Deze week zat ik net als vorige week in het mediaforum van Spraakmakers op Radio 1. Ditmaal met Tijs van den Brink en het ging onder andere over het bericht dat Bild Zeitung en Die Welt 200 werknemers ontslaan die ‘gedeeltelijk vervangen’ worden door AI. Daarnaast vertelde Tijs hoe het verder gaat met Op1, nu BNNVara daar per augustus mee gaat stoppen.
Dezelfde middag ging ik door naar de kwartaalsessie van ProRail, waar ik een presentatie mocht geven bij de communicatiemedewerkers over de snelle ontwikkelingen van AI in het communicatievak. Wat kun je als medewerker nu zelf al doen met ChatGPT, Dall-E en andere tools? Het was voor mij de eerste volledige sessie over AI. Bijkomend voordeel is dat ik van dichtbij op deze manier ook zie hoe bedrijven met collega’s op verschillende locaties en afdelingen, via dit soort meetings elkaar op de hoogte houden van intern nieuws en ook inspiratie van buiten halen. Dat is behalve leuk ook erg leerzaam aan het ZZP-bestaan.
Support deze gratis nieuwsbrief en schrijf je in, dan ontvang je deze iedere zondagochtend in je mail:
ESPN grootst op TikTok in Nederland
De komende week geef ik een presentatie bij een mediabedrijf over TikTok. Daarom heb ik gezocht naar de grootste Nederlandse mediamerken op TikTok. Met liefst 1.5 miljoen volgers heeft ESPN Nederland het grootste account. In bovenstaande grafiek zie je welke mediamerken ook veel volgers hebben op TikTok. Ik heb alle grote omroepen, programma’s en zenders gecheckt op het gebied van tv, kranten en radio. Maar het kan goed zijn dat ik een bepaald programma over het hoofd heb gezien. Daarom pretendeer ik ook niet dat dit een complete lijst is. Heb je een toevoeging van een TikTok-account dat groter is dan RTL met 207.000 volgers? Reply dan even op deze mail en geef het account door. De komende weken hoop ik meer insights te delen van mijn eigen speurtocht naar TikTok-accounts en lessen te delen. Werk je veel met TikTok of wil je in mijn nieuwsbrief je lessen delen over wat wel en niet goed werkt: graag!
Het aantal volgers zegt niet alles, meer dan bij andere social media kun je ook met weinig volgers een enorm bereik halen. Wordt vervolgd!
Update 26 juni 20u: Na een tip heb ik in bovenstaande grafiek Bright en Power Unlimited toegevoegd.
Interview RTL CEO: ‘AI wordt basisskill’
Deze week keek ik een leuk interview met RTL CEO Sven Sauvé. In bovenstaand interview van Broadcast Magazine vertelt hij hoe hij als stagiair chef internet werd bij Big Brother. Het tv-programma werd een enorme hit en zorgde ervoor dat live-streaming tot een revolutie leidde in de tv-wereld. Verder legt hij uit hoe Videoland tien jaar geleden de focus legde op streaming en RTL steeds meer een techbedrijf werd. Contentspecialisten moesten zich gaan specialiseren in tech en daar waren hele andere mensen voor nodig. Verder vertelt hij hoe RTL een recordjaar had doordat veel gokbedrijven gingen investeren en veel andere adverteerders zoals supermarkten bleven investeren. Ook vertelt hij hoe de mensen op de vloer meer macht hebben gekregen en hoe hij mogelijk ooit zelfstandig ondernemer hoopt te worden. Verder wil hij Netflix graag challengen en beschrijft hij de impact van generatieve AI: ‘dat gaat grote impact op onze branche hebben vol kansen en bedreigingen. Over 2 of 3 jaar is AI een basisskill en als je dat niet kunt gaat er wel een probleem ontstaan. Zeker in het journalistieke umfeld hebben we de nodige uitdagingen, maar ik word heel blij van verandering.’
Kortom wat random highlights uit het gesprek van mij, ik vond het een interessant uur om naar te kijken over de visie van RTL.
Andere lees- en kijktips van deze week
- Deze week was er veel media-aandacht voor de gezonken duikboot naar de Titanic. Als je het aantal artikelen en minuten zendtijd vergelijkt met het aantal van de gezonken migrantenboot vorige week, kun je stellen dat dit niet in verhouding staat en dat leidde tot de nodige kritiek op Twitter. Artikelen als: ‘Wie zijn de 5 inzittenden van de vermiste onderzeeër Titan?’ wordt gecounterd met ‘Wie zijn de 500 omgekomen migranten bij de scheepsramp voor de Griekse kust?’ Ieder weldenkend mens zal deze vraagtekens begrijpen. Toch zag ik donderdagochtend toen ik het mediaforum voorbereidde dat het best gelezen artikel op sites van Volkskrant, AD, Telegraaf en Trouw allemaal over de onderzeeër ging. Ja, er is veel kritiek, maar je ziet wel dat mensen er veel over willen lezen.
- Mocht je nog meer over AI of kunstmatige intelligentie willen weten is de nieuwe podcast POKI (podcast over kunstmatige intelligentie) met Alexander Klopping een aanrader. Nu via de link hierboven nog gratis via Spotify.
- Op Utrecht Centraal staat een grote glazen ballenbak. Het is er speciaal neergezet voor de lancering van DIT – het nieuwe journalistieke platform van de EO. In het mediaforum waar ik naar verwees opent Tijs van den Brink ook over dit initiatief. Het is ook de start voor journalistieke producties waar mensen voor moeten inloggen met een NPO-login om te kunnen reageren. Via deze ‘engaged journalism’ wil het dus het publiek betrekken en dat is alleen maar een heel goed streven. Het ziet er mooi uit en nodigt mensen uit actief te reageren. Persoonlijk vind ik het jammer dat niet alles van de NPO onder 1 grote site valt. Zelf heb ik van dichtbij gezien hoe bijvoorbeeld AD en Tubantia uit dezelfde content kunnen kiezen en ze toch een eigen identiteit kunnen hebben op een site en app. Om te reageren op Radio 1 moet je in de ochtend naar Stand.nl en in de avond naar DIT en dat voelt niet erg gebruiksvriendelijk.
- Rufus Kain is data-analist en online redactueur bij Trouw en deelde een goed voorbeeld op LinkedIn van de kracht van een goede koppentest. In mijn ogen is de koppentest enorm onderbelicht. Het kan zomaar zijn dat een artikel met exact dezelfde tekst en foto, puur en alleen door een andere kop twee keer (of vele malen) vaker gelezen wordt. Rufus laat op LinkedIn goed zijn wat een verschil een andere kop maakte bij dit artikel:
Via de maandelijkse nieuwsbrief van Maarten van den Berg kwam ik terecht bij een gratis ebook waarin gecureerde interviews, speeches etc. van Steve Jobs te vinden zijn. In deze samenstelling krijg je een mooi inzicht in hoe de man tegen de wereld aankeek.
Dank voor het lezen!
Leuk dat je weer tot hier bent gekomen bij het lezen.
Wil je deze nieuwsbrief onder de aandacht brengen bij iemand die dit misschien ook leuk vindt? Laat hen dan inschrijven via deze link of hieronder:
Thanks en tot de volgende!