Hoera, alweer de 25e nieuwsbrief en dus ben ik ook bijna een half jaar zelfstandig. Het begin was best pittig, omdat alle trainingen en rapporten van scratch moesten worden gemaakt. Dat kostte best veel tijd, ook in combinatie met een gezin thuis, maar de laatste maanden gaat dat beter. Nu kan ik beter inschatten hoeveel tijd dingen kosten. Wat ik doe zijn vooral adviestrajecten, inspiratiesessies, trainingen op gebied van crisiscommunicatie, ChatGPT, ontwikkelingen op social media, koppentesten en mediamonitoring. Eigenlijk precies wat ik wilde gaan doen een half jaar geleden. En deze nieuwsbrief maak ik met veel plezier en gaat nu naar 416 mailadressen.
Lees je deze met plezier, stuur deze nieuwsbrief dan eens door naar iemand voor wie deze ook interessant kan zijn (zoals deze link ) of geef een like op LinkedIn om het onder de aandacht te brengen. Inschrijven voor de gratis nieuwsbrief kan hier:
Tot zover de viering van het jubileum, over naar het nieuws van de week 🙂
Deze week gaf ik een training crisiscommunicatie met Ingrid van Frankenhuyzen in Den Bosch, ging ik met mijn kinderen een dagje railrunnen en vrijdag was ik te gast in het mediaforum met Ward Wijndelts. Dingen die we daar bespraken lees je hieronder.
Bard nu beschikbaar in Nederland
Donderdag werd toestemming gegeven aan Google om hun ChatGPT-concurrent Bard open te zetten in Europa. Het is volledig gratis en bevat actuele informatie (de gratis versie van ChatGPT bevat alleen informatie tot september 2021). In het mediaforum kun je horen hoe ik vol verwachting vragen ging stellen en zeer teleurgesteld ben in het resultaat. De antwoorden waren bijna in alle gevallen verkeerd. Bard is een taalmodel en moet je vooral gebruiken om je te helpen met vragen over taal, maar omdat het Google is verwacht je wel antwoorden op de actualiteit. Geen beste indruk dus en ik blijf voorlopig trouw aan ChatGPT. Probeer het hier zelf en stel je vragen aan
Bard.
Chat GPT omzeilde betaalmuur
Eerder las je in deze nieuwsbrief dat je de betaalde versie van ChatGPT (20 euro per maand) goed kunt gebruiken om een betaalmuur te omzeilen. Ze zijn kennelijk op de vingers getipt en hebben nu helaas al 10 dagen de optie om via Bing (de Google-variant van Microsoft) te zoeken in ChatGPT gesloten. Ik hoop dat deze snel terugkeert, want hierdoor kun je geen actuele vragen stellen. Dit kan overigens net als bij Google nog wel via de chatfunctie in de browser van Bing.
Bedreigingen doen Kaag besluiten te stoppen
Sinds de opkomst van social media in de jaren ’00 wordt de grens steeds iets verder verlegd. Iedere keer wordt het paaltje van wat normaal gevonden wordt een stukje verder geslagen. De overgrote meerderheid is stil op social media en de 5% meest extreme kanten van het politieke spectrum zijn heel actief online. Die groepen zorgen (samen met robots) voor een heel nare sfeer. Zonder direct haat te verspreiden werd ook in sommige traditionele media heel hard gesproken over minister Kaag. Zo noemde Johan Derksen haar een pleuriswijf, een ramp en iemand die uit haar nek lulde. Ook in de Telegraaf werden veel columns geplaatst en op Twitter liet bijvoorbeeld Jack van Gelder (177.000 volgers) zich vaak negatief uit over Kaag. Er is niet direct een verband tussen iemand met een fakkel voor deur en lelijke online berichten, maar
de optelsom van dit alles leidde er wel toe dat minister Kaag deze week aangaf dat bedreigingen haar hebben doen besluiten te stoppen. Een historisch dieptepunt wat mij betreft, mede veroorzaakt door social media. Op Twitter was donderdg te lezen dat de tegenstanders de reden van opstappen grote onzin vonden. Zo zal de stille meerderheid er nu schande van spreken, maar gaan de extremen gewoon door.
Dat Kaag een vrouw is, speelt ook een belangrijke rol. Zo toonde Coen van de Ven en Karlijn Saris eerder aan in een uitgebreid artikel met data-onderzoek in de Groene Amsterdammer. Uit dat onderzoek bljkt dat vrouwelijke politici vier keer meer te maken met online haat dan mannen. Maar het blijkt niet alleen de schuld van online, want ook in interviews met traditionele media wordt meegewerkt aan een stereotype:
Met auteur Coen van de Ven nam ik twee jaar geleden een podcast op over zijn onderzoek naar online haat.
Nu ik mijn agenda zelf in kan delen en veel tijd met de kinderen doorbreng, stoor ik me misschien wel extra aan dit soort stereotypen. Zo zag ik onlangs een insta story van haar eigen werkgever waarin Marieke Elsinga werd gevraagd hoe ze toch ochtend-dj kan zijn met een jonge baby thuis.
Zoals ze zelf antwoordde heeft ze juist veel tijd overdag en er zijn natuurlijk genoeg oplossingen voor, een man wordt dit nooit gevraagd.
Voetbalwedstrijden exclusief voor abonnees
Voor welke content willen mensen betalen? Het is een vraag die bij alle uitgevers speelt.
Bij AD en de regionale titels zijn deze zomer een aantal oefenduels van voetbalclubs exclusief te bekijken. Gisteren (zaterdag) was Willem II – FC Eindhoven te zien op (o.a.) Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad voor abonnees. Fans kunnen een abonnement nemen van 3,25 EUR per week om de wedstrijd te zien. Het zou zomaar kunnen dat een onbelangrijke oefenwedstrijd tot meer abonnees leidt dan het uitgebreid voorpagina-artikel.
Dit soort exclusieve streams zul je daarom in de toekomst vaker gaan zien, zo heeft Videoland de exclusieve rechten op Glory gevechten.
Andere lees- en kijktips van deze week
- Nooit op tijd om een kaartje voor een populair concert te kopen op TicketSwap? Door de vele bots die automatisch kaartjes afrekenen is het lastig om een ticket te scoren. Het is inmiddels zo’n groot probleem dat TicketSwap nu zijn eigen bot introduceert, die voor 8 euro per maand automatisch kaartjes voor je koopt. Lees hier het artikel op RTL Nieuws.
- In Nieuwsbrief 8 vertelde ik dat mijn vrouw Hanneke met haar insta-account Styleparels 1.000 volgers had op Instagram, inmiddels heeft het account de 2.000 volgers aangetikt. Ook staat ze deze maand met een fotoreportage in Ouders van Nu van ons nieuwbouwhuis.
- Ieder mediabedrijf moet bepalen hoe het omgaat met kunstmatige intelligentie. Niemanlab maakte een ronde langs 21 redacties, waaronder Mediahuis en het ANP, om te kijken hoe zij richtlijnen hebben gemaakt. De drie belangrijkste tips:
- Wees transparant over het gebruik van AI in je nieuwsredactie.
- Wees duidelijk over wat AI is en wat het kan doen.
- Wees bewust van de mogelijke impact van AI op de nieuwsredactie en op de samenleving.
- In een artikel op Digiday vertelt Stefan Havik van DPG Media hoe het haar afhankelijkheid van Google probeert af te bouwen.
- Tip van Daniel Verlaan: Twitter heeft stilletjes ingesteld dat als je DM’s wilt ontvangen, alleen geverifieerde gebruikers je nog mogen DM’en Je kunt weer terug naar hoe het was via Instellingen > Privacy en veiligheid > Privé-berichten en dan ‘Sta berichtverzoeken van iedereen toe’ inschakelen.
- Middelbare scholen worstelen met ChatGPT, want studenten kunnen dit op veel manieren gaan toepassen. Op LinkedIn zag ik hoe een bedrijf nu ook een apparaat heeft ontwikkelt dat ChatGPT koppelt aan een robot die handgeschreven teksten kan inleveren. Zo kan het argument ‘we accepteren alleen geschreven tekst vanwege ChatGPT’ op termijn ook de prullenbak in.
Op naar nieuwsbrief 50
Bedankt voor het lezen van deze nieuwsbrief. Input en feedback is meer dan welkom. Inschrijven kan hier:
Op naar de 500e abonnee en op naar nieuwsbrief 50.
Fijne week!