2 april 2023

#10 Nieuwsbrief: Nieuwe gadget, user generated news en ChatGPT

Deze week kocht ik nieuw speelgoed dat al een tijdje op mijn wensenlijst stond: de Stream Deck XL. Dit is een bedieningspaneel met 32 knoppen waarmee je heel snel apps kunt openen of andere hotkeys kunt bedienen. Zo kun je met 1 druk op de knop bijvoorbeeld als je favoriete nieuwssites openen. Of als ik Obsidian aanklik, krijg ik direct 32 nieuwe knoppen waarmee ik snel naar de belangrijkste functies kan schakelen. Het scheelt me een paar kliks per keer en dus uiteindelijk veel tijd en het werkt efficiënt. Qua productiviteit ben ik een enorme nerd, dus ik ga hier heel goed op. Eerder tipte ik al Obsidian , Readwise en Todoist die mij veel tijd besparen.

Gebruik jij ook zo’n tool die tijd bespaart? Laat het me weten!

Iedere zondag deze nieuwsbrief in je mail? Schrijf je in en zo support je direct deze gratis nieuwsbrief!

User generated content op 1 april

Veel mensen op de redactie hebben wel van ‘user generated content’ gehoord: lezers betrekken bij verhalen. In de praktijk gebeurt het nog niet heel vaak. Omdat het gisteren 1 april was, moest ik wel denken aan een geslaagde oproep die we vorig jaar bij AD.nl hadden. Allereerst is 1 april geen controversieel onderwerp, dat maakt het fijn en zorgt er ook voor dat er geen nare reacties binnen komen op de vraag ‘Wat is de beste 1 april grap ooit?’ Door een nieuwshaakje te pakken bij de oproep kregen we veel meer reacties binnen dan normaal. Eerder werd op de site het aanspoelen van een beeld van Paaseiland de beste grap ooit genoemd. Dit was vorig jaar 60 jaar geleden, daarmee was het een mooi nieuwshaakje dat we konden gebruiken. Daar koppelden we direct een vraag aan en daarop reageerden 137 mensen met hun beste grap. Door dit artikel een paar dagen van tevoren te plaatsen, kreeg de redacteur voor de krant ook veel leuke inspiratie binnen om op 1 april daar een goede samenvatting van te plaatsen online en in de krant. Je benut zo ook de kennis van je publiek en het lezen van de reacties stemde gewoon vrolijk.

Andere lees- en kijktips van deze week

  • DPG Media presenteerde deze week de jaarcijfers. Het bedrijf had een goed jaar, maar CEO Erik Roddenhof legt in een interview uit dat het goed ging met radio en tv en de pijn vooral zat bij de kranten: ‘De enorme kostenstijgingen in papier, bezorging en personeel hadden een groot effect. In die hoek daalde de winst met tientallen procenten.’
  • Het werk van de 112-fotograaf staat onder druk, schreef NRC deze week. Deze week werd bekend dat journalisten in tegenstelling tot een eerder plan voorlopig toch meldingen ontvangen als de politie en brandweer uitrukken. Media krijgen per 1 april echter geen bericht meer als een ambulance wordt ingezet, omdat het medisch beroepsgeheim hierdoor in het geding zou komen. In het mediaforum van afgelopen vrijdag (vanaf 7m 10s) stelde Elske Schouten terecht de vraag waarom de pers eigenlijk een seintje krijgt als iemand 112 belt. Want willen we wel een fotograaf als er een groot ongeluk is?
  • Vrijdag is de film ‘Tetris’ live gegaan op Apple+. De film ging in premiere op SXSW en is dit weekend voor iedereen te zien, een film die je even terug brengt naar de jaren ‘90. Kijk hier de trailer.
  • Vorige week ging het al over ChatGPT en de grootste revolutie sinds het internet en de iPhone was ook nu weer volop in het nieuws. Deze dude maakte met AI een nieuwe single van Kanye West. Althans, zo klinkt het, want het is niet gemaakt door Kanye maar door AI.
  • In Italië wordt ChatGPT de komende 20 dagen geblokkeerd in verband de privacyzorgen.
  • Deze week kon je bij New York Times een cursus ‘become an AI-expert in just five days’. volgen. Elke dag verscheen er een artikel en je kon je op een speciale nieuwsbrief abonneren. Zo biedt het nieuwsmerk niet alleen nieuws, het biedt je ook een leercurve op een actueel onderwerp. En omdat ik al ingelogd was, hoefde ik nergens meer mijn mailadres op te geven en alleen maar op 1 knop te drukken om te abonneren. Top.
  • Toen ik met mijn zoontjes meekeek naar Bassie & Adriaan en De Verdwenen Kroon viel me op dat zij in 1988 al hun eigen Chat-GPT hadden (check video hier).
  • Branded Content (advertenties die er uit zien als een redactioneel artikel of video) triggert mij zelden om te lezen (N=1, ik weet het). Vooral omdat de afzender de adverteerder zelf is. Ik ga de komende tijd een aantal geslaagde voorbeelden verzamelen. Het tv-programma ‘Het perfecte plaatje’ wordt enorm gesponsord door Canon en Kamera Expres en past daar heel goed bij. Deze week zag ik dat Roger Federer en Trevor Noah in een trein door Zwitserland reisden voor het toerismebureau, hoewel gesponsord was dat voor mij wel een goed (en natuurlijk duur) voorbeeld. Stuur me vooral inspiratie door!
  • Deze ondernemer bouwde een succesvolle onderneming Little Things en leunde enorm op het verkeer dat Facebook naar zijn site doorstuurde. Je raadt het al: Facebook bracht (al dan niet bewust) aanpassingen in het algoritme aan en hij verloor een groot deel van het bereik en is nu failliet. In dit Twitter draadje vertelt hij erover en roept hij op: bouw zo snel mogelijk eigen bereik op waarbij je niet afhankelijk bent van deze grillen. Een nieuwsbrief is hier een goed middel voor en zorg daarnaast dat je een netwerk heb bij concullega’s zodat je snel kunt toetsen of jij de enige bent waar je een daling ziet. Heb je ooit zo’n vraag? Mail me dan, het is goed om snel te kunnen schakelen met mensen die ook aan de social media knoppen zitten en de data kennen.
  • Deze week ga ik advies geven over de groei van een LinkedIn bedrijfspagina. Nu kun je als beheerder vrienden uitnodigen, je kunt op andere plaatsen verwijzen naar de pagina, je kunt medewerkers aanmoedigen dingen te delen, samenwerkingen zoeken en vaker iets plaatsen. Ook werkt adverteren goed om nieuwe volgers op te bouwen. Mocht je nog aanvullingen hebben hoor ik die graag en deel ik ze binnenkort in deze nieuwsbrief.
  • Auteur Stéphanie Hoogenberk liet zich in haar podcast De Shit Show (vanaf 15m 40) negatief uit over Helene Hendriks. Dit blijkt haar nu haar column te kosten op Linda.nl, volgens Henk Spaan en Sander Schimmelpennink. Helene doet veel bij Talpa en Linda.nl is onderdeel van het bedrijf, een kritische podcast kan je blijkbaar de column kosten?

300 abonnees!

Deze nieuwsbrief heeft 300 abonnees en daar ben ik heel blij mee. Het is tof om tips en reacties te krijgen en het helpt als je mensen met dezelfde interesse op deze nieuwsbrief wijst door deze link bijvoorbeeld door te sturen.

Iedere zondag deze nieuwsbrief in je mail? Schrijf je in en zo support je direct deze gratis nieuwsbrief!