In deze nieuwsbrief ontvang je wekelijks opvallende zaken op het snijvlak van marketing, data en (online) media. Ook gratis iedere zondag om 8u in je mail (een dag eerder dan je op deze site kunt lezen)? Schrijf je in:
Deze week was het herfstvakantie en waren de kinderen veel thuis. Weinig werkafspraken en in de regen heerlijk mijn Obsidian bijgewerkt. Deze tool gebruik ik als ‘second brain’ en hier sla ik sinds een jaar alles in op. Alle mijn contacten, aantekeningen, samenvattingen en handleidingen staan hier gebundeld.
Ook zijn alle artikelen daar opgeslagen die ik verzamel (bijvoorbeeld voor deze nieuwsbrief) via de tool van Readwise. Door deze goede tags mee te geven, kan ik snel verbanden leggen en artikelen terugvinden.
En het leuke is dat ik door ‘Advanced Data Analysis’ (voor betaalde gebruikers in ChatGPT) ineens dingen kan doen die ik nooit voor mogelijk had gehouden. Zo kan ik niet programmeren. Toch kan ik door ChatGPT een code laten schrijven in Python die bij 300 artikelen een tag toevoegt. En zo kon ik al mijn foto’s laten indelen in mappen op basis van de maand waarin ze zijn gemaakt (handig als je fotoarchief net zo ongeorganiseerd is als bij mij.
Ook voegde ik (los van Python) al mijn LinkedIn-connecties toe aan de database en kon ik een code aanmaken om daar allemaal weer bestanden van te maken. Het voelt echt of iemand met twee linkerhanden ineens alles kan bouwen wat nooit mogelijk bleek. Daar ben ik zo blij mee, dat ik het hier gewoon even moest delen. En dit viel deze week op:
Iedereen (ook jij) kan nu een WhatsApp kanaal maken
Al wekenlang kun je erover lezen in deze nieuwsbrief en vanaf donderdag is het dan zover: Iedereen in Nederland kan een WhatsApp-kanaal starten. In dit blog leg ik je uit waarom je dit zou willen en hoe je dit kunt doen.
Zelf ben ik ook een kanaal gestart, dat kun je volgen door op deze link te klikken en daarna rechtsboven op ‘volg’
Via een kanaal kun je een groep volgers in 1x een bericht sturen, zonder dat ze kunnen antwoorden. Aangezien ruim 13 miljoen Nederlanders de app hebben, biedt dit best veel kansen als je het goed gebruikt.
Een kanaal is overigens pas vindbaar wanneer het officieel door Meta is geverifieerd. Zelf heb ik geholpen om het kanaal van Voetbal International op te zetten, zij hebben dit vinkje en waren woensdag al live. Zij hebben inmiddels ruim 1.600 volgers. ESPN was als eerste Nederlandse merk actief en naast VI zijn er inmiddels meer actief. Hart van Nederland heeft al ruim 8.000 volgers, onder andere Voetbalprimeur, Schuttevaer, Omroep Zeeland, Bright en Follow The Money zijn er ook al aanwezig.
Een kanaal beheren met je privé-account is niet handig en deze week kondigde WhatsApp ook aan dat je vanaf nu de mogelijkheid hebt om tegelijkertijd 2 WhatsApp-accounts te gebruiken op Android. Dit is handig als je tussen accounts moet schakelen, zoals tussen een werkaccount en persoonlijk account.
Benieuwd wanneer de eerste iconen van WhatsApp te zien zijn op websites tussen de standaard social media-verwijzingen op websites.
Overigens valt het me op dat veel van deze merken nog niet op Instagram Kanalen aanwezig zijn. Dit werkt op dezelfde manier, maar heeft als voordeel dat nieuwe berichten daar in de inbox vallen tussen andere prive berichten. Bij WhatsApp komen ze binnen in een ander tabblad. In nieuwsbrief #31 schreef ik wat de voordelen van een Insta kanaal kunnen zijn.
Bij Follow The Money is de kop toch te lezen op Twitter/X
Twee weken geleden kon je in deze nieuwsbrief lezen dat de kop van een artikel niet meer te lezen is op Twitter. Dit leidt tot gekke tweets, waarbij je een afbeelding ziet zonder de context van een kop.
Follow The Money heeft hier een oplossing voor gevonden. Zij voegen namelijk een foto toe, waarin ook de kop van het artikel is opgenomen. Zo zie je toch de kop van het artikel terug. Ik vond dit erg slim bedacht en vroeg Product Manager Jos van Essen hoe zijn team dit heeft gebouwd: ‘Ons CMS genereert op basis van een kop en een afbeelding voor Twitter. Deze zetten we in onze broncode in het artikel en Twitter pakt deze geautomatiseerd op.’ Met deze oplossing heeft een journalist er dus geen omkijken naar. Volgens Van Essen kun je dit ook voor Facebook en LinkedIn doen: ‘We hebben dit nu ook geautomatiseerd voor 1.200 artikelen in ons archief.’ Jos denkt (net als ik) dat meer media dit zullen gaan gebruiken: ‘Mijn vermoeden is dat Twitter/X hiermee in no-time verandert tot een enorme berg billboards’
Het is knap hoe Follow The Money snel is ingesprongen op deze verandering. Door een technische aanpassing, worden artikelen van de redactie nu beter onder de aandacht gebracht bij de lezer.
Dit is waarom reclame maken in andere podcasts loont
Hierboven zie je de podcast hitlijst in Spotify van vrijdag 20 oktober. In de top-10 van Nederland zie je een stijger op nummer 10 staan: Het geheim van Mallorca.
Deze podcast ging over een fatale schoppartij in Mallorca, dus ik dacht dat er wellicht nieuws was over deze zaak toen ik deze in de top 10 zag staan. Maar na klikken bleek dat er voor het eerst sinds november 2022 een nieuwe aflevering was. Dit bleek allen de trailer van 1 minuut te zijn voor een andere podcast van NU.nl.
Het toevoegen van die trailer heeft er dus toe geleid dat de oude podcast Het geheim van Mallorca landelijk weer in de top 10 staat. Dit zegt natuurlijk iets over hoe slecht de ranglijst van Spotify is, maar ook hoe slim NU.nl inspeelt op deze mogelijkheid die Spotify biedt.
Voor iedere podcast begin je weer op 0 volgers en moet je deze weer helemaal opbouwen, daarom is het slim om gebruik te maken van andere podcasts van je titel waar wel bereik op zit. In nieuwsbrief #11 kon je al lezen en luisteren hoe Tim de Gier van Podimo dit trucje toepast bij lancering van nieuwe podcast en waarom hij dit doet. In mijn ogen betekent dit dat reclame voor je eigen content voor, tijdens of na een podcast dus ook effectief is. Zelf ben ik groot pleitbezorger geweest voor deze ‘kruisbestuiving’ tussen de eigen podcasts, omdat podcasts op deze manier toch (letterlijk) waarde toevoegt aan je merk.
Bild en Amazon Prime bieden gezamenlijk abonnement
Een bijzondere aanbieding in Duitsland: BildPlus en Amazon Prime bieden samen een abonnement aan voor 8,99 euro per maand. In een persbericht zegt uitgever Axel Springer dat dit een perfecte combinatie is van het beste nieuws- en entertainmentaanbod.
Het lijkt er op dat de werelden van nieuws en entertainment elkaar steeds meer gaan zoeken. In deze Recode Media podcast met de baas van HBO werd dit ook al uitgebreid besproken: Lineaire tv verliest het steeds vaker van streamingsdiensten, dus hoe kunnen deze twee werelden worden geïntegreerd? Wil je als je een serie zit te kijken een breaking nieuws bericht ontvangen, waardoor je live naar CNN kunt zappen? In april vorig jaar gaf RTL Nieuws-hoofdredacteur Ilse Openneer in de podcsat MediaWatch al aan dat ze graag een plek voor nieuws zou willen op Videoland.
De prijs van het abonnement in Duitsland is ook interessant: Een los Amazon Prime abonnement kost ook 8,99 EUR per maand. Je zou kunnen zeggen dat je BILDplus (dat het eerste jaar nu 1,99 euro per maand kost) er dus gratis bij krijgt. Maar als je niet een maand-, maar een jaarabonnement neemt kost Amazon Prime maar 7,50 EUR per maand en dan is je voordeel dus nog ‘maar’ 50 cent per maand ten opzichte van de huidige situatie. Alleen als je maandelijks wilt kunnen opzeggen of je doorlopende Bild-abonnement verhoogd is naar 7,99 lijkt je een goede deal te hebben.
In Nederland betaal je maar 2,99 EUR per maand voor Amazon Prime, vergeleken met de rest van Europa is dit uitzonderlijk goedkoop.
Andere kijk- en luistertips
- Tim Hofman vertelde in de eerste aflevering in het nieuwe seizoen van Boos over de man die hem met de dood heeft bedreigd. In de uitzending laat hij zien welke berichten de man op social media deelde. Hoewel Hofman zegt dat het een individuele actie was, zegt hij wel dat mensen door media en politici gevoed worden. Mede daarom is extra opvallend dat de kop van De Telegraaf over de Boos-uitzending kritiek krijgt van De Marker Online, het nieuwe jongerenplatform van BNNVara.
- Zelden kijk ik een serie op Netflix, maar deze week keek ik naar Beckham. Ook als je niet van voetbal houdt geeft het een fijn inkijkje in het leven van een wereldster en zijn gezin.
- Artikel op RTL Nieuws over hoe TikTok binnen enkele jaren onmisbaar is geworden voor de muziekindustrie. Artiesten als Antoon en Zoe Tauran hebben hun carrière in een stroomversnelling zien komen en evergreens als Dreams van Fleetwood Mac kregen er een tweede leven. Rijk wordt je niet via TikTok, maar het kan wel een springplank zijn.
- Gio deelde deze week hoeveel geld hij heeft verdiend met zijn break-up video. Deze werd 800.000x bekeken (veel voor hem) en leverde hem 3.100 euro op.
- Het plaform Dokter Media dat zich 10 jaar lang inzette om medische berichtgeving te verbeteren stopt. ‘Op onze spreekuren zagen we patiënten komen die valse hoop kregen door ongenuanceerde nieuwsberichten. “Daar moeten we toch iets mee”, zei Tijs. En zo ontstond Dokter Media, het platform ter nuancering en duiding van medisch nieuws.’
- Omroep Brabant deelde afgelopen week heftige beelden van een deurbelcamera die een schietincident had gefilmd waarbij een minderjarige jongen werd neergeschoten. De politie was niet blij en vroeg de omroep om de beelden offline te halen. Moet de media deze beelden eigenlijk wel delen? Telegraaf-hoofdredacteur Kamran Ullah noemde het in het mediaforum ‘ingewikkeld, maar in dit geval voegen de beelden weinig toe en hadden wij het offline gehaald.’
- NH Nieuws gaat deze week live met haar grootste podcastproductie tot nu toe: In de podcastserie De Egmondse vluchtelingenboot raakt journalist Maaike Polder in de ban van een groene rubberboot. Die spoelt in oktober 2022 aan in het Noord-Hollandse kustdorp. Wie zaten er op en wat is hier gebeurd?
- Datajournalist Just Vervaart van Omroep Gelderland legt op LinkedIn mooi uit hoe hij met hulp van AI onderzoek kon doen naar het aantal geldautomaten dat steeds vaker defect is. WOB-verzoeken en Geldmaat konden hem niet helpen, maar AI wel. Hier het bericht waarin hij uitlegt hoe zijn zoektocht verliep. Eerder deze week deelde hij ook hoe hij onderzoek deed naar AED’s via dezelfde techniek.
Goed nieuws?
Volgende week schuif ik weer aan in Goed Nieuws Vandaag, heb je positief nieuws waar online een belangrijke rol speelt? Geef het aan me door!
Inmiddels kruipt het aantal mensen dat deze nieuwsbrief ontvangt richting de 600.
Wil je deze nieuwsbrief doorsturen naar iemand voor wie dit ook interessant is? Inschrijven kan bijvoorbeeld via deze pagina of direct hieronder: