
Deze week had ik veel werkafspraken en ik vaarde over de Giessen, veel te vertellen maar weinig om hier te delen, dus ik ga door met de opvallende zaken.
Google laat gebruikers favoriete sites en onderwerpen kiezen
Google is aan het veranderen. Nu kondigt het aan dat je Voorkeursbronnen kunt instellen. Zo kun je zelf aangeven van welke nieuwswebsites je meer wil zien in de Top Stories. Deze functie draait sinds deze week alleen in het Engels in de VS en India, maar dan kun je er van uit gaan dat dit ook hier uitgerold zal gaan worden.
Als jij er dus voor kunt zorgen dat veel mensen jouw site als favoriet gaan markeren,
dan zal jouw nieuws daarna vaker worden getoond. Waar Google Discover voor veel sites nog een blackbox is, zou je hier wel invloed op kunnen hebben. Het doet ook wel denken aan Facebook dat beloofde jouw verhaal bovenaan te zetten als mensen je als favoriet markeerden. Hier deden sommige sites heel actief mee, maar dit werkte niet omdat je dan álle berichten zag en dat waren er teveel. Benieuwd hoe Google dit gaat verdelen. Iets om in de gaten te gaan houden.
Ook krijg je bij zoeken automatisch updates te zien bij onderwerpen waar je eerder op zocht, inclusief nieuwe artikelen in Top Stories. Ook dit is eigenlijk wat Discover ook doet, maar dan misschien iets transparanter. Websites die je vaak bezoekt, worden prominenter getoond in je zoekresultaten wanneer ze relevant zijn. Google moedigt je als eerste aan om je favoriete sportteams te selecteren, waarna Discover scores, hoogtepunten en updates toont binnen jouw interesses.
Voorlopig dus nog niet in Nederland, maar een ontwikkeling om in de gaten te houden.
Hoe De Limburger de jongere generatie wil bereiken
Enkele weken geleden las je in deze nieuwsbrief al dat De Limburger aankondigde jongere generaties te willen gaan bereiken. Ik vond het een sterk verhaal en genoot afgelopen weekend ook van de influencers (@kirchroatropical) met wie ze samenwerken op Pinkpop. Er gebeuren veel vernieuwende dingen bij Mediahuis de laatste maanden en daarom stelde ik chef online Genaud Molin een aantal extra vragen over zijn aangekondigde plannen.
Welke data hebben jullie gebruikt om deze strategische keuzes te onderbouwen?
‘De Limburger maakt onderdeel uit van Mediahuis. Als groep onderzoeken we hoe we andere doelgroepen kunnen bereiken. Vaak wordt dan meteen gedacht aan Gen Z. Liesbeth Nizet weet hier alles van. Wij mikken vooral op de doelgroep 25-45 (dus niet direct Gen Z). In die doelgroep zit de meeste potentie voor ons blijkt uit data (we werken abonnee-gedreven, minder advertentie-gedreven). We zien graag dat in de toekomst ook de buurman of -vrouw van onze huidige abonnee zich bij ons aansluit. Zo zou je het kunnen zien. Qua thema’s (Geneea en Zeticon NLP) hebben we ook een zevental topics geformuleerd die bij ons passen en waar de doelgroep naar vraagt. Binnenkort hebben we ook een makerweek signature journalism bij De Limburger waarin we nog eens heel diep gaan inzoomen op wie we denken te zijn, wie we daadwerkelijk zijn (cijfers) en wie we willen zijn. En uiteindelijk ook hoe we dat meer op elkaar aan gaan laten sluiten.
Hoe meten jullie het succes van deze nieuwe aanpak? Welke KPI’s kijken jullie naar?
‘We willen graag dat onze video’s zowel op ons eigen platform (via ons eigen analysesysteem) als op de socials vooral resoneert bij de hierboven genoemde doelgroep. We streven dus niet naar zoveel mogelijk views. Maar vooral naar een hoge betrokkenheid. We beginnen pas in september dus we zijn de concrete streefcijfers nog aan het vastleggen. Je kunt denken aan de retentie curve (waar haken mensen af). Voornamelijk om van te leren. We kijken naar waardevolle interacties, de kijktijd en terugkerend bezoek. Toch verliezen we ‘bereik’ ook niet uit het oog, want dat is wel een van de doelen. Maar views uit Tokio hebben wij natuurlijk niks aan als regionaal nieuwsmerk.’
Hoe bepalen jullie welke verhalen geschikt zijn voor korte video-formats zonder de diepgang te verliezen?
‘We werken in onze newsroom met een top 8. Binnen 24 uur selecteren wij op 8 vaste tijdstippen verhalen waar wij mee denken het verschil te kunnen maken (conversies, readertime). Deze tijdstippen zijn gekozen op basis van data. Uit deze 8 verhalen maken we een selectie. Sommige artikelen lenen zich voor short-form andere verhalen eerder voor long-form. Daarover voeren we dagelijks discussies in het zogenoemde top 8-overleg. Als we een groot verhaal toch willen omvormen naar een short form-video dan zullen we één element uit het verhaal kiezen waar we op inzoomen.’
Kun je iets vertellen over de training die jonge journalisten krijgen?
‘We hebben een aantal vaste ervaren presentatoren gecontracteerd. Dat is een mooi begin. Maar in de toekomst moet vrijwel elke verslaggever zijn verhaal op verschillende manieren kunnen vertellen. Zowel in beeld als in tekst. Daarom gaan ze presentatie, edit en storytelling cursussen volgen. De meesten kunnen we in huis geven (een deel van de tijd zullen de presentatoren ook als coach fungeren), maar niet alle expertise is intern beschikbaar. Die zoeken we dan buiten de deur.’
Welke accounts in binnen- of buitenland zijn een inspiratiebron?
‘Inspiratie doen we overal op. Maar denk aan NWSNWSNWS en Spil* (wel meer voor Gen Z, toch kunnen we hier zeker van leren). Vox en de voormalige Vox-verslaggevers die nu zelf op YouTube excelleren (Johnny Harris, gezien en gesproken in Perugia). Under the desk. Soms gewoon zelf urenlang (niet doelloos) swipen op TikTok of in reels om formatjes te vinden die zouden kunnen werken voor journalistieke doeleinden zoals bij @Reden.wir.drueber en @DeStandaard.’
Hoe Amerika-platform Hey!USA de papieren reisgids wil vertalen naar online
Ik heb er veel respect voor als mensen door het maken van content hun eigen geld kunnen verdienen, zonder dat er een uitgever bij betrokken is. Dit is ook wat Sebastiaan Klijnen doet met zijn platform Hey!USA dat zich ‘hét Amerikaplatform van Nederland en Vlaanderen’ noemt.
Wat is jullie verdienmodel?
‘Wij geven reisgidsen uit over steden en regio’s in de VS en binnenkort komen daar magazines bij. Daarnaast werken we nauw samen met bestemmingen in de VS om ze bijv. online en via de podcast extra in de kijker te zetten. Een derde verdienmodel is affiliate, als mensen via onze site hotels, autoverhuur en attracties / bezienswaardigheden boeken ontvangen we een klein bedrag, maar dat model is gelukkig nooit een belangrijk onderdeel geweest van het businessplan en staat onder druk.’
In 2023 zijn jullie gestart met het uitgeven van reisgidsen. Wie geeft deze uit?
‘We zijn een onafhankelijk mediabedrijf en zelf de eigenaren. Een grote uitgeverij zou ook niet kunnen doen wat wij doen, de marges zijn daarvoor te klein. We werken vanuit een grote passie voor Amerika. We hebben een klein vast team van drie, maar het team wordt per bestemming / gids aangevuld met freelancers en lokale experts. Ik werk full-time voor Hey!USA, mijn man in bijberoep. Ik heb hiervoor vooral gewerkt bij Nederlandse en Vlaamse mediabedrijven, veelal als art-director, maar vaak ook in de rol van online-/content marketing.’
Jullie hebben ook een online platform, hoe vertaal je een reisgids naar digitaal?
‘Het grappige is, van oorsprong zijn we eigenlijk als New York City Facebook pagina gestart in 2013, dat groeide uit naar een eerste reisgids over NYC en vanwege dat succes inmiddels naar andere steden en regio’s. We kiezen niet voor een 1-op-1 vertaling van print naar bijvoorbeeld onze website of podcast. Digitaal bieden we aanvullende / complementaire content. Het zou niet eerlijk zijn dat lezers die onze gidsen kopen, dezelfde content online gratis zouden terugvinden.’
Wat bieden jullie digitaal aan en hoe verdienen jullie hier geld mee?
‘We zijn digitaal actief met onze inspiratie website, de Hey!USA app, podcasts en natuurlijk social media. Ons primaire businessmodel is en blijft de verkoop van de reisgidsen, maar eind dit jaar starten we met premium online artikelen, e-books en podcasts tegen betaling. Onze website is overigens bannerloos, dat is een persoonlijke keuze. Ik vind banners lelijk en ze leiden af, ik vind het zonde en vervuiling van onze prachtige content. Dus met andere woorden, banners zijn nooit onderdeel geweest van ons businessmodel.’
Hoe hou je jullie content tijdloos?
Bij elke nieuwe druk, doen we een update van de gids. We halen eventueel gesloten adresjes eruit en doen een algemene check of alles nog actueel is. Dit passen we ook online toe en in onze app. Content die op onze website jaarlijks bijgewerkt moet worden, markeren we in Asana om jaarlijks te checken en te updaten.
Hoe zorg je ervoor dat mensen kunnen vinden wat ze zoeken online?
‘De Hey!USA-app is geïntegreerd in onze papieren gidsen, middels QR-codes in de gidsen krijg je bonus content, video’s én een digitale offline kaart. De digitale wereld rondom onze papieren reisgidsen is vooral vanuit een content marketing gedachte. Aanwezig zijn daar waar onze lezers (en kopers) zitten en hen met content verleiden om onze gidsen aan te schaffen. Er zal altijd gratis content blijven bestaan naast de plus-artikelen. Affiliate marketing was een leuke bijverdienste, maar niet meer dan dat.’
Als er voorbeelden gebruikt worden van het toepassen van AI wordt de reissector vaak gebruikt, zal dit niet een groot deel gaan vervangen van jullie werk?
‘Nee, dat verwacht ik niet. Ik ben ook niet bang voor AI. We gebruiken het zelf óók. Reizen blijft mensenwerk, ik geloof er ook heilig in dat mensen het verschil maken met échte en authentieke belevingen. AI zet je als uitgever op scherp door bijzondere, unieke en échte authentieke content te maken. De vroeger goed scorende ‘5 tips in NYC’-artikelen werken niet meer, je moet meer bieden, authentiek, expertise, écht, diepgang. Dat zijn typische dingen die AI niet kan.’
In dit artikel op mijn blog lees je of Sebastiaan denkt dat reisgidsen over 10 jaar nog bestaan, of er door Trump meer of minder reisgidsen worden verkocht en of er internationale plannen zijn met Hey!USA.
Andere kijk- en luistertips
- De overname van RTL Nederland door DPG Media is goedgekeurd. De overname werd in december 2023 aangekondigd en kan met de goedkeuring van de ACM nu worden afgerond. Vanaf 1 juli maakt RTL Nederland onderdeel uit van DPG Media. RTL Nieuws en NU.nl mogen geen content uitwisselen én moeten gratis blijven en in een interview benadrukt CEO Erik Roddenhof dat Angela de Jong mag blijven schrijven wat ze wil. Ook zegt hij journalisten niet te verplichten aan te schuiven bij de talkshows van RTL.
- Volgens LinkedIn-nieuws redacteur Thomas de Man is het een hardnekkige LinkedIn-mythe dat linken naar een externe website in je bijdrage je engagement verlaagt. Daarom zetten veel mensen linkjes in een reactie onder de post. Maar dat is nergens voor nodig, stelt hij.
- In de één na laatste aflevering van podcast De Communicado’s (deze stopt), was vanaf 41m27s een uitgebreid betoog te horen dat de online kop van het AD-artikel ‘Aantal asielzoekers maakt verdienmodel van voorrangswoningen: ‘Mijn vrouw kreeg ook een huis’ volgens de presentator ‘zondebokjournalistiek’ is. Vooral vanwege de keuze voor de kop iets om hier te vermelden. Wilders deelde dit artikel ook via X en woningcorporatie Ymere noemt het verhaal ‘flink opgeklopt.’
- Een leuk artikel bij Tjitze.nl over hoe de Zeeuwse snoepwinkel Rocks & Rolls Candy in Sluis miljarden views krijgt op YouTube.
- Het experiment Snackpaper dat sinds vorig jaar bekeek of kwaliteitsjournalistiek verpakt kon worden als social media-content is gestopt, meldt NRC. Na de start begin vorig jaar is in oktober het laatste bericht op Insta geplaatst. Oprichter Janna Nieuwenhuijzen vertelt dat ze een brug wilde slaan tussen de nieuwsconsumptie van lezers en de nieuwsvoorziening van kranten. Nu staat in het artikel dat ze inzag dat Snackpaper het probleem niet oploste. ‘We moeten sociale media vooral gebruiken om het publiek te bereiken. Nieuwsvoorziening via sociale media is niet gewenst: die heeft te weinig nuance. Je wil het publiek aanspreken en vervolgens meenemen naar de platforms waar journalistiek tot zijn recht kan komen, bijvoorbeeld de apps van de kranten zelf.’ In het artikel kondigt ze aan nu Head of Future Audiences’ te zijn bij DPG Media. „We ontwikkelen bij DPG een langetermijnstrategie om een duurzame relatie op te bouwen met nieuw publiek, waaronder jongeren. Ik ben blij dat de urgentie nu wordt ingezien.”
- Het ministerie van digitale zaken in Denemarken stopt met het gebruik van Windows en Office 365. Het kiest voor Linux en LibreOffice.
Lees ze allemaal
Lees je deze gratis nieuwsbrief met plezier? Blijf dat vooral doen. Wil je deze nieuwsbrief steunen? Geef dan af en toe een like op mijn LinkedIn berichten of stuur deze nieuwsbrief door naar iemand die het mogelijk ook leuk vindt om te lezen.
Hier lees je alle 115 nieuwsbrieven nog eens terug.
Tot volgende week!