11 september 2023

#33: Exclusieve analisten? KPN kaapt Odido-shine en waarom ik tweets verwijder

Een druk weekje achter de rug. Vooral veel dingen voorbereid en ik gaf een training in Barneveld. Deze dingen vielen me op in de media.

Wil je deze nieuwsbrief iedere zondag gratis in je mail? Schrijf je hieronder in!

Wat analisten zeggen is geen exclusief nieuws

Er zijn veel duiders en analisten in de mediawereld. Meestal kiezen media ervoor om vooral hun eigen analisten wedstrijden te laten duiden. In de voetbalwereld zijn het vaak oud-spelers die analyses geven en werken ze exclusief voor een merk (als ESPN, Ziggo of de NOS). Daarom vond ik het wel opvallend dat in het liveblog van Nederland – Griekenland van afgelopen donderdag al tijdens de wedstrijd artikelen waren opgenomen over wat Van der Vaart en Van Hooijdonk hadden gezegd in de rust bij de NOS op tv:

Het is wat mensen willen weten en ik vind het ook slim om te doen, maar het is iets wat een paar jaar geleden nog niet werd gedaan. Bovendien is de kans groot dat de analyse vaker is gelezen op VI.nl dan op NOS.nl.

Sportanalyses zijn door de online cultuur sowieso aan het veranderen. Een goed voorbeeld daarvan is CBS Sports Golazo waarin oud-profs op een moderne en verrassende manier naar voetbal kijken en hier ook goede fragmenten voor hun socials van maken.

Waarom ik oude tweets verwijder

Deze week ben ik begonnen om al mijn tweets die ouder zijn dan 3 maanden automatisch te verwijderen. De tool die ik voor een paar tientjes ben gaan gebruiken is nog niet zo goed dat ik deze direct aan jullie wil aanraden. Maar al mijn likes en tweets die ouder zijn, ga ik verwijderen. Ik heb mijn archief gedownload en ik kan alles zelf gewoon nog bekijken. Maar met de rare sprongen die Elon Musk maakt wis ik liever mijn sporen. Niet dat ik zo naïef ben dat ze nergens meer op de servers van Twitter staan, maar ze zijn in ieder geval niet meer doorzoekbaar. Ik merk dat BlueSky een fijn alternatief is en Twitter niet de goede kant op beweegt. Omdat ik wel 5.000 volgers heb op Twitter blijf ik er wel actief, maar ik vond dit wel een fijne tussenoplossing.

Elon Musk heeft vorig jaar een Oekraïense drone-aanval tegengehouden door het internet uit te schakelen. Dat zegt de miljardair volgens CNN in zijn nog te verschijnen biografie. Oekraïne zou hem gesmeekt hebben de verbinding weer te herstellen, maar Musk weigerde dat. Onderzeeër-drones spoelden vervolgens aan zonder schade aan te richten.

Het valt me wel op dat alle Nederlandse media actief blijven op Twitter, maar nog niet heel actief bewegen naar alternatieven als Mastodon en BlueSky. In dat kader vond ik dit artikel op Festivalinfo wel realistisch: ‘Twitter kreeg vorig jaar een nieuwe eigenaar en is recent overgestapt naar een nieuwe naam: ‘X’. Festivalinfo heeft er nog altijd ruim 20.000 volgers en zal nieuws blijven posten naar dit kanaal. Toch willen we ook degene bedienen die door de veranderingen van Twitter de overstap maken of hebben gemaakt naar andere plekken.’

Ik heb voor Nederlandse media die het actief gaan gebruiken nog een invitecode voor BlueSky beschikbaar, dus mail me bij interesse.

KPN draait Odido een SEO-loer

T-Mobile en Tele2 gaan in Nederland per direct verder als één nieuw merk: Odido.

Aan deze naamsverandering is anderhalf jaar lang in het diepste geheim gewerkt. Er ging een militaire operatie aan vooraf om de nieuwe merknaam niet uit te lekken. Gevels met de nieuwe naam werden afgeplakt, journalisten moesten voordat ze de achtergronden van de rebranding kregen toegelicht een non-disclosure agreement ondertekenen (zodat ze er niets over doorvertellen).

Toch ging het niet helemaal goed, zo is onder andere te lezen op Adformatie. T-Mobile maakte een foutje waardoor de links naar de nieuwe site al ver voor de onthulling van de nieuwe naam zichtbaar waren.

Dat was ook concurrent KPN opgevallen, want uren voor de onthulling van ‘Odido’ plaatste KPN een blog op zijn site met de titel: Wat is Odido? De openingszin: ‘Je leest het goed, Odido. En nee, we hebben geen tikfout gemaakt.’

Wie bij Google op Odido zocht kreeg deze als eerste te zien. KPN legt uitgebreid uit dat Odido uit het Grieks komt en gaat over luisteren naar de goden of het universum: ‘Odido gaat dus over communicatie. Best een belangrijk onderwerp voor een telecombedrijf als KPN.’ En vervolgens werd de lezer duidelijk gemaakt waar ze een abonnement bij KPN konden afsluiten. Op LinkedIn geeft SEO Manager Robert Rooijakkers aan dat hij de credits verdient voor deze geniale actie waarmee ze toch een deel van de publiciteit hebben gekaapt.

Moeten politici oneliners hebben?

In één minuut je standpunt onderbouwen tijdens een tv-debat? Als het aan Pieter Omtzigt ligt is dat verleden tijd. Rick Nieman en Jeroen Pauw reageerden hier donderdag op in Op1. Zij vinden dat je dit wel in 1 minuut moet kunnen formuleren. Critici als Kim van Keken en Rob Wijnberg maakten van de reactie van de heren gehakt op Twitter. Het verwijt dat de media het debat veel te ongenuanceerd en polariserend willen voeren zal de komende weken nog wel eens terugkomen in de discussie. Daarin zal waarschijnlijk vaak naar dit fragment worden verwezen, daarom deel ik het graag even met jullie.

Andere kijk- en luistertips

  • Lindsay Mossink is de nieuwe hoofdredacteur van NU.nl. De 35-jarige Mossink is de opvolger van Gert-Jaap Hoekman, die eerder dit jaar de overstap maakte naar NOS Sport.
  • Een donkere kant van AI zoals het in theorie ook gebruikt zou kunnen worden: Australië wil dat zoekmachines zoals Google en Bing gaan voorkomen dat door AI gemaakt materiaal over kindermisbruik wordt gedeeld, zei de Australische internettoezichthouder vrijdag. AI-functies die in zoekmachines zijn ingebouwd mogen zulk materiaal ook niet produceren, vervolgde ze.
  • Een beslissing met impact voor onderzoeksjournalistiek: Het Kadaster beperkt vanaf volgende maand het aantal mensen dat adressen op naam kan opzoeken in de registers. Alleen notarissen, deurwaarders, makelaars, financiële ondernemingen en overheidsorganisaties kunnen nog volledig gebruik maken van die functie. Vorige maand onthulde RTL Nieuws dat dit afgeschermde deel gemakkelijk voor iedereen was in te zien, bijvoorbeeld door registratie als een professioneel bedrijf. Zo konden kwaadwillenden woonadressen van onder anderen rechters, advocaten, politici en bijvoorbeeld ex-partners opvragen.
  • Snapchat komt met een aantal veiligheidsfuncties om ervoor te zorgen dat het moeilijker wordt voor vreemden om contact te zoeken met tieners op het platform. Zo moeten minderjarige gebruikers gewaarschuwd worden als een vreemde ze probeert toe te voegen als vriend.
  • De lhbti+-gemeenschap wordt op de sociale media steeds meer geconfronteerd met scheldpartijen en bedreigingen. De belangrijkste afzenders: extreem-rechts, streng religieus, complotdenkers en ‘bezorgde’ influencers. Dat bleek uit een onderzoek van De Groene Amsterdammer en de Utrecht Data School.
  • ChatGPT heeft voor de derde maand op rij te maken met een daling in verkeer.  Similarweb verwacht dat de start van het nieuwe schooljaar deze trend weer zal doen ombuigen en het dieptepunt achter de rug is.
  • Demissionair minister Dijkgraaf en staatssecretaris Van Huffelen bespraken deze week de opkomst en impact van AI na een ‘Catshuissessie’. AI wordt gezien als een technologie met grote impact op de samenleving, vergelijkbaar met elektriciteit en de verbrandingsmotor. Boeiend interview op NRC.nl over hoe het kabinet kijkt naar de opkomst van deze technieken en de regulering. Zo zegt Dijkgraaf: ‘Ik zie het meer als een extra radarscherm, waarmee wij dingen gaan zien die we nu niet zien. Laten we oppassen dat we ons niet beperken tot maar twee scenario’s. Of het zijn maar domme robots, of dit betekent het einde van de wereld. Er zit nog heel veel tussen.’
  • Mediahuis en DPG Media nemen samen maatregelen tegen ChatGPT-maker OpenAI. Hiermee willen de twee grootste in Nederland actieve uitgeverijen voorkomen dat het Amerikaanse techbedrijf doorgaat met het gebruik van Nederlandse nieuwsartikelen voor het trainen van hun taalmodel. In de code van de nieuwssites van NRC en De Telegraaf staat expliciet vermeld dat de bots van onder meer OpenAI niet welkom zijn om artikelen naar binnen te harken.
  • Wie een punt gebruikt aan het einde van een sms- of WhatsApp-bericht, komt agressief en intimiderend over. Dat blijkt uit een onderzoek van taalkundigen bij jongeren geboren na 1995. Het gebruik van een punt om een bericht af te sluiten wordt door deze generatie als een teken van woede gezien.

Stuur de nieuwsbrief door

Dank jullie wel voor het lezen! Vind je dit een fijne nieuwsbrief die je graag leest, stuur het dan eens door naar iemand voor wie dit ook leuk kan zijn. Via deze link kan iemand zich inschrijven.

Of doe het direct hieronder!

Dit was ‘m weer, op naar een nieuwe, mooie week!