De tweede vakantie week aan het Lago Maggiore in Italie gevierd en het is hier heerlijk. Na twee zomers in Nederland te zijn gebleven, wilden we nu graag goed weer hebben en dat is goed uitgepakt. Hoe vervelend ook voor iedereen in Nederland, maar het is hier fantastisch. Ik las Grand Hotel Europa uit van Ilja Leonard Pfeijffer en ben nu halverwege het boek Traffic van Ben Smith. Dit boek beschrijft de opkomst van digital only websites zoals Huffington Post en Buzzfeed. Ik ben volop aan het markeren en zal de belangrijkste bevindingen snel met jullie delen. Wat in het boek in ieder geval opvalt is dat Jonah Peretti bij Buzzfeed al in 2008 volop bezig was met dashboards op de redactie en ook met het optimaliseren van SEO. Op naar de eerste tip.
Wil je deze nieuwsbrief altijd als eerste op zondag gratis in je mail? Schrijf je hieronder in!
Vorig jaar startte Sophie Winkels bij het AD en als SEO-marketeer met als doel de redactie te helpen bij het beter vindbaar maken van artikelen in Google. Dat iemand zich hiervoor in zou zetten was een langgekoesterde wens van me en het is enorm zinvol om iemand met deze kennis nauw te laten samen werken met de redactie. Haar naam zag je dan ook al af en toe in deze nieuwsbrief terug en deze week verscheen een podcast waarin ze uitlegt wat het nut is van iemand in deze rol op de redactie. Ze vertelt onder andere hoe ze heeft geholpen met het bouwen van dossierpagina’s en hoe intern linken helpt. Maar ook hoe redactie en marketing samen kunnen werken bij grote evenementen als de Tour de France of een zomerstorm, zoals die onlangs over Nederland raasde. Omdat 1 op de 3 (!) bezoekers binnenkomt via Google loont het uiteraard om te investeren in deze kennis. Een aanrader dus om te luisteren en ook om eens na te denken wat een SEO-specialist kan toevoegen aan de redactie.
In dit kader tipte ik vorige week ook wat media kunnen leren van leukerecepten.nl. Deze week zijn twee nieuwe afleveringen online gekomen met de eigenaren. Luister hier ook aflevering twee en aflevering drie.
100% AI-gegenereerde filmtrailer
Mark Visbeek maakte in een weekend een filmtrailer met AI en het resultaat is behoorlijk goed. Met ChatGPT maakte hij de outlines voor plot, karakters en shots. Met Midjourney genereerde hij alle benodigde stills.Met Runway Gen-2 animeerde hij die beelden tot video. Met Roop maakte hij deepfakes van Kate Winslet en Idris Elba. Met ElevenLabs genereerde hij stemmen voor de voice-over. Met CapCut voegde hij uiteindelijk alles samen. Zoals hij zelf schrijft: ‘Het is nog niet perfect, het is nog geen Hollywood, maar het is ongelooflijk wat er mogelijk is met wat inspiratie, creativiteit, een beetje handigheid en een paar tientjes aan tools.’ Bekijk hier de video.
Als je dit zo ziet, snap je de staking van de filmwereld in Hollywood ook wat beter.
Inhaken doe je zo
Op social media heb je de inhaker van het Wereld Natuur Fonds vermoedelijk wel voorbij zien komen. Het Twitter-vogeltje bestaat niet meer en de naam en het logo is vervangen voor X. Bekijk de afbeelding bovenaan dit blog. Mooi ingehaakt en in Nederland zou het vast kanshebber zijn voor een Best Social Award. Een categorie waar ik een aantal jaar voor in de jury mocht zitten.
Als je trouwens het oude blauwe Twitter-logo graag terug wilt, kun je via een hack deze zelf als logo invoeren.
Wiskundeleraar Bob uit IJlst gaat viral met video over genderidentiteit
Bob Pruiksma, wiskundedocent uit Sneek, is viral gegaan met een TikTok-filmpje. Hierin reageert hij op een ‘influencer’, TisjeboyJay, die een video plaatste waarin hij de draak steekt met het aantal bestaande genders. Jay bouwde in coronatijd zijn naam op met een zeer uitgesproken anti-vaccinatie video’s. Door deze video op een heel duidelijke manier te weerleggen, ‘debunkt’ Bob deze video volledig. Een prachtige manier om uit te leggen wat er niet klopt en een voorbeeld voor hoe journalistiek ook fake news zou kunnen weerleggen. Ik zag dit voorbijkomen bij zijn oud-leerlingen Nynke de Jong en Olaf Koens op Twitter. Ook Sander Schimmelpenninck, Carice van Houten en Silvana Simons deelden het inmiddels. De video is later weer door TikTok verwijderd, maar is nog wel te bekijken op Twitter.
Andere kijk- en luistertips
- Hoewel de serie al jaren oud is, staat Papadag nu in de trending lijst van Netflix. Volgens hoofdrolspeler Ruben van der Meer komt dit vooral omdat je het nu kunt bingen en in de oude vorm iedere week moest wachten op een nieuwe aflevering. Hoe de top-lijst tot stand komt, is niet te controleren. Maar als deze inderdaad trending is op Netflix, is het wel opvallend.
- Deze week was er taart op de redactie van VI, omdat VI Pro haar 19.000e abonnee mocht verwelkomen. Dit hoorde ik in de podcast VI ZSM en aangezien een abonnement nu 7 euro per maand kost, is snel uit te rekenen wat dit ongeveer oplevert.
- Het lijkt er sterk op dat de zomerperiode juist geen komkommertijd is voor podcasts. Deze week hoorde ik zowel in de podcasts van FC Mediacircus als Kick-Off (van de Telegraaf), dat ze recordaantallen haalden de afgelopen weken. Als ik naar mijn eigen gedrag kijk, snap ik dat volledig. Ik zou altijd doorgaan in de zomer, desnoods met vooraf opgenomen (tijdloze) specials.
- ESPN zendt in Amerika deze week Excel uit als esports. Voor de ware liefhebbers zoals ik wellicht een leuke kijktip 🙂
Volgende week mogelijk op maandag
Afhankelijk van de terugreis ontvang je de nieuwsbrief volgende week mogelijk een dagje later dan gebruikelijk. Maandag 14 augustus is de zaak De Digitale Chef weer geopend. Mocht je deze nieuwsbrief door willen sturen naar mensen voor wie dit ook interessant kan zijn, waardeer ik dat zeer: Hier is de link waar mensen zich kunnen inschrijven of doe het direct gratis hieronder: