
Nadat ik vorige week een paar dagen ziek thuis was, deze week weer helemaal fit aan het werk gegaan. Mooie dingen: Een opdracht bij uitgever BDU Media, meegedacht bij mijn vriend Bas die eigenaar is van Mak Auto en een inspiratiesessie bij Hart van Nederland gegeven. Ook kwam de eerste aanvraag voor een training over koppentesten binnen voor later dit jaar. Hier voor de 20e keer wat deze week opviel in de media over marketing, data en online.
Wil je deze nieuwsbrief als eerste in je mail? Schrijf je dan gratis in:
Nieuw kanaal voor media: WhatsApp
De afgelopen weken las je in deze nieuwsbrief sombere verhalen over afnemend social verkeer en de negatieve invloed van ChatGPT op SEO-verkeer die boven de markt hangt. Maar waar sommige deuren sluiten, gaan er ook anderen gelukkig open!
Een interessante om in de gaten te houden is WhatsApp. Dit bedrijf (onderdeel van Meta) is begonnen met de uitrol van de nieuwe Kanalen-functie. Deze is bedoeld voor het sturen van berichten naar grote groepen volgers. De kanalen zijn straks te vinden onder het nieuwe tabblad Updates. Kanalen zijn een ‘eenzijdige uitzendingstool waarmee beheerders tekst, foto’s, video’s, stickers en peilingen kunnen sturen.’ Dit biedt natuurlijk tal van mogelijkheden. Natuurlijk zitten deze mogelijkheden nu ook al in Telegram, alleen in Nederland zijn er ruim 10x meer mensen die WhatsApp gebruiken. 13 miljoen mensen gebruiken WhatsApp, dat is praktisch iedereen met een telefoon. De lancering komt op een goed moment, omdat er nu nog wel een aanzienlijke groep bezoekers binnenkomt via social media en Google. Zo kun je dus allerlei kanalen gaan optuigen (of bedenken hoe je het wilt gaan inrichten) waardoor je passanten kunt omzetten naar terugkerende bezoekers. Wil je de volgende aflevering zien? Wil je laten weten wat je van dit artikel vindt? Alles volgen rond dit dossier? Nooit meer een column missen? Schrijf je in voor het WhatsApp-kanaal! Natuurlijk zal ik er zelf ook direct 1 optuigen zodra deze functie live gaat.
De geschiedenis blijft trouwens 30 dagen bewaard, prima voor een nieuwsservice natuurlijk. De eerste landen gaan nu live: Colombia en Singapore. In de komende maanden wordt het uitgerold over de rest van de wereld.
Inhaken op vaderdag goes wrong
Het is volgende week vaderdag, een mooie kans om een boek of abonnement te verkopen. Een mail met een goed aanbod op het juiste moment kan een ideaal middel zijn. Maar het kan ook als een boomerang terug in je gezicht komen als je er niet goed over nadenkt. Op Twitter zijn er meerdere mensen die aangeven niet blij te zijn met bovenstaande mail van Follow The Money: ‘Houd je vader scherp: geef onderzoeksjournalistiek cadeau.’ Je voelt het natuurlijk al aankomen: voor veel mensen is een mail met dit onderwerp enorm pijnlijk. FTM is overigens de eerste om dit toe te geven en te erkennen. Een les voor iedereen die via marketing wil inhaken.
Nieuw era: Apple Vision Pro
|Apple kondigde op haar eigen event een ‘nieuw tijdperk’ aan. Er werd namelijk een een VR-bril aangekondigd. Deze high-tech gadget is uitgerust met meerdere camera’s en een scherm, ontworpen om de ogen van de drager te onthullen. Bovendien heeft de bril een opvallend kenmerk – een wieltje, dat doet denken aan de bekende Apple Watch. Maar wat de bril uniek maakt, is de manier waarop deze wordt bediend. Gebruikers kunnen met hun ogen door content navigeren en selecties maken, een primeur in de VR-wereld. Deze vorm is revolutionair, check vooral de video hierboven. Als mensen dit beginnen te gebruiken, zullen apps er ook op aangepast moeten worden. Het beeldscherm is dan veel breder dan een mobiel scherm. Het wordt interessant te volgen de komende tijd!
Zo is het pas de 20e nieuwsbrief, maar toch zijn er in deze tijd best veel veranderingen aangekondigd die de wereld in de komende jaren echt gaan veranderen!
Andere lees- en kijktips van deze week
– De app van ChatGPT is nu ook beschikbaar in de Nederlandse appstore en kun je vanaf nu gebruiken.
– SBS6 werkt aan een programma dat het nieuws op een oplossingsgerichte manier belicht. “We hopen dat we hiermee een rol van betekenis kunnen spelen in de samenleving”, zegt hoofdredacteur Marc Veeningen.
– Meta werkt hard aan een platform dat de concurrentie aan moet gaan met Twitter. De eerste screenshots zijn inmiddels uitgelekt, Meta praat met beroemdheden als Oprah en de Dalai Lama om actief te worden. ‘We hebben gehoord van creators en publieke figuren die geïnteresseerd zijn in een platform dat gezond wordt beheerd’, zei een topmanager tegen medewerkers. Ik denk dat iedere normale Twittergebruiker hier wel op zit te wachten.
– Misschien heb je het wel eens gemerkt: Google Maps toont geen straten in Duitsland, vanwege privacybezwaren. Dat gaat nu veranderen. Over twee weken verschijnen de nieuwe beelden van Duitse straten op Google Maps. Het gaat eerst om wegen in de twintig steden waar de Street View-auto’s in 2008 en 2009 al langs waren geweest en daarna om nieuwe gebieden. Gebruikers die niet willen dat hun eigen woning op de Google-dienst is te zien, kunnen een bezwaar indienen, waarna die foto’s worden geblurd.
– De Nederlandse bronnen die chatbots trainen staan bol van auteursrechtschendingen, privé-gegevens en nepnieuws. Maar het bedrijf achter ChatGPT komt ermee weg, zo blijkt uit een artikel van de Groene Amsterdammer. Samen met Utrecht Data School analyseerden ze welke sites gebruikt worden om het programma te trainen. Zo blijkt Docplayer.nl de belangrijkste bron, een ‘piratennest’ dat volgens de Autoriteit Persoonsgegevens, de politie en het Nationaal Cybersecurity niet het internet mag afstruinen. NRC.nl, NU.nl en Volkskrant.nl zijn de eerste drie nieuwssites in de lijst. Geconfronteerd met de data zegt hoofdredacteur Pieter Klok ‘Dat zijn toch gewoon ál onze artikelen?’ Hoe mooi ChatGPT ook is, dit gaat natuurlijk nog een grote juridische strijd worden.
– Als je de wereld achter ChatGPT interessant vindt, dan is de uitzending van Tegenlicht boeiend om te bekijken. ‘Achter het recente succes van AI gaat het gebruik van nog meer grondstoffen, nog meer data, nog meer rekenkracht en nog grotere serverparken schuil. Wie uitzoomt, ziet dat AI een hongerig beest is dat gevoed moet worden met de allersnelste chips, enorme datasets en slecht betaalde arbeid. In de vorm van siliciummijnen, eindeloze rijen stroom slurpende servers of Syriërs die data labelen voor de volgende generatie AI. AI blijkt geen goddelijke machine, maar een industrie die bloed, zweet en metalen kost. Een systeem van extractie en uitbuiting op industriële schaal met grote gevolgen voor de aarde en de mens.’
– Slecht nieuws voor data-analisten: In iOS17 worden alle trackingparameters van links waarop geklikt wordt verwijdert. Zo kun je niet meer herleiden hoe mensen op je site zijn gekomen.
– Van een hoofdredacteur anno 2023 worden nieuwe vaardigheden gevraagd. Op LinkedIn deelden mensen de vacaturetekst voor een nieuwe leider van ANWB-blad Kampioen, voor print en online. Heb je interesse dan moet je (ik verzin het niet): ‘werken binnen de Tribe obv agile structuren. Door multi- disciplinaire teams verantwoordelijk te maken voor key journeys en daarmee de key results.’ De hele tekst staat bol van allerlei termen waar de gemiddelde hoofdredacteur vermoedelijk nog nooit gehoord heeft.
– Hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman zal niet voor de vacature gaan, want hij verruilt NU.nl na 10 jaar voor NOS Sport.
Spread the word
Het is leuk om te merken dat de nieuwsbrief gelezen wordt. Op de maillijst staan mensen die bij allerlei media en organisaties werken. Lees je dit en heb je een keer input met eigen nieuws of iets dat je opvalt: mail het vooral!
Wil je deze nieuwsbrief onder de aandacht brengen bij iemand die dit misschien ook leuk vindt? Laat hen dan inschrijven via deze link. Of schrijf je hieronder direct in: