25 september 2023

#35: Nederlandse media bieden ander type abonnementen aan, de schoolpodcast en mooi gifje 

In deze nieuwsbrief ontvang je wekelijks opvallende zaken op het snijvlak van marketing, data en (online) media. Ook iedere zondagochtend gratis ontvangen? Schrijf je in en support de nieuwsbrief:

Deze week was ik te gast bij Omroep Brabant, werkte ik aan rapporten en wandelde met een oud-collega. En dit viel me deze week op:

Lees je niet alles? Goedkoper abonnement!

Nederlandse online lezers zijn inmiddels wel gewend om te betalen voor het lezen van artikelen. Omdat Blendle bewezen heeft dat het los betalen voor artikelen niet genoeg oplevert, is het bij alle media alles of niks. Zo moest je om online het artikel van Matthijs van Nieuwkerk in NRC te lezen een maandabonnement van 17,50 EUR afsluiten (lees de berekening in deze nieuwsbrief van 3 weken geleden) en dan blijkt een losse zaterdagkrant goedkoper te zijn

In deze nieuwsbrief heb ik het graag over VI, omdat zij onder aanvoering van hoofdredacteur Pieter Zwart veel innovaties doorvoeren. Daarover sprak ik hem een paar jaar geleden in deze podcast en in deze tumultueuze Ajax-weken luister ik graag naar de VI Pak Schaal-podcast. Zij namen een podcast op in theater De la Mar, die exclusief terug te luisteren was voor abonnees (slim). Daar hoorde ik dat zij een speciaal Ajax-abonnement aanboden voor VI Pro. Daar zijn alleen de VI Pro-artikelen te lezen die over Ajax gaan. En dat speciale abonnement kost 4,99 EUR per maand, terwijl het all-in VI Pro-abonnement 7 euro per maand kost. 2 euro goedkoper dus, wanneer je slechts toegang krijgt tot een deel van het totale aanbod. Er is ook een variant voor Feyenoord- en PSV abonnementen op deze manier.

Het kan aan mij liggen, maar ik heb deze variant nog niet eerder gezien. Ik vroeg Pieter Zwart waarom deze keuze gemaakt is: ‘Het stond eigenlijk al jaren op de agenda, mede omdat dit verzoek vaak kwam vanuit gebruikers. Nu hebben we het technisch gerealiseerd. We hopen hiermee mensen over de drempel te krijgen die niet meteen naar een volledig PRO-abonnement willen. Mochten deze clubabonnementen gaan lopen bij de traditionele topdrie, dan kan het een overweging zijn om te verbreden naar meer niches. De eerste signalen zijn zeer bemoedigend.’

Speciale pagina en abo voor studenten

En we blijven even bij de speciale abonnementen. Want op Parool.nl zag ik dat zij een speciale pagina hebben gemaakt voor nieuwe studenten waar veel tijdloze artikelen staan. Een mooie service voor een potentiële doelgroep. Bovendien krijgen studenten 50% korting op een abonnement en dus ook een pagina speciaal voor hen.

Ik vroeg chef digitaal Rob van Leeuwen naar de reden hiermee te starten: ‘De pagina is onderdeel van een project om nieuwe studenten in de stad kennis te laten maken met Het Parool. Een interessante groep jonge lezers, die we graag aan ons willen binden. Ieder jaar starten er tienduizenden studenten in Amsterdam (vorig jaar 30.000)  en omdat ze hier komen studeren en wonen (als ze tenminste een kamer kunnen vinden) wordt Het Parool potentieel een interessante nieuwsbron voor ze, gezien onze focus op Amsterdam. De pagina zien we als instappunt voor deze studenten, met bewust een mix van wat je moet weten en wat leuk is om te weten (dus hard (onderwijs-)nieuws, maar ook tiplijstjes voor uitgaan in de stad). We hebben voor dit project nieuwe verhalen gemaakt (bijvoorbeeld het verhaal over hoe je een kamer vindt) en onze onderwijsverslaggever Raounak Khaddari volgt daarnaast alle belangrijke nieuwe ontwikkelingen, maar op de pagina staan ook oude verhalen uit ons archief die volgens ons nog steeds relevant/leuk zijn voor deze doelgroep’

Heldere uitleg van Rob. Ik ben groot voorstander van differentiatie in het aanbod, dus ik vind het heel goed dat er ook in Nederland onderscheid tussen doelgroepen gemaakt wordt en dat ook terug te zien is in de prijs voor abonnementen.

Schoolkrant wordt schoolpodcast

Een mooi artikel in Trouw over hoe de schoolpodcast de schoolkrant vervangt. Als je deze nieuwsbrief leest had je vroeger vermoedelijk ook een papieren schoolkrant. Op de basisschool van onze kinderen werd vorig jaar ook een podcast opgenomen met leerlingen en dit fenomeen zie je op meer scholen terug. Trouw ving deze trend mooi in dit artikel. ‘Geachte heer de directeur. Ik vind het belachelijk dat wij op school geen schoolkrant hebben én ik vind het belachelijk dat u niet bereikbaar bent, want als directeur hoort u er te zijn voor de leerlingen.’ Zo begon de mal van 4-vmbo-leerling Tim aan de directeur. De directeur waardeerde dit en antwoordde: “ Wij kennen de jeugd hier een beetje. Iets op papier belandt in de prullenbak.” Een podcast, stelde hij voor, zou dat niet wat zijn? Tim liet zich overtuigen. “Hij had gelijk. Een podcast is meer van deze tijd, gaat veel makkelijker rond en kun je altijd en overal terugluisteren. En zo was Hoezo da?! – de podcast van Nuenens College geboren De podcast op een school van 750 leerlingen wordt tot 2.000 keer beluisterd, ook door ouders.

Persoonlijk zou ik bij ieder bedrijf, al heeft het maar 10 werknemers ook een interne podcast maken. Al is het maandelijks, dit is niet al te veel werk en is typisch iets wat mensen op terugweg naar huis luisteren en waar je boodschap kwijt kan. Zelf heb ik een podcastset staan, mocht je er eens over willen praten, stuur me vooral een bericht!

Een andere trend op de middelbare school stond deze week centraal in een artikel van De Volkskrant: Op anonieme TikTok-accounts zijn docenten en scholieren steeds vaker mikpunt van online juice. À la Yvonne Coldeweijer slingeren leerlingen roddels en onwaarheden de wereld in. De gevolgen kunnen groot zijn en scholen zoeken naar maatregelen.

GIFje prachtige toevoeging interview

Donderdag las ik het interview met Jack Spijkerman van Coen Verbraak in De Volkskrant. Zodra je in app of browser het interview aanklikte, zag je hoe Spijkerman zijn bril opzette en ging zitten voor het interview. Het ziet er simpel uit, maar is in mijn ogen een mooie toevoeging van iets wat je op papier niet kunt laten zien. In het interview online komen nog een aantal van deze gifjes of korte video’s terug. Voor dit grote interview is overduidelijk ook goed nagedacht wat nodig is om dit interview ook online te brengen. Het is een heel andere vorm dan hem (na een reclame van 30 seconden) wat te horen vertellen op video. New York Times gebruikt dit standaard op hun homepage en in interviews, maar in Nederland zie je dit niet vaak. Ik wilde het gifje uploaden, maar dat werkt in Mailchimp niet zo lekker dus klik het vooral aan om te zien.  

Andere kijk- en luistertips

  • OpenAI kondigde deze week DALL-E 3 aan. Dit nieuwe tekst-naar-afbeelding model kan genuanceerde verzoeken omzetten in zeer gedetailleerde en nauwkeurige afbeeldingen en komt voor betaalde gebruikers (20 euro per maand) ook beschikbaar in ChatGPT. Bekijk hier hoe het werkt:
Introducing DALL·E 3
  • Vandaag is de laatste dag van het gratis podcastfestival Podimo at the Park. De afgelopen drie dagen was park Lepelenburg in Utrecht omgetoverd tot podcastfestivalterrein. Het is vanmiddag nog gratis te bezoeken. Op de site van Podimo zegt head of content Tim de Gier over het festival: ‘Podcasters hebben een sterke band met hun publiek en daarom is het erg leuk om af en toe een podcast live te organiseren en de luisteraars te ontmoeten. Bij Podimo at the Park staan een heleboel bekende podcasts achter elkaar op het podium in een heel mooie omgeving – dat maakt het bijzonder en feestelijk.’
  • Rutger de Quay van Villamedia ging op zoek naar het succes van NOS Stories en sprak eindredacteur Jasper Piersma en verslaggever Maxime de Vries over het succes en de werkwijze van het account. Lees hier het artikel.
  • Facebook kondigde deze week een verandering in haar logo aan. Het is nogal subtiel, zoals je hieronder kunt zien. Maar er is een hele uitleg over de totstandkoming. Omdat je op veel websites een verwijzing ziet naar Facebook met het logo, moet je om bij te blijven dus ook daar kijken of je het moet vervangen. En leuk spel op zondagochtend: Zoek de verschillen, links het oude, rechts het nieuwe.
  • Facebook maakt het nu mogelijk om meerdere persoonlijke profielen te beheren, elk met een eigen unieke feed. Geen gedoe meer met in- en uitloggen; je kunt simpelweg schakelen tussen je ‘foodie’-profiel en je ‘vrienden en familie’-profiel.
  • Nederlandstalige gebruikers van Google Bard kunnen sinds deze week antwoorden van de chatbot aanpassen. Ook kan de chatbot nu plaatjes laten zien in antwoorden en de kwaliteit van de antwoorden zou verbeterd moeten zijn. De allereerste indruk van de ChatGPT-concurrent was 10 weken geleden niet goed en ook nu levert het mij niet de goede antwoorden op, dus ik ga het nog niet actief gebruiken. Maar probeer het vooral zelf eens uit.
  • Frankrijk-correspondent Frank Renout meldde op Twitter: Een maand geleden verscheen een ‘fake’ chanson van megaster Angèle: gemaakt met AI. Dat werd een enorm succes. Dus besloot de zangeres het nummer dit weekend ook maar zelf te gaan zingen. Terwijl duizenden fans het meezongen.
  • Interessant artikel op Quotenet deze week over de online strategie van comedians. Na corona werd verwacht dat comedians op grote schaal – via social media, podcasts en video’s – publiek zouden opbouwen om vervolgens af te rekenen via de theaters, maar het valt allemaal best tegen. Volgens digitaal strateeg Denis Doeland is dit een gemiste kans. ‘Als ik een cijfer moet geven voor de online strategie van comedians, komt het niet boven de 5. Je hoopt dat ze met innovatie zouden komen na de coronaperiode, maar alles is weer een beetje bij het oude.’
  • Zeventien gerenommeerde Amerikaanse schrijvers klagen OpenAI aan vanwege copyrightschendingen, zo schrijft de Volkskrant. Volgens de schrijvers maakt OpenAI zonder toestemming gebruik van hun werk om het taalmodel achter ChatGPT te trainen. Onder meer schrijver van spionagethrillers John Grisham en Game of Thrones-auteur George R.R. Martin behoren tot de groep van zeventien

Wachten op WhatsApp-kanaal en strooi die tips

Vorige week kondigde WhatsApp haar kanalen aan, helaas lijkt de uitrol ervan geen dagen, maar maanden te gaan duren. Blijf deze nieuwsbrief volgen voor updates. Schrijf je hieronder gratis in:

Ik probeer veel te lezen, maar mis meer dan ik meemaak. Dus zie je iets tofs voorbij komen dat een vermelding waard is: stuur het me alsjeblieft op!

Zijn er meer mensen die nieuws willen op gebied van marketing, media en data? Via deze link kan iemand zich inschrijven.  

Dit was ‘m weer, op naar een nieuwe, mooie week!