfers voor radiostations. Vanaf minuut 21 hoor je marketeers uitleggen wat er anders is aan de nieuwe methode en wat de eerste conclusies zijn. Een interessante: de ochtendspits bestaat niet, mensen luisteren de hele dag door.
- Deze week werd Pim Lammers bedreigd omdat hij een fictief boek heeft geschreven. Niemand kan dit beter samenvatten dan Bas Heijne: Onversneden homo- en kunsthaat. In deze anti-elitaire tijden moeten we wat meer opkomen voor de literatuur. Lees vooral het artikel voor de duiding.
- In de podcast Alle Geschiedenis Ooit ging het deze week over het feit dat de Bonuskaart van Albert Heijn 25 jaar bestaat. Dit was het beginnen van de verzameldrift aan data in Nederland en Nynke de Jong en Arco Gnocchi blikken hier in een klein kwartier op terug, leuk om te luisteren.
Volgende week: Succesformule podcast
Oei, beginnersfout, ik kondigde vorige week een artikel aan over de podcast. Maar daar ben ik niet aan toegekomen, die houden jullie te goed!
Deze nieuwsbrief heeft na 2 editie al ruim 230 inschrijvingen, leuk als je mensen laat weten dat de nieuwsbrief bestaat en geef me vooral feedback op wat je meer of minder wilt lezen.
Deze nieuwsbrief in je mail? Abonneer je nu hieronder!