14 november 2023

#42: Dit vinden Nederlandse media van WhatsApp kanalen

Deze week was een mooie samenvatting van alle soorten werk dat ik als zelfstandige nu doe. Maandagochtend zat ik in het mediaforum met Mireille van Ark (hier terug te luisteren), in de middag gaf ik een training aan een communicatieafdeling van de Politie. Dinsdag was ik bij RTV Noord, woensdag gaf ik een inspiratiesessie bij het online team van het Nederlands Dagblad, donderdag gaf ik 2 online trainingen bij BDU Media en in de middag gaf ik een training over koppen in een nieuwsbrief bij een contentteam van een faculteit van de Hogeschool van Amsterdam. Het bevalt me zo goed om op verschillende plekken te komen, dat ik besloten heb ook volgend jaar als zzp’er door te gaan. En dan was er ook nog eens deze nieuwsbrief!

Schrijf je hieronder gratis in en ontvang deze nieuwsbrief iedere zondagochtend om 8u in je mail:

Iedereen kan landelijk nieuws maken

In het mediaforum blikte Mireille van Ark als adjunct-hoofdredacteur terug op het RTL-debat van de avond ervoor. Aan tafel moesten we concluderen dat er weinig echt nieuws uit het debat te halen viel. Dit was niet de schuld van RTL, want het ligt er ook aan wat de lijsttrekkers willen delen.

In podcast De Communicado’s  hoorde ik dat het live debat tussen Omtzigt en Timmermans op YouTube door slechts 5.000 mensen live bekeken werd. Toch staat de teller inmiddels op 116.000 views en hebben veel andere media over het debat geschreven. De vraag is dan ook hoe belangrijk het live kijken nog is. Als er nieuws in een debat zit, wordt het toch wel opgepikt. Of het nu live op prime time op tv is of niet. En dat deed me ook denken aan ‘Gamen met politici’ dat we in 2021 bij het AD op Twitch brachten met presentator Roel Maalderink. Terwijl de politici aan het gamen waren op Twitch hadden ze een gesprek. Zo kwam uit dat gesprek met Laurens Dassen ook een scoop dat een dag later het best gelezen artikel van de site werd. Hier keken maar een paar honderd mensen live naar, maar doordat de belangrijkste uitspraken in een artikel werden samengevat, werd er toch nieuws gemaakt. Bovendien lazen veel mensen dat AD op Twitch actief was.

Een ander voorbeeld: Mark Rutte zei een paar weken geleden op Den Haag FM dat hij te lang was blijven zitten. Dit werd ook overal overgenomen en toegeschreven aan de lokale zender en site. Belangrijkste rode draad tussen alle voorbeeld is dat iemand in een gesprek dat vaak lang duurt, het nieuws kan herkennen en in een artikel weet samen te vatten.

Dit vinden Nederlandse media van WhatsApp kanalen

Sinds drie weken kan iedereen in Nederland een WhatsApp kanaal maken. Ik schrijf hier al maanden over en omdat bijna iedere Nederlander de app op de telefoon heeft, is het een potentieel interessant kanaal. Daarom maakte ik even een rondje langs de velden om te vragen naar een aantal ervaringen.

Hart van Nederland

Als je bij ‘Zoek kanalen’ Nederland invult, dan stuit je op het kanaal van Hart van Nederland, dat een groen vinkje heeft.

Carmen Dorlo is chef online bij Hart van Nederland: ‘Eigenlijk hebben we als online redactie meteen toen de nieuwe functie bekend werd contact gezocht met Meta zodat we een kanaal konden krijgen. Daarom waren we het eerste nieuwsmedium met een kanaal. We hebben inmiddels 20.000 volgers en onze social redactie deelt ongeveer drie keer per dag de mooiste, meest ontroerende en urgente artikelen van onze website. Naast de artikelen met een echte Hart-identiteit delen we ook breaking news en stellen we vragen aan onze volgers.

De post met de meeste interactie is onze oproep om vragen over de verkiezingen in te sturen voor onze politieke verslaggevers. Bij die post vroegen we mensen in de vorm van een emoji aan te geven over welk onderwerp ze vragen wilden stellen. Er werden bijna 500 reacties gegeven en op basis daarvan hebben we uitlegvideo’s gemaakt.

Inmiddels zien we ook dat het kanaal een positief effect heeft op onze cijfers. De afgelopen twee weken hebben duizenden mensen daadwerkelijk geklikt op een link in het kanaal om het artikel op onze website te lezen. En het mooie? Mensen blijven vervolgens op onze website en klikken gemiddeld nog naar 1 ander artikel door.

Ik denk dat er nog veel meer mogelijk is met WhatsApp-kanalen, dus we zullen de komende tijd nog vast veel gaan experimenteren en innoveren. Denk bijvoorbeeld aan een backstage kijkje bij onze verslaggevers, speciale video’s voor alleen WhatsApp of een samenwerking tussen meerdere social media’

Rik Elfrink

Rik Elfrink is PSV-watcher van het Eindhovens Dagblad en altijd erg actief op social media. Waar ik tot nu toe vooral nieuwsmerken een kanaal zag starten, is Rik als journalist ook een kanaal gestart. Ik vroeg hem of hij zelf achter de knoppen zit:

‘Ik beheer het inderdaad zelf. Het kanaal heeft nu ruim 1.300 volgers en als je er 1.600 hebt ben je ook op te zoeken begreep ik. Het kost weinig tijd. Het is een kwestie van linkjes plaatsen en even tekst toevoegen.’

Overigens heb ik zelf nog geen bevestiging ontvangen of je inderdaad vanaf 1.600 volgers te vinden bent. Als iemand dit kan bevestigen hoor ik het graag!

PXR

PXR is het moederbedrijf van een aantal merken, zoals Voetbal International, Bright en BabyBytes. Ik vroeg Publishing Manager Jelmer van der Dussen hoe het bij hen gaat.

_‘Met de PXR-titels hebben we op het moment van schrijven rond de 45.000 volgers, met Bright en Voetbal International als grootste kanalen. We zagen zeker in de eerste anderhalve week een snelle groei met ruim 30.000 volgers. We groeien nog steeds dagelijks, al zien we de aantallen wel een klein beetje afvlakken.

Met nog maar 16 geverifieerde kanalen in Nederland staat WhatsApp Kanalen echt nog in de kinderschoenen. Ik merk zelf ook dat ik nog vaak aan mensen moet uitleggen wat Kanalen is en waar ze het kunnen vinden, omdat het goed verstopt zit achter de ‘Updates’-tab en niet direct tussen je chats staat. Hoe meer grote merken zich de komende tijd zullen gaan melden, hoe meer mensen geïntroduceerd zullen worden tot dit concept en hoe belangrijker WhatsApp Kanalen zal worden.

We zijn nog redelijk blind wat betreft de prestaties binnen WhatsApp. Het enige wat we nu kunnen zien is het aantal volgers, het aantal emoji’s waarmee gereageerd wordt per post en het verkeer dat op onze website terechtkomt. WhatsApp zegt binnenkort meer data te kunnen delen, waarbij we hopelijk clicks, views en shares kunnen inzien om onze strategie beter te kunnen bepalen._

Op dit moment zijn we met alle titels gefocust op groei van het kanaal en niet zozeer op verkeer naar de website. Daardoor kiezen we nu voor een mix van het grootste nieuws en vermaak. Zeker virals en aansprekende visuals gaan uiteindelijk belangrijk zijn in de groei van het kanaal: met de share-functie van WhatsApp deel je de kanaalupdates makkelijk in andere (groep)chats. Daarbij wordt ook je kanaal weergegeven, en een mogelijkheid om te volgen.

WhatsApp gaat sowieso veranderen

In het mediaforum van donderdag wees Freek Staps de luisteraar op een interview met Mark Zuckerberg in de New York Times (hier ook te lezen als je geen abonnee bent). In dit interview is te lezen dat hij na de overname WhatsApp tien jaar lang met rust gelaten heeft, maar dat er nu een koerswijziging gaat komen. Hij ziet WhatsApp als het toekomstige privé sociaal platform en een sleutelonderdeel voor het bedrijf. De kanalen zijn een eerste verandering, waarbij je dus niet alleen maar met je vrienden chat, maar waar veel meer moet gaan gebeuren. WhatsApp zoals we dat nu kennen, zal er over een paar jaar in deze vorm waarschijnlijk niet meer zijn.

Andere kijk- en luistertips

  • Vorige week schreef ik al hoe mooi het zou zijn als je via AI een media-archief zou kunnen bevragen. Dan krijg je veel betere resultaten dan op de vaak (zeer beperkte) zoekfunctie binnen een site. Via Marco Derksen zag ik dat dit bij het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde nu kan. Typ maar eens een vraag in over artikelen over gezondheid en je ziet dat het antwoord ontzettend veel beter is dan je aan een ‘normale’ zoekfunctie zou vragen.
  • Je rijbewijs, ID of paspoort als geldig identificatiemiddel op je telefoon. Dat zou handig zijn, en het komt er nu eindelijk want de EU is akkoord over wetgeving die dat regelt. Over uiterlijk 2,5 jaar zou het er moeten zijn, schrijft Bright.
  • Als je deze week hebt ingelogd op Facebook of Insta moest je een keuze maken tussen een betaald abonnement of akkoord gaan met gepersonaliseerde advertenties. Op 15 november zou Meta moeten stoppen met het aanbieden van deze advertenties en op deze manier hopen ze door te kunnen. Maar de vraag is of de EU dit wel goed vindt op deze manier, want zo blijft het toch gratis aanbieden.
  • Ik ben dol op dit soort verhalen, zoals deze van Schuttevaer:  Met 22.000 volgers op Facebook is Scheepsspotter Anja een bekende naam in de binnenvaart. Bijna geen schip passeert haar balkon aan de Nieuwe Maas in Ridderkerk ongemerkt, en bijna alles wat vaart gaat op de foto. Wie is deze maritieme paparazzo?
  • OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, komt met een nieuwe functie waarmee gebruikers hun eigen persoonlijke chatbot kunnen ontwikkelen. Deze gespecialiseerde toepassingen, GPT’s genoemd, kunnen bijvoorbeeld kinderen helpen met het leren van wiskunde of het uitleggen van regels van een bordspel.
  • Op het blog van Charlotte Meindersma las ik een interessant artikel over het delen van artikelen, bijvoorbeeld via screenshots op social media. Mag je iets uit een publicatie delen wanneer dat achter een betaalmuur staat? Een artikel delen door er een screenshot of foto van te maken is een verveelvoudiging én nieuwe openbaarmaking. Daarom mag je dus nooit een foto of screenshot van een artikel in zijn geheel delen. En zo nog enkele aansprekende voorbeelden wart wel en niet mag in dit blog (en ik citeer hier dus alleen 😉 ).
  • Vorige week zag ik dat dit artikel van Trouw veel gedeeld werd: Uw zakje met wokgroenten komt uit Kenia. Sowieso heel interessant en als je interesse hebt in het opmaken van artikelen met bijvoorbeeld video er in, is dit artikel door een filmmaker en fotograaf gemaakt en dat is goed te zien.

600 abonnees!

Deze nieuwsbrief ging voor het eerst naar meer dan 600 adressen! Hoezee en dank dat jullie blijven lezen, als je dit leest heb je zelfs het einde gehaald.

De nieuwsbrief is gratis, ook omdat deze naar relevante lezers gaat. Ken je mensen voor wie dit leuk is? Wijs hen vooral eens op deze nieuwsbrief of geef af en toe een like op LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen. Op naar de 650! Inschrijven kan door je mailadres hieronder in te vullen:

Fijne week.