Dit was de laatste week voor onze zomervakantie naar Noord-Italië. Ik deed een klus voor Rijksvastgoedbedrijf in Den Haag en bezocht de redactie van NH Nieuws in Alkmaar. De 26e nieuwsbrief betekent ook dat deze nieuwsbrief en mijn bedrijf een half jaar bestaat.
Support deze nieuwsbrief en schrijf je gratis in, zo ontvang je deze voortaan een dag voor de online publicatie op maandag.
Hieronder wat me deze week opviel.
Blauw vinkje op Instagram nu te koop
Sinds kort kun je een blauw vinkje kopen op Instagram of Facebook. Dit kost je liefst 16,99 EUR per maand. In ruil daarvoor krijg je een vinkje en wat extra beveiliging en support. Eigenlijk net als op Twitter dus, behalve dat Meta voorlopig de bestaande blauwe vinkjes handhaaft. Namens het AD heb ik voor menig collega en voor mezelf een blauw vinkje gekregen. Als je een kopie van je paspoort inleverde, deelden ze een vinkje uit als je journalist was. Daarom heb ik ook nog een vinkje op Facebook. Op Instagram werden veel vinkjes afgewezen. Tot nu dus.
Overigens is het wel vervelend dat Twitter wel het vinkje heeft weggehaald, maar niet heeft gecommuniceerd over het kopie id-bewijs.
Bild en Welt gaan voor digital only
Deze week publiceerde Europa’s grootste uitgever Axel Springer een persbericht op over de strategische doelen in de komende jaren. CEO Mathias Döpfner stelt daarin dat het doel van Axel Springer ‘Digital Only’ is, maar benadrukt ook dat de volledige overstap tijd nog een paar jaar zal duren, omdat print nog steeds winstgevend en onmisbaar is. Maar het bedrijf bereidt zich nu voor op de volgende fase van de digitale transformatie. Deze fase betekent dat de techniek van kunstmatige intelligentie het ‘productiewerk’ kan automatiseren en daarmee bespaart de redactie tijd. Die tijd kan het gaan gebruiken voor journalistieke producties.
Want Döpfner beklemtoont dat in het digitale tijdperk, journalistiek en contentcreatie nog crucialer worden. Dankzij automatisering en AI verschuift de focus van productie naar creatie. Dit vraagt om een reorganisatie van redacties. De toekomst van mediabedrijven hangt af van het creëren van onvervangbare en originele inhoud. Een samenwerking met marketing en IT is hierin voor de redactie cruciaal. En niemand krijgt een baangarantie, omdat er andere journalistieke vaardigheden gevraagd worden dan tien jaar geleden.
Filosofische podcasts voor onderweg
Vorige week was ik best somber over de rol die online media hebben gespeeld in het aftreden van Sigrid Kaag en het vooruitzicht dat dit misschien wel nooit meer beter zal worden. Dan helpt het om wat duiding te krijgen van mensen met verstand van zaken. Ik luister altijd graag naar filosoof Bas Heijne en historicus Beatrice de Graaf. Beiden schoven aan in De Ongelooflijke podcast van de EO, die ook uitgezonden wordt op Radio 1. Wat is het wereldbeeld dat het tijdperk Rutte kenmerkte en hoe heeft dat ons gevormd? Als je op zomervakantie gaat zou ik deze aflevering een keer luisteren.
Dat geldt ook voor de aflevering van Het FIlosofisch Kwintet van afgelopen zondag over kunstmatige intelligentie. Want hoewel je in deze nieuwsbrief vaak leest over de mooie kansen, zit er natuurlijk een enorm gevaarlijke kant aan. Vier denkers bespreken in hoeverre het een kans is of een bedreiging van onze rechtstaat.
Beide podcasts zijn tijdloos en kunnen prima over een paar weken nog geluisterd worden.
Kijken: Prachtige reclame voor WK
Een geweldige reclame voor het WK Voetbal dat plaats van 20 juli tot en met 20 augustus in Australië en Nieuw-Zeeland. Voor vrouwen dus, door techniek lijken de mannelijke Franse sterren mooie acties te maken, maar in werkelijkheid blijkt dit door vrouwen gedaan te zijn. Mooi staaltje fake video!
Andere lees- en kijktips van deze week
- Na enorme kostenbesparende maatregelen en diverse pogingen om geld te verdienen met het platform, bevindt Twitter zich nog steeds in de rode cijfers.
Op 15 juli tweette Elon Musk: “We hebben nog steeds een negatieve cashflow, te wijten aan een daling van ongeveer 50% van de advertentie-inkomsten en een hoge schuldenlast. We moeten een positieve kasstroom bereiken voordat we ons de luxe van iets anders kunnen veroorloven.” Dit betekent dat Musk achterloopt op zijn plan.
– Het Indiase televisienetwerk Odisha TV heeft een nieuwszender gelanceerd waarbij het nieuws wordt voorgelezen door een door kunstmatige intelligentie (AI) gegenereerde nieuwslezeres. Lisa, zoals de virtuele anchor heet, noemde haar bestaan „een historisch moment voor de journalistiek”. Bekijk het nieuws hier.
– BBC Verify zocht uit dat op grote sociale mediaplatforms gebruikers met ‘blauwe vinkjes’ valse en misleidende berichten over het conflict in Oekraïne verspreiden. Die vinkjes zijn (zoals je hierboven kon lezen) nu te koop, waar ze voorheen alleen werden uitgedeeld aan geverifieerde organisaties. Onder deze berichten bevinden zich ongefundeerde claims over Amerikaanse geweren gebruikt in Franse rellen en zogenaamde ‘babyfabrieken’ in Oekraïne. Daarnaast wordt ten onrechte beweerd dat president Zelensky de verkiezingen in Oekraïne heeft geannuleerd.
– De hoofdredactie van Nieuwsuur betreurt dat in de uitzending over het vertrek van D66-leider Sigrid Kaag fouten zijn geslopen. Opvallend is dat het misging bij mediamonitoring. Allereerst geeft presentator Jeroen Wollaars via twitter aa dat ze maar 1.000 tweets konden bekijken in verband met beperkingen van de API. Maar monitoringtools zoals Coosto en Obi4wan hebben hier geen last van en het kan bijna niet anders dan dat de NPO daar een contract bij heeft. Verder hebben ze een wordcloud getoond vol lelijke woorden over Kaag onder een tweet, die niet in de juiste verhoudingen zijn getoond. “Vast staat dat we onze conclusies zoals we die in de uitzending hebben gemeld onvoldoende of niet kunnen onderbouwen”, stelt de hoofdredactie van het actualiteitenprogramma in een tweede toelichting op de betreffende aflevering.
– ChatGPT heeft een nieuwe functie voor ‘aangepaste instructies’ uitgebracht. Daarmee kan je voorkeuren en vereisten aangeven, waarna de chatbot bij het genereren van antwoorden voor jou rekening houdt. Dit moet de chatbot niet alleen handiger maken, maar zorgt er ook voor dat je minder hoeft te typen. Als je bijvoorbeeld aan ChatGPT vertelt hoeveel kinderen je hebt, dan houdt de chatbot bij het genereren van recepten of boodschappenlijstjes daar rekening mee. Ander voorbeeld: als je zegt dat je een onderwijzer bent van groep 6, dan wordt elk antwoord geschikt voor die leeftijdsgroep. Nog niet in Europa, maar dit wordt binnenkort verwacht.
– Apple zou werken aan een eigen generatieve AI, die lijkt op ChatGPT. Het AI-systeem zou intern ‘Ajax’ heten.
– De strenge maatregelen van Netflix waardoor je account niet meer met iedereen gedeeld mag worden, pakt voorlopig financieel goed uit voor het bedrijf. Netflix kreeg er tweede kwartaal 5,9 miljoen nieuwe abonnees bij. Dat was veel meer dan in het eerste kwartaal: 1,75 miljoen. - Update maandag 24 juli 20u: De eerste abonnee die me mailt op info [at] jaapvanzessen.nl krijgt een BlueSky-uitnodiging. Ben je nog geen abonnee, kijk dan hieronder!
Fijne week!
Support deze nieuwsbrief en schrijf je gratis in, zo ontvang je deze voortaan een dag voor de online publicatie op maandag.