Deze week gaf ik meerdere presentaties aan de redacties van NH Nieuws en dat was erg leuk om te doen. Woensdagochtend zou ik naar Alkmaar gaan, maar vanwege storm Poly is die afspraak verplaatst naar een later moment. Daardoor had ik wel de tijd om mijn verbazing over de communicatie over de storm eens te delen op LinkedIn, lees hieronder waarom.
Deze nieuwsbrief wordt iedere zondagochtend om 8u verstuurd. Support deze gratis nieuwsbrief en schrijf je hieronder in:
Veranderingen Twitter nu echt merkbaar
In deze nieuwsbrief lees je regelmatig over de nieuwe koers van Twitter. De nieuwe eigenaar Elon Musk laat iedereen toe en er is geen moderatie meer, het werkt polarisatie in de hand etc. Maar net als bij het Cambridge Analytica-schandaal van Facebook in 2018, lijken de gebruikers zich niet af te keren tegen het platform en er gewoon mee door te gaan.
Vorige week werd echter een nieuwe maatregel aangekondigd die wel degelijk effect heeft op de ‘normale’ Twittergebruiker. En daar gaat de media zeker veel van merken.
De belangrijkste veranderingen lees je hieronder.
1) Twitter is geen openbare plek meer
Tot vorige week hoefde je geen account op Twitter te hebben, om mee te kunnen lezen wat andere mensen op openbare profielen (95% is openbaar) schreven. Zo kon je ook lezen wat ik schreef, zonder in te loggen of mij te volgen. Op zichzelf is het niet vreemd dat een social media platform je hierdoor dwingt om een account aan te maken. Maar deze verandering maakt wel dat je mensen niet meer voor openbare informatie door kunt verwijzen naar Twitter. Deze verandering was helaas nog niet aangepast in het handboek crisiscommunicatie voor het NL alert van de storm. Want als je in Noord-Holland woont ontving je dit bericht:
Het is op zichzelf al erg bijzonder dat de Nederlandse overheid haar burgers bij noodsituaties doorverwijst naar een Amerikaans techplatform. Op haar eigen site schrijft de overheid dat je bij rampen de radio van de regionale omroep aan moet zetten, maar bij deze noodsituatie wordt niet verwezen naar een liveblog van de gemeente of de website van de regionale omroep. In plaats daarvan word je verwezen naar een dubieus Amerikaans platform voor informatie. Binnen een uur had de veiligheidsregio door dat dit geen juist besluit was en verwees mensen alsnog door naar het liveblog. Maar toen was de fout natuurlijk al gemaakt.
Extra pijnlijk was natuurlijk dat burgers sinds vorige week de informatie überhaupt niet meer konden vinden op Twitter bij @BrandweerAA zonder in te loggen.. Dit zal weer tot een herziening van de crisiscommunicatie handboeken gaan leiden. En toegegeven, dat is dan weer goed nieuws voor trainers zoals ikzelf ook ben die daarbij helpen. Maar het laat ook zien dat je communicatie echt in eigen hand moet houden. Je kunt wel reageren en updates blijven sturen op Twitter, maar mensen moeten belangrijke openbare informatie in ieder geval kunnen vinden op veilige plekken van de overheid.
Overigens is het nog wel mogelijk om een tweet te lezen als je de directe url hebt om deze te bekijken. Zo kun je via Google nog wel bij een originele tweet komen.
2) Tweetdeck alleen betaald te gebruiken
Als je ooit op een redactievloer hebt gelopen, weet je dat Tweetdeck de meest gebruikte tool is onder journalisten. In Tweetdeck kun je namelijk alle tweets lezen, maar je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een lijst van accounts te volgen. Veel journalisten gebruiken dit heel intensief om nieuws te vinden. Ook kun je heel eenvoudig vragen om alleen tweets te tonen over een bepaald onderwerp dat meer dan een x-aantal retweets of likes heeft gekregen. Hierdoor kun je bij onderwerpen waar veel over getwitterd wordt snel het kaf van het koren scheiden.
Op dit moment zit iedereen die niet betaalt in de gratis proefperiode van 30 dagen, daarna kunnen alleen betalende Twittergebruikers met een blauw vinkje de tool nog gebruiken. In Nederland kost dit je 11 euro per maand. Als je dit niet doet verlies je alle voordelen van Tweetdeck zoals het volgen van lijsten en ik denk dat de impact op redacties enorm groot zal zijn.
Je kunt met meerdere collega’s werken onder 1 account van je merk. Ik weet nog niet wat het effect daar op is, maar vermoedelijk zal je dan een account moeten vragen als organisatie en die kost nu 1.149 EUR per maand. Actie vereist dus en eind juli zal dit ingevoerd worden, hopelijk is degene met de creditcard dan niet net 3 weken op zomervakantie.
Ook de opties voor gratis geavanceerd zoeken via de site van Twitter lijken niet meer te werken en niet meer te gebruiken.
3) Beperkt aantal tweets bekijken
Sinds vorige week kunnen gratis Twittergebruikers nog maar 1.000 tweets ‘lezen’ per dag, zo kondigde Musk aan. Dus als je veel accounts volgt, zul je scrollend al snel 1.000 tweets voorbij zien komen. Betalende gebruikers kunnen 10.000 tweets per dag bekijken. De verwachting is dat dit weer snel zal toenemen.
Zeker journalisten die Tweetdeck nog gebruiken en veel lijsten volgen, zullen de limiet snel bereiken. Let dus goed op het aantal accounts dat je wilt volgen, want voor je het weet is je gratis Twitterdag voorbij.
Volgens Twitter zelf raakt dit slechts een kleine groep gebruikers en zijn de maatregelen bovendien tijdelijk. Twitter wil vooral niet dat allerlei partijen gratis alle tweets kunnen lezen en opslaan (scrapen), zoals ChatGPT nu doet. Ze doen nu een stapje terug in snelheid, om straks weer te versnellen. Zeggen ze…
4) Embeds werken voorlopig nog
De afgelopen jaren maken media veel gebruik van de mogelijkheid om tweets te embedden in artikelen. Dit kan handig zijn in liveblogs of om tweets als opinie mee te nemen in je artikel. Het is een mooie verrijking, maar op dit moment krijg je deze alleen te zien als je de social media cookies ook accepteert. Zie je die niet, dan krijg je de melding hierboven te zien (zoals in de afbeelding hierboven van AD.nl). Als je deze cookies accepteert, kun je berichten van bijvoorbeeld Twitter, TikTok of Instagram wel zien. Door akkoord te gaan met de cookies geef je ook een deel van je privacy weg. Mensen die er bewust voor kiezen om het nieuws niet op Twitter te lezen, maar op betrouwbare nieuwssites, krijgen nu een deel van de berichten alsnog niet mee. Voor redacties is dit een handige functie omdat ze zo bijvoorbeeld foto’s van Twitter-gebruikers kunnen insluiten.
Op dit moment werkt de embedfunctie nog. Zo kun je zonder account op Twitter toch nog tweets lezen, maar zoals je hierboven kunt lezen verandert er veel en zou het ook zomaar kunnen dat Twitter besluit hier iets in te veranderen. Als dit gebeurt, zullen er in oude artikelen veel kapotte links staan, wat ze minder leesbaar maakt. Maar goed, dat is dus op dit moment nog niet aan de orde.
Twitter-concurrent Threads gelanceerd
Ik schrijf er al een tijdje over en deze week ging het dan echt live: Twitter-concurrent Threads. Hoewel ik ook aanwezig ben op concurrenten als BlueSky, Mastadon en Substack vind ik deze platformen nog niet zo toegankelijk of te moeilijk in gebruik.
Daarom is het na deze week voor Meta (het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp) het perfecte moment om een concurrent te lanceren: Threads. Het bedrijf zegt zelf in een interview dat het zich wil distantiëren van politiek en nieuws. Daardoor zal er geen hard nieuws of negativiteit zijn op Threads en is het geen directe vervanger voor Twitter. Dit zie je ook terug in de tijdlijn, deze is namelijk niet chronologisch. Dus het nieuwste bericht zie je niet bovenaan, maar een algoritme bepaalt welke berichten je ziet. Als je de val van het kabinet wilt volgen, is dit een onhandig principe. Ze willen wat dat betreft meer op TikTok lijken, dan op Twitter. En dat is voor actieve Twitteraars vermoedelijk ook reden waarom het in de huidige vorm geen vervanger mag heten.
In de EU kun je de app nog niet downloaden. Toch kun je mij al wel volgen op Threads via dit account. Bright legt hier heel eenvoudig uit hoe je het kunt installeren.
Veel minder actiefoto’s voetbalvrouwen
Onderzoek van WomenInc laat zien: Als Nederlandse media al berichten over de Eredivisie van vrouwen, staat er slechts in 16% van de gevallen een actiefoto bij, in de meeste gevallen staan de dames knuffelend of glimlachend in beeld. Bij de mannen staat er in 56% van de gevallen wel een actiefoto bij. Uit het onderzoek blijkt ook dat er veel minder aandacht is voor de vrouwen Eredivisie, maar dat is gelet op de toeschouwersaantallen wel te verklaren.
Het mooie aan dit soort onderzoek is dat dit volledig op data is gebaseerd. Dat haalt voor mij dan ook ieder tegenargument onderuit en is bovendien direct aan te pakken door er beleid op te maken. Goed onderzoek en als je dit leuk vindt is WomenInc op Instagram een aanrader.
Andere lees- en kijktips van deze week
- Vorig weekend ging de stekker uit Google Analytics UA en moest je GA-4 gaan gebruiken. In dit blog heb ik 3 tips geschreven die handig zijn om in te stellen als je analytics gebruikt. Zo kun je de standaard bewaartermijn gratis verlengen van 2 naar 14 maanden. Lees hier hoe je dat eenvoudig zelf kunt doen.
- RTL heeft rechtmatig het contract met Dutch Content Productions (DCP) beëindigd, bleek deze week in een kort geding. Het is goed nieuws, maar het is ongelofelijk hoe lang deze laffe praktijken hebben geduurd. In mijn vorige baan (voor 2016 dus) bij Buzzcapture werden we al meerdere keren gebeld om mee te werken aan een uitzending op RTL vanwege onze kennis en expertise. Uiteraard waren we daar als start-up heel blij mee, maar in werkelijkheid ging het om een (dure) manier van adverteren. Dit was pure misleiding en het is heel goed dat dit is gestopt. Dat dit zo lang onder de naam van RTL heeft bestaan is wel echt schandalig. Ik ken meerdere ondernemers die zich in eerste instantie vereerd voelden, om er vervolgens pas achter te komen dat ze zelf voor de commercial moesten betalen.
- NOS Stories bereikte deze week de mijlpaal van 1 miljoen volgers op Instagram. Een prachtig aantal, waar ze terecht blij mee zijn. Veel jongeren krijgen op deze manier toch het nieuws tot zich. Als je mijn relaas hierboven over Twitter leest, zou je wel kunnen stellen dat het jammer is dat je hiermee een grote Amerikaanse techreus relevanter maakt. Instagram verkoopt nu de advertenties eromheen, inclusief de gebruikersdata en worden er rijker van en niet de NPO. Dit maakt het voor commerciële media altijd een lastige afweging tussen zichtbaarheid op social media en het verdienmodel. Maar los daarvan is het wel een mooie vorm van journalistiek en een enorm mooi resultaat.
Historisch snelle groei van ChatGPT
- Bovenstaande grafiek van Global X laat zien hoe snel ChatGPT 100 miljoen gebruikers heeft behaald vergeleken met andere bedrijven die dit ook snel haalde. De grafiek vertelt het verhaal.
- Vorige week las je dat het een spannende week zou worden voor radiostations. nu is er duidelijkheid. Qmusic, Radio 538, Radio 10, SkyRadio, Radio Veronica, 100% NL, BNR Nieuwsradio: ze behouden na de radioveiling van deze week allemaal een FM-frequentie. Het meest verrassend is de komst van Financial News Radio, die nog bij geen luisteraar bekend is. Samengevat dus 2 zakelijke zenders en veel zenders die zich richten op dezelfde doelgroep: oudere mannen en veel 80’s muziek. Er komt een tweede zender van DPG bij en de kans is groot dat dit Joe zal zijn dat zal concurreren met Radio 10, Radio 2 en Veronica. Voor de veelzijdige muzieksmaak is het niet de beste uitkomst. Zuur is het voor Kink (dat misgrijpt) en Sublime en SLAM!, die uit de ether verdwijnen. Er wordt ook fors minder betaald dan bij de vorige veiling. Zo meldt Ruud de Langen op LinkedIn: ‘Gemiddeld is er 12,7 miljoen betaald voor een FM frequentie per jaar. Ter vergelijk: dat was 29,5 miljoen per jaar in de vorige veiling. Er wordt dus minder dan de helft betaald nu. Men houdt er dus rekening mee, dat FM echt minder belangrijk gaat worden voor audio/radio distributie.’
- Veel podcasts lassen een zomerstop in. Jammer, want door roaming kun je net zo makkelijk op de camping luisteren als thuis. Alleen er is weinig aanbod. FC Afkicken Daily snapt het en gaat (net als vorig jaar) gelukkig dagelijks door. De Telegraaf brengt ook Kick-Off twee keer per week. En ik moest wel gniffelen dat voor de voetbalpodcast van vrijdag een advertentie van 15 seconden van de AD-app zat.
- Een bedrijf in dark PR zette grootschalige lastercampagnes tegen moslims op touw, ook in Nederland. De opdrachtgever? De emir van de Verenigde Arabische Emiraten. Lees dit goede artikel uit NRC hoe dit bedrijf te werk ging en hoe media beïnvloedt werden..
- Alexander Klöpping brengt een groot 32 inch e-inktscherm op de markt. Daarmee krijg je elke dag de voorpagina van je favoriete krant aan de muur te zien. Helaas is het scherm nogal prijzig: 2783 euro
Dank voor het lezen!
Leuk dat je weer tot hier bent gekomen bij het lezen.
Wil je deze nieuwsbrief onder de aandacht brengen bij iemand die dit misschien ook leuk vindt? Laat hen dan inschrijven via deze link of direct hieronder:
Thanks en tot de volgende!