30 mei 2023

#18: Over dalend social verkeer en inlogs

Als je dit leest zit ik heerlijk op de camping in Zeeland in onze retro caravan. Het was een leuke week waarin ik mee mocht denken hoe Brainwash van Omroep Human kan groeien op Instagram. Een sprint waarbij ik inbreng had op het gebied van data en marketing. Verder deed ik een opdracht bij RTL Nieuws en gaf ik een inspiratiesessie bij de communicatieafdeling van de Provincie Utrecht. Ook schoof ik woensdag aan in het mediaforum van Radio 1, een aantal van de besproken onderwerpen lees je ook hieronder.

Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en ontvang deze iedere zondagmorgen gratis in je mai!

Wachtwoord delen op Netflix stopt

Slecht nieuws voor mensen die wachtwoorden delen, zoals ik. Het hing al even in de lucht, maar nu gaat Netflix toegang tot een abonnement verbieden als je niet bij het huishouden van het ‘hoofdaccount’ hoort. En dat meten ze doordat je minimaal 1x per maand in moet loggen op het netwerk bij de hoofdgebruiker. Voor ouders is dit wel een stok achter de deur om kinderen vaker thuis te zien.

Het is interessant te gaan zien hoeveel geld Netflix dit gaat opleveren. Want hoewel Amazon Prime Video er nu nog om moet lachen, ligt het natuurlijk voor de hand dat meer mediapartijen dit voorbeeld gaan volgen. Uiteindelijk dus ook de Nederlandse media die met logins werken. Nu nog kun je vaak met 5 apparaten tegelijk inloggen op sites als ESPN, Ziggo Go, AD of NRC. Het zal inlogs kosten, maar ook meer betalende abonnees opleveren wanneer dit ingevoerd zal worden. Al zal dit vermoedelijk nog wel een paar jaar duren om dit technisch te bouwen.

Twitter- en Facebookbereik nieuwsmedia neemt af

Het aandeel van social media in het totale bereik daalt bij grote uitgevers, zo schrijft het Britse Press Gazette op basis van cijfers van Chartbeat. De grafiek zie je bovenaan deze nieuwsbrief. Bij grote internationale uitgevers is het Facebookverkeer op het laagste punt van de afgelopen 5 jaar. Ook het verkeer via Twitter blijft dalen. Bij de 1.350 onderzochte nieuwssites kwam in 2018 nog 27% van het totale verkeer via Facebook en inmiddels is dit nog maar 11%. Twitter was altijd al minder belangrijk als verkeersbron, maar daalde in 5 jaar tijd ook van 1,9% naar 1,2% van het totale bereik van de hele site. Een belangrijke nuance in deze cijfers is wel dat het alleen gemeten is op desktop en dat is een minderheid van het totale verkeer op Twitter. Daarmee is het niet representatief voor alle data. Maar, zoals je eerder al kon lezen in deze nieuwsbrief zijn bedrijven als Vice en Buzzfeed News gestopt nadat social verkeer enorm gedaald was en schrijft ook Ben Smith in zijn boek Traffic dat het einde van het social web voor uitgevers nabij is. (Terwijl je de nieuwsbrief leest hoop ik dit boek eindelijk uit te lezen trouwens!).

De meeste Nederlandse uitgevers maken gebruik van SmartOcto in plaats van Chartbeat, dus zijn ook niet meegenomen in dit onderzoek.

Als er ergens een aandeel van het totaal daalt, stijgt het natuurlijk wel op andere plekken. Vermoedelijk zit het verkeer via browserpush, Google en nieuwsbrieven nog wel flink in de (relatieve) lift.

Google beloont bouwen dossier

Bij SEO-specialst en oud-collega Sophie Winkels las ik iets interessants over zoekresultaten van nieuws. Sophie schrijft op LinkedIn: ‘Je kunt hoger komt in de zoekresultaten als je als auteur of site expert bent van een specifiek onderwerp. Wat houdt dit in voor nieuwssites? Verhaalreeksen en auteurs die veel over hetzelfde nieuwsonderwerp schrijven worden beloond. Denk aan Het Parool over Taghi of Angelique Kunst over Rian van Rijbroek. Zij zullen met hun ervaring over dat onderwerp hoger komen in Google dan sites die er af en toe over berichten. Breng jij (je eigen) breaking nieuws? Dan kijkt Google naar de andere sites die jou noemen als bron van het verhaal, en dat zie je terug met het label ‘Vaak geciteerd’ in de zoekresultaten (zie afbeelding hierboven). Interessante ontwikkelingen dus! Verdere uitleg over topic autoriteit vind je hier.

Andere lees- en kijktips van deze week

  • WhatsApp kondigde deze week veranderingen aan. Zo kun je een bericht nu binnen 15 minuten na verzending nog bewerken. Het lijkt er ook op dat WhatsApp binnenkort gebruikersnamen gaat introduceren. Nu heb je nog een telefoonnummer nodig om een ​​account aan te maken. Iedereen in een individuele of een groepschat kan je telefoonnummer zien. Na introductie van een gebruikersnaam zou je dat straks kunnen verbergen, net als op Telegram.
  • YouTube gaat stoppen met Stories en gaat zich richten op Shorts.
  • Alarmeringen.nl is gekocht door DPG Media. Daar is geen aankondiging van te vinden, maar dat deelde Alexander Klopping de podcast over media. Als trouw bezoeker was hem dat opgevallen. In het fragment legt hij uit waarom dit een slimme zet kan zijn als je hyperlokale nieuwssites wilt maken.
  • De Android-app iRecorder, die sinds 2021 in de Google Play Store stond, bleek stiekem elk kwartier een minuut aan geluid op te nemen en deze door te sturen naar een mysterieuze centrale server. De app was ruim 50.000 keer gedownload toen Google hem uiteindelijk verwijderde, zo schrijft Bright.
  • De dochters van Sigrid Kaag deden een oproep aan hun moeder in College Tour deze week dat ze vreesden voor het leven van hun moeder. Een dag later reageerde Kaag daar op en deed een oproep om respectvoller met elkaar om te gaan. In columns van Youp (gratis te lezen op Twitter), Angela en Eus wordt deze oproep onderstreept, maar in een columns in de Telegraaf en op social media (lees: Twitter) was al direct te zien dat er geen gehoor werd gegeven.
  • Dat het privéleven van een politicus nooit meer normaal zal zijn, deed me denken aan de docu over Billie Eilish (The World’s a Little Blurry) op Apple Plus. Van heel dichtbij zie je hoe het leven van een wereldster in wording in de 20’s eruit ziet. Je hebt een waanzinnig mooi leven, maar als je nu in de spotlights staat kun je geen normaal leven meer hebben. Als je jeugd in de vorige eeuw ligt, zie je in deze docu goed wat er nu anders is dan toen.

Op naar 500 abonnees

De nieuwsbrief gaat richting de 500 abonnees, als je deze nieuwsbrief wilt supporten stuur het dan eens door naar iemand voor wie dit ook interessant is. Inschrijven kan hieronder: