In deze nieuwsbrief ontvang je wekelijks opvallende zaken op het snijvlak van marketing, data en (online) media
Een week met eigenlijk drie kerstdagen, veel familie en lekker eten. We spelen thuis veel bordspellen zoals Kolonisten van Catan en Ticket to Ride en vrijdag sloot ik na het mediaforum op Radio 1 het werkjaar af.
In februari begonnen als ondernemer en het was een topjaar. Een goede keuze en ik kijk uit om volgend jaar verder te gaan met het geven van advies, consult, trainingen en presentaties voor media en bedrijven. En natuurlijk gaat de nieuwsbrief ook gewoon door. Wil je deze gratis nieuwsbrief iedere zondag om 8u in je mail? Schrijf je dan gratis in:
BlueSky lijkt nog niet de Twitter opvolger
Via Twexit.nl worden elke dag statistieken gepubliceerd over het gebruik van BlueSky. Hoewel het aantal geregistreerde accounts groeit, daalt het aantal actieve dagelijkse gebruikers sinds half oktober. En dat aantal daalde lange tijd iedere dag.
Hoewel het er hoopvol uit zag voor BlueSky, is het feit dat ze invite-only zijn denk ik een belangrijke oorzaak waarom dit nog niet een serieuze concurrent voor Twitter is geworden. Ik heb nog invites over, dus stuur me een mail als je er een kijkje wilt nemen. Media kunnen zo een RSS-feed koppelen en dus automatisch aanwezig zijn, ik zou daar alleen om die reden al altijd een account aanmaken. Mocht je er al (of moet ik zeggen ‘nog’?) zijn, hier kun je mij volgen.
Veldrit voor influencers: 400.000 kijkers
Veldrijden is erg populair in de Benelux. Deze week gebeurde daar iets bijzonders rond de wedstrijden van de profs in Diegem. De Belgische YouTuber’ Average Rob’ is ongekend populair, zowel binnen als buiten België. Zijn YouTube-kanaal telt meer dan 400.000 abonnees. Onlangs maakte hij een video met Mathieu van der Poel in de hoofdrol. Hij nodigde direct de Nederlander Bas Tietema uit die ook veel volgers heeft op YouTube. Aangevuld met een aantal andere prominenten zoals YouTuber Acid en ex-profvoetballer Jelle Van Damme gingen ze een recreantenwedstrijd rijden.
En dit werd een enorm succes. Liefst 400.000 mensen (!) schakelden online in op de Sporza-stream. En dat waren er zelfs zo ontzettend veel dat de stream er met enige regelmaat uitvloog. De servers konden het amper aan. Bovendien was in de player van Sporza de race niet eens te volgen in Nederland.
Dit laat de enorme potentie zien van dit soort recreantenwedstrijden. In Nederland spelen YouTubers ook regelmatig voetbalwedstrijden onder de noemer van FC Creators en deze trekken vaak ook meer dan 100.000 kijkers op YouTube. Sporza bewijst dat, met het bereik van traditionele media en de keuze van de juiste influencers, dit een kans kan zijn om mensen naar een ander platform te trekken.
Verhalen van toen online nog niet bestond
Vrijdag in het mediaforum vertelde ik waarom ik bovenstaande foto en het artikel van Omroep Brabant zo goed vind. De foto op zichzelf is het al waard om eens uit het archief te halen. Het is bovendien hoogwater en er is een goede nieuwsaanleiding voor. Nu dertig jaar later blijkt er een triest verhaal achter te zitten, want surfer Max is drie jaar na de foto overleden. Voor zijn familie is de foto erg bijzonder geworden.
Als bovenstaande nu zou gebeuren zou het volledig viral gaan, maar destijds moest Max zelf een fotograaf bellen om te komen. Bovenstaande verhalen zijn niet op voorhand te produceren en ook moeilijk op een plank te bewaren. ChatGPT kan het vermoedelijk niet boven water toveren en dus heb je de kracht van de redactie nodig om weer bij zo’n verhaal te komen. En het werd ook goed gelezen, lichtte hoofdredacteur Renzo Veenstra van Omroep Brabant in de uitzending toe.
1 januari de beste dag voor regionale omroepen
In het mediaforum vertelde Renzo Veenstra dat 1 januari traditioneel de beste dag van het jaar is voor regionale omroepen. Vroeger (en nog steeds) wordt de 12.00u uitzending erg goed bekeken en tegenwoordig geldt dit ook voor online.
Dit is herkenbaar, want veel mensen vieren feest en willen op 1 januari als eerste weten wat er in Nederland en in de eigen regio is gebeurd. En ook vanuit mijn tijd bij AD weet ik dat er ontzettend veel bezoek is op die dag.
In de voorbereiding kun je uiteraard zorgen voor een goede bezetting, een liveblog, informatie over de nieuwjaarsduiken, het weer en een artikel met informatie wat er allemaal veranderd ‘vanaf vandaag’. Dit is natuurlijk al eerder op te tuigen en is standaard een goed gelezen artikel. Zo zag ik vrijdag al op het Big Board van NRC dat het artikel ‘De slottonen van Bohemian Rhapsody klinken nog na als er 1 januari allerlei regels veranderen: een overzicht’ al het best gelezen artikel was van dat moment. Een zoekopdracht op Google leert dat er veel sites zijn met een dergelijk artikel.
Andere kijk- en luistertips
- Alvast een voorzet voor dingen die veranderen per 1 januari: Vanaf dinsdag is het klaar met TikTok en Snapchat onder schooltijd. Middelbare scholen krijgen namelijk te maken met een landelijk smartphoneverbod. Maar scholieren hoeven niet gelijk te schrikken; de regels zijn nog erg vrijblijvend. Ook doxing, het (online) delen van iemands persoonlijke gegevens voor intimiderende doeleinden, is vanaf 1 januari 2024 strafbaar gesteld
- Ambtenaren gebruiken ChatGPT als informatiebron, sparringpartner of voor het verbeteren van openbaar te publiceren teksten, laten verschillende gemeenten weten. Dat kwam naar voren uit de rondgang van EenVandaag onder 137 gemeenten. Tegelijk weet 39 procent niet op welke manier hun werknemers het AI-programma gebruiken.
- The New York Times claimt dat OpenAI en Microsoft miljoenen artikelen hebben gekopieerd en gebruikt, en daarmee direct concurreren met de content van de krant. Ze hebben lang onderhandeld om een eerlijke prijs te krijgen voor het gebruik van de content”, maar dat dit niet is gelukt.
- Willem Oltmans is overleden in 2004, maar zijn AI-stem leest in de podcast JFK-The Missing Link voor uit eigen werk.
- Op NRC.nl een kritisch interview met de vertrekkend hoofdredacteur René Moerland. Hij vertelt er niet in wat zijn salaris is, terwijl dat van zijn opvolger wel wordt verwacht. Verder wimpelt hij kritiek op de zijn nieuwe baan bij Euractiv af: ‘De onafhankelijkheid van de journalistiek bij Euractiv als zodanig is absoluut goed. Maar de scheiding is niet helder genoeg met wat je in Nederland branded content zou noemen en wat ze in Brussel vaak stakeholder content noemen. Allemaal vreselijke woorden vanuit journalistiek oogpunt.’
- De NOS plaatste dinsdagavond in hun liveblog Gaza over beschuldigingen van Hamas aan het adres van Israel. Zelf zeggen ze twee dagen later dat hier geen bewijs voor was en dat ze dit niet zo hadden moeten plaatsen. Opvallend was dat tot vrijdagmorgen @CestMocro op Instagram het bericht had gepind bovenaan de pagina met als bronvermelding de NOS. Hun 1 miljoen volgers konden dit bericht zien en het kreeg ruim 38.000 likes. Vrijdagavond hebben ze alleen de bron aangepast van NOS naar Al Jazeera en het bericht laten staan.
Op naar een veilige oudjaarsavond
Je maakt je er online niet altijd populair mee, maar ik zeg het toch. Ik heb een hekel aan vuurwerk. Ik vind het ongelofelijk hoe Nederland op oudjaarsavond (en in veel wijken al veel eerder) veranderd in een oorlogsgebied. Hulpverleners krijgen te maken met ongekend zinloos geweld en daarom zie je veel berichten van wijkagenten en gemeenten die vooraf aan de avond een oproep plaatsen, zoals deze van Gemeente Groningen. Deze kreeg relatief veel likes en popte op in mijn dashboards van populaire berichten in Nederland:
De ochtend na carnaval doen berichten op deze pagina’s het ook altijd goed, wanneer een foto geplaatst wordt van ‘de helden die de stad weer schoonmaken.’ Veel feestvierders waarderen dit in de vorm van een like en daarom zou ik altijd een fotograaf meesturen op 1 januari met de eerste schoonmaakploeg.
Lees je deze nieuwsbrief met plezier? Support de nieuwsbrief dan en wijs mensen op deze nieuwsbrief of geef af en toe een like op LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen. Zo heeft het voor mij ook weer zin om er volgend jaar met frisse moed weer mee door te gaan.
Geniet van oudejaarsavond, op een prachtig 2024 en tot volgende week!