Een bijzondere week was het, omdat onze jongste voor het eerst op de basisschool ging wennen. Omdat ook de kerstvakantie is afgelopen was het ineens stil in huis. Hierdoor was er veel tijd om werk voor te bereiden en zo reisde ik met mijn vrouw Hanneke een dagje naar Friesland voor haar Instagram-account @Styleparels, waar ze als duurzaam stylist langs kringloopwinkels gaat. Het account heeft in een jaar tijd 2.500 volgers opgebouwd en het is leuk om mee te kijken hoe het account verder kan groeien. Verder waren we deze week bij de opname van een tv-programma waarin onze oudste zoon deze week deelnemer was en ik verder nog niets over mag publiceren 🙂
Door een vermelding in de fijne nieuwsbrief van Erwin Blom zijn er ook veel nieuwe ontvangers bijgekomen. Welkom, hier schrijf ik elke week over opvallende zaken uit de online nieuwsmedia en communicatie. Er is veel te bespreken, dus let’s go!
Top 20 sites van Nederland (zonder cijfers van NOS.nl)
Ruim anderhalf jaar lang werden er geen cijfers meer gepubliceerd over het online bereik van (nieuws)sites. Deze NOBO-cijfers, gemeten door VINEX, toonden maandelijks aan wat de grootste sites van Nederland waren. In juni 2020 werd AD.nl in die cijfers voor het eerst de grootste site van Nederland en in de maanden daarna wisselden NOS, NU.nl en AD.nl soms van positie. Maar de laatste jaren werd dit onderzoek niet meer gepubliceerd.
Tot deze week. Want NMO Online lanceerde deze week hun nieuwe onderzoek en zij gaan dit op maandbasis weer doen. Uit deze cijfers blijkt dat AD.nl in de laatste drie maanden van 2023 de grootste site was. In september waren Marktplaats en Buienradar groter. Belangrijke kanttekening is dat de cijfers van NOS.nl op dit moment nog ontbreken. Na AD en Buienradar staat RPO genoemd, dit zijn alle sites van de regionale omroepen in Nederland samen.
In bovenstaande grafiek zie je het aantal apparaten dat minimaal 1x op de site of app is gekomen, of iemand in die maand eenmalig of tien maal per dag de app opende maakt in deze cijfers dus geen verschil. Er wordt gekeken naar het aantal unieke gebruikers en niet naar pageviews.
Volg deze nieuwsbrief als je maandelijks op de hoogte wilt blijven van de ontwikkelingen.
Nederlands nieuwsmerk stopt met X: Hoe groot is het effect?
Deze week gooide KRO-NCRV een toch wel grote steen in de Twitter-vijver. De omroep stopt per direct met het gebruik van X als communicatiekanaal. Reden is de aanhoudende, veelal anonieme, haatdragende en ronduit racistische uitingen die op X worden gedaan. De reacties op De Slimste Mens-deelname van Akwasi bleken de druppel te zijn.
En omdat het account van de omroep zelf slechts 5.000 volgers heeft, lijkt het effect klein. Maar ook programma’s als Pointer (103.000 volgers) en Spraakmakers (13.000 volgers) zijn er mee gestopt. Zij hadden op X toch een eigen volgersbase opgebouwd en dus betekent dit een distributiekanaal minder voor hen.
Hoe groot is het verlies in bereik?
Van al het verkeer dat via social media op de site komt (bij grote nieuwsmedia meestal tussen de 10-20% van het totaal) kwam de afgelopen jaren ongeveer 9% via Twitter. En dit aantal was het afgelopen jaar al dalende. Als nieuwsmedia zelf besluiten te stoppen leveren ze dus ongeveer 1-2% van het verkeer in. En daarbij wordt dan alleen uitgegaan dat de zelf verzonden tweets tot verkeer leiden. Dit zal ook lang niet altijd het grootste deel zijn (andere mensen delen immers ook gewoon linkjes) en dus is het effect redelijk te verwaarlozen. Voor grote nieuwsmedia zal het stoppen met X tussen de 20.000 en 40.000 bezoekers per dag kunnen kosten, is mijn inschatting. Op een totaal van miljoenen per dag, valt dit dus behoorlijk mee.
Gaan andere media ook stoppen?
Op de site van RTL Boulevard zijn reacties te lezen van andere media met de vraag of ook zij gaan stoppen, gesteld door het ANP. Iedereen erkent de problematische kant van Twitter. De VPRO zegt juist op X ook een ander geluid te willen laten horen. ‘Daar zien wij een verbindende rol. We zien dat dit steeds moeizamer is op X en sluiten niet uit dat we anders omgaan met het platform in de toekomst.’
Omroep MAX laat weten dat ‘X een van de communicatiekanalen is die Omroep MAX inzet om een programma onder de aandacht te brengen. We houden voortdurend in de gaten hoe het medium zich ontwikkelt. We zien nu geen aanleiding er per direct mee te stoppen.’
De NOS geeft aan dat ze stoppen met het oproepen om te reageren op programma’s via X omdat het voor interactie geen fijn platform meer is. In het mediaforum wordt aangegeven dat medewerkers van KRO-NCRV zelf de keuze houden om daar actief te zijn.
Ook het AD ‘kijkt al langer kritisch naar X’, laat hoofdredacteur Rennie Rijpma weten. ‘We overwegen ook geen gebruik meer te maken van het sociale medium. Van de ooit zo fijne plek om nieuws en opinies te delen en te volgen, is weinig meer over.’
Ditzelfde geldt voor journalistenvakblad Villamedia, stelt hoofdredacteur Chris Helt. “We willen ook via X bereikbaar blijven voor de mensen die er nog wel op zitten’, zegt hij. ‘Het voelt als een verantwoordelijkheid om nog enige orde, fatsoen en feiten te kunnen waarborgen, ook op X. Maar het wordt wel steeds lastiger.’
De Telegraaf nam een podcast op over het vertrek van linkse kiezers: ‘ze kondigen massaal hun vertrek aan van X, rouwen maanden na de verkiezingen nog vanwege het verlies van links en voorspellen de Apocalyps onder Geert Wilders.’
X, het voormalige Twitter, was niet bereikbaar voor een reactie. Sinds de overname door Elon Musk zijn de woordvoerders wegbezuinigd. Vragen worden automatisch beantwoord met een poep-emoji.
Moeten media overal aanwezig zijn?
In de reacties uit de media is duidelijk dat er twijfel is om te blijven. Voor commerciële partijen valt het verlies dus best wel mee, al is iedere bezoeker via X natuurlijk wel meegenomen. Het plaatsen van een tweet kost weinig tijd en is ook simpel te automatiseren. Het ‘kost’ een redactie dus niet zoveel en alles wat het oplevert is meegenomen.
Voor de publieke omroep is er geen commercieel belang, maar zal het de komende jaren wel de vraag worden of het echt belangrijk is dat de NPO op alle kanalen aanwezig is. De platformen verdienen daar geld aan de advertenties die getoond worden en het kost ook tijd om op alle kanalen goede informatie te brengen. Bovendien leveren alleen Facebook, Twitter en een heel klein beetje LinkedIn en Instagram verkeer naar de site op. Alle anderen sturen geen verkeer meer door en zo is maar de vraag de NPO grote techplatformen als YouTube, TikTok en Instagram moeten blijven voeden met unieke content.
Wie kan het duiden?
Ik denk dat het heel goed is dat er een statement gemaakt wordt, ook als deze consequenties heeft. Het is ook goed om te heroverwegen of je de platformen wel wilt gebruiken als etalage. Ik las op LinkedIn ook kritiek (en hier nog in een andere post) op een duider met een commercieel belang op Radio 1 en Nieuwsuur. Hij had in de uitzending aangegeven de actie van KRO-NCRV ‘laf’ te vinden.
2024 wordt in ieder geval een interessant jaar om te kijken of er meer Nederlandse nieuwsmedia met X gaan stoppen.
Interview met Willem, nummer 3 op het WK Excel
Een paar weken geleden las ik dat Willem Gerritsen uit Wijk bij Duurstede derde is geworden bij het WK Excel. Zelf heb ik ook een liefde voor Excel en na het zien van de beelden hierboven, leek het me leuk Willem eens te vragen of hij zijn ervaringen in deze nieuwsbrief wilde delen. Die stream hierboven is ruim 1,3 miljoen keer bekeken.
Vandaag lees je hier een exclusief interview met de beste van Nederland!
Vanwaar je passie voor Excel?
De flexibiliteit van Excel spreekt me enorm aan, je kunt er natuurlijk financiële modellen mee maken, maar ook bijvoorbeeld je hardlooptijden mee bijhouden (en daar allerlei berekeningen op loslaten). Men zegt wel dat Excel voor alles de op één na beste oplossing is: misschien is er voor elke specifieke taak wel een net iets betere tool, maar die faalt vervolgens weer op een ander vlak. Terwijl Excel voor zo’n beetje alles in te zetten is. Voorbeeld, ik download een app om m’n gewicht bij te houden. Na een minuut of 10 wil ik dan iets doen met m’n data (zoals bijvoorbeeld een exponentieel afvallend lopend gemiddelde berekenen), maar dat kan weer niet in die app. Dan kan ik óf de ontwikkelaar een berichtje sturen, een maand geduld hebben, de nieuwe functie vinden, en weer een ander gebrek constateren. Óf ik maak het in Excel, en ik kan het net zo customizen als ik zelf wil!
Hoe merkte je dat je echt heel goed was in Excel?
Ik wist wel dat ik handig was met Excel – bij de Rabobank op mijn afdeling was ik de go-to Excel person. Of ik echter internationaal ook goed was, wist ik niet. Toen googlede ik een keer ‘Excel World Championships’ gewoon om te kijken of er zoiets bestond, en dat bleek zo te zijn. Die competitie heette ModelOff, en de eerste keer dat ik aan de online voorrondes mee deed, eindigde ik gelijk in de top 16, waarmee ik een retourtje New York inclusief hotel won, en uiteraard een plek in de finale.
Hoe kwam je op het WK terecht?
De oude competitie bestaat niet meer, tegenwoordig wordt het Excel WK georganiseerd door FMWC, een organisatie uit Letland. Sinds 2022 met volledige goedkeuring en sponsoring door Microsoft. Allereerst moet je je kwalificeren voor de beste 128, dit kan door het goed te doen in maandelijkse online rondes, een laatste kwalificatieronde, of in de top 16 te zitten van de Financial Modeling World Cup. Dat laatste gold voor mij, dus ik hoefde me niet te kwalificeren. Wel moest ik 4x winnen om bij de top 8 te zitten, want alleen de top 8 kreeg de ticket naar Vegas. Zo gezegd zo gedaan, en na vier spannende rondes mocht ik m’n ticket boeken!
Is er ook een Nederlands Kampioenschap?
Helaas niet! Vorig jaar is er door een aantal Zuid Afrikaanse deelnemers wel een Zuid Afrikaans Excel Kampioenschap georganiseerd, maar tot op heden is dat in nog geen enkel ander land nagedaan. Misschien wel een goed idee voor de toekomst!
Hoe zou iedereen die werkzaam is in de media (of elders) Excel kunnen gebruiken?
Wat bijvoorbeeld handig is, en helaas nog vrij onbekend, is dat er via Power Query redelijk eenvoudig een connectie naar een externe bron gelegd kan worden, waarna de data steeds weer ververst kan worden. Dit scheelt soms een hoop tijd als er veel gegevens te verwerken zijn.
Verder is het natuurlijk altijd handig om zelf een schaduwboekhouding van je vakantiedagen te hebben 🙂
Hoe kijk je naar ChatGPT (en data analyst)?
Ik denk dat AI goed is in het komen met oplossingen voor generieke problemen, maar zodra een vakgebied te specifiek wordt, blijft het lastig om volledig op AI te vertrouwen. Ik denk (en hoop) dat er altijd plaats blijft voor menselijke intelligentie.
Het is best een mediageniek onderwerp, hoe kwam de media aandacht tot stand?
Dat gebeurde eigenlijk heel onverwachts: terwijl in Amerika de Wall Street Journal er al over geschreven had, en in het Verenigd Koninkrijk de Guardian ook, bleef het in Nederland lang stil. Tot er op 14 december (5 dagen na de finale) ineens een stuk op Geenstijl stond! Daarna werd het ineens ook door andere Nederlandse media opgepikt, en verscheen het op RTL4 bij EditieNL, SBS6 bij Goed Nieuws Vandaag, en recent ook op Radio 2 bij Spijkers met Koppen.
Wil jij meedoen in 2024? Als Nederlanders gratis mee willen doen aan Ronde 1 van 2024 (zowel de eSports variant als de financiële variant), kunnen ze een ticket kopen op www.fmworldcup.com, en dan met code ‘Willem’ afrekenen.
Warempel, op de desktopversie van het voormalige Twitter (X) staat plots weer de kop van het artikel weergegeven. Op mobiel is dit (nog) niet het geval. Eerder kon je in deze nieuwsbrief lezen hoe Follow the Money hier een slimme oplossing voor heeft bedacht. Aangezien veel mensen op laptop werken, lijkt het dus de oplossing van het probleem te zijn. Maar op mobiel werkt het nog niet en daar komt gemiddeld wel 80% van het verkeer vandaan. Je moet er dus nog steeds vanuit gaan dat mensen alleen een foto en niet de kop zien.
Nederlands wereldkampioen Geoguessr
En een ander kampioenschap dat compleet langs de grote nieuwsmedia is gegaan: Het WK Geoguessr. Je ziet een foto van Google Maps en moet raden waar deze is gemaakt. Fascinerend om bovenstaande beelden te zien vind ik en er is ook nog een Nederlandse winnaar! Geen interview met hem nu, maar deze vorm van esports kan mensen met een specifieke hobby over de hele wereld verbinden en dat maakt de kracht van esports ook goed duidelijk. Het bedrijf Geoguessr investeert 350.000 pond in het toernooi.
Andere kijk- en luistertips
- Met veel plezier luisterde ik deze week naar POKI (de Podcast over Kunstmatige Intelligentie). Daarin belde Alexander Klöpping met een klantenservice Dat kan namelijk op dit moment al echt: bellen met een AI-klantenservice en live in de podcast belden ze met eentje, het gaan alleen nog niet zo heel soepel. Maar toch hoor je in alles wel door dat als dit nog even doorontwikkelt, dit de wereld van klantenservice enorm gaat veranderen.
- Een weggeefactie van YouTuber Divaio, met 109.000 abonnees, heeft vrijdagavond voor onrust gezorgd in en rondom winkelcentrum Zuidplein in Rotterdam. De vlogger riep zijn volgers op om naar het winkelcentrum te komen. Daar zou hij een gratis spelcomputer weggeven. Er waren echter zoveel jongeren dat de politie en de ME moesten ingrijpen
- Locatiegegevens van Nederlandse mobiele telefoons zijn online gewoon te koop, blijkt uit onderzoek van BNR. Het gaan en staan van veel Nederlanders is hierdoor tegen betaling te volgen. Het aantal slachtoffers loopt mogelijk in de miljoenen. Een voorbeeld waarom dit gevaarlijk is: Tot 1.200 telefoons in de dataset bezochten het kantoor in Zoetermeer waar de Nationale Politie, Landelijk Parket en Europol gevestigd zijn. In het woonpaleis van de Koning, Huis ten Bosch, zijn tot 70 telefoons geregistreerd.
- Journalist en politiek commentator Marc Chavannes is op 77-jarige leeftijd overleden. Dat meldt zijn familie aan NRC.
- Cees van der Laan stopt na tien jaar als hoofdredacteur van Trouw. De 62-jarige Van der Laan vindt het tijd om het stokje door te geven, is te lezen op de website van de krant.
- Op Instagram volg ik graag Gierige Gerda met bespaartips. Zij heeft ook een website met een artikel waarin je kunt lezen in welke periode van het jaar bepaalde producten in de aanbieding zijn.
- Socios Sports is door de rechtbank in Amsterdam failliet verklaard. In dit artikel van Quote wordt uitgelegd dat dit onder andere de eigenaar is van Content Stadium. Deze tool die het makkelijk maakt om snel social media posts te maken werd op redacties in Nederland ook gebruikt en clubs als PSV en PEC Zwolle gebruikten de tool voor hun social media posts. Een doorstart behoort ook nog tot de mogelijkheden.
- ‘X is zoveel beter dan traditionele media’, meldt Geert Wilders zaterdag. ‘De oude media worden gedomineerd door linksige liberale, door woke gedreven ‘intellectuelen’ die in een fantasiewereld leven, ver weg van normale mensen en hun interesse en zorgen’, schrijft Wilders, die ook Musk tagt in zijn bericht.
- Op de gadgetbeurs CES in Las Vegas liet het Nederlandse LiveDrop een nieuwe technologie zien om bestanden mee te verzenden. Dit werkt draadloos maar zonder wifi, bluetooth of een kabeltje – ideaal tegen hackers, schrijft Bright. Zij schrijven veel over de beurs, lees hier alle verhalen over de nieuwste gadgets zoals: een kussen dat snurken kan verminderen, een verrekijker die vogels kan herkennen, een gadget die je overal laat ‘skiën’ zonder sneeuw, een oppasrobot zodat je hond niet alleen is en meer over bijvoorbeeld elektrische auto’s.
- De nominaties voor The Best Social Awards zijn bekend gemaakt. Tussen grote namen als Nederlandse Spoorwegen, KLM en Hema. Korné Pot uit Enschede is met zijn makelaarskantoor Libero Aankoop genomineerd in de categorie ‘beste merk op TikTok’, schrijft RTV Oost. Pot bereikt op TikTok een miljoenenpubliek. Door zogenoemde ‘Fundaparels’ onder de loep te nemen. Elke dag is er wel iets geks, opvallends of hilarisch te vinden op de woningverkoopsite.
- Deze week lanceerde ESPN de ESPN Goal app. Dit is een app waarbij je een pushbericht krijgt wanneer er een goal gemaakt is door je favoriete club en je deze direct in video kunt bekijken. Het is na inloggen gratis te gebruiken voor iedereen, dus ook mensen zonder abonnement op ESPN. Tot vorig seizoen lagen deze rechten bij DPG Media en daarvoor bij KPN. In de eerste maanden van dit seizoen was deze functie niet beschikbaar en nu biedt ESPN deze dus zelf gratis aan. Op TV werd de app tijdens de wedstrijden veel gepromoot.
Bedankt voor het lezen!
Lees je deze nieuwsbrief met plezier? Support de nieuwsbrief dan en wijs mensen op deze nieuwsbrief of geef af en toe een like op LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen.
Fijne week!