4 mei 2025

#108: Hoe Omrop Fryslân miljarden mensen bereikt dankzij gifjes, zo klinkt deze week als podcast en drie kijktips

In deze week van de meivakantie was ik op een zonnige dag in Leeuwarden bij Omrop Fryslân en bereidde ik thuis veel werk voor, terwijl mijn vrouw Hanneke het nieuws las op 538. Iedere week ziet er anders uit en dat is een heel fijn ritme.

Hoe Omrop Fryslân miljarden mensen bereikt dankzij Giphy

Dinsdag was ik dus een dag in Leeuwarden bij Omrop Fryslân. Ik denk af en toe mee hoe ze meer mensen kunnen bereiken, maar hoorde er een verhaal dat ik direct hier wilde delen. Lars Hoekstra liet me namelijk een statistiek zien dat de gifjes van de Omrop al bijna 2 miljard (!) keer bekeken zijn. Dit hebben ze bereikt door een slimme strategie te maken voor Giphy en daarom vroeg ik direct of Lars dit wilde uitleggen in deze nieuwsbrief.

Wat is jullie aanpak geweest met ‘gifjes’?

‘We zijn al dik 8 jaar bezig met gifjes. Het idee is een beetje begonnen toen we ook memes zijn gaan maken. Namelijk hoe kunnen we het Fries vertalen naar de ”internet-cultuur’ (iets met verjongen). We kunnen namelijk wel allemaal gifjes vinden, maar waarom geen Friese gifjes? Op basis hiervan zijn we begonnen en dit is eigenlijk wat uit de hand gelopen.’

Hoe zijn jullie gifjes gaan maken?

‘In het begin hebben we alles in Photoshop gemaakt, ook omdat Photoshop (destijds) één van de weinige programma’s was die transparante gifjes ondersteunde. Inmiddels werken we met Premiere voor de normale gifjes en After Effects voor de transparante gifjes. Het mooie hiervan is dat het ook stukken makkelijker is gifjes te maken uit programma’s die we maken.’

Wat voor tips heb je voor mensen die zoiets ook willen maken?

‘Gifjes horen leuk te zijn, niet serieus, dus zorg ervoor dat je dit wilt delen (via bijvoorbeeld WhatsApp, Snapchat of in de stories)  En denk na over een onderscheidende factor, wat zorgt ervoor dat je gifjes uniek zijn?’

Uploaden is niet heel lastig, inmiddels kun je ook video’s uploaden en die zet giphy dan weer om naar een gifje. En schrik niet, zo kun je nu ook videoclips uploaden (dus gifjes met audio). Wel handig is om ervoor te zorgen dat je een brand account krijgt, dit kan via: Verified on GIPHY.

Verder is het gebruik van je logo wel fijn, iets van branding is wel wenselijk. Dit kan ook puur door kleurencombinaties te maken. Qua zoektermen proberen we er meerdere als batch op één term te zetten en daarna bij de emotie van de gif. Dus voor Sinterklaas hebben we Sinteklaas (de Friese naam) en Sinterklaas gebruikt, met daarbij de emoties of props in de gif. Dé ideale formule hebben we helaas nog niet, al kan ChatGPT (etc) helpen met tagging.’

Wat denk je dat dit Omrop Fryslan oplevert?

‘Op bijna elk gifje staat ons logo, dus het is vooral PR. Wat voor ons imago dan heel fijn is, omdat je hierdoor iets doet wat mensen niet verwachten. (inmiddels wel, maar vroeger niet). Zoek maar eens op wat Friese termen, de kans is best wel groot dat er een gifje van is. Zo niet, laat het mij weten 😉.’

In 8 jaar tijd heeft Omrop Fryslan nu 1,9 miljard views behaald op hun video’s en de verwachting is dat in juni de 2 miljard grens wordt bereikt. Een marketeer zal met de oren beginnen te klapperen van dit soort aantallen. Ik vind dit soort slimme manieren om je logo in beeld te brengen geweldig. Waar je ook werkt: Voor mij zou dit een reden zijn hier een plan voor te gaan bedenken.

3 kijktips over veranderende technologie

Zelden neem ik de tijd om iets te kijken op streamingsdiensten. Doordat de kinderen deze week veel gelogeerd hebben, hadden we eens de tijd en eigenlijk zaten in alle drie de documentaires of series haakjes met media, marketing of data. Daarom drie tips.

Black Mirror seizoen 7

Het nieuwe seizoen van Black Mirror staat al een paar weken online. En Black Mirror is een begrip geworden. ‘Het lijkt Black Mirror wel!’ hoor je regelmatig. Hoewel de laatste seizoenen niet zo’n succes waren, gaven de afleveringen uit 2011 en de jaren daarna een blik op de toekomst van technologie waarvan we nu kunnen zeggen: ze hebben op veel vlakken gelijk gekregen. In het nieuwe seizoen (ik heb nu aflevering 1 en 6 gekeken) zitten weer voorspellingen over technologie in de nabije toekomst die je toch aan het denken zetten. Ben je marketeer: Kijk dan zeker naar aflevering 1. Dit gaat over verschillende vormen van abonnementen gekoppeld aan technologie. En aflevering Eulogy gaat over een man die in oude foto’s kan stappen en wat emoties oproept. Ik koppel dit direct aan de Meta-brillen en het terug gaan in tijd en gedachten. Het terug gaan naar momenten gaat in de toekomst heel anders worden dan dit voorheen was en dat vind ik er boeiend aan.

Adolescence

Ok, erg late to the party, maar eindelijk keken we Adolescence op Netflix. Met een zoon die volgend jaar naar groep 8 gaat, wisten we dat we dit moesten kijken. En ik was een beetje bang voor de heftigheid, maar die viel me gelukkig mee. Het zijn vier afleveringen die allemaal in 1 take zijn opgenomen. Ze nemen je mee naar een schoolplein zoals je dat niet kunt voorstellen als je in een andere tijd bent opgegroeid. Het laat zien dat de zoon van de politieman inzicht geeft in hoe de jeugd communiceert (dit is iets van alle generaties) en laat zien dat je kinderen in de gaten moet houden als ze op hun kamer allerlei dingen tot zich krijgen via een computer. Het laat heel duidelijk zien dat mensen als Andrew Tate je kind opvoeden, als je dit zelf niet doet. Als kinderen van 13 van internet leren wat normaal is, dan ontstaat een heel vreemd vrouwbeeld. Goed om gezien te hebben en ook om de rol van technologie op je eigen gezin te betrekken.

The TMF Story

Deze week verscheen The TMF Story als docu op Videoland. Leuk om weer even terug te gaan naar de jaren ‘90 en te zien hoe Fabiënne al veel interactie had met kijkers via fax en hoe onvoorbereid de sterren van toen in het diepe werden gegooid. De zenderbaas Lex Harding wilde de docu nog tegenhouden, maar hij liet goed zien dat de macht in die tijd bij de bazen lag. Een VJ gaf aan dat het in deze tijd heel anders zou zijn. Als iemand je nu geen zendtijd geeft, kun je als influencer je eigen bereik opbouwen en dat is toch veel makkelijker. Kijkend naar de docu besef je zowaar dat dit tijdperk voor creatieve makers eigenlijk veel beter is en dat niet alles op social media negatief hoeft te zijn. Leuke docu voor de nostalgie, maar ook om te zien dat in de late TMF-jaren de VJ’s eigenlijk ook influencers waren die gekke challenges deden.

En omdat ik deze docu keek net nadat ik Adolescence had gezien, moest ik ook wel denken aan de VJ die nu bestseller-auteur is en in een podcast vorig jaar aangaf Andrew Tate geweldig te vinden. Zo is de cirkel tussen de drie tips weer rond.

In alle afleveringen speelt veranderende technologie een rol en zie je dat iedere generatie volledig anders opgroeit. Ik weet niet of jullie dit soort tips leuk vinden, laat me vooral weten of jullie hier op zitten te wachten.

Mijn favoriete podcast stopt bij Podimo en wordt weer gratis

Ik denk dat ik in de laatste negen jaar weinig afleveringen van de Podcast over Media heb gemist met Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth. De laatste jaren waren ze er twee keer per week met een nieuwe aflevering. Deze podcast was exclusief te horen bij Podimo en voor mij was dit een reden om een abonnement af te sluiten. Dinsdag maakte het duo bekend dat het de laatste aflevering was bij Podimo en dat de podcast dus weer openbaar wordt (zoals op Spotify) voor iedereen in een ‘iets vrijere vorm waarbij ze niet vast zitten aan een format van Podimo.’ Ik sloot in december een jaarabonnement af, ik ben benieuwd of er in dit genre een exclusieve vervanger komt.

Google Notebook LM kan nu ook Nederlandse podcasts maken

Vanaf deze week kun je Notebook LM ook Nederlandse podcasts laten maken. De Engelse variant hiervan werd wereldwijd zeer goed ontvangen. Je kunt alle soorten documenten ‘voeren’ en dan wordt daar automatisch een podcast van gemaakt tussen twee mensen. Als proef kun je hier luisteren hoe deze nieuwsbrief als podcast klinkt.

Andere kijk- en luistertips

  • In Amsterdam werd op Koningsdag een mobielloos festival gehouden voor 17.000 mensen. Volgens de organisatie van festival Burst is ‘het tijd om weer écht te genieten. Tegenwoordig lijken we meer bezig met filmen dan met feesten, terwijl dat vroeger helemaal geen optie was. Geen schermpjes, geen filters, alleen jij en de muziek.’
  • Mei Social Vrij is een campagne die gestart is om de hele maand mei geen social te gebruiken.
  • Op Spreekbuis.nl vertelt Omroep Brabant-hoofdredacteur Renzo Veenstra uitgebreid over zijn uitgekiende strategie. ‘Radio en tv zijn in de berichtgeving niet meer het belangrijkst.’
  • In een ingezonden brief in De Volkskrant deelt actrice Inge Ipenburg dat ze op Internationale Vrouwendag heeft geturfd in diezelfde krant hoeveel artikelen er door mannen zijn geschreven (14) voor ze pas op pagina 14 stuitte op het eerste artikel van een vrouw.
  • Op Adformatie een interview met de Nederlandse baas van LinkedIn, Marcel Molenaar. Over  de toename van video’s én ceo’s op het platform, advertentiekansen, de politisering van sociale media en de (on)zin van een mensen laten reageren onder je post om ze toegang te geven tot jouw saleshandboek/AI-prompts/noem het maar op.
  • Adformatie meldt: ’Overname RTL Nederland door DPG Media loopt vast’
  • Meta lanceerde een app waarmee het de concurrentie aan wil gaan met OpenAi.
  • De opkomst van AI raakt ook de creatieve sector. Bij Monks, een groot digitaal bureau van Nederland, worden steeds meer taken geautomatiseerd: van tekst en beeld tot complete campagnes. CEO Victor Knaap ziet hoe het klassieke reclamebureau verdwijnt en een hybride model van mens en machine opkomt, zo vertelt hij in De Grote Techshow op BNR.
  • Erwin Blom deelt in zijn nieuwsbrief 10 Nederlandse audio en video-startups die met AI het verschil maken.

Bijna 1.500 abonnees

Het aantal ontvangers van deze nieuwsbrief stijgt lekker door, nog een aantal te gaan voor de grens van 1.500 abonnees is bereikt. Dank voor het lezen en als je dit met plezier doet, stuur het ook eens door naar mensen die dit mogelijk ook interessant vinden.

Heb je een leuk onderwerp voor de nieuwsbrief (hoeft niet altijd over je eigen merk te gaan), laat het me weten via mail of reageer even op deze nieuwsbrief.

Mocht je de nieuwsbrieven van de afgelopen twee jaar nog eens willen lezen, hier staan alle 108 nieuwsbrieven tot nu toe.

Dank je wel weer en tot volgende week!