Op Koningsdag schoof ik aan in het Mediaforum van Spraakmakers op Radio 1. Ook Jan-Kees Emmer was te gast en we spraken onder andere over advertentie-inkomsten via gokreclames, nieuwe hoofdredacteuren van De Telegraaf en de jaarlijkse online hits op Koningsdag. Terugluisteren kan hier.
Ook belde ik maandag even met ‘Marcel in de Morgen’ bij Sterren.nl om te vertellen over ChatGPT.
Schrijf je nu in voor deze nieuwsbrief:
Hoe Podimo een podcast vermarkt
Deze week lunchte ik met Neal Petersen van FC Afkicken en praatten we bij over de podcastmarkt. Op de terugweg verscheen ook een podcast online met Tim de Gier van Podimo waarin hij vertelt hoe zij een podcast ‘vermarkten.’
Bij lancering al meerdere afleveringen klaar hebben staan, een goede audio-trailer, een video-trailer en een marketingplan zijn de tips van Tim. Als een maker zelf social media kanalen heeft is het makkelijker. Als de makers geen grote accounts hebben, is de beste tip dat je de trailer bij alle andere podcasts van het label onder de aandacht brengt. Zo trek je mensen naar een nieuwe podcast zonder dat je radio, tv of grote social kanalen achter je hebt staan. Luister hier het fragment terug op Spotify.
Time stopt met paywall en wordt gratis
De laatste jaren zijn Nederlandse lezers sneller bereid te betalen voor streamingsdiensten en ook voor journalistiek. Toch gaat een betaalmuur (paywall) ook ten koste van bereik. En een uitgever kan geld verdienen aan digitale abonnees, maar ook aan advertenties op de site. Opvallend is daarom dat het Amerikaanse Time magazine per 1 juni volledig gaat stoppen met de betaalmuur. In 2011 was alles op hun site alleen te lezen voor betalende lezers, later werden een paar artikelen gratis. Maar de nieuwe (jonge) hoofdredacteuren gaan nu over naar de strategie dat alles (weer) gratis wordt. De abonnementen zorgen naar verwachting voor 10% van de omzet en de eigenaar is miljardair dus kan er risico worden genomen. De slechte economische vooruitzichten waardoor minder mensen willen betalen, de stijgende advertentie-inkomsten bij meer bereik en (de meest interessante) andere reden: door wereldwijd meer zichtbaar te zijn denken ze meer te kunnen gaan verdienen aan evenementen en licenties. Nu corona voorbij is, willen mensen weer gaan betalen voor events en dat is een interessant model. Waar mensen met tegenzin zullen betalen voor een abonnement, hebben ze minder moeite een paar tientjes voor een ticket voor een optreden te betalen. Terwijl het onderaan de streep in omzet net zoveel oplevert. Je kunt zeggen: ‘Bij een abonnement krijg je een kaartje voor optreden of bij dit optreden krijg je een abonnement.’
Andere lees- en kijktips van deze week
- De redactieraad van De Telegraaf was niet blij met de benoeming van twee nieuwe hoofdredacteuren. Daarover las je vorige week al in de nieuwsbrief en kun je het mediaforum luisteren waar ik hierboven naar verwijs. Dinsdag was er een gesprek met de hele redactie en zoals te verwachten was ligt de uitkomst al op straat. Villamedia bracht dit deze week in een uitgebreid artikel naar buiten, waarbij ze ook in gaan op een angstcultuur die zou heersen.
- Er zijn behoorlijk wat bedrijven die hun dienstverlening hebben gekoppeld aan Twitter. Sommige verdienen er hun geld mee, anderen gebruiken het om te informeren. Maar als je intensief gebruik wilt maken en jouw diensten wilt koppelen aan die van Twitter moet je daar voor betalen. Binnenkort kost toegang tot deze API van Twitter viermaal zoveel als nu. Voor veel kleinere tools zal dit het einde betekenen. Zo stopt nu in New York het vervoersbedrijf met geautomatiseerde updates via Twitter en verwijst het reizigers vanaf nu naar hun app en andere kanalen omdat deze service te duur wordt.
- Toen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam (UvA) tieners interviewden over hun nieuwsgebruik op sociale media, sprong één naam eruit. „Op de vraag of ze nieuws volgden en hoe, werd Cestmocro opvallend vaak genoemd”, zegt Amber van der Wal in NRC. Het account heeft bijna een miljoen volgers op insta (bijna net zoveel als NOS Stories en meer dan veel andere nieuwsaccounts) en thema’s die veel terugkomen zijn (wereld)politiek, rampen, gender, islam, influencers, en voetbal. NRC schrijft in een analyse dat het lukt een grote groep jongeren te bereiken, maar ook dat snelheid en scoringsdrang ook misinformatie en haatreacties in de hand werkt. De mensen achter het account wilden niet reageren.
- Selfiemuseum Youseum in Amsterdam is na ruim drie jaar alweer failliet. De vestigingen in het buitenland liepen zo slecht dat het museum in Nederland ook in de problemen kwam.
- Voor het eerst in vier kwartalen is de omzet van Meta Platforms (eigenaar Facebook, Insta en WhatsApp) gestegen. Medeaanjager van de groei: de TikTok-kopie Instagram Reels waar bedrijven meer geld willen betalen voor advertenties.
- Opvallend is trouwens dat ik het hierboven genoemde artikel op de Vlaamse site van de krant De Tijd niet kon lezen vanwege een betaalmuur, maar dat ChatGPT mij via ‘vat dit artikel samen in 7 zinnen’ wel een overzicht kon geven. Dat gaat nog wel een juridische strijd worden als blijkt dat mensen dit gebruiken om de paywall te omzeilen.
- ‘Visdeurbel.nl: there’s no way it’s a doorbell for fish. But it’s actually a doorbell for fish’!’ De Utrechtse ‘visdeurbel’ wordt sinds een paar weken massaal bezocht door Amerikanen, nadat een bekende TikTok-ster met bijna 1 miljoen volgers de site noemde in een van zijn video’s.
- Deze week had ik een afspraak aan de Keizersgracht en zag ik voor het eerst ‘de TikTok-rij’ in de 9 straatjes. Het Parool schreef een artikel waarom Amsterdam vol staat met TikTok-rijen.
- Je kunt nu op meerdere telefoons gebruik maken van hetzelfde WhatsApp account.
- NRC maakte een mooie interactieve kaart met data van alle stembureaus van de afgelopen verkiezingen. Boeiend hoe de verschillen in Nederland af te lezen zijn van een interactieve kaartje.
- De bekerfinale Ajax-PSV is zondag om 18u ook live te volgen via TikTok bij ESPN. Er zal een speciale registratie in het formaat 9:16 (‘staand’) gemaakt worden, omdat het normaal 16:9 (‘liggend’) wordt uitgezonden.
- Een blauw vinkje op Twitter kost nu 8 euro per maand, maar grote accounts zoals de NOS hebben deze toch weer gratis gekregen. Nog niet veel mensen lijken gebruik te maken van de dienst en Laurens Verhagen van de Volkskrant schreef een artikel over deze Vinkjesschaamte. Zelf twijfel ik om het zakelijk een maandje te proberen, want het levert wel extra zichtbaarheid op. NRC vroeg zes journalisten waarom ze al dan niet nog actief zijn op Twitter. Drie weken geleden las je in deze nieuwsbrief waarom Twitter voor journalisten nog steeds het belangrijkste platform is en voorlopig zal blijven.
- BeReal is een populair platform, maar wordt wel minder gebruikt dan een half jaar geleden. Daar wil het bedrijf nu iets aan doen. Ergens op een dag krijg je een seintje dat je een foto (BeReal) moet maken, maar veel mensen wachten met de foto tot ze iets leuks beleven. Dit terwijl het eigenlijk bedoeld is om je echte leven te delen. Mede daarom krijgen mensen die binnen 2 minuten na het seintje een foto maken, nu twee bonus BeReals.
Abonnees krijgen nieuwsbrief eerder
Vanaf volgende week verschijnt deze nieuwsbrief pas op maandag online en krijg je ‘m als abonnee eerder op zondagochtend. Eens kijken of dit wat nieuwe lezers over de streep ga trekken 🙂
Stuur vooral deze link eens door naar mensen die het misschien ook wel leuk vinden en nog niet kennen.