17 december 2023

#47: Mega overname, Europese uitgevers werken samen met OpenAI en eerste AI-nieuwszender

De laatste volledige werkweek van dit jaar zit er voor mij op. Komende week vier ik namelijk mijn 40e verjaardag en ga ik een aantal dagen naar Berlijn met Hanneke. Gisteravond vierde ik het al in de PingPong club met vrienden en wat biertjes. Een bijzondere leeftijd en ik ben enorm blij met hoe goed het leven voor me is.

Het was een leuke week, ik was bij Omroep Gelderland en Omrop Fryslân en was bij de afscheidsborrel van Ghislaine Plag bij KRO/NCRV als lid van het mediaforum.

Ontvang deze nieuwsbrief iedere zondag om 8u in je mail, schrijf je in en zo support je ook het werk:

Donderdagavond was ik met familie bij Acda & De Munnik en dat was een erg leuke avond. Woensdag was ik bij Goed Nieuws Vandaag in de show met Sofie van den Enk, Rens de Jong en Donatello Piras. Het is de laatste week dat het tv-programma wordt uitgezonden dat niet genoeg kijkers trok, jammer maar het was een hele leerzame ervaring om af en toe aan te mogen schuiven op live-tv. Maandag ben ik er voor het laatst te zien. Afgelopen woensdag had ik het over de introductie van Threads en besprak ik waarom het bijzonder is dat Netflix deze week voor het eerst kijkcijfers heeft gepubliceerd.

DPG Media wil RTL overnemen

Het grootste medianieuws van deze week is dat DPG Media en RTL onderling akkoord zijn met een overname door DPG van 1,1 miljard euro. Dit betekent dat DPG (waar ik 7 jaar met plezier gewerkt heb) naast de grootste nieuwssites en radiozenders nu ook grote televisiezenders en streamingsdienst Videoland in handen krijgen.

De overname moet nog goedgekeurd worden, maar als dit doorgaat wordt DPG net als in Belgie een grote speler op alle markten. Het aantal aanbieders in Nederland neemt de afgelopen jaren flink af. Onderstaande grafiek stond in de onlangs gepubliceerde MediaMonitor 2023 van Commisariaat voor de Media.

Het Duitse Bertelsmann is de eigenaar van RTL en dat zal dus opgaan in DPG Media.

De concurrentie op TV blijft hiermee hetzelfde, want naast de publieke omroep hou je twee grote commerciële partijen (RTL/AD en Talpa). Voor digitale nieuwssites betekent dit wel dat er van de 7 sites die een groot bereik hebben er straks niet 4, maar 3 verschillende eigenaren zijn. In dezelfde mediamonitor staat een duidelijk overzicht welk nieuwsmerk bij welke aanbieder hoort.

Met een tv-zender erbij is DPG op alle fronten (online nieuws, krant, streaming, radio en tv) aanwezig. Het wordt heel interessant om dit te blijven volgen.

Grootste uitgever van Europa werkt samen met OpenAI (ChatGPT)

De Duitse uitgever Axel Springer is de grootste van Europa. Deze uitgever van onder andere Politico, Business Insider, Bild en Welt gaat samenwerken met OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT. Waar de in Nederland actieve DPG Media en Mediahuis juist de robot van ChatGPT weigert, maakt Axel Springer nu een samenwerking bekend.

Het belangrijkst is dat de robot van ChatGPT toegang gaan krijgen tot de artikelen. Het zal samenvattingen maken van materiaal uit artikelen die normaal achter een betaalmuur zitten, met vermelding van de bron en een link naar het volledige artikel. Het hele artikel is er dus niet te lezen. Zo kan ChatGPT zelfs een verkeersbron worden voor de nieuwsmerken.

Deze samenvattingen zijn direct beschikbaar zodra het artikel is gepubliceerd, waardoor ook brekend nieuws wordt opgenomen. In ruil krijgt de content van Axel Springer krijgt een ‘voordelige positie’ in de zoekresultaten van ChatGPT.

OpenAI betaalt voor het Axel Springer-materiaal dat wordt gebruikt om hun grote taalmodellen, zoals ChatGPT, te trainen.

Axel Springer CEO Mathias Doepfner benadrukt de wens om de mogelijkheden van AI in de journalistiek te verkennen en zo de kwaliteit, maatschappelijke relevantie en het bedrijfsmodel van journalistiek naar een hoger niveau te tillen.

Dit is een volledig door AI gegenereerde nieuwsuitzending

Channel 1 - Personalized Global News Network powered by AI

Bekijk bovenstaande nieuwsuitzending en besef je dat dit volledig door AI gemaakt is. En bedenk je daarna wat je vorig jaar om deze tijd nog niet kon en in welk ongelofelijk tempo dit gaat. Op Channel 1leggen ze heel goed uit waarom ze dit doen en wat je er mee kunt. Een gepersonaliseerde AI-nieuwsuitzending komt hiermee heel dicht bij en de vraag is eigenlijk alleen nog maar hoe lang het nog duurt.

Threads is nu live in Nederland

Zoals ik dus woensdag in de show vertelde is Threads donderdag live gegaan. Dit is de grootste Twitter-concurrent tot nu toe. Het heeft meer kans dan Mastadon en BlueSky, omdat het van Meta is. En daardoor kun je met 1 druk op de knop al je Instagram-vrienden toevoegen op Threads. En daardoor start je al bijna met meer volgers dan op de andere kanalen.

Ik had via een Amerikaanse appstore deze zomer al dit account gemaakt, maar nu kan iedereen erbij in Europa. De bezoekcijfers in Amerika daalden na de start flink, ik zie nu veel activiteit in Nederland, maar het is interessant om te blijven volgen.

In #24 las je al dat Threads zelf in een interview zegt dat het zich wil distantiëren van politiek en nieuws. Daardoor zal er minder hard nieuws of negativiteit zijn op Threads en is het geen directe vervanger voor Twitter. Dit zie je ook terug in de tijdlijn, deze is namelijk niet chronologisch. Dus het nieuwste bericht zie je niet bovenaan, maar een algoritme bepaalt welke berichten je ziet. Als je de val van het kabinet wilt volgen, is dit een onhandig principe. Ze willen wat dat betreft meer op TikTok lijken, dan op Twitter.

En nieuwsmedia kunnen ook eenvoudig een kanaal maken. Na WhatsApp- en Instagram kanalen dus in korte tijd alweer een extra plek om je artikel bij zoveel mogelijk mensen te bezorgen (en extra werk voor de redactie 🙂 ).

Andere kijk- en luistertips

  • Zach Seward, medeoprichter van Quartz, is benoemd tot redactioneel directeur voor kunstmatige intelligentie-initiatieven bij The New York Times. Seward zal samenwerken met het redactieteam om principes te ontwikkelen voor het gebruik van generatieve AI in journalistiek. Het doel is om AI-hulpmiddelen verantwoordelijk en effectief in te zetten, met behoud van de journalistieke kwaliteit en integriteit van The New York Times.
  • Ik geniet altijd van verhalen waarbij te zien is hoe onbekende spelers grote influencers zijn in andere landen. Bij Omroep West las ik deze week dat ADO-speler Rafael Struick en Samantha van Diemen, die voetbalt bij de dames van Fortuna Sittard, niet alleen binnen de lijnen geliefd zijn. Ze hebben ook een miljoen fans op social media. ‘Ik denk zelfs dat ik na mijn voetbalcarrière influencer kan zijn.’
  • Netflix heeft geen sportrechten in bezit. Eerder dit jaar was The Netflix Cup te zien, waarin professionele golfers samen met Formule 1-racers uit Drive to Survive de golfbaan opgingen. Dat smaakte naar meer, want deze maandag werd bekend dat in maart The Netflix Slam zal volgen. Tijdens dit tennisevenement speelt superster Rafael Nadal (22 grandslam-titels) een oefenwedstrijd tegen Carlos Alcaraz, de huidige nummer 2 van de wereld. Thijs Schrik legt in NRC uit waarom Netflix dit nu doet zodner grote risico’s te nemen.
  • Het populaire Chinese merk AliExpress wordt voorbijgestreefd door Temu. Op RTL Nieuws lees je waarom deze Chinese webshop zo populair is. Ze zijn nog goedkoper en kopen geen producten in, maar maken alleen goede prijsafspraken.
  • NRC wil niet meer adverteren op X, dat steeds meer principiële vragen oproept. Ook vraagt de interim hoofdredacteur zich af of het als redactie wel actief moet blijven.
  • Mooi verhaal van Rutger de Quay op Villamedia: Voormalig Parool-hoofdredacteur Barbara van Beukering wilde ‘iets anders’. Nu is ze hoofdredacteur van een dorpsblad – oplage: 675 stuks
  • Er staan veel quizzen online, maar ik sla zelf altijd aan op in quiz die gemaakt is in Sporcle. VI maakt vaak gebruik van deze tool (zoals in dit artikel) waarin je ‘open antwoorden’ kan geven en ik blijf hierdoor vaak minutenlang hangen in een artikel. Omdat het geen meerkeuzevragen zijn, voelt het voor mij meer als een uitdaging. De tool is voor iedereen gratis en dus zou iedereen een quiz kunnen maken en embedden.
  • De Beckham-docu op Netflix was de moeite waard. Als je deze gezien hebt, kun je onderstaand moment vast herinneren. Er verschijnen veel memes van online en omdat ik moest gniffelen om onderstaande, deel ik het even met jullie.

Lezersinteractie kan beter

Mijn oproep voor jullie favoriete momenten en tools van 2023 leverde welgeteld 0 reacties op 🙂 Data liegt nooit, dus daar zitten jullie niet op te wachten. Als je wel een leuk idee hebt, antwoord vooral even op deze mail.  

Ken je mensen voor wie dit een leuke nieuwsbrief is? Wijs hen vooral eens op deze nieuwsbrief of geef af en toe een like op LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen. Inschrijven kan direct hieronder:

Fijne week.