#31: Kloon nu je Nederlandse stem en groei in bereik via Instagram Channels

ls ZZP’er is de zomerperiode rustiger, omdat veel mensen op vakantie zijn en vanaf september weer van start gaan. Deze week kon ik me daarom rustig voorbereiden en had ik tijd om me eens te verdiepen in het opnemen van een tutorial. Het kan allemaal nog veel beter, maar hieronder zie je het resultaat.

Wil je deze nieuwsbrief iedere zondag om 8u gratis in je mail? Schrijf je hieronder in:

Nieuw: Je stem klonen in het Nederlands

Deze week kondigde ElevenLabs aan dat het vanaf nu ook Nederlandse stemmen kan klonen. En dit is best revolutionair, want dit betekent dat je binnen heel korte tijd eenvoudig iemands stem kunt klonen en alles kunt laten zeggen wat jij wilt. Als je het zelf wilt proberen, laat ik hierboven in de video zien hoe eenvoudig het werkt.

En vervolgens kan ik in heel veel andere talen mijn stem laten klinken. Dit biedt ongekende mogelijkheden, zo kan ik bijvoorbeeld mijn eigen nieuwsbrief wekelijks voor laten lezen door de tool en bijvoorbeeld als podcast uitbrengen. Of ik kan een voice-over bij mijn tutorial automatisch laten inspreken. De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar het is natuurlijk ook gevaarlijk. Want je kunt iedere stem nadoen, pas dus op voor audioberichten via WhatsApp.

Je moet er dus voorzichtig mee omgaan, maar deze techniek is heel toegankelijk en is nu voor het grote publiek beschikbaar via deze site.

Kansen op kliks via Instagram Channels

Misschien werd jij afgelopen week ook wel meerdere keren uitgenodigd op deel te nemen aan het uitzendingskanaal van een account dat je volgt. Instagram lanceerde deze functie enkele weken geleden. Een Instagram channel is een extra zendkanaal voor accounts met meer dan 10.000 volgers. Volgers moeten zich altijd nog extra abonneren op je kanaal, ook als ze je al volgen. Kennelijk biedt Instagram wel de mogelijkheid om je bestaande volgers uit te nodigen voor het kanaal.

Als je een account gaat volgen, zal iedere update van het kanaal in je inbox verschijnen als nieuw bericht. Hierdoor ben je als afzender dus niet meer afhankelijk van het algoritme of je getoond wordt, maar kun je direct een bericht achterlaten bij je volgers. En dat is natuurlijk erg interessant! Want in zo’n kanaal kun je alles delen: van losse berichten, tot reels, polls of bijvoorbeeld afbeeldingen, zoals Videoland mij stuurde:

Omdat ik Videoland ben gaan volgen, sturen ze mij nu rechtstreeks hun nieuwe aanbod in september. Een goede service, die ik alleen maar fijn vind. Terwijl het uiteraard ordinaire reclame is. Na dit bericht heb ik ook een week niets ontvangen, wat ik wel prettig vind. Want het grote gevaar van kanalen is een overload aan berichten te ontvangen, waardoor ik me weer uit ga schrijven.



Want bijvoorbeeld Ajax stuurt me iets te veel berichten naar mijn zin. Als ze in het Engels vragen How we are feeling? Dan ben ik niet de doelgroep, al is er zeker vraag naar, want het account heeft al 53.000 volgers

Maar je hebt op Instagram dus nu de kans om onafhankelijk van algoritme je volgers een bericht of link te sturen. Het is ‘one to many’ zoals ze het zelf omschreven bij de lancering en het doet denken aan de mogelijkheid die Telegram biedt. Op 24 juli hebben ze aangekondigd dat de functie verder uitgerold wordt en onder welke voorwaarden.


Ook op WhatsApp komt deze mogelijkheid er binnenkort aan via kanalen. Volgens mij kun je dan als merk een grote hoeveelheid kanalen aanmaken en dus heel veel niche kanalen maken. Zo kan iedere redactie zelf een publiek gaan opbouwen en pushberichten sturen via WhatsApp. Dat zal een enorme boost geven aan het bereik.

Op Instagram kun je met 1 account, op dit moment maar 1 kanaal maken. Dat betekent wel dat je heel behoudend moet zijn met het versturen. Als je als nieuwsmerk mij 5x per dag een pushbericht stuurt zou ik me uitschrijven. Maar als mijn favoriete columnist me even een bericht stuurt als de nieuwe column of aflevering online staat dan vind ik het alleen maar een fijne service

Kortom, het zal zoeken worden naar de juiste balans, maar het is een onverwachte kans op nieuw bereik als je het mij vraagt. De functie gaat binnenkort ook uitgerold worden op Facebook. Zie of heb je een goed voorbeeld van een kanaal, mail het me door!

Overigens moeten onder druk van Europa grote online platforms uiterlijk maandag een reeks aanpassingen doorvoeren. De Digitale Diensten Wet vereist dat. Het doel: na bijna twee decennia ongeremde groei wil Europa meer greep krijgen op grote techbedrijven en op wat mensen online zien.

Koopzegels in de lift, idee voor media?

Bij RTL Nieuws las ik dat koopzegels razend populair zijn. En toegegeven: ik spaar sinds kort ook! Ik zou nooit een papieren zegelplakker zijn geworden, maar sinds kort kun je via de app van bijvoorbeeld Jumbo of Albert Heijn automatisch zegels sparen. Daar hoef je niets voor te doen, maar bij iedere euro kun je een zegel kopen die je vervolgens later weer in kunt leveren tegen 4% rente. Dat inleveren kan ook gewoon bij de zelfscankassa en zo spaar je bij iedere 100 euro voor 4 euro korting. In het artikel staan wat nadelen, maar ik zie geen reden om het niet te doen.

Nu dacht ik als skere tatta ook dat zo’n spaarsysteem media ook zou kunnen helpen. Trouwe en loyale klanten belonen met extra’s. Kom je 10 dagen op rij terug? Dan spaar je extra punten! Reageer je onder artikelen? Bonuspunten. Luister je een podcast in onze app? Extra punten die je zou kunnen inleveren bij evenementen of korting in de webwinkel. Of early bird toegang tot de volgende aflevering van de podcast enzovoort.

Classic: Minister-president Kok weet niet hoe muis werkt


Ik zat live te kijken toen toenmalig Minister President Wim Kok in een programma van Astrid Joosten door een kind werd uitgelegd hoe een computer werkt en hoe hij zijn muis moet bewegen. Dit liep in 1994 nog niet soepel. Andere tijden!

Vinden jullie dit soort video’s een leuke toevoeging of niet? Laat het me weten!

Andere kijk- en luistertips

  • In het NOS Journaal van 18.00u op donderdag 24 augustus zat een achtergrondfoto die niet echt was. De ‘schermfoto’ van koningspinguïns op Antarctica was geen echt archiefbeeld van die dieren, het was een door AI gegenereerde manipulatie. Dit kwam door een menselijke fout, legt adjunct-hoofdredacteur Wilma Haan uit in dit artikel op de eigen website.
  • Op OneWorld een interessant interview met de mensen achter de populaire accounts van Politieke Jongeren op Insta,  Cutbeans op Tiktok en Six North op Insta. De mensen achter deze accounts worden omschreven als ‘social media justice warriors.’ Ze misten alle drie een vertegenwoordiging in de traditionele media en willen via social media hun boodschap onder de aandacht brengen.
  • De naamsverandering van Twitter naar X heeft tot een flinke daling geleid in de toplijst van meest gedownloade apps.
  • Deze zomer was B&B vol liefde enorm populair. Doordat ik mijn persoonlijke favoriet uit seizoen 1 Jakob voorbij zag komen op Instagram van de Telegraaf, kwam ik erachter dat zij een podcast zijn gestart over B&B vol liefde. In het verlengde van Moltalk en Eilandpraat zijn podcasts over populaire series ook zeer goed beluisterd. Dus het is slim dat de Telegraaf ook Reality Snack heeft gelanceerd. Onder die naam kunnen ze bovendien ook andere series gaan bespreken. De naam lijkt wel erg op Reality Check van Dag en Nacht media dat vorig jaar al iedere dag B&B besprak, maar enfin. Er is zeker een publiek voor nabespreking van series.
  • Amnesty International roept Meta op onmiddellijk herstelbetalingen te doen aan de Rohingya voor de rol die Facebook speelde in de etnische zuivering van de vervolgde minderheidsgroep: ‘De algoritmes van Facebook en de genadeloze jacht op winst van Meta zorgden voor een ‘echokamer’ die de haat tegen de Rohingya versterkte, en droegen bij aan de omstandigheden die ervoor zorgden dat de Rohingya massaal Myanmar ontvluchtten.’
  • Het demissionaire kabinet komt voor het einde van het jaar met een standpunt over generatieve AI, zoals ChatGPT, en zet ‘vol in’ op het nemen van ‘passende stappen’ om mogelijke risico’s tegen te gaan. Dat heeft demissionair minister Weerwind voor Rechtsbescherming laten weten.
  • Het mediabedrijf dat Macworld, PCWorld, Tech Advisor en TechHive beheert, heeft een AI-chatbot geïntroduceerd genaamd Smart Answers. Deze bot is getraind met de archieven van de sites en beantwoordt technische vragen van lezers. De bot verschijnt op bijna alle artikelen en homepages van de sites en is alleen getraind op Engelse artikelen van deze vier sites, zonder gesponsorde inhoud. Het doel is om lezers te helpen specifieke informatie te vinden zonder door lange artikelen te hoeven bladeren.
  • Amazon praat met Disney over een samenwerking rond ESPN, de sportzender van het entertainmentbedrijf. Amazon zou het sportaanbod van ESPN via zijn streamingdienst kunnen aanbieden en een belang in de sportzender kunnen kopen.
  • De Amerikaanse nieuwswaakhond NewsGuard heeft 37 sites aangetroffen die chatbots gebruiken om artikelen van media als CNN, The New York Times en Reuters over te nemen. De sites maken vermoedelijk gebruik van software die zonder tussenkomst van een mens artikelen kan vinden, herschrijven en publiceren.
  • Dé populairste zomerhit van 2023 in Nederland op TikTok is het catchy ‘Makeba’ van de Franse Jain (1.4M video’s), zo maakte TikTok bekend. Er staan vier Nederlandse hits in de lijst. Bekijk en luister ze hieronder:

    1. Makeba van Jain
    2. Sprinter van Dave & Central Cee
    3. Moulaga – Sped up van Heuss L’enfoiré & JuL
    4. Endless Summer van Alan Walker & Zak Abel
    5. What It Is – Solo Version van Doechii
    6. If We Ever Broke Up van Mae Stephens
    7. Koekje met je moeder van Kalvijn & Guy
    8. Anne-Fleur Vakantie van Roxy Dekker
    9. 1000 Tranen van ADF Samski, Hef & Kevin
    10. Baianá (Sped Up Version) van Bakermat

Al bijna 500 abonnees!

De teller liep weer lekker op, nog maar een handjevol nieuwe abonnees en deze gaat naar 500 mensen op zondagochtend. Super leuk, geeft motivatie vooral door te gaan. Dank daarvoor! Mocht je deze nieuwsbrief dus met plezier gelezen hebben, deel het eens met mensen voor wie dit ook boeiend kan zijn. Hier is de link waar mensen zich kunnen inschrijven.

Dit was ‘m weer, op naar een nieuwe mooie week!

Over Jaap 256 Artikelen
Jaap is oprichter van De Digitale Chef en laat merken digitaal groeien. Maandelijks schuift hij aan bij het Mediaforum van Radio 1 als online expert en tot februari 2023 was hij chef Digitaal bij AD.nl.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*