Deze week mocht ik een presentatie geven over de mogelijkheden van AI voor media monitoring. Dit deed ik voor de dit jaar opgerichte Branchevereniging Media Monitoring Organisaties BMMO. Als voormalig media-analist van een monitoringtool (Buzzcapture) en chef digitaal bij AD.nl kwamen hier mijn vorige twee werkgevers samen, omdat tools ook uitgevers nodig hebben om te monitoren en beide in de zaal zaten. Verder trainde ik redacties in Barneveld en Utrecht, bezocht ik het Nijntje-museum met mijn dochtertje en schakelde ik voor het eerst zelf een freelancer in voor een klus om te helpen. En dit viel op in de media deze week:
Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en ontvang deze zondag al gratis in je mail!
WhatsApp-kanalen nu beschikbaar!
Als je trouw lezer bent van deze nieuwsbrief, heb je al gelezen dat ik veel van WhatsApp-kanalen verwacht. Daarom was ik blij te zien dat deze sinds deze week ook wereldwijd uitgerold worden. In nieuwsbrief #20 las je waarom ik veel kansen zie voor media van dit kanaal. En in nieuwsbrief #31 las je dat Instagram ook kanalen heeft uitgerold. Het verbaast me dat ik nog weinig media gebruik zie maken van de mogelijkheden van Instagram. Sinds deze week heeft WhatsApp dus ook kanalen toegevoegd aan haar app. Je kunt het al zien als je in de app linksonder naar Updates gaat. Daar zie je de (weinig gebruikte) Updates van je contacten en daaronder zie je nu ook kanalen staan:
Hier zie je kanalen die je kunt volgen. Hierboven zie je dat ik Mark Zuckerberg en WhatsApp volg. Je kunt kanalen zoeken, maar je kunt ook via een link direct lid worden. Dit is bijvoorbeeld de link, waarmee je het kanaal van WhatsApp kunt volgen. Het werkt op het oog precies hetzelfde als de kanalen op Instagram. Alleen hebben praktisch alle Nederlanders boven de 13 WhatsApp geïnstalleerd en kun je hen via een link (zoals ik hierboven deel) direct laten abonneren op je kanaal. Media zouden dit bijvoorbeeld bij goed gelezen artikelen kunnen toevoegen om snel bereik op te bouwen. Ik zie vooral mogelijkheden om auteurs, columnisten en dossiers te blijven volgen. Ik zie het wel voor me dat er in liveblogs komt te staan: ‘Wil je updates ontvangen? Abonneer je op ons WhatsApp-kanaal over..’ of ‘Wil je iedere week de column ontvangen via WhatsApp? Abonneer je hier via het speciale columnist De mogelijkheden zijn vrij eindeloos, als je het mij vraagt. Graag had ik hier ook al een link gedeeld van mijn eigen kanaal, maar helaas kan dat nog niet. Via het tabblad ‘Updates’ kun je op het ‘+’-teken klikken naast ‘Kanale ’ Helaas kan ik daar alleen nog maar zoeken naar andere kanalen. Ik heb Meta gevraagd waarom dit is en ik kreeg als reactie dat ze dit momenteel aan het uitrollen zijn en ik nog even geduld moet hebben. Uiteraard hou ik je via deze nieuwsbrief op de hoogte. Heb je een kanaal opgetuigd en wil je ervaringen delen met de lezers van deze nieuwsbrief? Mail me dan zeker even, want ik ben razend benieuwd.
Waarom ik oude tweets verwijder (deel 2)
Vorige week vertelde ik in in de nieuwsbrief dat ik al mijn tweets ouder dan 3 maanden heb verwijderd. Dit deed ik voor ongeveer 40 euro via de tool van TweetDelete. Het werkte niet in 1x goed, maar uiteindelijk deed het wat ik wilde en worden nu een jaar lang alle tweets ouder dan 3 maanden automatisch verwijderd. Dit doe ik omdat ik de nieuwe koers van Elon Musk niet fijn vind, maar ook omdat ik al bijna 15 jaar actief ben op Twitter en ongetwijfeld wel eens dingen geplaatst heb die met ‘de kennis van nu’ wellicht niet zo handig waren. Ik begrijp dat het best een opvallend besluit is voor iemand die via social media analyses de afvallers van Wie is de Mol? jarenlang probeerde op te sporen, maar inmiddels is het zoeken in het Twitter-archief bij meer mensen bekend. Monitoringtools helpen je om het zoeken in het archief een stuk makkelijker te maken en met de introductie van AI zal het nog veel makkelijker worden. Zo heb ik mijn eigen archief gedownload en kan ik razendsnel vragen stellen aan mijn eigen Twitter-archief. Simpel voorbeeld: Als ik nu vraag ‘geef me alle tweets met het woord .. er in’ , dan krijg ik die met 1 druk op de knop te zien. Met een tool kun je heel snel nieuwssites en Twitter doorzoeken, maar ook zonder tool kun je snel een zoekopdracht uitvoeren. Stel dat je bijvoorbeeld een politieke partij bent en wilt weten of iemand in het verleden iets onhandigs heeft geplaatst, dan tik je in: De trefwoorden met het woord OR er tussen, gevolgd door from:. Toen Pieter Omtzigt zijn woordvoerder Onno Aerden ging aanstellen, had hij even kunnen kijken wat Onno in het verleden over andere partijen had gezegd. Als hij had ingetikt: boerburgerb from:onno_aerden , dan had hij op onderstaande tweet uit maart gestuit:
En dan had Onno niet na 2 fantastische uren als woordvoerder vanwege bovenstaande tweet zijn functie neer hoeven leggen:
Datzelfde geldt voor RTL Nieuws-columniste Yesim Candan. Zij werd op plek 11 geplaatst bij D66 voor de komende verkiezingen, maar mensen stuitten al snel op columns die ze in het verleden over Sigrid Kaag had geschreven. En NRC meldde dat zij zich eerder kandidaat wilde stellen bij Forum. Kort na de ontstane ophef gooide Candan zelf de handdoek in de ring en trok haar kandidatuur in. In beide gevallen lijkt het er op dat deze kandidaten niet heel goed gescreend zijn op hun online gedrag. Hier had een monitoringtool of gezond boerenverstand veel reputatieschade kunnen voorkomen.
Zwaar onderschat Startpagina 25 jaar
Waar twee weken geleden Google nog 25 kaarsjes uit blies, deed Startpagina.nl dat deze week. Iedereen van boven de 35 weet nog dat er een tijd was waarin Startpagina.nl de eerste pagina was die je opende als je ging surfen op het internet.In 2000 was het zelfs de grootste website van Nederland. Inmiddels wordt er vaak nostalgisch gelachen om Startpagina.nl en in menig presentatie hoor je mensen zich regelmatig afvragen of Startpagina.nl nog wel bestaat. Maar er is geen enkele reden om Startpagina.nl uit te lachen. Uiteraard is het niet meer de grootste site van Nederland. Maar vanuit mijn tijd bij het AD weet ik nog dat er op het moment dat je dit leest meer mensen via Startpagina.nl op AD.nl zitten te lezen, dan via Twitter of X. En die laatste mensen als bron wel heel serieus. Een beetje respect voor de ‘grijzen haren’ van Startpagina.nl zou wel op zijn plaats zijn.
Fotoseries top voor marketing en redactie
Dit najaar kijk ik mee bij BDU Media naar de mogelijkheden om digitaal verder te groeien. Toen ik bij Ede Stad was zag ik bovenstaand bord op de redactie staan en niet veel later zagen we in de data dat een artikel vol foto’s van de optocht tijdens de Heideweek heel goed gelezen was en goed gevonden via Google. Toevallig was ik vorige week in Ameide, waar ik ben opgegroeid en waar tijdens de feestweek ook een optocht was. In de middag kreeg ik van mijn vader al een link doorgestuurd met alle foto’s en op HetKontakt.nl zag ik later dat het ook hoog in de ‘meest gelezen artikelen-lijst’ stond. Een artikel vol foto’s is precies wat mensen willen zien en delen online. De marketingactie die de redactie van EdeStad.nl zelf voerde tijdens de optocht in Ede vond ik een topidee. Niet voor niets hebben toeristenbureaus in allerlei steden op een fotogenieke plek een bord neergezet (denk aan iAmsterdam): mensen willen graag een mooie foto en laten zien waar ze zijn. En als je daar als (nieuws)merk slim op inspeelt, delen mensen dus foto’s met jouw merknaam erop, zoals hierboven op de foto van EdeStad. En het laat ook nog eens zien dat Ede Stad een krant en website heeft. Boy Imminck van EdeStad.nl zegt over de actie: ‘Naast dat het een leuke teambuildingactiviteit was, wilden we ook goed zichtbaar zijn voor de tienduizenden Edenaren langs de kant van de route. In kleurrijke pakken (het thema was ‘Heideweek kleurt je leven’) deelden we ons ‘wapen’ uit: een pen met een speciale landingspagina op onze website. Daar waren ook de ‘voorpaginafoto’s’ te zien, die we tijdens de optocht maakten. Twee redactieleden liepen voor onze auto met een op maat gemaakt voorpagina-bord.’ Deze fotoseries doen mij denken aan de tijd waarin ik naar discotheken ging en je de volgende ochtend naar de foto’s ging kijken die gemaakt werden (en gelukkig niet meer online staan, maar dat terzijde). Een fotoserie is een tijdloos idee, maar werkt nog steeds goed en kan een mooie samenwerking zijn tussen de redactie en de afdeling marketing.
Andere kijk- en luistertips
- “Zitten we weer. Nu mag jij het zeggen”, snikt YouTuber Gio in zijn nieuwe video. “Ik ga even een doekje halen, want dit gaat niet goed”, zegt zijn vriendin Jade Anna met een gebroken stem. De video waarin de twee YouTubers het einde van hun relatie bekendmaken, is in nog geen 24 uur een half miljoen keer bekeken. Veel media besteedden ook aandacht aan dit fenomeen en veelal met de insteek: Waarom slaan we zo aan op dit soort break-upvideo’s?
- Het hippe drankje Gig kwam deze week met een commercial waarin 2 oudere dames allerlei slang gebruiken. Op zich grappig, maar het lijkt bijna geheel gejat te zijn van de destijds populaire Douwe Egberts-reclame.
- Twee weken geleden las je in deze nieuwsbrief al dat de Sudoku van de dag, vaak het best gelezen onderdeel is op NRC.nl. In een interview met NiemanLab vertelt Head of Games van New York Times welke regels zij hanteren voor een nieuwe game. Zo moet het onder andere te spelen zijn op je telefoon, zonder dat je uitleg nodig hebt. En deelt ook zijn lijfspreuk: ‘Come for the news, stay for games.’ Bij New York Times zien ze dat mensen die naast het nieuws ook puzzels spelen, langer abonnee willen blijven dan mensen die slechts voor nieuws komen.
- Boeiend artikel op Villamedia deze week over de vraag: Is de aandacht voor de regionale sport minder geworden of viel er online veel minder te verdienen waardoor uitgevers hun interesse verloren? Deze zomer kondigde RTV Utrecht aan te stoppen met het radioprogramma Namen & Rugnummers en zo is er in de gehele breedte minder aandacht voor amateurvoetbal. Is dit allemaal de schuld van online? Toen ik nog af en toe in het eerste elftal speelde, was ik blij als het wedstrijdverslag verscheen op Regio-voebal.nl. Volgens Ruud van Os, hoofdredacteur van RTV Rijnmond, is er minder interesse, volgens Pieter Zwart (hoofdredacteur VI) zijn verzamelsites voor verslagen nog steeds een goed verdienmodel. Boeiend om de komende jaren te blijven volgen.
- Omroep Human bracht met Mediastorm op 10 september een aflevering over branded content. Oftewel: Artikelen van adverteerders, die geplaatst worden tussen het reguliere aanbod van de redactie. Vaak een lastig spanningsveld tussen geld kunnen verdienen en journalistieke waarden. In de uitzending toonde Human een video uit 2019 waarin DPG branded content toelichtte om aan adverteerders uit te leggen waarom deze mogelijkheid voor hen interessant is. Hier kwamen kritische reacties op en ook hoofdredacteur Pieter Klok van De Volkskrant reageert kritisch op de afdeling Branded Content van zijn eigen werkgever DPG Media: ‘Ik begrijp niet zo goed wat deze afdeling bezield heeft.’
- In de nieuwsbrief van Jerry Vermanen las ik hoe hij alle tools die hij voorbij ziet komen verzameld, zodat hij ze later terug kan vinden. Hij doet dit via Notion, zelf gebruik ik Obsidian. Door zijn nieuwsbrief ben ik aangezet hier zelf ook weer iets mee te gaan doen. Volg vooral ook zijn nieuwsbrief Klikdinges over interactieve journalistiek.
- Het Media Park in Hilversum transformeert volgens Spreekbuis.nl ‘van een saai bedrijventerrein’ naar een ‘levendige campus’, met een nieuwe organisatie die dit najaar wordt opgericht. Diverse partijen zoals de gemeente Hilversum, NPO, RTL en onderwijsinstellingen bundelen hun krachten.
- Op De Correspondent een artikel over ‘de wassen neus van ‘open’ kunstmatige intelligentie. Want bedrijven (zoals Meta) die zich ‘open’ noemen, zijn dit niet. Dat is de ondubbelzinnige conclusie van een onderzoeksproject van drie taalwetenschappers van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Andreas Liesenfeld, Alianda Lopez en Mark Dingemanse onderzoeken hoe ‘open’ AI-taalmodellen zijn. Ze beoordeelden ongeveer dertig verschillende modellen op basis van dertien variabelen. – Meer dan een kwart van de werkstukken die studenten van Hogeschool Saxion inleveren is gemaakt door ChatGPT, zo stelt de onderwijsinstelling in de Telegraaf.
- Volgens hotelketen Accor is de Efteling de populairste Nederlandse attractie, omdat zij het meest voorkwam in een hashtags op Instagram en TikTok.
- Amerikaans wetenschappelijk onderzoek suggereert dat het vragen van nieuwsverhaalideeën aan je publiek en daarop reageren kan helpen om meer abonnementen te verkopen. De 20 onderzochte nieuwssites vroegen hun publiek welke vragen ze wilden dat journalisten beantwoordden en nodigden hen vervolgens uit om via een digitale platform vragen in te dienen.
Nooit meer gedoe met verschillende kabeltjes in huis! Apple stapt over op de usb-c kabel. Dat is verplicht vanwege de EU-wet vanaf eind 2024, maar ze voeren het nu al in. En daarnaast kondigden ze ook de iPhone 15 aan, lees er alles over in dit heerlijke liveblog op The Verge. De samenvattende artikelen bovenaan, zijn voor mij precies wat ik nodig heb als ik het event niet heb gevolgd.
Steeds meer tips
Het is erg leuk om te merken dat ik via steeds vaker tips krijg van mensen voor iets wat ‘leuk kan zijn voor de nieuwsbrief.’ Weet dat dit enorm gewaardeerd wordt! Ook als ik het uiteindelijk niet meeneem, ben ik er wel heel blij mee. Dus stuur vooral!
Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en ontvang deze zondag al gratis in je mail!
Deze nieuwsbrief was te vol voor de rubriek ‘de classic’, sorry als je dat juist leuke rubriek vond!
Zijn er meer mensen die nieuws willen op gebied van marketing, media en data? Via deze link kan iemand zich inschrijven. Dit was ‘m weer, op naar een nieuwe, mooie week!