Sinds deze week is ‘De Digitale Chef’ officieel ingeschreven bij de KvK. Het duurde even voor er plek was, maar het is toch wel een leuk moment. Een lullige selfie als bewijs hierboven. Ik dacht gelezen te hebben dat de KvK fotogenieke plekken had gecreëerd voor startende ondernemers, maar dit is helaas niet het geval. De iAmsterdam-achtige letters waar iedereen een foto zou laten nemen of een service dat iemand je even op de foto zet waren er allemaal niet. Als ik marketeer bij KvK was zou ik dit direct gaan regelen want het is ook gratis reclame voor de KvK..
Voor mij als ondernemer was het een goede week. Ik gaf een training over online crisiscommunicatie. Hoe kun je via social media monitoring openbare berichten vinden om te weten wat er speelt? En hoe kun je je voorbereiden op die situaties? Donderdag gaf ik een inspiratiesessie voor communicatieprofessionals van het Rijksvastgoedbedrijf.
Ook heb ik een aantal goede gesprekken gevoerd en offertes verzonden bij mediapartijen. Dan moet je plots algemene voorwaarden gaan opstellen en het is leuk om dit zelf uit te zoeken. Maar mocht je nog een mooi concept hebben liggen, ben ik wel geïnteresseerd 😉
Deze docu is fantastisch
Deze docu (helaas inmiddels verwijderd van YouTube, april 2023) uit 2001 over de opkomst en ondergang van internetbedrijf Magic Minds werd de afgelopen weken door een aantal mensen getipt. Deze week had ik eindelijk tijd de docu te kijken en hoewel de docu ruimt twee uur duurt is het iedere seconde meer dan waard.
Directeur Eric Bartels wordt geheel terecht vergeleken met David Brent uit The Office, alleen is deze docu geen fictie. Het is een heerlijk portret van een superreclamebureau waarin je de hele marketing bingokaart kunt afstrepen en je weer ziet hoe Nederland er in 2000 uit zag. En hoewel de bomen tot de hemel lijken te groeien, gaat het plots toch minder goed bij het bedrijf.
Mark Rutte zou goede koppenmaker zijn
Mark Rutte was woensdag te gast bij Eva Jinek. Het is boeiend om te zien hoe ervaren hij voor de camera is. Hij liet tijdens het interview ook een aantal keer doorschemeren dat hij het als chef Digitaal ook aardig zou doen. ‘Als ik dit nu tegen jou zeg, neemt Reuters dit direct over met deze kop en moet ik het internationaal gaan uitleggen.’ En ‘die bewoordingen laat ik aan jou, die woorden neem ik niet in mijn mond’, hij weet inmiddels dat iedere quote nieuws is en dat hoor je in het hele interview door.
Toen Rutte na een half uur klaar was ging het over ChatGPT en liet Alexander Klopping zien hoe Microsoft Bing (nu nog in Beta) werkt. Ook dit is het terugkijken meer dan waard.
Andere lees- en kijktips van deze week
- ChatGPT gaat een flinke impact hebben op nieuwsmedia. Zoekmachines zullen namelijk steeds meer antwoorden op vragen zelf gaan weergeven en minder doorverwijzen naar externe sites. Dat zorgt voor een afname in verkeer. Natuurlijk zal er wel verwezen worden naar de nieuwssite als bron, maar de ervaring bij Instagram Stories leert dat het aantal mensen dat werkelijk doorklikt enorm laag ligt. Hierdoor zal nieuws meer als TikTok-feed op zoekmachines worden getoond, dit is althans de boeiende conclusie die Alexander Klopping trekt in de laatste aflevering van POM. Begin te luisteren vanaf 30 minuten, ik vind dat ze het verkeer dat via Google naar de site komt nog onderschatten. Als je wilt luisteren kun je via deze link 2 maanden naar Podimo luisteren en krijg ik ook 1 maand gratis.
- Festivalinfo heeft sinds deze week bij iedere artiest met meer dan 5 geplande optredens een kaartje toegevoegd waar en wanneer ze in de Benelux optreden. Ik vind het heel vet als je heel veel informatie kunt bundelen in een visualisatie die ook echt hulpzaam is. En het toont ook direct gebieden waar minder optredens zijn op de kaart. Check hier de artiestenpagina’s en zoek je eigen favoriet op. En voor de popquiz-liefhebbers: Raad de 4 artiesten op de kaart.
- Veel uitgevers zoeken naar de mogelijkheid om meerwaarde te bieden bij een abonnement. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het uitbreiden van het aanbod in content of door podcasts exclusief achter een paywall aan te bieden. Maar als je een band op wilt bouwen met je lezer, kun je ze ook toegang geven tot exclusieve events. Zo zijn de podcasts van Voetbal International het theater in gegaan en ging Elger van der Wel op podcastreis naar de plekken waar Wie is de Mol? werd opgenomen. Deze week zag ik dat Santos Magazine voor 189 euro een Grote Belgische Dag organiseert. Op één dag krijg je volgens het magazine in België twee van de grootste clubs en stadions van het land, twee mooie wedstrijden, een pintje, een frietje én een meet & greet met een special guest! Door de aanwezigheid van de eigen reporters maak je het tot een uniek uitje waar mensen volgens mij graag voor willen betalen of een abonnement voor willen sluiten en het is ook nog eens goede marketing.
- Als voetballiefhebber vond ik het een dieptepunt om een supporter van PSV donderdag de keeper van de tegenstander aan te zien vallen. Het deed me wel denken aan de manier hoe Vice Sports een eigen variant op Andere Tijden Sport maakte en een podcast opnam met ‘Hooligan Wesley’ in 2019. Acht jaar nadat Wesley bij Ajax een keeper aanviel blikt hij in deze podcast terug. Een flink aantal jaar later met hoofdpersonen terugblikken op een nieuwsgebeurtenis zou nog veel vaker kunnen gebeuren, zeker uit de tijd voor 2010 waarin het online nieuwsarchief nog niet rijk gevuld is.
- Deze 4-jarige fan was voor het eerst bij zijn favoriete ijshockeyclub en ging viral met dit fragment. Hoe leuk is het als je jonge supporters die bijvoorbeeld voor het eerst mee gaan naar het stadion wat extra’s kunt bieden?
Op naar de 300 abonnees!
Deze nieuwsbrief heeft na 4 edities al ruim 250 inschrijvingen, leuk als je mensen laat weten dat de nieuwsbrief bestaat en geef me vooral tips over wat jou opvalt in de media of feedback op wat je meer of minder wilt lezen of tip me een artikel.
Tot volgende week!