Deze week was ik voor een presentatie bij L1 in Maastricht, verzorgde ik een training online crisiscommunicatie bij een woningcorporatie in Kerkrade, en presenteerde ik donderdag bij RTV Drenthe in Assen. Heerlijk om heel Nederland door te reizen en ook kijkjes in verschillende keukens te krijgen. En dan vieren we dit weekend ook nog Sinterklaas, dus deze dichtpiet gaat snel aan de slag!
Schrijf je gratis in voor de nieuwsbrief, daarmee support je deze en krijg je het iedere zondag om 8u in je mail:
Nieuwe mogelijkheden voor WhatsApp kanalen
Meta zet erg in op kanalen, vooral via WhatsApp en Instagram. Deze week kondigden ze een aantal nieuwe functionaliteiten aan.
Zo kun je nu 16 beheerders van je WhatsApp-kanaal aanwijzen. Geen gedoe meer van 4 apparaten op 1 telefoonnummer dus.
Ook kun je als beheerder kiezen met welke emoji’s mensen kunnen reageren. Het voordeel was al dat mensen geen reactie kunnen sturen en je geen haat meer leest. Maar als ik even alle ellende in de wereld wil vergeten en even een dom potje voetbal wil kijken of nieuws van Ajax wil volgen via Instagram of WhatsApp kanalen word ik door de vlaggen van Palestina of Israel ook daar geconfronteerd met allerlei voorkeuren onder een bericht:
Als Ajax-supporter is het al geen fijne tijd. En dan moet je onder de Engelstalige berichten ook nog kijken welke vlaggen de meeste likes krijgen. Gelukkig kun je nu als beheerder bij kanaalinstellingen ook kiezen dat mensen alleen met de standaard emoji’s kunnen reageren.
Verder kondigde Meta deze week aan dat er per update nu te zien is welke contactpersonen reageren en zullen ze in januari 2024 met meer statistieken gaan komen.
Nieuwsbrieven ontvangen voor meerprijs
Een paar weken geleden kon je lezen dat NRC haar abonnees nu exclusieve nieuwsbrieven ging sturen. Toen ik een kritische tweet voorbij zag komen van een digitale abonnee die de nieuwsbrief niet kon lezen zag ik pas dat voor de nieuwsbrief een aanvullend digitaal abonnement nodig is.
Dit andere abonnement kost 50 cent per week meer en daarmee krijg je naast de nieuwsbrieven ook de optie om je abonnement met iemand te delen. Je account delen betekent dat iemand anders ook een eigen account met inlog krijgt. Hiermee kun je zelf ook pushnotificaties aan zetten en eigen nieuwsbrieven ontvangen.
Ook kun je met dat abonnement bladeren door de digitale krant, de pdf-versie dus.
Door twee abonnementen te combineren, kun je wel kosten besparen; het komt neer op slechts 1,25 euro per week
Waar VI met een Ajax-abonnement dus goedkopere abonnementen ging aanbieden voor minder content probeert NRC nu dus door meer content en mogelijkheden te bieden juist duurdere abonnementen te verkopen. Het is interessant om te kijken hoe dit bundelen en ontbundelen zich de komende tijd blijft ontwikkelen.
Bij langere koppen, worden artikelen beter gelezen
Op nieuwsredacties is er vaak discussie over de lengte van een kop. Uiteraard is het esthetisch het mooist als een kop niet afgebroken wordt. Toch is ook bekend dat gemiddeld maar 1 op de 3 mensen een artikel op de site tegenkomen. De meerderheid van de mensen ziet de kop namelijk via Google of Facebook en besluit dan te gaan lezen. Op die platformen zijn er sowieso al meer tekens beschikbaar om een kop te laten zien.
In de voorbereiding op een training over de optimale kop die ik onlangs gaf, stuitte ik op een onderzoek van Blendle uit 2016.
Zij hadden samen met de UvA uitvoerig onderzoek gedaan naar de perfecte kop. En wat bleek?
- Als je een signaalwoord (zoals deze, dit, waarom, hoe) gebruikt wordt de kop 16% beter gelezen
- Wanneer je voornaamwoorden (bezittelijk of persoonlijk) gebruikt wordt de kop 25% beter gelezen
- Als je een vraag stelt in de kop, wordt deze 17% minder gelezen
- Positieve koppen worden 17% beter gelezen
- De lengte van de kop maakt niet uit, dus kun je alle dingen die wel uitmaken in de kop zetten. Zo werkt een lange kop dus beter.
Smartocto heeft dit jaar ook onderzoek gedaan naar 30.000 ‘winnende koppen’ en zij kwamen tot dezelfde conclusie. Onderzoeker Stefan ten Teije zegt: ‘Mijn conclusie was dat langere koppen (meer dan 17 woorden) het het beste doen. Maar dat zou kunnen omdat het vaker koppen met citaten zijn, of sowieso dat het met de aard van dat soort artikelen te maken heeft. Je hoeft in ieder geval niet zuinig te zijn met het aantal woorden. Toch fijn om te weten als er op de redactie iemand is die zegt: die kop is te lang. Die collega zou dan in ieder geval moeten kunnen zeggen waarom het te lang is.’
Spotify Wrapped beste content marketing ooit
Als je Spotify gebruikt heb je deze week jouw jaaroverzicht ontvangen, genaamd Spotify Wrapped. Al je statistieken zijn verzameld en zo ontvang je allerlei lijstjes van artiesten, nummers en podcasts die je het meest geluisterd hebt dit jaar. Op een prachtige manier vormgegeven en je wordt overal uitgenodigd om het zoveel mogelijk te delen op je eigen social media kanalen. Door het zo mooi aan te bieden, gaan gebruikers zelf reclame maken voor Spotify. En dat is de beste marketing die je je kunt wensen.
Als de Albert Heijn of de ING Bank je dit overzicht zou bieden, zou je het nooit weten en komen ze misschien in je irritatiezone op het gebied van privacy. Maar bij Spotify is het leuk. En je zou denken: Dit kunnen media toch ook doen? Dit is de journalist van wie je de meeste artikelen hebt gelezen. Dit jaar las je 126 artikelen op deze site. Deze artikelen gingen het meest over Max Verstappen en Mark Rutte. Het kost veel geld, maar er kan geen marketingcampagne tegenop.
Overigens verschijnt het overzicht ieder jaar 1 of 2 dagen vroeger. Ik heb hier vorig jaar onderzoek naar gedaan en de lancering is nu verschoven van 5 december (paar jaar geleden) naar 29 november.
Andere kijk- en luistertips
- Nog een extra kanaal om bij te gaan houden? Meta is van plan om Threads, haar alternatief voor X/Twitter, in december uit te brengen in Europa. Dat melden ingewijden aan The Wall Street Journal. Het platform is nog niet uitgebracht in de EU vanwege de strenge Europese wetten rondom onlineplatforms.
- Rockstar Games brengt op 14 december Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition uit op Netflix. De trilogfie werd speciaal voor smartphones geüpdatet. Streamingsdiensten zijn druk bezig met games, want ook YouTube is van plan om videogames aan te bieden. Hoewel het voorlopig nog niet in Nederland beschikbaar is, is YouTube wel met testen gestart in de VS.
- Van dit bericht van BNR-presentator John van Schagen op LinkedIn werd ik wel optimistisch over de toekomst en dat kunnen we wel gebruiken. John zegt: ‘Dit bericht had vandaag op de voorpagina’s van alle kranten moeten staan: doorbraak in betaalde afvang van CO2. Simpel gezegd: met de CO2-stofzuiger van Carbyon kunnen we de atmosfeer gaan opruimen, voor een bedrag dat je betaalbaar mag noemen.’
- Vlak na de race van vorige week zondag piekte het zoekverkeer naar de term ‘Viaplay opzeggen’ bij Google, zag TopGear Nederland. Omdat het Formule 1-seizoen is geëindigd, willen veel fans tijdelijk hun abonnement opzeggen en dat wordt bevestigd door Google Trends.
Tips meer dan welkom!
Het gebeurt steeds vaker dat iemand me een tip stuurt. Soms iets tofs van het eigen bedrijf, soms iets heel anders. Vaak volgt dan ook de vraag: ‘Ik weet niet of je er op zit te wachten..’ Maar het antwoord is altijd: Ja! Graag zelfs, ik heb ook maar 1 paar ogen en kan niet alles zien. Dus alle tips mer dan welkom.
Ken je mensen voor wie dit een leuke nieuwsbrief is? Wijs hen vooral eens op deze nieuwsbrief of geef af en toe een like op LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen. Op naar de 650 abonnees! Hieronder kun je direct gratis inschrijven: