16 februari 2024

#55: Waarom RTV Oost voor AI-afbeeldingen koos, hoe gaat het met The Best Social en alternatieven voor X

Een leuke en drukke week is weer achter de rug. Ik gaf een presentatie bij het event ‘Datagedreven communicatie’ van Lexis Nexis, deed een opdracht bij het Reformatorisch Dagblad en gaf opnieuw training aan de redacties van BDU Media over goede koppen en SEO.

Ook dronk ik koffie voor nieuwe klussen en mocht ik op Sterren.nl bij Marcel de Vries iets vertellen over het 20-jarig bestaan van Facebook en mocht ik op de site van Adformatie vertellen over de nieuwe mogelijkheden voor Bluesky.

Volgende week geef ik vier presentaties, dus laten we snel naar het nieuws van deze week gaan!

Waarom RTV Oost koos voor AI-afbeeldingen

Deze week kondigde OpenAI aan dat ze bij alle afbeeldingen die gemaakt zijn door AI metagegevens mee gaan geven zodat te zien is dat afbeeldingen door AI gemaakt zijn. Deze gegevens zijn simpel te verwijderen, maar het is een eerste aanzet naar meer transparantie.

Op dit moment kan dit nog niet, maar zijn de afbeeldingen vaak wel te herkennen. Zo viel het me op dat RTV Oost bij het artikel ‘Man uit Den Ham was smoorverliefd op vrouw van z’n broeder, reden genoeg om hem te vermoorden?’ koos voor afbeeldingen die gemaakt waren door AI. Dat stond ook keurig onder de afbeeldingen gemeld, maar ik was ook benieuwd welke afwegingen er gemaakt worden om bij bepaalde artikelen deze afbeeldingen door AI te laten maken. Daarom vroeg ik hoofdredacteur Henk Jan Karsten of hij een toelichting wilde geven:

Er valt zeker veel over te zeggen. De afbeeldingen zijn bewust als experiment toegepast als alternatief voor de tekening. De illustratie maakt het verhaal invoelbaar, maar we hebben ook ervaren hoe zorgvuldig je moet zijn in het prompten. De verdachte is vormgegeven aan de hand van een vrij gedetailleerde beschrijving van de aanwezige verslaggever. Je ziet in de uitwerking dat er toch een bias (vooroordeel) insluipt. Dit heeft zeker ook intern tot discussie geleid of en hoe we hiermee verder willen. Als we het vaker gaan gebruiken, dan willen we in elk geval in de onderschriften nog explicieter maken dat het visualisaties zijn.’

Enkele weken geleden las je in deze nieuwsbrief al over een nieuwssite die alle artikelen en afbeeldingen door AI laat schrijven: Op DGKI.nl zie je welke afbeeldingen daar bij artikelen zijn gekozen.

Terugblik 10e editie Best Social Awards

Vorige week werden de The Best Social Awards alweer voor de 10e keer uitgereikt. Een aantal jaar mocht ik in de jury zitten en ik volg de site van The Best Social altijd met veel interesse. Vanwege het jubileum leek het me leuk oprichter en organisator Diederik Broekhuizen eens te vragen hoe ermee gaat.

Diederik, hoe verliep de 10e editie?

‘De 10e editie verliep erg goed. Wil geen Ivo Niehe-tje doen, maar alle reacties waren positief, de exposure enorm en het was zeker weten onze grootste editie ooit. Eigenlijk zijn we op alle vlakken heel tevreden. Na 3 pittige edities door COVID denk ik dat we een waanzinnige xxl editie (online en offline) hebben neer gezet, waar we met het team achter de schermen 1,5 jaar heel hard aan gewerkt hebben, dus het was geweldig alles samen te zien komen.’

Welke veranderingen heb jij in die 10 jaar op social gezien?

‘Wow, tja wat niet. Er is veel veranderd, veel professioneler geworden, social is natuurlijk allang geen bijzaak meer. Mensen zijn onze prijzen ook veel serieuzer gaan nemen, het doet er in die zin gewoon veel meer toe. Vijf jaar geleden riepen mensen nog tegen me: social is dood, maar dat is natuurlijk echt onzin. De stagiairs van toen zijn nu de managers, de managers van toen hebben nu een yoga retreat of zijn passé. Er zijn enorme verschuivingen geweest, ook natuurlijk qua platforms. Nu is alles TikTok en Insta en over een paar jaar is dat vast weer anders. De veranderlijkheid vind ik nog steeds erg leuk, maar maakt het soms ook heel vermoeiend. Want je moet bijblijven, bijwerken, bijschaven, updaten, etc. Daarom was ik zelf dit jaar ook blij met de juiste partners samen te werken, zodat wij ook scherp en fris blijven’

Hoe gaat het met de site van The Best Social?

The Best Social Media gaat goed! Vorig jaar hadden we gemiddeld 2 miljoen unieke bezoekers per maand, slechts iets lager dan in 2022. En dat terwijl ons Facebook bereik flink instortte. Dit hebben we gelukkig terug gepakt met Google Discover. Ook zijn we enorm gegroeid met onze Branded Content tak, waar we bijvoorbeeld samenwerken met Lebara, Videoland, Hema en Alllianz Direct. Qua omzet is het gehele platform de afgelopen 2 jaar onze meest winstgevende tak. Tevens is ons social bereik nog steeds erg hoog, met op Instagram zo’n 5 miljoen wekelijkse weergaves en afgelopen week hadden we meer dan 1 miljoen views op TikTok dankzij de clipjes van The Best Social Awards.’

Wat zijn je plannen voor de komende 10 jaar?

‘Blijven door evolueren, creativiteit stimuleren, meebewegen met de complexe wereld, innoveren en daarmee een social impact maken’

De show is terug te kijken via YouTube.

Dit is waarom mensen X verlaten

Vorige week las je in deze nieuwsbrief dat prominenten als staatssecretaris Van Huffelen en Universiteit Twente zijn gestopt met X (Twitter). De reden waarom werd mij deze week weer heel duidelijk. Ik zat weer eens door mijn timeline te scrollen en zag een advertentie voorbij komen die er uit zag als een nepbericht. Maar doordat er linksonderin ‘Uit hln.be’ staat, werd ik toch nieuwsgierig. Dit is namelijk de plek waar bij iedere link de domeinnaam staat waar je naar toe wordt verwezen.

Toen ik op de tweet klikte, werd ik uiteindelijk naar een site geleid die volledig op HLN.be leek, maar toch een andere domeinnaam bleek te hebben. Door dit soort misleiding en het feit dat dit soort scam niet eens wordt opgespoord, gaat het volgens mij helemaal mis met dit platform.

Twitter-alternatief Bluesky nu open

Natuurlijk ben ik niet de enige die het mis ziet gaan op Twitter. Andere platformen ruiken nu ook hun kans om in dit gat te springen. Sinds nieuwsbrief #16 schrijf ik al over dit interessante alternatief, maar het nadeel was dat je alleen via een uitnodiging een account kon maken. Sinds deze week is het opengesteld voor iedereen.

Gaat dit nu een echt alternatief worden voor Twitter? En moet je er als merk ook aanwezig zijn? Dat vroeg journalist Rens Blom van Adformatie mij en hij vatte het antwoord samen in dit artikel.

En mocht je er actief gaan zijn, hier heb ik een handleiding geschreven hoe je jouw accountnaam kunt veranderen in je domeinnaam.

NPO Innovatie deed een verkennend gebruikersonderzoek naar (ultra) korte content. Er is steeds meer aanbod en vooral jongeren willen snel tot de kern komen. En er wordt steeds meer tijd besteed aan ultrakorte content. Een aardig rapport over ‘versnacking’ om hier meer over te lezen.

Goede reclame over gevaren sexting

Hoe leer je kinderen dat ze echt op moeten passen moet het maken en doorsturen van video’s die je liever niet wilt delen op het schoolplein? Super moeilijk en veel kinderen hebben hierdoor mentale problemen. KPN heeft nu een reclame over deze ‘sexting’ gemaakt, met de muziek van Meau en de steun van een flink aantal partners als Slachtofferhulp en Rutgers. Heel erg goed dat hier aandacht voor wordt gevraagd.

Andere kijk- en luistertips

  • Exact een jaar geleden lanceerde Google haar ChatGPT-concurrent Bard. Precies een jaar later maakte het bekend dat Bard een andere naam heeft Gemini. Deze is door iedereen gratis te gebruiken. Hoewel de resultaten in een jaar wel beter zijn geworden, levert het voor mij nog te vaak foute antwoorden op om dit actief te gaan gebruiken. Maar benieuwd hoe Gemini er over een jaar voor staat.
  • Mediahuis heeft stilletjes de stekker uit huizensite Jaap.nl getrokken. Reden voor de beslissing is de sterke concurrentie in de Nederlandse markt die maakt dat Jaap niet langer rendabel is. Zoals ik op LinkedIn al schreef ben ik zeer geinteresseerd in de vrijgekomen domeinnaam, dus als er iemand van Mediahuis meeleest: mail me 🙂
  • Twee weken geleden kon je hier lezen dat journalist Mark Koster een boek heeft geschreven over DPG-topman Christian van Thillo. Deze week verscheen er ook een podcast met de naam Hoge Bomen van Mark Koster over het boek, geproduceerd door BNR. In de mooi geproduceerde eerste aflevering wordt terugblikt op de overname van het Parool in 2003. Een advertentie voor het boek werd niet geplaatst in DPG-titel De Morgen omdat het volgens de hoofdredactie van de krant ‘flagrante leugens’ zou bevatten over De Morgen. Volgens Adformatie zou uitgever Mai Spijkers van Prometheus woedend gereageerd hebben op het voornemen van DPG Media om een paginagrote advertentie voor hetzelfde boek De Belg niet in de zaterdagedities van AD, Parool en Trouw mee te nemen en door te schuiven.
  • Deze week werd bekend dat DPG titel Nouveau verkoopt aan Pijper Media.
  • De overheid overweegt zich helemaal terug te trekken van Facebook. Het demissionaire kabinet broedt op een vertrek van het populaire digitale platform, omdat de veiligheid van data vooralsnog niet kan worden gegarandeerd, meldt Telegraaf.nl.
  • Op Villamedia stond deze week een artikel over de interactieredactie van EenVandaag. Deze zoekt actief contact met kijkers en ontvangt vragen en ideeën via de chat tijdens en na de uitzendingen. De interactieredactie bestaat uit zeven mensen en beantwoordt vragen, geeft uitleg en creëert content op basis van de reacties van kijkers. Het doel is om een band op te bouwen met het publiek en het vertrouwen in de journalistiek te vergroten.
  • Deze week ontstond de eerste Nederlandse ophef via Threads. Nu telt het platform echt mee. Een zeer transfoob bericht van zangeres Anouk werd opgepikt door alle mediaredacties en zo werd er veel aandacht aan gegeven en werd Threads een megafoon.
  • Opvallend artikel in het FD: Barbara van Erp, een voormalig redacteur bij verschillende bladen, besloot ondernemer te worden. Ze begon een online-uitgeverij genaamd Me-to-We, die snel succesvol werd. Toen bleek dat er vraag was naar een printversie van Saar Magazine, een website gericht op vrouwen boven de 50, besloot Van Erp ook een papieren versie uit te geven. Het magazine heeft inmiddels 12.000 abonnees en Van Erp heeft de andere online magazines van de hand gedaan om zich volledig te richten op de papieren versie. Ze verwacht dat de oplage van het tijdschrift nog verder kan groeien en hoopt uiteindelijk winstgevend te worden.

Deze week een jaar geleden

In nieuwsbrief #03 deelde ik dus dat Bard gelanceerd werd door Google, schreef ik op Frankwatching tips hoe je als merk kunt inspelen op Valentijnsdag (ook komende week weer relevant) en gaf ik onder andere de podcasttip ReGroup van Group M. In de nieuwste aflevering (uit 2024 dus)  van deze week is Angela de Jong er te gast, ik vind het leuk om te luisteren omdat er met de blik van een mediabureau naar media wordt gekeken

Deel je ervaringen in de nieuwsbrief

Zoals je de laatste weken misschien hebt gemerkt, laat ik in deze nieuwsbrief steeds vaker experts en mensen uit het vak aan het woord Heb jij ook iets gezien of iets te delen? Vertel het me! Want jullie zien veel meer dan mij en ik bied graag een podium aan je.

En lees je deze nieuwsbrief met plezier? Support de nieuwsbrief dan en wijs mensen op deze nieuwsbrief of geef af en toe een like op LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen.

Fijne week!