Vrijdag gaf ik een presentatie voor de redacteuren van Pro Media in Rotterdam. Zij brengen titels als Schuttevaer, OV Pro, Spoor Pro en Automotive Management. De middag zoomden we in op alle manieren om meer bereik te krijgen online via de verschillende kanalen die er zijn. De foto is gemaakt door hoofdredacteur Rene Quist.
Support deze nieuwsbrief door je in te schrijven voor deze nieuwsbrief en ontvang ‘m iedere zondag gratis in je mail:
Een chagrijnige week begon op Twitter
Maandagochtend stond mijn hele timeline vol over #Lentekriebels. Sommige journalisten waren op het onderwerp gedoken en de usual suspects van Forum en Ongehoord Nederland bliezen het groter. En doordat het groter werd op Twitter, verschenen er veel artikelen en columns op nieuwssites.
Dit zou een incident kunnen zijn, maar het is een bewuste strategie die overgewaaid is uit Amerika. En waar het bij veel onderwerpen heel logisch is dat er over ophef geschreven wordt omdat mensen er op social media mee bezig zijn, gaat het in dit geval om desinformatie. De gedeelde informatie klopt simpelweg niet en Pointer zet dit hier heel goed uiteen. In januari kondigde een FvD-politicus deze week vreselijk te vinden en het plan om deze week slechte publiciteit te geven verliep precies zoals bedacht.
Er ontstond precies dezelfde mediadynamiek zoals 6 weken geleden bij het boycotten van Pim Lammers. Er werd bewust verkeerde informatie gedeeld en dit leidde tot ophef en daar werd dan weer volop over geschreven in nieuwsmedia. En dit mochten mensen zonder kennis van zaken duiden. Zes weken geleden gooide Monique Smit schrijver Pim Lammers voor de bus en deze keer mocht Dave Roelvink bij Boulevard zonder enige inhoudelijke kennis onzin verkopen over de week.
Aan heel veel mensen gaat de Twitter-ophef voorbij, maar Twitter is ook de plaats waar heel veel nieuws ontstaat en opgepikt wordt. Als je die strategie goed toepast kun je hier misbruik van maken. Dat er levens van schrijvers of wetenschappers kapot gemaakt worden is kennelijk niet relevant. Lees vooral de voortreffelijke social media analyse van Pointer hierover terug. Hier legt journaliste Marieke Kuypers uit dat het veel meer is dan misinformatie verspreiden. De komende jaren zal dit altijd kleven aan deze week en het foutieve frame is ontstaan. Zo worden jarenlange studies en vooruitgang kapot gemaakt door deze conservatieve stroming en zonder social media was dit niet gebeurd en dat stemt deze week ontzettend chagrijnig. Gelukkig buigen grote denkers zich ook over dit vraagstuk (zie hieronder bij leestips).
De paus heeft swag
Deze foto ging zaterdag veel rond op social media, de Paus heeft een nieuwe winterjas:
Je had het hopelijk al gezien, maar deze foto is nep en gemaakt door een robot. Veel mensen leken er toch in te trappen. De oprichter van Bellingcat bracht via AI-tool Midjourney in beeld hoe een arrestatie van Trump er uit zou zien. Vanaf nu schijnt de tool ook ‘gearresteerd door’ verboden te hebben om als tekst om te zetten naar foto’s.
Dit zal de komende jaren vaker gebeuren en het is echt makkelijk. Probeer daarom echt Dall-E eens zelf, het is helemaal gratis en heeft weinig uitleg nodig. Adobe kondigde deze week Firefly aan waarin ze ook de markt hopen te gaan veroveren.
Andere lees- en kijktips van deze week
- Drie grote denkers, waaronder schrijver Yuval Harari schreven deze week een essay in de New York Times over kunstmatige intelligentie (AI). En ze doen een oproep om heel goed na te denken wat we met de techniek gaan doen: “Social media waren ons eerste contact met AI. Hoewel erg primitief was de AI achter social media voldoende om een gordijn van illusies te creëren dat maatschappelijke polarisatie verhoogde en de democatie ontrafelde. Grote taalmodellen (zoals Chat GPT) zijn ons tweede contact met AI. We kunnen het ons niet veroorloven opnieuw te verliezen en als we niets doen worden de fundamenten van onze samenleving vernietigt. Ze roepen wereldleiders op om nu te reageren, lees hier gratis het essay.”
- NOS Sport heeft een nieuwe tijdelijke hoofdredacteur, aan Jacqueline Smit de taak om de cultuur te gaan veranderen met dezelfde mensen. Hoe je een slechte bedrijfscultuur herkent vertelde ze twee weken geleden al uit in de podcast van FC Mediacircus (vanaf 23m 45s). Samengevat: Dit heeft veel met de samenstelling van het team, de ‘humor’ op de redactie en hoe er op elkaar gelet wordt. Boeiend ook als je met het onderwerp diversiteit bezig bent.
- Pieter Klok is hoofdredacteur van de Volkskrant en vertelt in zijn wekelijkse rubriek dat roddelkanalen nu een jacht inzetten op de identiteit van de vrouw die als bron opgevoerd werd bij de affaire van Tom Egbers. Hij stelt dat het laakbaar en verontrustend is: ‘Het is bedreigend voor de vrouw die ooit deze stagiair was, en nu ook voor een Volkskrant-medewerker, die in verband wordt gebracht met een zaak waarmee ze helemaal niets te maken heeft en wier contactgegevens nu op straat liggen. Een dergelijke intimidatie van onze bronnen en medewerkers is onacceptabel.’ Columnist Kustaw Bessems roept op: ontvolg zogenaamde ‘juicekanalen’. Puur kwaadaardig.
- Als je als journalist weinig inspiratie hebt voor een goede kop, kun je dit ook (gratis) aan Chat-GPT vragen. Enige wat je vraagt is: geef 3 alternatieve koppen voor.. < url > en binnen 5 seconden heb je 3 nieuwe opties binnen. Natuurlijk moet je nog even checken of het klopt, maar als je met koppentesten werkt is dit echt wel heel handig!
- Het kabinet roept ambtenaren op om apps als TikTok van hun werktelefoon te verwijderen.
- Leuke site: Op Playphrase kun je met tekst naar zinnen zoeken in (Engelse) films.
Tot volgende week!
Leuk als je mensen laat weten dat de nieuwsbrief bestaat en geef me vooral tips over wat jou opvalt in de media of feedback op wat je meer of minder wilt lezen of tip me een artikel.
Schrijf je hieronder in: