In deze nieuwsbrief ontvang je wekelijks opvallende zaken op het snijvlak van marketing, data en (online) media
Deze week was ik bij Rijnmond en was ik voor het eerst sinds mijn vertrek vorig jaar weer op de redactie van het AD om koffie te drinken met Rennie Rijpma. Verder gaf ik training aan de redacties van BDU Media over goede koppen en SEO.
De agenda tot de zomer zit inmiddels al lekker vol met presentaties, trainingen en adviesklussen! Volgende week geef ik meerdere trainingen en ben ik dinsdag spreker op een event van Lexis Nexis over datagedreven communicatie.
Grootste Nederlandse nieuwsmerken op LinkedIn
Vorige week las je hier dat LinkedIn het snelst groeiende social media platform is van Nederland. Daarom leek het me interessant om eens in te zoomen op het gebruik van LinkedIn door nieuwsmedia. Ik zocht ieder nieuwsmerk op dat meegenomen wordt in het NOM Online-onderzoek en vulde het aan met eigen onderzoek. Dat kan betekenen dat ik merken niet meegenomen heb, die wel in bovenstaande grafiek horen. Dus ken je een merk met meer dan 11.000 volgers? Laat het me weten.
Met grote afstand is Het Financieele Dagblad (FD) het merk met de meeste volgers op LinkedIn. Ik vroeg Anouk Turkenburg, Chef Online en Podcast bij het FD, naar de aanpak van het FD:
‘Het heeft met zo’n 325.000 volgers inderdaad een heel groot bereik op LinkedIn. Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat zowel LinkedIn als FD een zakelijk karakter hebben. LinkedIn is niet onze voornaamste verkeersbron, voor het FD (met betalende abonnees) zijn onze eigen directe kanalen als site en app en middelen als nieuwsbrieven en pushes belangrijker.’
Welke berichten plaatst het FD op LinkedIn?
We plaatsen bewust geen posts met nieuwsartikelen op LinkedIn, dat past immers niet bij het netwerk en je weet nooit wanneer je volgers een bericht zien. We kiezen voor interviews en achtergrondverhalen en bijvoorbeeld ook voor artikelen die gaan over typische LinkedIn-onderwerpen als carrière, arbeidsmarkt en personal finance. We weten dat LinkedIn voorrang geeft aan native posts (zonder links). Dat doen we geregeld met opinie-artikelen en columns, ook om het debat aan te zwengelen.
LinkedIn-tips van Follow The Money
Ik vroeg ook de nummer twee op de lijst Follow The Money naar hun tips en tricks en adjunct-uitgever Kees de Graaff gaf de volgende antwoorden.
Wat is jullie strategie op LinkedIn hoe zijn jullie zo groot gegroeid?
’We combineren verschillende soorten content. Veel uitgevers plaatsen alleen berichten met hun eigen artikelen. Wij plaatsen die natuurlijk ook, maar proberen dat af te wisselen met andere zaken. We doen bijvoorbeeld: Nieuwsbrieven, inhoudelijke posts van auteurs en soms zelfs afbeeldingposts waarbij we helemaal geen link weg van het platform plaatsen. Het (niet onderbouwde) idee daarbij is dat het algoritme het afstraft als je alleen maar je eigen artikelen plaatst en verder niets.
Kun je iets zeggen over het verkeer via LinkedIn naar de site?
Het is voor ons by far de belangrijkste en meest stabiele bron van socialverkeer. Zeker nu het verkeer vanaf X langzaam terugloopt. Afgelopen jaar kwam iets minder dan 20% van al ons meetbare verkeer uit LinkedIn. Facebook is al jaren geen echt grote bron meer bij ons.
Heb je tips voor nieuwsmedia (die er weinig actief lijken te zijn)?
Sowieso voldoende posten. Een partij als RTL Nieuws heeft via RTL Z echt een goudmijn aan geschikte artikelen voor LinkedIn, maar plaatste vorig jaar gemiddeld nog geen post per dag.
Daar een beetje op terugslaan: kijk wel wat je wil posten. Zeker niet alles hoeft geld/carrière-gerelateerd te zijn, maar artikelen over vermiste katten die plots weer opduiken zou ik persoonlijk niet op LinkedIn plaatsen. Een artikel over een kat die miljoenen verdient in de filmindustrie overigens wel.
En verder het antwoord op je eerste vraag in acht nemen: plaats niet alleen maar tekstjes met socialcards. Bedenk wat het algoritme waarschijnlijk zal belonen en speel daar op in.
Dit adviseert LinkedIn de nieuwsmedia om te doen
In tegenstelling tot sommige andere social media kanalen is LinkedIn in Nederland wel goed te benaderen. Zo kon ik Melvin Captein als redacteur van LinkedIn Nieuws zelf vragen naar zijn tips voor nieuwsmedia.
Hoe vaak moeten nieuwsmedia plaatsen, wat moeten ze plaatsen en zijn er meer tips vanuit jullie die ze ergens kunnen vinden?
De grootste tip: gebruik je LinkedIn-pagina niet als RSS-feed. Vluchtige content werkt over het algemeen minder goed. Kies eerder één tot vijf verhalen die je met aandacht publiceert, dan dat je er vijftien wegzet met een enkele aanschrijfregel. De aanschrijf is sowieso belangrijk op LinkedIn, en daar kun je ook best de diepte mee in (150 – 250 woorden is prima). Mensen op LinkedIn zijn op zoek naar kennis, interessante perspectieven en inhoudelijke discussies over hun eigen en andere vakgebieden en zijn bereid zich te verdiepen (bron).
Het helpt ook om een scherpe invalshoek mee te geven aan een verhaal. Stel: je hebt een expert geïnterviewd, schrijf dan in je post puntsgewijs wat er volgens hem/haar moet veranderen in het vakgebied (voorbeeld).
Die punten kun je eventueel aanmerken met emoji’s om ze extra te benadrukken. Hetzelfde kun je bijvoorbeeld doen met de belangrijkste bevindingen in een onderzoek (voorbeeld). Ook slim: oproepen tot discussie met een vraag. De kwaliteit van de reacties is overwegend goed, omdat reageerders vaak ook vanuit hun eigen expertise bijdragen aan discussies. Ik krijg van journalisten regelmatig terug dat ze zo op het spoor voor een vervolgverhaal zijn gezet of nieuwe experts vinden.
Verder helpt het om te variëren in je contentmix (alle mogelijkheden op een rij) om op te vallen en verrassend te blijven. NRC en de Correspondent gebruiken bijvoorbeeld regelmatig grafische slideshows, BNR plaatst polls bij het nieuws, Nieuwsuur gebruikt video’s en het CBS kiest voor langere, native artikelen.
Je kunt er daarnaast ook voor kiezen om journalisten zelf te laten posten, naast de redactiepagina. Dat heeft als voordeel dat je journalisten met een portefeuille echt als expert op een deelgebied kunt profileren. Waardoor ze snel een cluster van bepaalde vakprofessionals en geïnteresseerden aan zich kunnen binden. Je kunt daarvoor je connectie-knop omzetten in een volg-knop (instructie). Wouter van Noort van NRC heeft bijvoorbeeld 113.000 volgers op LinkedIn.
Als redactie (hier iets meer over wat we doen) zijn we er ook om nieuwsmedia te helpen zich goed op het platform te begeven. We organiseren bijvoorbeeld (kosteloos) trainingen voor journalisten en kunnen redacties adviseren. Het handigste is mij daarvoor een bericht te sturen op LinkedIn. Op deze pagina zijn ook veel tips en best practices te vinden.
Wat zou jouw advies zijn om mijn nieuwsbrief onder de aandacht te brengen?
Beetje flauw misschien, maar start een nieuwsbrief op LinkedIn (dat kan namelijk: handleiding)! Het grote voordeel daarvan is dat iedereen die je nu al volgt direct wordt uitgenodigd zich te abonneren. Op die manier heb je meteen een abonneebestand, dat een notificatie krijgt bij een nieuwe editie. Die kunnen ze direct op LinkedIn openen en erop reageren. Ties Joosten van Follow the Money heeft met zijn klimaatnieuwsbrief zo in korte tijd 10.000+ abonnees verzameld. En ook steeds meer nieuwsmedia volgen: o.a. BNR, FTM en de Groene Amsterdammer sturen een nieuwsbrief uit.
Mark Zuckerberg zegt ‘sorry’
Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden aan kinderen die schade hebben opgelopen door het gebruik van zijn sociale media. Dat deed de Facebook-oprichter woensdag in een hoorzitting voor de Amerikaanse Senaat.
Jongeren willen ultrakorte content
NPO Innovatie deed een verkennend gebruikersonderzoek naar (ultra) korte content. Er is steeds meer aanbod en vooral jongeren willen snel tot de kern komen. En er wordt steeds meer tijd besteed aan ultrakorte content. Een aardig rapport over ‘versnacking’ om hier meer over te lezen.
Prominente gebruikers stoppen met X
De Universiteit Twente is niet meer actief op X, het voormalige Twitter. Dat de UT als eerste universiteit is gestopt met het plaatsen van berichten op het platform. Dalende relevantie, minder interactie en een zeer beperkt bereik’ zijn voor de UT de belangrijkste redenen om het eigen X-account inactief voort te laten bestaan.
En nog een prominent account dat stopt met X: Demissionair staatssecretaris Alexandra van Huffelen stopt vanwege het feit dat het platform zich niet aan Europese wetten houdt en ook niet van plan lijkt dit te gaan doen.
Zelf heb ik heel veel te danken aan X, misschien zelfs wel meerdere banen. Maar ik plaats daar momenteel ook alleen nog maar mijn nieuwsbrief door. Telkens als ik de app open, word ik binnen 5 minuten alleen maar heel somber en chagrijnig. En dat is het me niet waard, inmiddels gaat het aantal volgers op LinkedIn naar de 4.000 en daar bouw ik liever mijn netwerk uit.
De Apple Vision Pro is uit!
34 weken geleden werd de Apple Vision Pro aangekondigd en in Amerika is deze nu te koop. Er staan veel uitgebreide reviews online, ik ga graag af The Verge: Auteur Nilay Patel noemt het een technisch wonder met ongeëvenaarde displaykwaliteit, geavanceerde hand- en oogvolgtechnologieën, en een naadloze integratie in het Apple-ecosysteem. Echter, de hoge prijs van $3499, samen met enkele technische en praktische compromissen, zoals het gewicht, de externe batterij, en de potentieel isolerende ervaring, worden aangehaald als significante obstakels. De technologie heeft nog een lange weg te gaan voor het computers zal vervangen, maar het is een belangrijke stap vooruit in de ontwikkeling van AR.
Andere kijk- en luistertips
- Een goed betoog van Bas Hakker op het blog van FC Mediacircus. Omdat grote sterren niet meer bereikbaar zijn en geen belang meer hebben bij grote interviews, verandert de sportjournalistiek. Hakker schrijft: ‘Je betaalt niet zozeer voor het nieuws of voor een quote van een speler, maar voor Martijn, Sjoerd, Mike, Vallentijn en Kenneth als ‘vriend’. Zij vertellen over hun avonturen in de sportwereld en dat doen ze op een manier waarop inhoud en entertainment samenvallen. Hun persoonlijkheid is eigenlijk de filter tussen jou en de sporter. Het wordt nog veel meer de rol van een uitgever om die mannen te helpen bij het invullen van die rol.’ Vooral deze laatste zin, onderschrijf ik volledig.
- Donderdag was het ‘Transfer Deadline Day’, ofwel de laatste dag dat voetballers deze periode konden veranderen van club. Het viel me op dat zowel FC Afkicken, ESPN en VI alle drie een lange liveshow hadden op YouTube. FC Afkicken was de eerste die er ooit mee begon en toen ik om 22.30u keek (zie screenshots hieronder) hadden zij ook de meeste kijkers. Alle drie hadden ze tussen de 2.500 en 3.000 kijkers via YouTube op dit moment. Interessant om te zien hoe livestreams via YouTube worden ingezet en wat het publiek daarvoor is. Uiteindelijk belandde alleen de stream van FC Afkicken in de weeklijst van trending video’s op YouTube met 88.000 views in totaal.
- Nu het toch over YouTube gaat, Hanneke en ik waren pas in Friesland voor haar account @Styleparels en die video is nu te bekijken. Bij 1.000 abonnees kun je (een klein beetje) geld gaan verdienen aan advertenties, wat weer interessante inzichten kan bieden voor deze nieuwsbrief, dus abonneren zou fijn zijn 🙂
- The New York Times vormt een team om het gebruik van generatieve AI in de redactie te onderzoeken, met plannen om nieuwe technologieën in te zetten voor verslaggeving en presentatie, benadrukkend dat journalistiek werk menselijk blijft.
- Een fijn overzicht van Jerry Vermanen in zijn nieuwsbrief Klikdinges deze: Met deze 106 tips kun jij een luie journalist worden.
- Zolang Pieter Klok hoofdredacteur is van De Volkskrant, zal het nieuwsmerk nooit op TikTok gaan. Zo vertelde hij dinsdag in het mediaforum (na 3 minuten).
- Alle universiteiten maken nu de nevenwerkzaamheden van hun hoogleraren openbaar. Op de website van de landelijke universiteitsvereniging UNL staan links naar registers met daarin alle hoogleraren en hun bijbanen van 14 academische instellingen. Nieuwsuur-journalist Siebe Sietsma legt op LinkedIn uit hoe zijn vraag aan de Rijksuniversiteit Groningen in 2019 hier toe geleid heeft.
- Bits of Freedom krijgt vaak de vraag: Luisteren de apps van Meta, zoals Instagram, WhatsApp, en Facebook mee met de microfoon van je telefoon? Het valt mensen vaak op: je vertelt een vriend dat je een nieuwe eettafel wilt, en opeens krijg je allemaal advertenties van meubelwinkels op Instagram. Maar… Instagram luistert je niet af. Maar op hun site leggen ze uit dat de werkelijkheid eigenlijk nog enger is.
- In het verlengde daarvan: Meta heeft afgelopen kwartaal drie keer zoveel winst gemaakt als dezelfde periode een jaar eerder.
Deze week een jaar geleden
In nieuwsbrief #02 deelde ik een interview dat ik had met Villamedia, was te lezen hoe de koppentest onderschat wordt op redacties en verder vertelde ik dat die week het Fluitlied en Arjen Lubach trending waren op YouTube en dat de fusie tussen RTL en Talpa niet doorging.
700 abonnees!
Deze week bereikte deze nieuwsbrief de mooie mijlpaal van 700 abonnees. Dank aan iedereen en op naar de 750! Want, lees je deze nieuwsbrief met plezier? Support de nieuwsbrief dan en wijs mensen op deze nieuwsbrief of geef af en toe een like op LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen.