Deze week weer begonnen met werken, al was dit ook de laatste week voor de kinderen weer naar school gaan. Deze week had ik afspraken voor grote klussen dit najaar bij BDU Media en regionale omroepen. Ook was ik donderdag te gast in het mediaforum met Tijs van den Brink en Jim Jansen. Luister hier de aflevering terug.
Wil je deze gratis nieuwsbrief iedere zondagochtend in je mail ontvangen? Schrijf je hieronder in:
Ik tip er onder andere een podcast hoe Netflix eerder wist dat iemand biseksueel was dan diegene zelf. Tijs vertelde dat hij de aandacht van andere media voor de politieke voorkeur van VI overdreven vond (wat weer opgepikt werd door mediacourant) en ik mocht als zomertip het boek Traffic van Ben Smith noemen.
En terwijl ik jarenlang naar Lowlands ben geweest, is het dit jaar de beurt aan mijn vrouw Hanneke. Dus ik zit nu thuis met de kids en typ ik op zaterdagavond deze nieuwsbrief en sta niet in de Alpha-tent. Rock ‘n roll!
Daar is ie: De Nederlandse AI-nieuwssite
Mediahuis lanceerde deze week Resport.nl. In hun eigen nieuwsbericht staat dat dit een volledig door AI-gedreven sportnieuwssite is. Een combinatie van ANP-sportberichten en het ChatGPT4-algoritme dat zorgt voor een volledige website met doorlopende berichtgeving.
Volgens Mediahuis is Resport zo ontwikkeld dat artikelen live kunnen zonder tussenkomt van de mens. “Om de volledige betrouwbaarheid van de website te kunnen waarborgen, worden er dagelijks checks uitgevoerd door ervaren redacteuren. Daarnaast staat er onder ieder artikel wat er door AI is gegenereerd. Als een redacteur na publicatie iets aanpast, bijvoorbeeld de kop, zul je dat ook terugvinden onderaan het artikel.
Zoals je in het screenshot bovenaan kunt zien in de balk richt de site zich niet op Voetbal, maar juist sporten waar over het algemeen minder over geschreven wordt. Op Villamedia wordt toegelicht dat AI een passende kop voor de site en social media bedenkt en AI automatisch de juiste tags, categorieën en SEO-teksten toevoegt. Mijn ervaring is dat (als het CMS het al toestaat) dit nu maar weinig wordt gedaan, terwijl juist hier AI veel ‘dom werk’ uit handen kan nemen voor een redacteur. Zo gaat de site Resport vermoedelijk zonder medewerkers flink wat verkeer via Google binnen harken.
De site is een logisch vervolg op de mogelijkheden die AI biedt. Zo zou ik volgende week ook ieder artikel van NU.nl door ChatGPT kunnen gooien en een eigen nieuwssite kunnen beginnen, waarbij ik met gemak 10 artikelen per uur kan produceren. Uiteraard ga je dan een juridische strijd krijgen waar aangetoond moet worden dat ik dit inderdaad overgenomen zou hebben en dan wordt het heel ingewikkeld. Die strijd heeft Resport niet met ANP, omdat ze al een contract zullen hebben dat ze het zelf mogen gebruiken en herschrijven.
Ik vroeg Freek Staps (hoofdredacteur van ANP) hoe hij hier naar kijkt en hij schrijft:
‘Afnemers hebben ruimte ons (door vakmensen gemaakte) werk te gebruiken voor hun eigen titels, zolang de journalistieke integriteit en betrouwbaarheid bewaard blijven. Daarbij mogen afnemers delen (alinea’s, citaten, nieuwsfeiten) van ons werk gebruiken of onze hele journalistieke (artikel plus kop), dat is aan hen. Resport gebruikt onze berichten en AI zet daar een andere kop boven. Of een mens of een computer een kop aanpast, is ons om het even mits de feiten die wij leveren maar geen fouten worden.
We willen misverstanden voorkomen: de lezer moet niet de indruk krijgen dat onze journalistiek door AI ontstaan is waar dit door journalisten gemaakt is.’
Met bovenstaande info in het achterhoofd, is het artikel dat Trouw publiceerde zaterdag met de kop ‘Een krant geschreven door ChatGPT? Dat zien de Nederlandse media (nog) niet zitten’ wel aardig te lezen. ANP, AD en Trouw zelf komen aan het woord en leggen natuurlijk uit hoe belangrijk de mens is in dit proces. In dit artikel wordt dus vooral ingezoomd op eigen nieuws van de krant zelf en niet op het hergebruik van persbureaus zoals Resport doet. Ook lees je in het artikel dat AD experimenteert met automatisch gegeneerde content zoals wedstrijdverslagen, weerberichten en lokale artikelen op basis van datasets. Hierover las je eerder al in deze nieuwsbrief.
Alleen vrouwensport op nieuwe zender
Een andere lancering op sportgebied in Nederland dat er nog niet was: Een zender waar 24/7 aandacht is voor vrouwensport. Het is een internationaal aanbod, dus niet met Nederlandse competities, maar het is een mooi begin. De zender met de naam W-Sport streeft ernaar om ‘wereldwijd marktleider te zijn op het gebied van sportuitzendingen voor vrouwen en om met passie gelijkheid en diversiteit te stimuleren.’ Het is exclusief te bekijken in het basispakket van KPN.
Een goede ontwikkeling, want als je de gemiddelde online sportsite erbij pakt en je doet een steekproef dan zie je dat de verdeling tussen berichten over mannen en vrouwen verre van 50-50 zijn. Voor internationale toernooien is wel aandacht, maar er is eigenlijk geen Nederlandse topcompetitie in een willekeurige sport waar standaard een verslag of uitslagen over wordt gepubliceerd. Een gat in de markt voor Resport.nl 🙂
Overigens is hier een mooie video hoe goede marketing heeft gezorgd voor meer aandacht van het publiek voor vrouwenvoetbal in Colombia. De mannen speelden een seizoen lang met het linkerdeel van het clublogo en vrouwen met het rechterdeel en daardoor kwam er veel media-aandacht voor de vrouwencompetitie, resulterend in een finale voor 55.000 toeschouwers.
Eindelijk: HD-foto’s via WhatsApp
‘Kun je me die foto die je me appte, ook even mailen? Want dan heb ik deze in hoge kwaliteit’ Logisch dat mensen die een foto willen afdrukken of plaatsen op een site deze vraag stellen, maar ik kreeg hem de afgelopen jaren regelmatig en vond het heel irritant. Goed nieuws: Dat is nu voorbij! Mark Zuckerberg kondigde deze week aan dat je binnen nu en een paar weken de optie krijgt een foto ook in HD te sturen.
Onbekende influencer bleek niet overleden
Alle Nederlandse nieuwssites met shownieuws, zoals AD, Telegraaf, RTL Nieuws en Linda berichtten vorige week dat rapper en influencer Lil Tay was overleden, om twee dagen later te melden dat ze toch springlevend is en haar account gehackt bleek.
Via Google Zoeken is te zien dat geen van de genoemde sites voor 2022 ooit over deze influencer heeft geschreven, toch bleek haar overlijden wel het vermelden waard. Dit overlijden werd gemeld op het Instagram account van Lil Tay, waar op 2018 niets meer was geplaatst. Later bleek dit dus gehackt te zijn.
The Verge wijdde een analyse aan de berichtgeving van (internationale) media over dit overlijden. Volgens de analyse halen veel jongeren hun nieuws van TikTok en Instagram en is het aan betrouwbare media goed te kijken wat ze wel en niet overnemen van social media. ‘Tegelijkertijd worstelen traditionele nieuwsmedia met het dalende vertrouwen van het publiek en proberen ze zich aan te passen aan het nieuwe media-ecosysteem.’
Classic: Zo werd Windows 95 gelanceerd
Even nieuwe rubriek proberen in de nieuwsbrief. Een classic die je gezien moet hebben. Zo af en toe duikt bovenstaande video weer op, het is de lancering van Windows 95. Eigenlijk behoeft dit geen toelichting. Bedenk je hoe strak lanceringen anno 2023 gaan en kijk dan even hier naar. Pure cult, hoe topmannen Bill Gates en Steve Ballmer hier helemaal losgaan.
Het schuurt zo om naar te kijken dat het ongemakkelijk wordt en tegenwoordig wordt dit (ook in Nederland) cringe genoemd. Mocht je hier meer van willen: Gizmodo zette van de hele presentatie nog 9 cringe momenten op een rij. Veel van de grappen die toen gemaakt werden, hebben de tand des tijds niet doorstaan.
Vinden jullie dit soort video’s een leuke toevoeging of niet? Laat het me weten!
Andere kijk- en luistertips
- Iedereen zal zich het Stint-drama van vijf jaar geleden herinneren. RTL 4 brengt samen met Videoland zondagavond een documentaire, waarin ze spreken met het nu 16-jarige meisje dat het drama wel overleefde en haar twee zusjes verloor. Het is hartverscheurend als je bedenkt wat het meisje heeft meegemaakt en toen ik op Instagram een fragment voorbij zag komen kreeg ik als vader het kippenvel op mijn armen.
Dat fragment op Instagram vond ik ook boeiend omdat het een aantal jaar later met de hoofdpersonen (en niet alleen met journalisten) terugblikt op nieuwsmomenten en vraagt hoe het nu gaat.
Beroepsmatig vind ik het ook boeiend om te zien hoe RTL deze week aandacht vroeg voor de documentaire. Maker Humberto Tan vertelde begin deze week dat hij de docu gemaakt heeft met de ouders en dochter, vrijdag werd een fragment gedeeld met andere media en op social media waarin de nu 16-jarige dochter vertelt voor het eerst in de media hoe het met haar gaat en dat werd als nieuws overgenomen door veel andere sites, telkens werd verwezen naar de hele documentaire op zondagavond en telkens ook op een respectvolle manier voor deze kwetsbare documentaire. - Tweetdeck is sinds deze week niet meer gratis te gebruiken. In de nieuwsbrief van zes weken geleden kun je lezen waarom dit best van grote invloed is op nieuwsredacties
- Dankzij Elon Musk is het niet moeilijk om een wekelijkse medianieuwsbrief te blijven vullen. Jarenlang werd er niets ontwikkelt en nu hij de baas is dropt hij wekelijks wel wat bommetjes. Vrijdag zinspeelde hij er op dat de blokkeerfunctie op Twitter gaat verdwijnen. Met deze functie kun je voorkomen dat specifieke accounts contact met je opnemen, je Tweets bekijken en of kunnen volgen. Hoewel dit technisch gezien vermoedelijk niet zo’n vaart zal lopen (Apple en Google eisen een blokkeerfunctie), zie ik toch veel mensen die denken dat Twitter echt een onveilige plek aan het worden is.
- In Trouw was deze week ook te lezen dat wetenschappers en twitteraars over natuur en klimaat trekken zich terug van het sociale medium. Na een aantal weken intensief gebruik, heb ik veel vertrouwen in BlueSky als alternatief, maar hoop dat ze wel meer gebruikers gaan toelaten.
- Vorige week schreef ik dat er nog weinig Nederlandse media actief zijn op BlueSky. Toen gaf ik aan een invitecode te hebben voor een geïnteresseerde partij, Omroep Brabant stak haar hand op en nu is het Omroep Brabant-account daar up and running.
- Standaard is je accountnaam op BlueSky gebruikersnaam.bsky.social. Als je een eigen domeinnaam hebt kun je dit zelf aanpassen naar die domeinnaam. Zo heet ik daar nu jaapvanzessen.nl. Omdat ik zelf wel even aan het zoeken was hoe dit moet, heb ik een handleiding geschreven hoe je dit ook zelf kunt doen.
- Even een blokje transfernieuws in medialand: Opvallend genoeg verlaat chef Sport Michel Abbink NU.nl al na 16 maanden om terug te keren bij VI. De man die hoogstpersoonlijk het woord coëfficiëntenpolonaise introduceerde vertrekt niet lang na Gert-Jaap Hoekman (hoofdredacteur naar NOS), Colin van Hoek (adjunct, naar datateam DPG) en mediajournalist Maarten Hafkamp. Voor liefhebbers van voetbal en data is Abbink een social mediai fenomeen en omdat ik jarenlang abonnee ben geweest, volg ik de wederopstanding van VI met veel plezier.
- Het AD heeft een nieuwe columniste die naast Özcan Akyol drie dagen per week de plek van Linda Akkermans gaat overnemen. Kitty Herweijer komt over van de Telegraaf en gaat als freelancer de columns schrijven.
- Het nieuwe Eredivisie-seizoen is begonnen, maar dit jaar zonder Goal Alert bij AD en de regionale titels. Een pushbericht met de video van een doelpunt is dus verleden tijd.
- Microsoft hoopte met de AI-chatfunctie in zijn zoekmachine Bing marktaandeel af te snoepen van de grote concurrent Google. Maar een half jaar later lijkt dat nauwelijks te zijn gelukt. De lancering van ChatGPT leidde volgens de Washington Post tot ‘irritatie’ bij Microsoft-medewerkers die ‘hadden gehoopt dat Bing de eerste demonstratie van de OpenAI-technologie zou zijn’
- YouTube dwingt gebruikers om adblockers uit te schakelen of om een betaald YouTube Premium-abonnement zonder reclame te nemen. In plaats van een reclame krijgen gebruikers dertig of zestig seconden een klokje in beeld waarbij ze actie kunnen ondernemen.
Elger bedankt!
Vorige weer schreef ik dat om voor mij onverklaarbare redenen er veel volgers bij waren. Jullie reageerden hier massaal op, want ik bleek genoemd te zijn in de nieuwsbrief van Elger van der Wel. Heel sympathiek en op mijn beurt wil ik ook zijn medianieuwsbrief van harte aanbevelen. Elger schreef inmiddels al meer dan 400 nieuwsbrieven en zoals hij ook schrijft ‘er zijn veel te weinig medianieuwsbrieven in Nederland.’ Heb je zelf een leuke nieuwsbrief in deze categorie? Mail hem graag door, dan kan ik die tips ook eens bundelen.
De nieuwe volgers dankzij Elger, tonen ook aan dat tips via nieuwsbrieven goed werken. Mocht je deze nieuwsbrief dus met plezier gelezen hebben, deel het eens met mensen voor wie dit ook boeiend kan zijn. Hier is de link waar mensen zich kunnen inschrijven of doe het direct hieronder:
Dit was ‘m weer, op naar een nieuwe mooie week!