Deze week gaf ik een inspiratiesessie bij het Nederlands Dagblad en schoof ik aan bij het mediaforum op Radio 1 bij Ghislaine Plag (die kort erna aankondigde te gaan stoppen). Samen met Tessel Linders van Omroep Brabant bespraken we onder andere de bijzonder podcast ‘Gifdode’ van BN deStem. Ik luisterde vorige week alle zes de afleveringen achter elkaar, omdat het prachtig gemaakt was. Het is ook een bijzondere podcast, omdat deze gemaakt is terwijl de rechter nog uitspraak moet doen over de zaak. Woensdag zou dit gebeuren, maar maandagochtend werd bekend dat verdachte Yvon K. zelfmoord heeft gepleegd. Op Radio 1 vertellen we waarom de podcast dit nieuws meer bijzonder maakt. Hier kun je de 8 afleveringen, inclusief 2 nieuwe luisteren, het is een aanrader. Ook bespraken we de mediakritiek van Rob Wijnberg, een adviesrapport om de NPO te hervormen. Ook bespraken we kort de app Hey, waarmee je een stem kunt klonen en ook op video lipbewegingen kunt synchroniseren. Ik zal proberen binnenkort een demo op te nemen, dus later meer.
In deze nieuwsbrief ontvang je wekelijks opvallende zaken op het snijvlak van marketing, data en (online) media. Wil je deze ook gratis ontvangen op zondagmorgen? Schrijf je in:
ChatGPT geeft weer actuele antwoorden, sommige Nederlandse sites praten terug
Blij deelde ik 19 weken geleden dat ChatGPT actuele antwoorden kon geven. Waar de kennis eerder stopte in september 2021, waren plots actuele vragen te stellen en dus ook over nieuwe artikelen. Maar na 8 weken moest de stekker weer uit deze functie voor betaalde gebruikers. Want in de antwoorden werd geen rekening gehouden met een betaalmuur en rechten van de content en dus waren uitgevers woedend. Nu is de functie terug, omdat de robot van ChatGPT herkend kan worden en dus geblokkeerd kan worden door websites. Zo hebben Mediahuis en DPG Media de robot al geblokkeerd en is de informatie op die sites niet op te vragen.
ik vroeg ChatGPT even een overzicht te maken welke van deze sites nog wel en niet toegankelijk is en daar even een tabel van te maken:
Hierdoor kun je aan ChatGPT vragen stellen over de sites waar een ‘Ja’ bij staat. Zo kun je een url van een artikel op deze site kopieren en plakken in ChatGPT en vragen stellen als:
- Vat dit artikel voor me samen
- Bedenk drie alternatieve koppen voor dit artikel
- Wat zijn de best gelezen artikelen op deze site?
En, misschien wel de leukste functie: je kunt ChatGPT gebruiken om een archief te doorzoeken. Als je bijvoorbeeld in mijn nieuwsbrieven een keer iets gelezen hebt, maar niet meer weet wanneer, kan ChatGPT je helpen bij het goede antwoord en je krijgt er nog een linkje bij ook (mocht je op zoek zijn naar het ideale tijdstip voor nieuwsbrieven, check die nieuwsbrief hier).
Als je zoals ik betaald gebruiker bent van ChatGPT kun je naar Settings & Beta en daar kun je Bing activeren. Vervolgens kies je voor ‘Browse with Bing’
Ik verwacht op de middenlange termijn dat hierdoor het verkeer dat via Google naar je site gestuurd zal worden zal afnemen, omdat ChatGPT en haar concurrenten het antwoord al geven en zo min mogelijk kliks voor de gebruiker willen.
Voor mijn archief vind ik het niet erg dat het doorzoekbaar is, maar Mediahuis en DPG noemen OpenAI niet voor niets ‘dataharkers’. Ik ben benieuwd hoe bovenstaande tabel er (bijvoorbeeld bij de publieke omroepen) over een paar maanden uit zal zien. Ik kan me ook voorstellen dat deze databases bij de uitgevers die nu niet meewerken, straks tegen extra betaling toch doorzoekbaar zullen gaan worden via bijvoorbeeld enterprise-modellen.
NRC introduceert exclusieve nieuwsbrieven
Vanaf morgen gaat NRC een aantal nieuwsbrieven achter de paywall zetten. Op dit moment maakt NRC twee soorten nieuwsbrieven. De eerste variant wordt door bijna alle andere Nederlandse media ook gebruikt en zijn gericht zijn op kliks naar de site. Deze bevatten vooral een verzameling van linkjes naar de website.
De tweede variant die NRC aanbiedt zijn inhoudelijke nieuwsbrieven die veel context en uitleg bieden voor de lezer. Je zou dat kunnen vergelijken met mijn nieuwsbrief die je nu aan het lezen bent. Dit type nieuwsbrief zal vanaf morgen bij NRC alleen nog maar te lezen zijn voor abonnees. Als niet-abonnee is de inhoud van de mail dan niet meer te lezen.
Lisa Matulessya is bij NRC verantwoordelijk voor nieuwsbrieven en data op de redactie. Zij vertelt over deze nieuwe stap: We hebben op dit moment 25 nieuwsbrieven, deze zijn open voor iedereen. Daarvan gaan we er negen exclusief maken voor abonnees. Hieronder vallen ook populaire titels als De Haagse Stemming en Future Affairs. Voor ons zijn nieuwsbrieven echt een aparte vorm van journalistiek. Waarin journalisten met een specialisatie, op een persoonlijke (maar dus ook lossere) manier de diepte in kunnen gaan. We zijn de eerste krant in Nederland die deze grote stap maakt.
Gevraagd naar de omvang van deze nieuwsbrieven zegt Matulessya: Het aantal ontvangers van deze niche nieuwsbrieven varieert nu van 15.000 tot 50.000 volgers, waarbij circa de helft abonnee is.
RTL Nieuws komt met TikTok-redactie
Op LinkedIn zag ik twee vacatures voorbij komen van RTL Nieuws. Zij zoeken twee redacteuren voor hun nieuwe TikTok-kanaal. Ik vroeg adjunct-hoofdredacteur Dennis van Luling naar de plannen met het kanaal.
Van Luling: RTL Nieuws gaat op TikTok omdat we daar een doelgroep willen aanspreken die we via onze app en social kanalen moeilijk bereiken. Ook op Insta gaat de gemiddelde leeftijd omhoog. We willen een brede groep bedienen en het gesprek met de jongeren aangaan. Daarvoor moeten we (voor ons) nieuwe werelden ontdekken. Daarnaast zien we het als kans om ons te ontwikkelen in vertical storytelling. We zijn groot geworden met 16×9 (tv en online) en bouwen voor Reels onze horizontale verhalen om naar verticale. In de TikTok-pilot die we het afgelopen half jaar deden, constateerden we dat er echt iets anders van makers wordt gevraagd in een verticale vertelvorm.
De twee TikTok-collega’s die we aannemen vormen Team TikTok en zullen zowel maker als presentator zijn. We willen al in oktober of november de eerste verhalen gaan publiceren.
Overigens maakte RTL deze week ook bekend dat het na tien jaar stopt met columns op haar website.
Andere kijk- en luistertips
- TMF (The Music Factory) is voor mensen van mijn leeftijd pure nostalgie. En uit die tijd is niet veel online bewaard gebleven. Daarom vond ik het leuk bij Steve van Velzen op LinkedIn te lezen, dat Viacom en TMF nu een groot deel van classic interviews en optredens op YouTube delen. Zoals Steve schrijft is dit ‘een slimme zet van Viacom. Fans en muziekliefhebbers zoeken natuurlijk enorm vaak naar hun favoriete artiesten op YouTube en Google. Fans van over de hele wereld krijgen dankzij deze zet toegang tot uren aan bijzondere interviews en unieke optredens uit de hoogtijdagen van TMF. Voor Viacom is het potentieel ook een fijne extra inkomstenbron. Hun gigantische library aan materiaal, die lag te verstoffen op een digitale plank, levert plotseling weer wat op dankzij YouTube-advertenties. En het is natuurlijk een fijne throwback.’ Bekijk hier het kanaal op YouTube.
- En nu we toch terug in de jaren ‘90 zijn: Power Unlimited bestaat 30 jaar. Ik denk dat wij thuis ook abonnee van het eerste uur waren. Heerlijk een magazine over games en ze pakken groots uit met het jubileum. Zo is er een boek verschenen, komt er een expositie in Beeld & Geluid en is het volledige archief beschikbaar gemaakt op een usb-stick. Over dit archief schrijven ze: ‘Dit is de enige keer ooit dat wij het digitale archief beschikbaar stellen, en ze zijn enkel beschikbaar zolang de voorraad strekt.’ Heel tof dat dit gedigitaliseerd is en ik hoop dat de komende jaren meer archieven gedigitaliseerd gaan worden. Want er ligt nog een schatkamer vol papier dat nooit online is verschenen (behalve bij de Koninklijke Bibliotheek, waar het wel te vinden is).
- Over een archief gesproken, de VARA-gids volgt 7 actrices sinds 2008 en iedere vijf jaar verschijnt er een reportage over hen om te kijken hoe het nu met ze gaat. Dat geeft een prachtig tijdsbeeld en is iets wat ik heel graag lees en vaker zou willen zien omdat je ziet hoe het leven kan lopen.
- Na het vreselijke drama in Rotterdam deze week, zat AD-journalist Marcel Wijnstekers bij Op1. Hij vertelt geëmotioneerd wat hij die middag heeft gezien. Wanneer de journalist vol schiet, helpt burgemeester Ahmed Aboutaleb hem aan tafel door het gesprek over te nemen. Met de woorden: Ook journalisten zijn mensen. Ik vond het een mooi moment aan tafel.
- De schutter van het drama in Rotterdam was actief op 4chan. In dit artikel op The Washington Post van bijna 10 jaar geleden kun je al lezen waarom dit afvoerputje ook wel ‘de ninth circle of hell’ wordt genoemd.
- YouTuber Bas Tietema keert niet meer terug als wielrenner in het profpeloton. Tietema maakte tijdens de Ronde van Frankrijk van 2019, samen met Devin van der Wiel en Josse Wester een YouTube-serie genaamd Tour de Tietema. Daarna werd hij als amateur profwielrenner, bleef actief op YouTube en reed voorop in Parijs-Roubaix. Een bijzonder verhaal en iemand die heel goed weet hoe je online dingen anders aan moet pakken dan het altijd is gegaan.
- Spotify lanceert een nieuwe test waarbij een selecte groep podcasters hun afleveringen automatisch kunnen laten vertalen naar andere talen, met behoud van hun eigen stem. Dit dankzij de ‘Voice Translation’-functie, die gebruik maakt van AI voor vertalingen naar het Spaans, Frans en Duits. Meer talen en podcasts zullen binnenkort volgen.
- Het regioblok in het NOS Journaal van 12.00u verdwijnt in verband met een betere samenwerking: ‘De volgende stap bestaat onder andere uit de aanstelling van een aparte coördinator, die toegang heeft tot de agenda’s van alle regionale omroepen en de NOS. En het dus kan zien als twee redacties aan hetzelfde onderwerp werken.’
- Ooit voorspelde ik met succes de afvallers van Wie is de Mol? Ik ben dol op social media analyses en daarom ook op dit soort berichten: Ajax bracht zondagavond laat het bericht naar buiten dat de Amsterdamse club en directeur voetbalzaken Sven Mislinat per direct uit elkaar gaan. Bij het bericht viel vooral ook op dat enkele (oud)-Ajacieden dit bericht liketen op Instagram en daar werd weer een artikel van gemaakt.
- Meta wil AI-chatbots als een rode draad door al z’n chat-apps laten lopen. Tijdens een presentatie vanaf het hoofdkantoor van Meta in Californië kondigde oprichter en topman Mark Zuckerberg aan dat er diverse vormen van chatbots naar de apps komen.
- Je kent het vast: je vertelt aan anderen dat je graag iets wil hebben en even later zie je daarvoor een advertentie op Facebook of Instagram. Het lijkt alsof je wordt afgeluisterd, maar dat is niet het geval. Omdat ik het ook vaak hoor en moet uitleggen: dit artikel op NU.nl legt het uit.
- Het is ESPN als eerste Nederlandse partij gelukt een WhatsApp channel te starten. Terwijl er ook een wachtlijst geopend is, zijn zij er al door. Zelf ben ik in gesprek en lijkt er een opening te zijn voor partijen die willen. Dus heb je interesse, stuur me een bericht.
Fijne week!
Dit was ‘m weer. Dank aan Erwin Blom voor een vermelding in zijn nieuwsbrief ‘FMT Handpicked’ vorige week. Elke week komen er weer nieuwe volgers bij. Ken je mensen voor wie dit ook interessant kan zijn, inschrijven kan bijvoorbeeld via deze pagina of direct hieronder: