9 oktober 2023

#37: Nu kan iedereen Photoshoppen, Twitter toont kop artikel niet en hoe ND studenten benaderd

De kans is groot dat mijn vorige nieuwsbrief in je spambox is beland. En dat was flink balen vorige week. Slechts 1 op de 4 mensen heeft de mail geopend, dus de week begon slecht en ik heb de oplossing nog niet gevonden. Ik ben benieuwd of ik deze mail die ik via Mailchimp stuur, nu wel weer in je inbox terecht komt. Maar: Hier kun je de nieuwsbrief van vorige week nog lezen en ik verstuur deze nieuwsbrief nu vanaf een ander mailadres. Wil je de nieuwsbrief op zondag gratis ontvangen? Schrijf je nu in!

Het was een mooie en drukke week. Ik was uitgenodigd voor een sessie bij het Reformatorisch Dagblad, gaf een training bij Provincie Zeeland en gaf digitale training aan redacties van BDU Media.

Kop artikel niet meer getoond op Twitter

Sinds deze week wordt de kop en het intro van het linkje dat je deelt, niet meer getoond op Twitter. In plaats daarvan zie je de afbeelding die bij de foto hoort, met linksonder alleen de domeinnaam.

Dit betekent best een verandering, want de tekst die je bij een artikel plaatst is vaak een toevoeging op de kop die zichtbaar was. Ik zie op Twitter nog veel tweets waarbij zonder de kop van het artikel niet duidelijk is waar de tweet over gaat. Praktisch gezien maakt deze wijziging wel dat je misschien eerder een RSS-feed kunt koppelen zodat de kop van het artikel automatisch erboven wordt geplaatst en je niets meer handmatig hoeft te doen. Hierboven zie je een tweet van mij met een linkje naar mijn vorige nieuwsbrief. Dat wordt dus nu zo getoond. Ter illustratie een tweet waarbij je zonder de kop geen idee hebt wat je gaat zien na de klik:

Waarom Twitter dit doet? Elon Musk legt uit: Hij vindt dit er mooier uit zien.

Photoshop nu ook voor mensen die niet kunnen photoshoppen

#AdobeMAX Sneaking the Sneaks: #ProjectStardust

Photoshoppen gaat voor mensen die niet kunnen photoshoppen een stuk makkelijker geworden.Van de redactievloer weet ik dat dit een skill is die de meerderheid (inclusief mijzelf) niet goed beheerst. Dit terwijl de meeste journalisten wel toegang hebben tot het betaalde Adobe Photoshop. Het was simpelweg vaak net te ingewikkeld om het goed te kunnen doen.

Sinds maart is daar al een flinke verbetering in gekomen door de introductie van Adobe Firefly. Het heeft er alle schijn van dat Adobe op haar evenement komende dinsdag nog een flinke verbetering gaat aankondigen genaamd Stardust.

Op deze manier wordt photoshoppen echt heel makkelijk gemaakt en waar je nu nog vaak 1 enkele afbeelding ziet op nieuwssites, gaat dit de kwaliteit van de fotokeuze hopelijk echt naar een volgend level tillen.

Overigens is Adobe natuurlijk niet de enige partij, alle grote bedrijven zijn hier mee bezig en ook Canva kondigde nieuwe AI-mogelijkheden aan. Dit gaat heel veel tijd besparen en maakt het voor mensen als mij plots ook mogelijk om afbeeldingen te verbeteren (inclusief bijvoorbeeld mooie collages).

Zo bereikt en betrekt het Nederlands Dagblad een jonge doelgroep

Een huis kopen met studieschuld, kan dat? - ND Student

Twee weken geleden las je in deze nieuwsbrief over de speciale pagina en het abonnement dat  het Parool aan studenten biedt. Daarna wees marketing manager Johan Wondergem van het Nederlands Dagblad me op het studentenproject dat zij een jaar geleden zijn gestart. Na het volgen van het programma Tablestakes werd geleerd hoe je specifiek publiek kunt bouwen en betrekken bij je journalistiek.

De christelijke krant richt zich daardoor extra op jongeren door een samenwerking aan te gaan met verenigingen, organisaties en opleidingen. Aangesloten leden kunnen daar voor 10 euro per jaar een digitaal abonnement afsluiten. Hiermee kan slechts op 1 apparaat worden ingelogd (om delen te voorkomen).

Wondergem legt uit: ‘Op de redactie is een multidisciplinair team opgestart dat zich alleen met de doelgroep jongeren bezig houdt. In dit team zit een jonge redacteur, een relatiemanager die zelf nog student is en contact met verenigingen heeft en een marketeer die mee denkt over de propositie en lezersdata. Doordat het team ook onderdeel is van de studentenwereld en zij veel in gesprek zijn met verenigingen weten ze beter wat er speelt. Dat vertaalt zich in speciale artikelen voor studenten, die verzameld worden op nd.nl/student en er is een speciale nieuwsbrief voor studenten en een eigen Instagram-account.’

‘Bij ieder artikel wordt vanuit de student gedacht en er wordt ook naar vertelvormen gekeken die het best aansluiten. Er worden ook speciale avonden georganiseerd met de aangesloten verenigingen en daar komt dan content en een studentenpanel uit voort waar ze vragen aan kunnen stellen. Dit heeft geleid tot 800 speciale abonnementen in een jaar tijd en een groeiende naamsbekendheid.’

Natuurlijk bestaat NOS Stories en NOSop3 ook al jaren, maar zij hoeven geen abonnementen te verkopen en daarom vind ik deze aanpak interessant.

Andere kijk- en luistertips

  • Meta overweegt een betaald abonnement in te voeren, waardoor Europese gebruikers van Facebook en Instagram voor dertien euro per maand per account een versie zonder advertenties kunnen kopen. Ook TikTok test een advertentievrije mogelijkheid.
  • In de gemeente Land van Cuijk is dinsdagavond discussie ontstaan. Net als in veel andere gemeenten zijn de beelden van de commissievergadering  openbaar en deze mogen online gebruikt worden. Op social media plaatst Forum fragmenten uit de vergadering om een CDA-raadslid in een kwaad daglicht te stellen. Zij is hier totaal niet blij mee: ‘Zo wil ik geen politiek bedrijven. Het zijn geknipte beelden van mijn inbreng in de commissievergadering. Het is volledig ongepast dat Forum voor Democratie die zonder mijn toestemming online zet. Zo wil ik geen politiek bedrijven. Ik vraag Akkermans met klem de beelden van de social media af te halen.’ In de Tweede Kamer is dit al een bekend fenomeen en nu heeft dit dus ook de gemeenteraden bereikt.
  • Na 30 jaar heeft de populaire voetbalgame FIFA een andere naam gekregen: FC24. In dit artikel van The Athletic wordt uitgelegd hoe de maker van de game (EA Sports) dit heeft aangepakt. Alle teams zijn hetzelfde, maar je moet ineens een jong publiek aan een nieuwe naam laten wennen. Op de dag dat de samenwerking met FIFA stopte, werd direct Nike als sponsor aangetrokken (FIFA werkt samen met Adidas) en werd er veel meer ingezet op vrouwenvoetbal. Een mooi artikel over ‘rebranding’
  • Je moet altijd opletten met wat je online plaatst. Een paar jaar geleden werd Olaf Koens nieuws toen hij naakt te zien bleek door de weerspiegeling van zijn tv. Deze week overkwam Tom Coronel hetzelfde toen hij het uitzicht van zijn hotel in Doha wilde laten zien aan zijn volgers op Instagram, maar de weerspiegeling vergeten was.
  • Een interessant pleidooi van Bastiaan Vroegop op Gamer.nl: Ieder jaar besteden media uitgebreid aandacht aan de grote awards zoals de Gouden Kalveren, maar de Dutch Game Awards worden bij veel grote redacties genegeerd. Vrij gek, want gaming is misschien wel onze grootste entertainmentindustrie.
  • De podcast Poki (Podcast over Kunstmatige Intelligentie) is weer terug van een zomerstop. In een nieuwe aflevering praten Alexander Klöpping en Wietse Hage over hoe snel de ontwikkelingen momenteel gaan, luister hier op Spotify.
  • Als je een iPhone hebt, dan kun je vanaf dit weekend iOS17 downloaden. Een flinke update met nieuwe mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld je eigen contactposter instellen, die mensen te zien krijgen als jij belt. Ook kun je je iPhone als klok gaan gebruiken als deze standby is, worden voice-berichten via berichten omgezet naar tekst en kun je via een app laten weten of je veilig bent aangekomen op plaats van bestemming. En je kunt airtags eindelijk delen. iCulture zet alle nieuwe mogelijkheden hier op een rij.

Goed Nieuws volgende week

Dit was ‘m weer voor deze week. Volgende week schuif ik een keer aan in het panel van Goed Nieuws Vandaag op SBS6. Dit live-programma richt zich op positief nieuws, dus heb je op het gebied van online en/of tech iets moois gezien? Mail het me door!

Ik hoop dat deze nieuwsbrief niet in je spambox is beland, het helpt door dit mailadres te markeren als ‘veilig’. in ieder geval,

Wil je deze nieuwsbrief doorsturen naar iemand voor wie dit ook interessant is? Inschrijven kan bijvoorbeeld via deze pagina of direct hieronder:

Tot volgende week!