9 april 2023

#11 Nieuwsbrief: Enzo Knol-social analyse, Twitter en podcasttips

Schrijf je hieronder gratis in voor mijn wekelijkse nieuwsbrief:

Deze week deed ik leuke werkopdrachten. Zo mocht ik meedenken over de social strategie van het Rijksvastgoedbedrijf en hoe de LinkedIn en Insta-pagina’s kunnen groeien. Ook ging ik langs bij Navingo om mee te denken over digitale strategie van hun nieuwssites. Iedere week komen er nog nieuwe vragen binnen om mee te denken en ik ben heel blij hoe de start als ondernemer gaat.

Verder nam ik deze week een abonnement op Midjourney. In deze tool kun je in tekst vragen om een afbeelding te maken. Zo vroeg ik ‘Maak een foto van een man met een laptop in de keuken die allerlei ingrediënten gebruikt in een moderne keuken realistisch’ en toen kreeg ik de foto hierboven. Midjourney werkt via Discord, een gamingplatform. Het is iets lastiger voor een leek om even te proberen dan Dall-EHier op Frankwatching kun je lezen hoe je in een paar stappen toegang kunt krijgen tot Midjourney. Als je op de redactie werkt kan deze tool je snel helpen bij het maken van geschikt beeld, ook als je geen beeldredacteur bent. Omdat er telkens geen plek was voor een gratis test heb ik voor 12 euro een maandabonnement genomen. Wil je dat ik een afbeelding voor je laat maken, mail me dan een prompt (opdracht) en dat stuur ik het je toe.

Enzo Knol alleen dankzij Twitter bij Beau

Ik durf wel te stellen dat weinig journalisten naar de vlogs van Enzo Knol kijken. Zelden haalt een vlog van hem het nieuws, ondanks dat er 2,7 miljoen abonnees op zijn account zijn. Toch zorgde Twitter er deze week voor dat er een mediarel ontstond wat eindigde in zijn optreden bij Beau vrijdagavond. Knol is YouTuber, dus hoe kom ik bij Twitter als bron? Een uitleg:

Voor ik bij AD.nl ging werken was ik social media analist bij Buzzcapture (later overgenomen door Obi4wan). Daar gebruikten we de data van openbare social media berichten om analyses te maken. In 2016 kon je in met de tool alle openbare berichten van Twitter, Facebook en Instagram doorzoeken. Het schandaal met Cambridge Analytica zorgde ervoor dat Meta (moederbedrijf van de platformen) veel API’s (toegang) afsloot voor externe partijen zoals Buzzcapture. Daardoor bleef Twitter het enige platform wat volledig doorzoekbaar is en waar je goed de media kon monitoren. En aangezien 95% van de tweets openbaar zijn, is dit een populair platform voor media. Zo kun je op Twitter antwoord krijgen op vragen als: ‘Geef alle tweets van journalisten vandaag met meer dan 25 likes’ of ‘Stuur me direct een mail als nieuwsmedia mijn bedrijfsnaam noemen.’ Die vragen kunnen bedrijven nu niet meer stellen aan Meta. Toch kunnen nieuwsmedia nog wel bij CrowdTangle, de exclusieve tool van Meta die nieuwsmedia gratis mogen gebruiken. Daardoor weten nieuwsredacties wel wat het meest viral bericht van Nederland vandaag is, maar kun je dat als normale gebruiker simpelweg niet vinden.

Nieuwsredacties kunnen dus nog wel zoeken binnen Twitter, Facebook en Instagram. Maar deze service is er niet voor YouTube, TikTok, LinkedIn of Snapchat. YouTube kent wel een trending lijst voor Nederland, maar daar staan slechts een handvol video’s in per week en weegt de grootte van de pagina niet mee. Daardoor zie je vaak de usual suspects in de lijst. Dus kun je niet in 1 dashboard zien dat een video van Enzo Knol relatief veel meer reacties krijgt dan normaal. Als je wilt weten of de video nieuwswaardig is, zul je dus de video moeten kijken en die duurt vaak ruim een half uur. Daar is natuurlijk geen tijd voor en dus zie je YouTube bijna nooit als bron van nieuws. Gelukkig zijn er andere mensen die de vlogs wel kijken en hun verbazing vervolgens op Twitter uitspreken. Om 17.29u werd de eerste reactie over de vlog geplaatst op Twitter. Op 1 andere tweet om 19.22u na blijft het redelijk stil rond de video. Ruim 15u na het plaatsen van de video wordt het pas echt opgepikt. Want pas wanneer donderdag om 9.13u het account @momofsaul het videofragment bij een tweet plaatst gaat het als een lopend vuurtje rond. Om 11.24u maakt GeenStijl een artikel op basis van de tweet en pas in de middag volgen andere media als Telegraaf.nl en AD.nl. Donderdag zijn er honderden berichten, een column in Vrouw en de eerste politici reageren. Vrijdag gaat het door en dat resulteert in de uitnodiging van Beau voor Enzo waarin hij excuses aanbiedt. Al lijkt hij vooral de ophef te betreuren. Dat Beau Enzo aan tafel heeft uitgenodigd zorgt vrijdag vooral voor verbazing. Veel ophef, terwijl het zomaar over had kunnen waaien als donderdag om 9.13u geen tweet was gestuurd: op Twitter laat ophef nooit 15 uur op zich wachten.

Maar blijft Twitter wel bestaan?

Er is de journalistiek dus best wat aan gelegen dat Twitter vooral niet teveel verandert. Want ook belangrijker nieuws dan Enzo Knol wordt daar gedeeld. Jarenlang bleef Twitter ongeveer hetzelfde en er waren weinig innovaties, wat de meeste gebruikers stiekem wel fijn vonden. Maar toen werd het overgenomen door Elon Musk vorig jaar. En nu is er wel heel veel aan het veranderen en zijn alle vastigheden plots onzeker. Maandagavond veranderde bekende Musk het Twitterlogo in de vorm van een blauwe vogel in de beeltenis van internetmemehond Doge (ook het logo van cryptomunt Dogecoin, waar Musk zo’n fan van is). Journalisten konden tot 2018 een blauw vinkje aanvragen na een strenge selectie waarbij je ook een kopie van je paspoort moest opsturen. Daarmee wisten mensen zeker dat het account geverifieerd was en kreeg je toegang tot een helpdesk die je razendsnel hielp als je bijvoorbeeld gehackt was. Het Nederlandse PR-bureau dat je als pers kon benaderen werd begin dit jaar aan de kant geschoven en het blauwe vinkje lijkt binnenkort bij iedereen te verdwijnen als je niet gaat betalen. Zo is @NYTimes met 55 miljoen volgers sinds deze week het vinkje kwijt omdat ze niet willen betalen.

Ondertussen verwijderde Twitter tweets die ‘transgender promotie’ zouden zijn en per 1 februari is ieder eerder geblokkeerd account weer welkom op Twitter waar ‘free speech’ heel belangrijk is. Alle ‘stadionverboden’ worden dus ingetrokken en dat is meestal geen goed idee.

Nu gaat het er steeds meer op lijken dat Twitter externe tools ook afsluit van toegang. Deze week was de koppeling met Readwise weg en toen Substack aankondigde bezig te zijn een Twitter-concurrent te bouwen ondernam Twitter stappen om te voorkomen dat Substack-nieuwsbrieven bereik kregen.

Je ziet dit ook als er een video met TikTok-logo op Instagram verschijnt. Dan krijgt het bijna geen bereik en als je een tweet plaatst met het woord TikTok erin zie je ook dat deze bijna niet getoond wordt aan andere mensen.

Kortom: er is veel aan de hand bij Twitter en onze Nationale Bibliotheek KB wil haast maken met het archiveren van alle Nederlandse tweets, voordat Elon Musk Twitter opblaast. Duitsland is daarmee al begonnen, maar volgens de KB staat de huidige Nederlandse Auteurswet het archiveren van tweets niet toe.

Wordt vervolgd!

Andere lees- en kijktips van deze week

  • Voor veel bedrijven is lokale vindbaarheid van enorm belang. Maar hoe zorg je ervoor dat je bedrijf zo goed mogelijk zichtbaar is in de lokale zoekresultaten (de Local Pack)? Remon Hendriksen geeft op LinkedIn een aantal tips op basis van onderzoek.
  • Volgens Alexander Klopping gaat AI (zoals ChatGPT) nieuwssites kapot maken met NU.nl voorop. Dit zegt hij in zijn Podcast over Media (het fragment is gratis te beluisteren op Spotify).
  • In mijn favoriete Dick voor Mekaar Podcast (ook leuk als je niet voor Feyenoord bent) hoorde ik een paar weken geleden dat Arne Slot zich na afloop van een wedstrijd altijd even terugtrekt en zich laat bijpraten wat er over de wedstrijd is gezegd op ESPN. Zo voorkom je dat je als trainer na de wedstrijd verrast wordt door vragen van de interviewer. Op ESPN werd er bijna niet over de wedstrijd gesproken na Feyenoord-Ajax alleen over de gegooide aansteker uit het publiek. Zijn reactie na de wedstrijd liet duidelijk zien dat hij wist wat er zich had afgespeeld en het zou me niet verbazen als hij dit niet allemaal uit zijn hoofd doet, maar een goede adviseur heeft die hij nog even vooraf spreekt.
  • Vorig jaar verscheen het boek ‘De Zeven Vinkjes’ van Joris Luyendijk. Dit leverde hem onder andere een historische roast op bij Buitenhof, maar hij verkocht wel veel boeken. Nu is er ook een podcast waarin hij met 7-vinkjes mannen praat. Best een leuke spin-off om aandacht te vragen voor het boek, maar na het luisteren begreep ik pas waarom er nu een podcast verschijnt. Aan het einde promootte hij namelijk zijn theatertour over het boek. De podcast is dus een manier om reclame te maken voor de tour. En dat is alleen maar heel slim. Terwijl veel uitgevers worstelen om een podcast rendabel te maken, is het volgens mij een fantastische manier om subtiel reclame te maken voor je product omdat de juiste doelgroep aan het luisteren is. Even een verwijzing in de shownotes van de podcast is natuurlijk een stuk goedkoper dan abri’s ophangen in de stad..

Spread the news

Vind je dit een fijne nieuwsbrief? Stuur dan vooral deze link eens door naar mensen die het misschien ook wel leuk vinden en nog niet kennen. Hieronder kun je je gratis inschrijven:

Thanks en tot volgende week!