11 december 2023

#46: Hoe kijkt een SEO-expert naar een nieuwssite en een pleidooi voor gamejournalistiek

De december-drukte is behoorlijk voelbaar! Deze week was ik bij RTV Utrecht, Omroep West en Omroep Flevoland en gaf ik sessies bij BDU Media.

Ook maakte mijn vrouw Hanneke bekend dat ze gaat stoppen bij NOSop3 en als freelancer verder gaat. Dat maakt dat we thuis allebei een flexibele agenda gaan krijgen, en zij naast nieuwslezen nog meer tijd heeft om haar account Styleparels verder uit te bouwen.

Inmiddels raakt mijn agenda van 2024 ook voller en is het leuk om bij een aantal partijen ingezet te worden als klankbord voor een chef online of hoofdredactie en daarnaast staan er ook trainingen en presentaties gepland. Heb je ook interesse of nieuwe plannen volgend jaar? Stuur me een mail.

In deze nieuwsbrief ontvang je wekelijks opvallende zaken op het snijvlak van marketing, data en (online) media. Support de nieuwsbrief en schrijf je gratis in:

Dan nu wat opviel deze week.

Is dit de ChatGPT-killer van Google?

Hands-on with Gemini: Interacting with multimodal AI

Google presenteerde deze week haar ‘ChatGPT-killer’ Gemini, een AI-model dat chatbot Bard veel slimmer moet maken. Bekijk bovenstaande video en bedenk nog even hoe snel deze techniek gaat en wat dit allemaal gaat veranderen in (jouw of) de wereld.  

Toch is op Bright te lezen dat de video toch wat tegenvalt. Veel van de demo’s blijken overdreven of toch net wat anders in elkaar te zitten. Maar ok, dit zijn reuzensprongen en we maakten dit allemaal mee in 2023!

Hoe kijkt SEO-expert naar nieuwssites?

Zoekverkeer wordt een steeds belangrijkere verkeersbron voor nieuwssites. Voor sommigen is het zelfs al de bron die het meeste verkeer binnenbrengt. En hoewel het door AI ook weer kan dalen, neemt het verkeer in de hele breedte flink toe.

Grote bedrijven hebben experts aangenomen om de content zo optimaal mogelijk te maken. Als er op de redactievloer iemand aangenomen mag worden, is dat eerder een redacteur dan een SEO-expert. Terwijl maar de vraag is wie van deze twee meer verkeer naar je site trekt en dus ook impact kan maken.

Op LinkedIn volg ik Remon Hendriksen en als data-liefhebber en eigenaar van bureau  Internet Impact heeft hij veel ervaring. Daarom leek het me leuk Remon eens te vragen wat hij zou doen als hij advies zou geven aan een nieuwssite:

Uiteraard moet je zorgen voor unieke en relevante content. Als je dat hebt, zorg dan voor een duidelijke menu-structuur en zorg dat je pagina’s goed crawlbaar zijn.  Maak een Google News Sitemap én meld je aan bij Google’s Publisher Centre (niet verplicht, wel aan te raden). Zorg ook voor ‘schone’ URL’s.

Als je een pagina maakt moet er ook regelmatig iets nieuws op geplaatst worden.

Verder helpt het om je afbeeldingen optimaliseert met een duidelijke titel en alt-tag. Maar zorg er ook voor dat je pagina zo ‘clean’ mogelijk is en zorg voor zo min mogelijk afleidingen.

Bouw je pagina’s op een logische manier op: met een tussenkoppen die ook zijn aangemerkt als H1, H2’s, H3’s etc. en zorg voor een relevante Meta-title & description

Voeg vanuit je content interne links toe naar andere pagina’s op je website. Zorg dat je cornerstone content bepaald en maak hier een strategie voor. Dit zijn pagina’s die los staan van het nieuws en als je niet actief iets doet dan ranken deze vaak een stug lager dan concurrenten

Tegenwoordig hecht Google ook steeds meer waarde aan ‘expertise‘. Ze willen dus graag zien wie er achter de geschreven content zit. Toon dus altijd een auteur en voeg zoveel mogelijk info over deze auteur toe. Een korte bio, een link naar de auteurspagina, links naar social media profielen etc. Hiermee geef je Google handvatten om nog beter te begrijpen welke persoon verantwoordelijk is voor de geschreven content.

Zorg dat je website zo min mogelijk technische fouten heeft en monitor hier regelmatig op. Ik kan iedereen deze bron aanraden: SEO for Google News.’

Hier is Jaap weer: Ik denk dat veel mensen de meeste dingen wel eens gehoord hebben, maar dat dit bij heel veel sites nog helemaal niet goed genoeg is georganiseerd. Dit interessante inzicht van Remon wilde ik graag met jullie delen, om het belang nog meer aan te stippen. Dank Remon!

Pleidooi voor gamejournalistiek

Met veel interesse lees ik de nieuwsbrief Gamepraat van mijn oud-AD collega Bastiaan Vroegop. Een paar weken geleden las ik bij hem dat gamejournalisten het moeilijk hebben en hij vond dat er iets aan moest gebeuren. Daarom vroeg ik hem of hij in mijn nieuwsbrief wilde uitleggen waarom een nieuwssite meer zou moeten inzetten op games:

‘Op het moment wordt vrij weinig over games geschreven, terwijl het medium erg groot is – groter dan films en muziek bij elkaar. Idealiter zet je een journalist vol op gaming, zoals grote kranten ook een film- of muziekjournalist hebben. Daarmee laat je zien het onderwerp net zo serieus te nemen. Bovendien krijgt zo’n journalist dan de ruimte om te verkennen wat voor unieke verhalen er in Nederland nog over gaming nodig zijn. De stukken die nu worden gemaakt zijn namelijk nog vrij oppervlakkig en gaan meestal over een grote, nieuwe titel. 

Is er interesse in artikelen over games onder bestaand publiek of is het juist een nieuw publiek?
_De tijd dat games vooral door tieners gespeeld werden is wel voorbij, maar het is ook niet zo dat de gemiddelde babyboomer dagelijks achter een gameconsole zit. Een grote groep gamers is in de dertig – dat is zeg maar de groep die in de jaren ’90 opgroeide toen het medium echt groot begon te worden. De man-vrouw-verhouding is ook veranderd, ongeveer de helft van alle gamers is vrouw.

Of je nieuw publiek aanboort hangt denk ik af van je huidige publiek. Ik denk dat vooral kranten er veel nieuwe mensen mee kunnen bereiken en het helpt om te verjongen. Al kun je ook voor een ouder publiek schrijven door bijvoorbeeld een belangrijke trend te duiden waar hun kinderen of kleinkinderen mee bezig zijn.

Zie je dat buitenlandse media anders over (of meer) over games schrijven dan de Nederlandse?
Sowieso veel meer, vooral bij Engelstalige media. Die hebben de luxe dat ze een gigantisch taalgebied kunnen bedienen, dus zelfs een gespecialiseerd medium over een specifiek genre games komt daar sneller van de grond. In Nederland zijn we beperkt tot Nederlandstalige lezers en vechten we met z’n allen om een kleinere groep mensen.

Je merkt ook dat grote, algemene media gaming veel serieuzer nemen. Bloomberg heeft een fulltime gamejournalist in dienst en laatst waren drie van de vijf best gelezen stukken op de site van zijn hand. The New York Times investeert sinds dit jaar ook meer in gamejournalistiek, sommige Amerikaanse kranten hebben zelfs een pagina toegewijd aan het medium.

Maar het rommelt soms ook wat toch?
Hier en daar wel ja. ReedPop, een uitgever die met Eurogamer, Rock Paper Shotgun en Eurogamer een paar van de grootste gespecialiseerde gamesites in handen heeft, zei recent te gaan zoeken naar een koper voor die merken. En de gamesite Escapist Magazine ontsloeg recent zijn hoofdredacteur en zag de gehele redactie opstappen uit protest.

In de Verenigde Staten is nu een trend waarbij redacties worden opgericht die rechtstreeks door lezers worden gefinancierd. Oud-redacteuren van Kotaku, één van de grootste gamesites ter wereld, zijn bijvoorbeeld gestart met Aftermath. De site staat volledig achter een betaalmuur.

De opgestapte redactie van Escapist deed hetzelfde en liet zien dat het succesvol kan uitpakken. Na een kleine maand zamelen ze via Patreon al 45.000 euro per maand in, waarmee ze hun redactie volledig kunnen financieren.

Zouden regionale media ook iets kunnen met gamejournalistiek? Een regionaal haakje kan best veel ruimte geven om lokale makers meer in de schijnwerpers te krijgen. Veel grote gamemakers komen uit Nederland, zoals Angie Smets en Hermen Hulst, de hoofdvertantwoordelijken voor bijna alle PlayStation-games. Of Arjan Brussee die bij Epic Games o.a. aan Fortnite meehelpt. Maar we lezen er bijna niet over. Het is best gek dat zulke rocksterren grotendeels onbelicht blijven.

Een grote studio kan natuurlijk ook een belangrijke banenmotor en dus regionaal interessant zijn, al moet je dan maar net geluk hebben: de meeste van die bedrijven zitten in de Randstad.

Stel dat je een overzicht wilt van de beste Nederlandse gamers ofzo, zijn die er?

Dan zou je denk ik game-gericht moeten kijken. Als een game als e-sport wordt gespeeld is er vaak wel iets van een bond of groot toernooi, en door in eerdere wedstrijden te duiken kun je zien of Nederlandse teams of spelers ver zijn gekomen.

Maar let wel: e-sport is binnen gamen een relatief kleine niche. Slechts een fractie van alle gamers is er mee bezig. Journalistiek gezien is het daarom lastig afwegen wat je er mee moet: soms is het een beetje alsof je op zoek gaat naar de beste filmkijker of muziekluisteraar.

Help: Wat neem je mee uit 2023?

Ik heb je hulp nodig! Het lijkt me erg leuk om van lezers te horen wat zij als tip mee willen geven uit 2023. Wat was bijvoorbeeld je favoriete podcast(aflevering), film, artikel, video, tool, project, whatever wat je met de lezers van mijn nieuwsbrief zou willen delen?

Mij help je ermee, want zo kan ik de laatste nieuwsbrieven van dit jaar al zo ver mogelijk in de steigers zetten zodat ik een beetje kerstvakantie kan vieren.

(Spoiler, volgende week ga ik vragen wat je van 2024 verwacht. Ook daar mag je vast op antwoorden via de mail).

Andere kijk- en luistertips

  • In de Podcast over Media van deze week branden Alexander Klopping en Ernst-Jan Pfauth de robotjournalistiek van met name AD.nl helemaal af. Zij geven in de podcast van 6 december aan dat in deze vorm AD.nl en NU.nl nog maximaal 6 jaar zullen bestaan. Wil je de podcast luisteren, kan dat via deze link gratis na aanmelden (noot: en als je dat doet krijg ik ook 30 dagen gratis abonnement).
  • Vanaf donderdag 14 december 12u kun je Threads aanmaken in Europa. Ik heb er al een account, leuk om elkaar te volgen op wat een Twitter-concurrent genoemd wordt.
  • Je kunt nu ook eenmalige voice-berichten sturen via WhatsApp
  • Wat Dall-E en Midjourney kunnen, biedt Meta (moederbedrijf Faecbook en Insta) nu ook gratis aan. Probeer het hier.
  • Binnenkort kan kunstmatige intelligentie je helpen met het maken van een keuze voor een wijntje. Uit een onderzoek van de Universiteit van Bordeaux (ja, echt) blijkt dat AI de chemische profielen van wijn kan herkennen en herleiden.
  • Een leerling neemt het college live op en zet de audio van de docent om naar tekst en laat aantekeningen maken via ChatGPT. Of het echt zo vloeiend werkt weet ik niet, maar het is technisch wel mogelijk.
  • Ik had het gemist, maar las in de nieuwsbrief van Elger dat de NOBO-cijfer van Vinex vanaf januari weer terugkeren. Na twee jaar zijn er eindelijk weer ‘kijk- en luistercijfers’ voor Nederlandse nieuwssites.
  • Han en Maranda Vos van Havos Vastgoed uit Groningen zijn in hoger beroep vrijgesproken van het intimideren van Sikkom-journalist Willem Groeneveld. De twee waren intimiderend bij de journalist thuis langs gegaan met taart. Het is triest, maar pas per 1 januari 2024 is dit fenomeen genaamd ‘doxing’ strafbaar.
  • Met de Big Brother Awards vraagt Bits of Freedom jaarlijks aandacht voor personen, bedrijven en overheden die grove inbreuken hebben gemaakt op de privacy en vrijheid van burgers. Dit jaar zijn Meta, X en Telegram genomineerd.
  • Ajax is een actie tegen online haat gestart. Het team speelde niet met de spelersnamen achterop het shirt, maar met drie witte stippen. Die verwijzen naar de knop om online haat te rapporteren. Goed dat Ajax hier aandacht voor vraagt. Op het moment van schrijven weet ik nog niet of er net als bij de regenboogband ook spelers zijn die geweigerd hebben hiermee te spelen.
  • Het is een tijd geleden dat ik een column zoveel stof heb zien opwaaien als ‘wakker worden in een guur land’ van Arjen van Veelen op NRC.nl. Knap van een invallend columnist en ook opvallend hoe vaak het screenshot van de column werd gedeeld op X en LinkedIn zonder naar de column achter de betaalmuur te verwijzen.
  • De EU-landen en het Europees Parlement hebben een voorlopig akkoord bereikt over regels voor AI. Het wordt de eerste wet ter wereld rond de baanbrekende technologie. Als je bedenkt dat er pas dit jaar echte wetten rond social media zijn gemaakt, is dit enorm snel. Ik heb de nieuwe regels even samen laten vatten door ChatGPT:
    -Verboden AI: Beperkingen op AI die rechten schendt, inclusief biometrische systemen en emotionele herkenning.
    -Wetshandhaving en AI: Strikte regels voor het gebruik van biometrische AI door wetshandhavers. -Hoog-risico AI: Verplichte impactbeoordelingen voor risicovolle AI in financiële en politieke sectoren.
    -Transparantie Generatieve AI: Openheid vereist voor AI als ChatGPT, met verbod op illegale inhoud.

Tips meer dan welkom!

Het gebeurt steeds vaker dat iemand me een tip stuurt. Soms iets tofs van het eigen bedrijf, soms iets heel anders. Vaak volgt dan ook de vraag: ‘Ik weet niet of je er op zit te wachten..’ Maar het antwoord is altijd: Ja! Graag zelfs, ik heb ook maar 1 paar ogen en kan niet alles zien. Dus alle tips mer dan welkom.

Ken je mensen voor wie dit een leuke nieuwsbrief is? Wijs hen vooral eens op deze nieuwsbrief of geef af en toe een like op LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen. Op naar de 650 abonnees!

Schrijf je hieronder gratis in!

Fijne week