31 juli 2023

#27: Twexit, leren van Leukerecepten.nl en redactie doet marketing#27:

Deze week hadden we een heerlijke week aan het Lago Maggiore. Nee, die hagelstenen vielen vooral aan het Como-meer en wij hadden na een dag regen eigenlijk alleen maar zon en heerlijk 25 graden. We hebben een oude caravan uit de jaren ’80 en op het account van @Styleparels geeft mijn vrouw Hanneke je een rondleiding door de oude caravan. Niet teveel op de laptop gezeten deze week, maar het nieuws gaat nooit met vakantie, dus hier wat ik deze week las.

Schrijf je hieronder gratis in voor de nieuwsbrief en ontvang deze iedere zondag om 8u in je mail:

Komt Twexit op gang?

Het lijkt erop dat de laatste dagen van de merknaam Twitter zijn geteld. Zo schrijft NOS.nl: Het bekende logo, een witte vogel tegen een blauwe achtergrond (of andersom), heeft plaatsgemaakt voor de letter X. Als het aan eigenaar Elon Musk ligt, is dit het begin van veel veranderingen bij Twitter. Daar zinspeelt hij al langer op. Het wordt er niet gezelliger op de laatste tijd en er lijkt nu echt een serieuze beweging gaande naar alternatieven.

Het beste alternatief lijkt vooral BlueSky te zijn. Dit is een project van Jack Dorsey, de voormalige directeur van Twitter. Hij wilde Bluesky ontwikkelen omdat hij meer zag in decentrale sociale netwerken dan in centraal geleide netwerken zoals Twitter.

Op BlueSky kreeg ik er deze week 50 volgers bij en op geen ander Twitter-alternatief kreeg ik er in een week tijd zoveel nieuwe volgers bij in korte tijd. Dit komt mede door de tool Twexit.nl Hier kun je zien wie van je Twitter vrienden nu actief is op BlueSky en kun je ze ook volgen. Kortom: Als je nog geen account hebt, zet jezelf dan snel op de wachtlijst. Iedere twee weken krijg ik ook invitecodes, dus als je deze wilt, stuur me even een mail.

Media kunnen leren van Leukerecepten.nl

Deze week luisterde ik een aardige podcast over hoe leukerecepten.nl uitgegroeid is tot het grootste receptenplatform in Nederland. De eigenaren van Leukerecepten.nl onthullen hoe ze hun liefde voor koken en marketing hebben samengebracht om de top van Google te veroveren. Hun eerste blogs werden bijna niet gelezen, maar uiteindelijk bracht recepten over high-tea hen bezoek en kregen ze door dat categoriseren van verhalen hen veel verkeer oplevert. Nu staan ze in de top van sites tussen Allerhande, Jumbo en Smulweb. Omdat bij nieuwsmedia ook meer dan 1 op de 3 bezoekers via Google komt, kunnen zij veel leren van de manier waarop een receptenwebsite kijkt naar het optimaliseren van zoekverkeer. Veel dossiers bouwen, veel intern linken en juiste tagging gebruiken. Hoewel ChatGPT een bedreiging vormt voor Google-verkeer, is hier bij heel veel sites nog een enorme verbeterslag te maken. Niet alleen aan de technische kant, maar ook aan hoe een redactie gebruik kan maken van SEO.

Eigen verhalen verkopen

Als je nieuws zelf niet vertelt, doet niemand anders het voor je. Bij AD.nl werkten we de laatste jaren nauw samen met marketing, om nog meer aandacht te krijgen voor de eigen mooie verhalen en producties. Maar de beste marketingkanalen heeft de redactie natuurlijk zelf in handen. Onderstaand pushbericht van de NOS vond ik top, want ze koppelen nieuws direct aan promotie van hun eigen livestream van vrijdag:

Het allerbeste moment om te vertellen dat je de WK-finale live kunt zien is natuurlijk het moment dat de meeste mensen het nieuws lezen dat de finale is behaald.

Vorige week schreef ik al dat op bij DPG Media oefenduels te zien waren van profclubs, exclusief voor abonnees. De goals van PSV-FC Eindhoven waren woensdagavond ook los te vinden op de socials van AD Sportwereld en Eindhovens Dagblad. Ongetwijfeld zijn er veel abonnementen verkocht, dus de afdeling marketing is blij en de redactie kan exclusief een voetbalwedstrijd live laten zien. Win-win volgens mij.

Nieuw in WhatsApp: Videoberichten

Na spraakberichten komt WhatsApp nu ook met Videoberichten. Dan kun je dus een video opnemen en sturen via WhatsApp. Zo denkt WhatsApp dat dit een ‘leuke manier om momenten te delen is met alle emoties die via video’s mogelijk zijn, of het nu gaat om een felicitatie, een reactie op een grapje of een goednieuwsbericht.’ Video’s worden automatisch gedempt afgespeeld, de functie wordt deze weken uitgerold (bij mij werkt het op dit moment nog niet).

Andere kijk- en luistertips

  • Niemand zegt Facebook meer te gebruiken, maar er waren wereldwijd nog nooit zoveel mensen maandelijks actief als in kwartaal 2 van 2023.
  • Pathe beleefde deze week de beste week ooit met 540.000 bezoekers. Het oude record stamde uit 2019. Zelf ga ik nooit meer naar de bios en ik dacht dat het slecht ging met de branche, maar Barbie en Oppenheimer bewijzen het tegendeel.
  • Redactiechef Martijn Hendriks van NOS Sport deelde op LinkedIn wat cijfers over de Tour 2023 bij de mannen: De streams van het live-verslag deden het gemiddeld 30% beter dan vorig jaar. Op sommige dagen telden ze bijna een half miljoen streamstarts op NOS.nl en in de app. Meer dan 10% daarvan gebruikten de hoogtepunten-functionaliteit; een add-on dat sinds het WK voetbal geregeld ingezet wordt. Niet bekend is hoeveel unieke bezoekers voor deze streamstarts zorgden.
  • Leo Messi maakte deze week zijn eerste goals voor Inter Miami. Hij heeft in zijn contract opgenomen dat hij meedeelt in de inkomsten van de verkoop van tv-abonnementen. En daarom deelt hij onderstaande post in zijn Insta stories met zijn 480 miljoen volgers. Dat is een aardige marketingactie!

Bijna 450 abonnees

Na iedere nieuwsbrief komen er volgers bij, dat maakt het ook leuk door te gaan. Dus dank daarvoor! Mocht je het door willen sturen naar mensen voor wie dit ook interessant kan zijn: Hier is de link waar mensen zich kunnen inschrijven of doe het direct hieronder (helemaal gratis)

Dank je wel en ciao uit Italia!
Dank je wel en ciao uit Italia!

Update: In bovenstaand blog stond een voorbeeld van een columnist die vaak over hetzelfde onderwerp schreef. Doordat deze veel negatieve reacties op riep, heb ik deze uit het blog weggehaald.