In deze nieuwsbrief ontvang je wekelijks opvallende zaken op het snijvlak van marketing, data en (online) media. Ook iedere zondagochtend gratis in je mail? Schrijf je in en support de nieuwsbrief:
Dat was me het weekje wel. Ik gaf een training voor dataredacteuren in Driebergen en vervolgde de trainingen bij redacties van BDU Media. Daarnaast speelde ik voor het eerst in mijn leven (ja, late to the party) padel en dat was ontzettend leuk. Verder deed ik mee aan een pubquiz, was ik met de kinderen naar de Paardenmarkt in Ameide en bezocht ik het nieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid in Hilversum.
En woensdag schoof ik als online media deskundige aan bij het nieuwe SBS6-programma Goed Nieuws Vandaag. Een programma dat zich richt op positief nieuws, volgens onderzoek mijden steeds meer mensen het nieuws omdat het te somber stemt. Deze week was het door de situatie in Israel logisch dat er veel berichtgeving was, maar bij de eerste tien artikelen op de grote nieuwssites was maar zelden iets positiefs te lezen. Dit programma probeert zich te richten op de oplossingen, en ik schoof aan bij presentatrice Nikki Herr met Raymond Mens en Mart Grol. De uitzending is hier terug te zien.
Desinformatie moet aangepakt worden van nieuwe EU-wet
In het programma noemde ik de aanpak van desinformatie in de EU als positieve ontwikkeling. Terwijl we bijna 20 jaar geleden al krabbelden op Hyves, hadden de grote techplatformen altijd volledige vrijheid over hun platformen. Hierdoor kon het een vrijplaats worden, waarbij geen regels gesteld hoefden worden.
Sinds enkele maanden is er een nieuwe EU-wet van kracht dat techreuzen wel kan aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Dat deed Eurocommisaris Breton deze week in een openbaar gemaakte brief aan Twitter/X-eigenaar Elon Musk. Zijn bezwaren in de brief: Ten eerste zijn door wijzigingen de regels die Twitter/X hanteert onduidelijk. Ten tweede haalt het bedrijf content die als illegaal is aangemerkt niet offline en ten derde treedt het platform niet op tegen de verspreiding van misinformatie. Musk moet handelen, want er dreigt anders een boete van 6% van de jaaromzet, of zelfs verwijdering uit de EU.
Later deze week bleek dat alle grote platformen een brief hebben gekregen. In de uitzending hoor je Alexander Pleijter van Universiteit Leiden over zijn specialisme factchecking. Hij houdt zich hier al jaren mee bezig en is initiatiefnemer van Nieuwscheckers.nl. In de uitzending vertelt hij wat ze in Leiden doen en ik vertel waarom ik dat een goed bericht vind.
Op de site van Nieuwscheckers staat ook een overzicht van alle factchecks die tot nu toe zijn uitgevoerd rond de oorlog in Israel.
ChatGPT helpt nu ook met beeld en audio
Soms realiseer ik me dat toen ik eind januari weg ging bij het AD, ik ChatGPT nog nooit had gebruikt. Nu kan ik me bijna niet voorstellen dat het er niet was en als je de ontwikkelingen in deze nieuwsbrief hebt gevolgd zie je in welk tempo de verbeteringen elkaar opvolgen. Sinds kort helpt het niet alleen met vragen in tekst, maar kun je (als betaalde gebruiker) ook foto’s uploaden en daar vragen over beantwoorden. Mijn jongste zoon is een dammer en ter illustratie heb ik een voorbeeld uit zijn werkboek geupload en gevraagd of ChatGPT de vraag kon oplossen. De tekst en het beeld kan herkend worden en je krijgt het goede antwoord (dat je uiteraard altijd nog moet checken, maar het helpt je wel heel erg op weg). Dit tilt het maken van huiswerk wel even naar een heel nieuw level natuurlijk.
Zo kan het je naast huiswerk ook helpen met defecte apparaten. Als je geen handleiding meer hebt en je vraagt je af welk onderdeel er kapot is of wat een bepaalde melding betekent kan ChatGPT je helpen. Dit biedt ongekende mogelijkheden. In de media is het wachten tot er een uitgever haar hele archief doorzoekbaar maakt, waardoor je razendsnel kunt vragen wat er in de afgelopen 75 jaar geschreven is de locatie waar jij op dat moment bent (bijvoorbeeld).
Het tempo waarin deze ontwikkelingen elkaar opvolgen is echt ongekend en wat het uniek maakt is dat je er niet voor hoeft te kunnen programmeren. Iedereen kan hier gebruik van maken.
Ook is er een integratie met Dall-E 3 toegevoegd. Dit is een tool van OpenAI (hetzelfde bedrijf) en zet tekst om in beeld. In deze nieuwsbrief van exact een half jaar geleden beschreef ik hoe dit via Midjourney kon. Nu is deze techniek heel veel stappen verder en is het ook geïntegreerd met ChatGPT en ook in Google Bard. Hierdoor kan ik nu bijvoorbeeld vragen: Maak een afbeelding van een kok die online vaardigheden symbolisch in een pan gooit.
Hiervoor moest ik tot voor kort een apart programma opstarten en nu zit dit gewoon in de tool zelf (een betaald abonnement kost ongeveer 20 euro per maand).
Zo kwam de digitale transformatie van New York Times tot stand
In de Volkskrant deze week een artikel over de digitale transformatie van The New York Times. Lange tijd liep de papieren krant online ver achter op de rest en pas sinds de intrede van Trump in de politiek ging het nieuwsmerk echt geld verdienen met haar journalistiek en is het nu toonaangevend.
In het artikel staat het proces goed beschreven. Wat ik er uit haal is bijvoorbeeld: ‘De oude hoofdredacteur vond het heiligschennis om de waarde van een stuk af te meten aan het aantal kliks en werd kort daarna ontslagen. De opvolger pleitte voor meer samenwerking tussen de commerciële en journalistieke kant van de krant.
Journalisten moesten er van hem niet alleen voor zorgen dat hun stukken goed geschreven werden, maar ook goed zouden worden gelezen, schrijft Times-journalist Adam Nagourney in het twee weken geleden verschenen boek The Times – How the Newspaper of Record Survived Scandal, Scorn, and the Transformation of Journalism_. Verder: Verslaggevers en eindredacteuren kregen toegang tot leescijfers. Aan de hand daarvan leerden ze welke koppen scoorden._
Doordat online advertenties minder opbrachten werden online abonnementen belangrijker en ‘vanwege het nieuwe verdienmodel is de krant linkser geworden.’ ‘Abonnees zijn moeilijker te behouden dan adverteerders.’
Verder staan dilemma’s die deze werkwijze oproept goed beschreven. Als je het nut van een datateam op de redactie moet uitleggen werkt deze quote altijd: ‘Je kunt de mooiste journalistiek maken, maar wat als niemand dat vervolgens leest?’ Onder leiding van Hans Nijenhuis en Rennie Rijpma is daar bij het AD een team opgetuigd dat daar op focuste en waar ik chef van mocht zijn en dat maakt het extra leuk om te lezen over dat proces bij New York Times.
Herfstvakantie-tip: Mediamuseum
Dan nog even een offline tip. Vrijdag hadden de kinderen een studiedag en ben ik naar het Mediamuseum in Beeld & Geluid in Hilversum gegaan. Dit is volledig vernieuwd deze zomer en nu is er ook een expositie van Power Unlimited over games. We hebben met de Museumkaart best wat musea bezocht de laatste jaren, maar dit was voor zowel vader als kinderen het leukste waar we geweest zijn. De geschiedenis van games, hologrammen, deep fakes, correspondent spelen, gezichtsherkenning en de rol van nepnieuws: het zat er allemaal in. Natuurlijk past dat ook erg in mijn straatje, maar we hebben ons erg goed vermaakt. En: er is ook een simulatie van een online nieuwsredactie waar je als bezoeker moet bepalen welke artikelen je op een site zet.
Het zou zomaar kunnen dat het in de herfstvakantie een stuk drukker is dan op een studiedag, maar ik zou er op een regenachtige dag zeker eens gaan kijken.
Andere kijk- en luistertips
- Helaas ontdekken mensen met minder goede intenties ook altijd snel een nieuwe techniek. Omroep Brabant laat zien dat een illegaal casino een deepfake van voetballer Virgil van Dijk gebruikt om mensen op te lichten.
- Het beste alternatief voor Twitter is in mijn ogen BlueSky. Ik schreef er al regelmatig over, maar helaas moet je uitgenodigd worden om een account te kunnen maken. Inmiddels zijn er veel Nederlandse Twitteraars van het eerste uur ook aanwezig. Je kunt jezelf op de wachtlijst plaatsen, maar voor journalisten geldt een kortere wachtrij. Je kunt jezelf hier op plaatsen via een link in dit artikel, ook freelancers kunnen dit doen. Als je het direct voor meerdere mensen wilt aanvragen op de redactie, staat hier ook wie je moet mailen.
- Mijn favoriete aankoop en gadget van 2022 zijn mijn Air Pods Pro 2 geweest. Deze week kwam er een fijne update uit, dat onder andere herkend wanneer je gaat praten en daardoor het geluid zachter zet.
- Het maken van handleidingen en uitlegdocumenten wordt met behulp van AI-software een stuk makkelijker. Bij Jarno Duursma op LinkedIn zag ik de tool GUIDDE. Dit is AI-software waarmee je instructiedocumenten en handleidingen kunt maken. Het enige wat je hoeft te doen is het proces een keer ‘voor te doen’ en de software genereert dus automatisch deze documentatie.
- Bij de Dutch Media Week ging het veel over AI in de media. Karlijn Goossen maakte een fijne samenvatting voor iedereen die er (net als ik) niet bij konden zijn.
- Dealsite iBOOD test momenteel WhatsApp om loyale klanten voorrang te bieden bij aanbiedingen.
- De app van Dagblad van het Noorden is compleet vernieuwd. Het openingsscherm heet nu ‘Uitgelicht’ en is een beeldvullende foto met kop en om naar het volgende verhaal te gaan moet je omhoog swipen of 10 seconden wachten, dan wordt het volgende verhaal getoond. De ‘ouderwetse’ site kun je via het tabblad ‘Nieuws’ ook nog gewoon vinden, maar is niet meer standaard het eerste wat je ziet. Vernieuwende ontwikkeling, hier zie je hoe het er uit ziet. En dit is dus wat je te zien krijgt als je de app opent:
Bedankt voor het doorgeven!
Gelukkig belandde de nieuwsbrief van vorige week niet in de ongewenste folder, bedankt voor iedereen die dit ook even doorgaf! Dat maakt het weer leuker om een nieuwe te gaan maken als deze ook bezorgd wordt.
Inmiddels kruipt het aantal mensen dat deze nieuwsbrief ontvangt richting de 600.
Wil je deze nieuwsbrief doorsturen naar iemand voor wie dit ook interessant is? Inschrijven kan bijvoorbeeld via deze pagina of direct hieronder:
Tot volgende week!