Deze week gaf ik in Vlissingen een workshop op het Regioheldenfestival van de Regionale Publieke Omroepen (RPO). De workshop ging over tools die redacties kunnen gebruiken. Eerder deze week was ik ook bij NH Media en Omroep Brabant waar ik advies gaf over de digitale strategie.
Tijdens het festival hoorde ik van verschillende mensen dat het bereik op Facebook achteruit gaat en daarom besloot ik te kijken hoe dat bij de grote Nederlandse media gaat.
Wil je deze nieuwsbrief wekelijke gratis in je mail? Schrijf je hieronder in, daarmee help je de nieuwsbrief ook groter te maken:
Sinds NOBO vorige zomer gestopt is met het publiceren van maandelijkse bereikcijfers, weten de grote nieuwsmedia weinig van elkaars bereik. Binnenkort wordt een nieuw onderzoek gepresenteerd. Waar websitebezoek niet openbaar is, zijn de statistieken van Facebookpagina’s wel beschikbaar. Zo kun je toetsen of jouw titel afwijkt van het gemiddelde. Hierboven zie je een grafiek van het totaal aantal interacties (optelsom van likes, reacties en shares) van de 10 grootste Nederlandse nieuwstitels op Facebook. De grafiek toont een vergelijking van alle eerste kwartalen sinds 2018.
Je zou verschillende conclusies kunnen trekken op basis van deze grafiek. Zo blijkt dat 2023 van de afgelopen zes jaar het tweede beste jaar was als het om interacties op Facebook gaat. Maar je ziet ook een daling van 20% ten opzichte van 2021. Die daling was er echter vorig jaar ook al en nu is er een lichte stijging te zien.
Op mijn eigen Facebook-tijdlijn zie ik steeds vaker berichten van een week oud, de kans is groot dat een gemiddeld bericht minder veel likes krijgt dan voorheen. Maar de uitschieters kunnen zomaar heel veel compenseren op het totaal. Althans, de cijfers laten zien dat het nogal meevalt met de daling.
Eerder bleek al uit de cijfers dat het aantal Facebookgebruikers daalt in Nederland, maar dat het nog wel het grootste social media platform van Nederland is. Niet voor jongeren, maar de overgrote meerderheid van de online nieuwslezers valt ook niet in die categorie. De jeugd is volop aanwezig op TikTok, Snapchat en Instagram, maar die platformen zijn er niet op gericht mensen door te sturen naar een andere site. De platformen die opgericht zijn voordat iedereen een smartphone had doen dat wel en daarom zijn Facebook en Twitter voor verkeer nog steeds de belangrijkste bronnen.
Andere lees- en kijktips van deze week
- Kamran Ullah en Esther Wemmers worden de nieuwe hoofdredacteuren van De Telegraaf. Op 1 juni volgen zij Paul Jansen op, die de krant acht jaar leidde en correspondent wordt in de Verenigde Staten. In de Volkskrant is te lezen dat de redactieraad het niet met de benoeming eens is. ‘De directie heeft besloten onze adviezen te negeren’, maar pas dinsdag zal er toelichting gegeven worden aan de redactie. Dinsdag zal ongetwijfeld in andere media te lezen zijn wat er uit de sessie is gekomen. In het mediaforum gaf Gert-Jaap Hoekman (hoofdredacteur van NU.nl) aan hoe hij er naar kijkt: ‘Als je op dag 0 al een dolk in je rug krijgt doordat er mailtjes gelekt worden naar De Volkskrant, zegt dat heel veel over de redactie. Het lijkt mij het geen prettige redactie om daar te werken.’
- Deze week verdween mijn blauwe vinkje op Twitter. En niet alleen bij mij, maar bij iedereen die deze ooit verworven had en niet 8 euro per maand wil betalen. Nu weinig gebruikers een vinkje kopen, heeft Elon Musk overigens binnen een week alweer vinkjes uitgedeeld aan beroemdheden. Misschien dat ik beroepsmatig wel een vinkje ga nemen, maar Twitter beschermd mensen steeds minder. Zo verdween deze week tech-journalist Joost Schellevis van de NOS van Twitter nadat hij een verhaal publiceerde over extreemrechtse kanalen. De reacties op dit verhaal waren voor hem de druppel. Met Swedish Radio stopte ook de eerste grote Europese publieke zender door de labels die Twitter is gaan toekennen aan media.
- Om een blauw vinkje op Twitter te krijgen, moest je een kopie van je legitimatie insturen. Zo heeft menig oud AD-collega destijds een blauw vinkje gekregen, er is vanuit Twitter niets gecommuniceerd over wat ze met die documenten gaan doen. Overigens zie je nu dat het makkelijker is je voor te doen als iemand anders. Zou je niet beter weten, lijkt Joost Schellevis namelijk alweer terug te zijn op Twitter.
- De onzekerheden rond Twitter en de afhankelijkheid van Facebook zorgen er ook voor dat er steeds meer ingezet wordt op nieuwsbrieven. Niet voor niks zit jij deze nu ook te lezen, want door een eigen publiek hier op te bouwen hoop ik mezelf minder afhankelijk te maken van Twitter. Ook al levert e-mail maar een klein aandeel op het grote geheel van bereik is dit wel het moment om er nog meer op te gaan inzetten. Ik verwijs nog maar eens naar de podcast van Bladendokter waarin ik vertel dat een titel wat mij betreft nooit genoeg verschillende nieuwsbrieven kan hebben.
- Elon Musk is overal en vrijdag lekte uit dat hij X.AI Corp opricht, een bedrijf dat de concurrentie aan moet gaan met ChatGPT.
- Veel nieuwsmedia hebben meer artikelen dan plekken op de home. Daarom worden deze soms gebundeld in een liveblog. Alleen die bundeling kan soms ongelukkig uitpakken als je twee op zichzelf staande gebeurtenissen achter elkaar zet zoals deze bij Omroep Gelderland deze week:
- Instagram lanceerde deze week een nieuwe functie, volgens Mark Zuckerberg was dit de meest gevraagde functie tot nu toe: Je kunt nu 5 linkjes toevoegen aan je biografie. Veel mensen gebruikten een ‘Linktree’ hiervoor. Nu heb je meer mogelijkheden, al moet je nog steeds een extra klik doen om ze allemaal te tonen. Nieuwsmedia kunnen hiermee wel meer artikelen uitlichten of andere kanalen laten zien.
- Sebastiaan Queekel maakte deze week nieuws doordat hij zag dat de gloednieuwe chatbot van Snapchat suggereert een echt persoon te zijn met wie kinderen een afspraakje kunnen maken. De robot komt op eigen initiatief met voorstellen waar af te spreken en geeft aan welke kleding hij zal dragen. Na de ophef maakte Snapchat bekend de dienst aan te passen.
- Je kon er op wachten: De winnaar van de Sony World Photography Award weigert de prijs in ontvangst te nemen, hij heeft erkent dat hij bewust de foto instuurde die gemaakt is door AI. Om het debat te openen over dit onderwerp. Het ANP liet vorige week weten dat het een leidraad heeft opgesteld hoe zij met AI om zullen gaan.
- In de afgelopen maanden ontwikkelde NRC kunstmatige stemmen gebaseerd op die van NRC-redacteuren Mischa Spel en Egbert Kalse. Alle artikelen zijn nu te luisteren (zoals deze) met de stemmen van de redacteuren.
- De komende weken ga ik proberen zoveel mogelijk media accounts (groot/klein/programma’s/zenders alles) van Nederlandse media op TikTok te verzamelen. Jouw input helpt hierbij, mail me daarom accounts door of vul dit formulier in.
- Vanaf 1 juli is Google Analytics-4 de nieuwe standaard en zal de oude analytics niet meer werken. Deze week maakte ik in opdracht van een klant rapporten aan op basis van GA-4. Mocht je hulp nodig hebben hiermee voor 1 juli, laat het me weten!
Spread the news
Het is erg leuk te horen dat mensen de nieuwsbrief met plezier lezen. Je gooit het toch maar de mailbox in en moet maar hopen dat het is wat je ook hoopt te lezen. Dus heb je feedback, geef het door, want ik heb anders ook geen idee of je iets aan deze nieuwsbrief hebt 🙂
En stuur vooral deze link eens door naar mensen die het misschien ook wel leuk vinden en nog niet kennen.
Wil je deze nieuwsbrief wekelijke gratis in je mail? Schrijf je hieronder in, daarmee help je de nieuwsbrief ook groter te maken: