De oplettende lezer heeft gezien dat dit nieuwsbrief nummer 53 is. Dat betekent dat deze nieuwsbrief vandaag meer dan een jaar oud is! Deze week is het precies een jaar geleden dat ik afscheid nam van het AD.
Deze week schoof ik op vrijdag aan in het mediaforum bij Radio 1. Het was de eerste uitzending met Herman van de Zandt als presentator en aan tafel zaten ook Klaas van Kruistem en Wendelmoet Boersema (Trouw). Ik besprak onder andere de AI-nieuwssite DGKI.nl.
Verder bereidde ik veel rapporten en presentaties voor de komende drukke weken die er aan zitten te komen en dit viel me op in de media.
Nederlandse social media cijfers 2024
Gisteren publiceerde Newcom haar jaarlijkse social media cijfers weer. Dat betekent ieder jaar weer een update van bovenstaande grafiek. Bij mijn werk als social media analist bij Buzzcapture zocht ik alle beschikbare cijfers bij elkaar en kwam zo tot een goede trendlijn en elk jaar update ik deze met de cijfers van Newcom.
Deze werden gisteren ook gepubliceerd in het AD en traditioneel ook door Danny Oosterveer op Marketingfacts. Opvallende zaken uit het rapport van dit jaar: Nederlanders voelen massaal een gevoel van onbehagen door het gebruik van sociale mediaplatforms. LinkedIn is opvallend genoeg de grootste groeier en Threads blijkt nog geen grote bedreiging voor X.
5 Nieuwsmerken over het werven van abonnees
De afgelopen twee weken schreef ik veel over bereik. Zo zag je een grafiek over welke merken de meeste lezers per maand heeft en een grafiek over wie via Google de meeste vertoningen krijgt. Maar er hangen ook donkere wolken boven de markt: In Amerika stoppen sites die volledig gebouwd zijn op gratis bereik, omdat deze niet meer winstgevend zijn. Een ander verdienmodel is nodig en dus leek het me goed om verschillende nieuwsmerken te vragen hoe zij in 2024 omgaan met deze kwestie. Ik stelde 5, flink van elkaar verschillende merken die allemaal abonnementen verkopen, dezelfde vragen.
Hoe ziet jullie model er uit?
Rennie Rijpma, hoofdredacteur AD.nl
‘Een deel is gratis, een deel is premium: dat wil zeggen voor abonnees.
We willen op AD.nl altijd een goede mix van nieuws dat gratis is te lezen en premium verhalen die je alleen bij het AD leest en waarvoor je een abonnement moet hebben of afsluiten. We laten minder mensen een aantal premium artikelen gratis lezen, want een duidelijke boodschap – journalistiek is niet gratis – werkt het beste.’
René Quist, hoofdredacteur Schuttevaer:
‘Bij Schuttevaer zetten we dagelijks 1-3 artikelen niet achter de betaalmuur. Dat zijn vooral berichten die lezers ook elders kunnen lezen. Denk dan aan bewerkte ANP-berichten, maar ook aan verhaaltjes over superjachten of opvallende berichten. Of heftige ongelukken. De stelregel is: als onze lezers economische waarde aan het bericht kunnen ontlenen, komt het juist wel achter de paywall.’
Barbara Schneemann, Adjunct Hoofdredacteur Libelle online
Wij publiceren dagelijks gratis èn Premium artikelen. Die Premium artikelen komen deels uit het weekblad en de rest wordt door online redacteuren geschreven. De Premium content van Libelle staat achter een paywall. Dat betekent dat je een
abonnement moet afsluiten om die content te kunnen lezen. Onze marketing afdeling stemt die paywall heel nauwkeurig af op wat data aantonen: soms krijg je nog één Premium artikel gratis maar nu dus niet. Gelukkig blijken lezers van Libelle bereid om direct een abonnement af te sluiten voor hun favoriete artikelen.
Benjamin van Marle, Hoofd marketing en abonnementen Reformatorisch Dagblad
Alle niet-ingelogde abonnees stuiten bij ons al vrij snel op een betaalmuur. Afhankelijk van het type content (eigen of ANP) stuit je direct of na het lezen van één artikel op de paywall. Het aanbod heeft een lage instap: allereerst een gratis periode die automatisch doorloopt in een kortingsperiode die vervolgens na verloop van tijd eveneens automatisch overgaat in de reguliere abonnementsprijs. Dus eerst ‘convert’ en dan ‘engage’. Met deze lage instap zetten we erop in dat nieuwe lezers verknocht raken aan onze producten en het daarmee onmisbaar wordt.
Norbert Witjes, hoofdredacteur van BDUmedia
BDUmedia is uitgever van een betaald lokaal dagblad (Barneveldse Krant), 6 betaalde nieuwsbladen en 24 huis-aan-huisbladen. Alle titels hebben een eigen website, nieuwsbrieven en accounts op sociale media. Alle abonneekranten en bijna alle huis-aan-huisbladen publiceren op de websites artikelen achter een inlog. Hierbij kunnen bezoekers na registratie enkele artikelen per maand gratis lezen. Tegen betaling van nog geen euro per week is bij de hah-titels alle content vrij toegankelijk.
Het percentage online gepubliceerde artikelen dat alleen met gratis registratie of abonnement te lezen is, is mede afhankelijk van of het een abonneekrant of een huis-aan-huisblad betreft. Dit percentage loopt uiteen van 10% tot 60%.
Wat is dit jaar belangrijker: Meer abonnees of meer bereik?
Rennie Rijpma, hoofdredacteur AD.nl
Bereik blijft altijd belangrijk voor een grote titel als AD.nl, maar een waardevolle relatie is belangrijker. Als de verhalen waar wij liefde, kennis en vakmanschap in steken door onze lezers, kijkers en luisteraars worden gewaardeerd (letterlijk), dan kunnen we een duurzame relatie opbouwen. Wij zorgen voor kwalitatief goed geïnformeerde lezers en zij houden met hun abonnement de journalistiek in stand.
René Quist, hoofdredacteur Schuttevaer:
Abonnees! We zijn met Schuttevaer sinds 2020 gestegen van 70.000 bezoekers per maand naar 400.000 bezoekers. Overigens is er een hele duidelijke relatie tussen bereik en abonnees. Hoe meer bereik, hoe meer potentiële abonnees er op onze pagina’s komen.
Barbara Schneemann, Adjunct Hoofdredacteur Libelle online
Het een gaat niet zonder het ander: je moet zorgen dat je veel mensen bereikt, zodat een deel daarvan vaker terugkomt voor de journalistieke stukken die meer aandacht en tijd kosten, fan wordt, inlogt en een abonnement afsluit. De focus ligt dit jaar meer op de kwalitatieve bezoeker: de bezoeker die twee artikelen per dag leest.
Benjamin van Marle, Hoofd marketing en abonnementen Reformatorisch Dagblad
Beide. Bereik stuwen we stevig met onze (online) marketingcampagnes. Dit bereik verhoogt het verkeer naar onze digitale platforms en dit resulteert in meer paywall-vertoningen en daarmee meer abonnees. Tegelijkertijd blijven we steevast nauwlettend onderzoeken hoe we bereik kunnen stuwen én instroomcijfers navenant laten stijgen.
Norbert Witjes, hoofdredacteur van BDUmedia
Allebei is belangrijk! Lokaal nieuws is niet gratis. Het maken van onafhankelijke lokale journalistiek vergt inspanning, van zowel onze journalisten als van de drukkers, de verkopers en de bezorgers en iedereen die daar in ons bedrijf aan bijdraagt. Dit kan alleen bekostigd worden uit inkomsten van abonnees en van ondernemers die hun advertentie willen plaatsen vanwege ons hoge lokale bereik.
Het online bereik van onze websites is in de afgelopen jaren fors gegroeid. Het doel is om binnen twee jaar elke week meer dan 50% van de inwoners (13+) te bereiken met onze online publicaties. En dat gaat lukken. Tegelijkertijd zien we ook een groei in onze online abonnementen. We zullen dus op zowel online bereik als abonnees inzetten, en passen per titel daarop onze acties aan.
Wat zijn voor zover jullie weten de belangrijkste redenen om een abonnement af te sluiten?
Rennie Rijpma, hoofdredacteur AD.nl
Goede verhalen zijn altijd het meest bepalend, dat wat je alleen bij het AD leest. Dat geldt ook voor een columnist als Angela de Jong die je alleen bij het AD en de regiotitels leest. Veel mensen willen weten wat zij schrijft. Alleen de column van Angela de Jong is voor veel mensen genoeg reden om een abonnement op het AD te nemen. In zijn algemeenheid geldt dat verhalen die de lezers verder helpen of die lezers iets vertellen dat ze nog niet wisten en aansluiten bij hun persoonlijke belangstelling het waard zijn om een abonnement af te sluiten.
René Quist, hoofdredacteur Schuttevaer:
Voor Schuttevaer hebben we twee groepen abonnees. Enerzijds de liefhebbers, anderzijds de maritieme professionals. Voor de liefhebbers geldt dat zij gewoon in de volle breedte interesse hebben in de scheepvaart. Deze groep is prijsbewust en valt vaak voor onze aanbiedingen. Professionals lezen de Schuttevaer omdat zij er genoeg relevante informatie in vinden. Vaak verkopen we een abonnement in combinatie met een ticket voor een event of gaat het om bedrijfsabonnementen.
Barbara Schneemann, Adjunct Hoofdredacteur Libelle online:
Wij zien natuurlijk iedere dag, elke week, welke artikelen converteren. Gelukkig varieert dat ook, want we zijn immers een general interest merk. Daar waar we dicht bij het merk blijven, zien we succes: aangrijpende persoonlijke interviews, maar ook psychologie, verdieping op royal, recepten, soms lifestyletips over mode, interieur of tuinen, vervolgverhalen, servicejournalistiek, gezondheidsartikelen leveren conversies op.
Benjamin van Marle, Hoofd marketing en abonnementen Reformatorisch Dagblad
Relevante content is de basis. Tegelijkertijd zie je terug dat artikelen die dicht bij onze identiteit en missie staan het meest bepalend zijn om een abonnement af te sluiten en abonnee te blijven. Dit heeft dikwijls te maken met onderwerpen op het gebied van kerk, religie en zingeving.
Norbert Witjes, hoofdredacteur van BDUmedia
De belangrijkste reden om een abonnement af te sluiten is dat de lezer interesse heeft in onze lokale content. We bieden een unieke mix van journalistieke artikelen over de lokale politiek, verenigingsleven, inwoners, sport, bedrijfsleven, woningbouw en publieke organisaties, bieden een platform voor discussie en opinievorming, en geven informatie over lokale activiteiten, evenementen en gemeentelijke publicaties. De behoefte aan kennis over wat er lokaal speelt is groot en ook de betrokkenheid bij de eigen wijk en dorp of stad is groot. Wil je dagelijks op de hoogte blijven, dan volg je de lokale krant online!
Samsung komt met AI-telefoon
Hoewel ik zelf een iPhone heb, ziet deze nieuwe ‘AI-telefoon’ van Samsung er goed uit. Zoals op Androidworld te lezen is en in de video is te zien kun je nu live vertalen. Super handig als je iemand belt die je normaal niet kunt verstaan. Het biedt ook Chat-assistentie, een automatische transcribeerdienst en een functie waarmee je op ieder scherm van je smartphone (tijdens films, online of via je camera) een cirkel kunt tekenen. Hetgeen in de cirkel wordt vervolgens opgezocht op Google. Ook heeft het fotobewerkingsfuncties die handig zijn, mooi gepresenteerd in de video hierboven.
Deze week een jaar geleden
In de media wordt in mijn ogen veel te weinig teruggekeken in het archief. Veel verdwijnt in de vergetelheid, terwijl je door op gezette tijden terug te blikken weer een aanleiding krijgt om een nieuw verhaal te maken.
Omdat mijn eerste nieuwsbrief precies een jaar geleden werd verstuurd naar 150 mensen, wil ik de komende periode een jaar later terugblikken op de nieuwsbrief van een jaar daarvoor. Is deze nog actueel en stonden er ook tijdloze tips in?
Door er weer even naar te kijken, zag ik maandag dat de social media cijfers exact een jaar gepubliceerd werden en zo kwam ik er achter dat de cijfers ook nu weer gepubliceerd zouden worden en kon ik de grafiek klaar zetten.
Verder stonden er drie podcast tips in de eerste nieuwsbrief die nog steeds relevant zijn over digitale transformatie in de media. Verder tipte ik de geweldige serie The White Lotus op HBO Max en schreef ik over twee ontwikkelingen op het gebied van sportmarketing.
Binnenkort zal ik deze tijdloze tips bundelen zodat je ze ook makkeliijk kunt terugvinden.
Andere kijk- en luistertips
- Meer dan de helft van de jongeren leest geen tijdschriften. Het is een stevige conclusie van de onderzoekers van het jongerenonderzoek 2023. Magazines zijn niet populair onder jongeren. Meer dan de helft van de jongeren (57%) leest geen tijdschriften (meer). Bladendokter.nl maakte onderstaande grafiek en een uitgebreidere analyse.
- Het project ‘Slachtoffers in de Media‘ presenteerde deze week zeven handreikingen aan de media. Ze stelden zich de vraag: Hoe willen we (idealiter) omgaan met slachtoffers in de media? Is dat een vraag die je jezelf wel eens gesteld hebt? Het project heeft door middel van dilemma’s uit de beroepspraktijk in samenwerking met journalisten zeven handreikingen.
- In de nieuwsbrief Gamepraat van Bastiaan Vroegop las ik dat Nintendo vreest voor piraterij en schorsing van Switch-gebruikers van online diensten door de komst van een flashkaart voor de Nintendo Switch. Deze flashkaart stelt mensen in staat om illegaal gedownloade games te spelen. Dit kan ook gevolgen hebben voor mensen die tweedehands games kopen, omdat het gebruik van hetzelfde serienummer kan leiden tot schorsing door Nintendo.
- Een column op Volkskrant.nl van Laurens Verhagen deed veel stof opaaien in SEO-land. Hij schrijft dat zoekmachines zoals Google steeds meer last hebben van commerciële partijen die websites hoog in de zoekresultaten proberen te krijgen met behulp van SEO-spam. ‘Ging dit nog in het geniep, sommige SEO-boefjes zijn juist ingenomen met hun schaamteloze gedrag. Neem de in Dubai gevestigde specialist in ‘organische marketing’ Jake Ward. Op X schepte hij op over hoe hij de complete site van een concurrent kopieerde en achttienhonderd artikelen stuk voor stuk door AI liet herschrijven. Het resultaat: de AI-kopie kwam hoog in Google en snoepte al het verkeer van het origineel af. Ward is apetrots op deze diefstal. Hierdoor stelt Laurens: internet is stuk.
- Van de journalistiekstudenten die in 2023 afstudeerden, was bijna de helft (49,6 procent) aan het eind van dat jaar werkzaam in de journalistiek. Ruim tweederde deel van hen was in loondienst. De rest werkte eind 2023 als freelancer. De cijfers over de jaren 2019 tot 2023 leveren een vergelijkbaar beeld op. Dat blijkt uit een data-analyse die werd uitgevoerd in het kader van de NVJ Arbeidsmarktmonitor en las ik op Villamedia.
- In de nieuwsbrief van Erwin Blom (AI in de Praktijk) las ik nog een interessante visie op het vorige week besproken DGKI.nl. ‘ik denk dat er nog zoveel nieuws en achtergrond voor handen is op terreinen die me ook boeien. Verhalen die nu niet toegankelijk ontsloten voor me worden.Het is daar waar ik grote kansen zie voor AI’
- Viaplay biedt kijkers toch een nieuw jaarabonnement aan. Volgens GPBlog kost zo’n abonnement voor 12 maanden 153,48 euro, oftewel maandelijks 12,79 euro. Het losse maandabonnement kost 15,99 euro. Deze week werd ook bekend dat Viaplay het delen van accounts lastiger gaat maken. Wie hetzelfde live sportevenement wil kijken vanaf hetzelfde account, moet voortaan ook op dezelfde locatie zijn. Tegelijkertijd streamen op verschillende IP-adressen is wel toegestaan zolang je maar niet naar dezelfde livestream kijkt. Pech voor sommige Max Verstappen-fans dus.
- Altijd fijne verhalen, van mensen die hun beroep delen via social media. Zoals deze in de Telegraaf: Ambulancechauffeur Elbert en zijn zoon begonnen vier jaar geleden met het maken van filmpjes op TikTok. Wat begon als een hobby, groeide al snel uit tot een grotere volgersbasis, vooral toen Elbert filmpjes begon te maken over zijn werk als ambulancechauffeur.
- Een kritische column van Arjen van Veelen over de webwinkel van zijn eigen krant NRC. In de webwinkel staat: Ga vijftien dagen mee met NRC op natuurreis naar Costa Rica.’ (v.a. 6.498,- p.p.). ‘Het reisprogramma las als een tuinvogeltelling, maar dan in die ‘mysterieuze nevelwouden’ van Costa Rica. Heb ik nu een moreel oordeel? In elk geval een moreel probleem. Voor dit stukje krijg ik betaald uit de winst van zulke reisjes. Ik schrijf met boter op het hoofd, een piepklein krulletje boter, weliswaar, maar toch.
- Je kunt allerlei verhalen over klimaatverandering vertellen, maar door dit soort beelden bij de NY Times (die later ook bij Nederlandse media werden gedeeld) komt het direct je timeline binnen.
- Ik heb nog nooit een betere spreker gezien dan Christiaan van Thillo in mijn jaren bij het AD. Over de DPG-topman is nu een boek geschreven door Mark Koster: De Belg. Volgens Het Parool (van DPG): Een onthullend boek, zonder grote onthullingen