
Deze week was ik druk bezig met toffe plannen en dronk ik koffies met mensen. Verder was ik in een klimbos voor het kinderfeestje van onze oudste zoon, werd mijn schoonvader 65 jaar, heb ik twee keer gepadeld en gaf ik een presentatie in het Beatrix Theater in Utrecht voor het internationale communicatieteam van Stage Entertainment. Altijd liggen er kansen om meer mensen te bereiken met je content, mooi om dat te laten zien. Verder was dit het nieuws van deze week:
In Spotify zie je nu hoe vaak een podcast beluisterd is
Hoe vaak wordt zo’n podcast nu eigenlijk beluisterd? Die vraag krijg ik regelmatig, omdat er geen cijfers van bekend waren. Tot deze week, want Spotify toont nu hoe vaak een podcast is afgespeeld. En de cijfers zijn best flink. De podcast Broers staat vaak bovenaan de hitlijsten in Nederland en deze blijken meer dan 300.000x beluisterd te worden via Spotify (en dan zitten de luisteraars op andere platformen er nog niet eens bij). Overigens maakten de broers Sam en Rijk Hofman deze week bekend met deze populaire podcast te stoppen. Opvallend genoeg heeft geen enkele grote site die veel over show schrijft dit nieuws opgepakt, behalve Shownieuws.
In 2019 nam ik een podcast op met Domien over het succes van zijn #1 Man, Man, Man de podcast. Destijds gaf hij aan dat er 30.000 mensen zijn de show luisterden die toen op 1 stond. Op basis hiervan kun je dus wel stellen dat er groei zit in de podcastmarkt.
Op de afbeelding hierboven zie je de aflevering van Geschiedenis Inside over Johan de Wit. Deze was op het moment van schrijven vrijdagavond #1 in de lijst ‘trending’ podcasts van Nederland. Deze charts zijn sinds kort weer terug en dit is fijn voor makers die niet het bereik van Broers hebben. Voor media of bedrijven die zelf geld en tijd investeren in een podcast, is er nu dus een vergelijk te maken met soortgelijke podcast. Als de andere podcast veel meer mensen bereikt is het zaak een goed communicatieplan te maken rond de podcast. Vorig jaar om deze tijd stond de podcast Kind van God van mijn vrouw Hanneke bovenaan deze lijst en dit levert veel nieuwe luisteraars op. Dit kwam vooral omdat het een goede podcast is, maar ook doordat we samen een goed plan hadden gemaakt rond de lancering.
Voor het eerst gaat een Nederlandse podcast naar tv
De Ongelooflijke podcast van de EO heeft een primeur. Maandagmiddag is de podcast in verkorte versie te zien op NPO 2. Zelf verwijs ik in deze nieuwsbrief ook regelmatig naar gesprekken met bijvoorbeeld Bas Heijne, Joris Luijendijk of Beatrice de Graaf die beschouwend naar de wereld van nu kijken. Naast een YouTube-kanaal heeft de podcast nu dus de primeur van de eerste podcast die op TV komt. Meerdere talkshows verschijnen al als podcast. Zo wordt de podcast van Vandaag Inside op Spotify ook 50.000 keer beluisterd.
Overigens hoorde ik in de podcast Kieft Jansen Egmiond Gijp dat zij te zien gaan zijn op SBS, al maakte ik uit de aflevering niet op of dit de video wordt die nu op YouTube verschijnt, maar dit maakte ik wel op uit wat gezegd werd. Zij zijn wellicht dus de tweede van Nederland en de eerste op de commerciële tv.
5 tips om je eigen LinkedIn-profiel te verbeteren
In mijn trainingen om jezelf beter te profileren op social media speelt LinkedIn een prominente rol. Ik merk dat een aantal simpele dingen om je profiel er net even wat beter uit te laten zien niet bij iedereen bekend zijn. Daarom een paar simpele tips die je niet veel tijd kosten, maar je profiel wel een upgrade geeft.
1. Stel een achtergrondfoto in
De meeste mensen hebben wel een profielfoto ingesteld. Maar sinds een paar jaar kun je ook een achtergrondfoto instellen. Dit is de afbeelding die je hierboven ziet en waar de oranje pijl naar wijst. Ik kom best vaak mensen tegen die geen afbeelding hebben ingesteld. Het kan heel simpel en oogt echt een stuk professioneler.
2. Voeg een url toe
Je kunt een link naar je website toevoegen. En heb je geen website, dan heeft je bedrijf die waarschijnlijk wel met info over jou, of je artikelen. Je kunt het toevoegen door op ‘edit profile’ te klikken en dan een url in te voeren met de tekst die je wilt terugzien. Zoals ik op mijn profiel mijn website heb toegevoegd.
3. Vul een samenvatting in bij ‘about’
Na je contactgegevens zie je op je profiel een samenvatting die je zelf kunt opgeven onder ‘About’. Zo lezen mensen even wie je bent, wat je doet en gedaan hebt. Handig en zo gedaan, lees hier de handleiding.
4. Licht je beste berichten uit
Als je regelmatig een nieuw bericht plaatst, toont LinkedIn altijd de meest recente bovenaan. Zo zakken de berichten waar je extra trots op bent snel weg. Je kunt je favoriete berichten ook ‘pinnen’ bovenaan je profiel. Handig, vergeet niet over een jaar weer even te checken of deze nog relevant zijn. Hier lees je de handleiding van LinkedIn zelf.
5. Voeg afbeeldingen of documenten toe bij ‘experience’
Als je zegt waar je hoe lang gewerkt hebt, kun je ook media toevoegen. Zo kun je afbeeldingen of pdf’s toevoegen. Het is makkelijk, ziet er al snel beter uit en je kunt meer vertellen over wat je tijdens die baan gedaan hebt. Terwijl ik dit schrijf zie ik dat ik dit zelf ook beter moet gebruiken. Dat gaat dus even op de to-do lijst, want bij de loodgieter is het dak ook vaak lek 🙂
Hopelijk heb je hier iets aan!
Andere kijk- en luistertips
- De kijk- en luistercijfers van NMO Online, waar ik pas over schreef, kregen deze week een upgrade en er worden nieuwe titels toegevoegd. Ik weet nog niet precies wat er gaat veranderen. Wel zag ik dat in de cijfers van maand maart de NOS de grootste nieuwssite was, voor NU.nl en de regionale omroepen. AD.nl nam de vierde plek in.
- TikTok heeft van de Europese privacywaakhond een boete van 530 miljoen euro gekregen. Het videoplatform beschermt de persoonsgegevens van Europese gebruikers onvoldoende, en data wordt mogelijk toegankelijk gemaakt voor China.
- Netflix rolt een nieuwe zoekfunctie uit die gebruikt maakt van AI. Dit is zeer prettig, omdat je zo kunt omschrijven wat je wilt zien en je op basis daarvan tips krijgt. Een heel andere manier van het doorzoeken van hun database.
- In een artikel van Follow The Money staat dat DPG Media van de EU honderden miljoenen te leen krijgt om minder afhankelijk te worden van Big Tech. Maar privacy-experts zeggen: DPG gedraagt zich zelf als Big Tech – door data te verzamelen, profielen te koppelen en abonnees te tracken zonder ‘geïnformeerde’ toestemming.
- In een prikkelende TED-talk waarschuwt tech-denker Tristan Harris dat we lessen moeten trekken uit de fouten rond social media. Harris pleit voor een verantwoordelijk en wijs gebruik van AI en beschrijft hoe onbegrijpelijk het is dat we als samenleving toestaan dat AI alles in onze samenleving kan veranderen en zelfs vernietigen.
- Bij sommige Nederlandse zoekopdrachten worden nu de nieuwe AI-overzichten getoond. De verwachting is dat hierdoor veel minder mensen zullen doorklikken naar een website. Binnenkort meer hierover.
Bijna 1.500 abonnees
Nog een handje vol nieuwe abonnees en de grens van 1.500 abonnees is bereikt. Dank voor het lezen en als je dit met plezier doet, stuur het ook eens door naar mensen die dit mogelijk ook interessant vinden.
Heb je een leuk onderwerp voor de nieuwsbrief (hoeft niet altijd over je eigen merk te gaan), laat het me weten via mail of reageer even op deze nieuwsbrief.
Mocht je de nieuwsbrieven van de afgelopen twee jaar nog eens willen lezen, hier staan alle 109 nieuwsbrieven tot nu toe.
Dank je wel weer en tot volgende week!