19 februari 2023

#04 Nieuwsbrief: Over impact maken, transcriptietool en abonnementen

Wil je deze nieuwsbrief iedere zondag in je mail? Schrijf je hieronder in:

Impact maken met je onderzoek

Deze week was ik op wintersport en dat was heerlijk met familie, prachtig weer en kinderen voor het eerst op ski’s. Voor dit soort prive-video’s kun je het beste mijn stories volgen op Insta.

Een dag voor vertrek gaf ik voor het Stimuleringsfonds voor Journalistiek een presentatie aan onderzoeksjournalsten. Daarbij hielp ik met praktische tips hoe je een onderzoek een zo groot mogelijk bereik kan geven. De sleutel hiervoor is dat je vooraf een goed communicatieplan maakt. Zo mis je geen kansen en het bespaart je ook last minute stress. De komende tijd ga ik vaker een presentatie geven over dit onderwerp en merken helpen bij het maken van zo’n plan.

Villamedia: Beste transcriptietool

In de nieuwsbrief van Villamedia schrijft Nick Kivits dat er in de wereld van de transcriptietools een nieuwe koning is. “De Deense tool Good Tape werkt razendsnel en zit zó logisch in elkaar, dat iedereen ermee uit de voeten kan. In deze video laat ik je zien hoe Good Tape werkt. Geloof me: dit is de nieuwe vriend die je niet meer wilt missen.”

Met ChatGPT en andere AI is dit een boeiende ontwikkeling die veel tijd kan gaan besparen.

Twitter stopt gratis tweestapsverificatie, maar er is oplossing

Twitter gaat tweestapsverificatie via SMS voor accounts die niet betalen over 30 dagen uitschakelen. Daarmee zijn die accounts veel kwetsbaarder. Inloggen met tweefactorauthenticatie (2FA) is een stuk veiliger en verkleint de kans dat hackers toegang krijgen tot je accounts of gegevens. Je gebruikt twee verschillende middelen (factoren) om in te loggen en die verdwijnt dus op Twitter als je niet gaat betalen.

Waar Facebook je data doorverkocht, laat Twitter hier ook zien weinig om je bescherming te geven. Maar er is een gratis alternatief. Want je kunt nog wél via authenticator apps de tweestapsverificatie behouden. En dat is echt wel slim om te doen. Volg daarvoor deze handleiding.

Andere lees- en kijktips van deze week

  • Je hoort veel over ChatGPT en AI, maar wat is er dan zo goed aan? Nou, check deze video waarin je een voorbeeld ziet hoe het kan helpen als je een weekend naar Parijs gaat. Dit is toch geweldig?
  • Er wordt veel over kijkcijfers geschreven, maar het is lastig om ze in perspectief te plaatsen vind ik. Daarom vind ik dit soort visualisaties over het aantal kijkers naar de afleveringen van de mannen van Vandaag Inside altijd boeiend. Er staat 1 afbeelding heel veel informatie, knap gedaan van Maurice Vergeer.
  • Mijn ouders luisterden in de auto naar Oostenrijk op ons advies naar de podcast De Kunst van het Verdwijnen. Een prachtig Vlaamse productie over de lagen in de geschiedenis en dat alles met elkaar verbonden is dat klinkt als een luisterboek. 8 afleveringen van ongeveer een half uur. Luistertip!
  • Oud-collega Sophie Winkels met wie ik veel schakelde over SEO-gebruik op de redactie tipte het artikel waarin staat dat sinds deze week de podcast carroussel in Google is verdwenen en dat dit negatieve effecten heeft op het aantal beluisteringen van podcasts volgens dit artikel.
  • Abonnees van een van de nieuwstitels van DPG Media hebben vanaf nu toegang tot alle online premium artikelen van elf nieuwstitels van het mediabedrijf. Het vervangt het vorig jaar opgeheven Topics en het is een belangrijke extra bonus voor abonnees. Iedere uitgever vraagt zich af: Waar sluiten mensen een abonnement voor af? Met deze stap wordt het aanbod voor abonnees in 1 klap gigantisch uitgebreid en de uitkomst is.
  • De laatste weken heb ik een paar keer een voorbeeld gezien op LinkedIn van oud-werkgevers die iemand via een abri succes wensen bij een volgende baan. Zie hier een voorbeeld daarvan. Ik denk dat het altijd positief op jou als werkgever afstraalt als je dit soort berichten op LinkedIn ziet.

Op naar de 250 abonnees!

Deze nieuwsbrief heeft na 3 edities al ruim 240 inschrijvingen, leuk als je mensen laat weten dat de nieuwsbrief bestaat en geef me vooral feedback op wat je meer of minder wilt lezen of tip me een artikel.