3 maart 2024

#58: Nederlandse podcasts worden doorzoekbaar, nieuwe domeinnaam RTL Nieuws en nieuwe knop in Google

Deze week startte ik elke ochtend op met de kids, omdat Hanneke de ochtendshow van 100%NL presenteerde. Zo kon ik in de middag een opdracht doen voor de RPO en reed ik woensdag net op tijd bij het schoolplein weg om woensdag aan te schuiven in het mediaforum. Verder praatte ik over nieuwe opdrachten en werd mijn nieuwe website opgeleverd door Jeroen Wolper.

Ik ben er blij mee en ga deze de komende weken verder uitbouwen, heb je tips of opmerkingen over de site: laat het me vooral weten!

35 jaar aan Nederlandse podcasts doorzoekbaar

Mijn mediamoment in het mediaforum was de aankondiging van Pointer dat ik las in de fijne nieuwsbrief Klikdinges van Jerry Vermanen.

Zij hebben alle Nederlandstalige podcasts getranscribeerd en daarmee dus alle gesproken woorden omgezet naar geschreven tekst. Mijn onderzoekshart ging sneller kloppen toen ik dit las. Bij elkaar zou je 35 jaar nodig hebben om dit te luisteren, maar een supercomputer lukte dit in een paar weken. De insteek van Pointer is om misinformatie tegen te gaan, zo schrijven ze in het artikel:

‘Van keiharde onderzoeksjournalistieke producties tot de zogeheten keukentafelpodcast: de drempel om een eigen serie te maken is een flink stuk lager geworden. Worden daardoor ook meer dubieuze uitspraken gedaan die ongecorrigeerd blijven?’

Die vragen kun je door een tekst-analyse straks beantwoorden. Media onderschatten vaak hoe zeer zij gemonitord worden door bedrijven. Vanuit mijn werk als social media analist weet ik dat woordvoerders en mensen bij corporate communicatie direct alle belangrijke programma’s op radio en tv al in de gaten houden. Wordt hun merknaam genoemd, dan krijgen zij direct een alert in de mail met het specifieke fragment. Deze techniek was er al in 2016 en is nu dus veel beter en breder inzetbaar geworden.

Je kunt hiermee allerlei onderzoeksvragen beantwoorden. Naast misinformatie kun je ook analyseren hoe vaak media over politieke partijen praten of wie als eerste een bepaald fenomeen noemde. Het deed me ook denken aan een onderzoek dat ik in 2015 deed voor Buzzcapture naar de hoogleraren die het meest in het nieuws verschenen als expert. Doordat veel radioprogramma’s ook als podcast verschijnen, wordt dit type onderzoek ook veel makkelijker gemaakt. Zeker wanneer je AI betrekt bij de analyse van grote datasets. Ik vond het altijd erg interessant om dit type onderzoek te doen, heb je hier een idee over en wil je mijn hulp inschakelen? Laat het me weten!

RTL voegt Nieuws en Boulevard samen

RTL Nieuws en RTL Boulevard waren twee losse domeinnamen en dus websites. Fijne scheiding van nieuws voor de lezer, maar als je wilt concurreren met de grootste nieuwssites van Nederland is dit natuurlijk geen fijne oplossing.

Deze week kondigde RTL een samenvoeging van deze sites aan. Ik vroeg adjunct-hoofdredacteur Dennis van Luling om een toelichting van deze keuze:

‘In de komende maand komen we met een nieuwe app en website, waar RTL Nieuws de voorpagina samenstelt, samen met alle verhalen van RTL Boulevard en actuele RTL-fragmenten. In de appstore zal de enige RTL-app (naast Videoland) straks RTL Nieuws & Entertainment heten. Het beste van Nieuws en Boulevard dus, gecombineerd met content van Glory, de Champions League, B&B Vol Liefde, Kopen zonder Kijken en andere programma’s waar we online verhalen over willen vertellen.’

Hoe zit het dan met de domeinnamen?

rtl.nl gaat er vanaf volgende week alvast uitzien zoals rtl.nl/nieuws.

rtl.nl én rtlnieuws.nl verwijzen vanaf medio april naar 1 nieuwe gezamenlijke home.
Verwacht je dat RTL door de samenvoeging in de NMO-cijfers hierdoor een flinke sprong gaat maken?

‘We zien RTL Nieuws in de bovenste regionen van de NMO-data. Met rtl.nl daarbij, ontdubbeld, is het stuivertje wisselen met AD als het gaat om de grootste in uniek bereik. NOS zit daar helaas vanwege meetproblemen nog niet bij. Op dagbasis zie je dat we nog een uitdaging hebben.’

Heeft deze keuze ook iets te maken met de aangekondigde fusie?

‘Nee, het gesprek om de krachten te bundelen voeren we al jaren. Boulevard levert ook al jaren content aan de RTL Nieuws-app. Het afgelopen half jaar is er flink gebouwd aan 1 huis waarin we straks allemaal wonen.’

Parool heeft ‘breaking’-knop op Google

Deze week was er bij de zoekresultaten van Parool.nl iets nieuws te zien op Google. Bij liveblogs hebben zij namelijk een ‘Live’-knop staan (zie het rode blokje met witte letters hierboven op de afbeelding) en hiermee zijn ze de eerste in Nederland.

Navraag leerde dat dit door developers van Het Parool is gebouwd op advies van Lars Remijn, technisch SEO-specialist bij DPG Media. Ik vroeg hem hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen:

‘Alhoewel Google hier geen officiële documentatie (meer) over heeft, weten we vanuit het buitenland dat dit werkt! Zo past Sporza.be _en The New York Times dit al enige tijd toe bij de liveblogs.

Voor de liefhebbers van de technische kant hiervan legt Lars uit:
– Om dit mogelijk te maken is een technische implementatie gedaan. Middels structured data voegen we een specifiek stukje code toe aan de website van Het Parool.
– Doen we dit enkel voor de rode LIVE badge? Nee! In dit stukje code (structured data) plaatsen we namelijk alle liveblog updates op een gestructureerde (volgens de standaarden van_ schema.org_) manier. We gebruiken hiervoor het type LiveBlogPosting. Hierdoor hopen we dat Google onze content binnen het liveblog beter begrijpt en hoger laat scoren in Google.

Redacties hebben hier geen extra werk aan. Technisch is het zo ingericht dat de structured data geautomatiseerd wordt geplaatst op de website en geüpdatet. Dus zie je op de website een nieuwe liveblog update? Dat wordt dit in de structured data ook automatisch toegevoegd.’_

Ik ben benieuwd wat het effect in zichtbaarheid gaat zijn voor het Parool en welke Nederlandse sites het voorbeeld zullen volgen.

Kringloopinfluencer in huis

Mijn vrouw Hanneke is al sinds ik haar ken journalist en radiomaker. Ze leest nieuws en presenteert, maar haar hobby is zo lang ik haar ken ook ‘kringlopen’ en stylen. Ons nieuwbouwhuis ziet er van binnen uit als een jaren ‘70 huis. Eerder verdiende ze geld als blogger, nu is ze naast haar radiowerk ruim een jaar bezig met haar YouTube en Instagram-account Styleparels. Dat focust zich op duurzaam stylen. Vorige week stond er een interview met haar op RTV Utrecht en ook op LINDA.nl

We maken er af en toe een leuk dagje uit van. Zo gaf ik twee weken geleden een presentatie bij Omroep Zeeland en plakten we er een dagje kringlopen aan vast. Wat resulteerde in deze video.

Andere kijk- en luistertips

  • Een luistertip voor deze week is de podcast van Bladendokter waar Erwin Blom te gast was. Het is altijd fijn om twee experts te horen praten over het vak en hoe de rol van AI hier een rol in speelt. Verschillende tools komen ter sprake en de manier waarop je daar als mediamerk of -organisatie je voordeel mee kunt doen. Een mooie quote uit de podcast (vrij vertaald door mij): ’Je baan wordt niet overgenomen door AI, je wordt vervangen door mensen die kunnen werken met AI.’ Overigens doet Erwin deze week in zijn nieuwsbrief een oproep om ervaringen met het werken met AI te delen.
  • Op Use the News las ik over “Kalm An”, een journalistiek project dat jongeren op het platteland een stem geeft en hun verhalen deelt via video’s op social. Het project is opgericht om de behoeften en leefomgeving van plattelandsjongeren in kaart te brengen en een andere kant van het platteland te laten zien dan vaak in de media wordt getoond. Door samen te werken met jongeren uit verschillende gebieden, worden verhalen uit hun leefwereld naar voren gebracht, waarbij de verslaggevers als ‘one of the guys’ optreden om verbinding te maken en de doelgroep op een relevante en toegankelijke manier aan te spreken.
Een goed initiatief, het valt mij wel op dat sommige video’s op [TikTok](https://www.tiktok.com/@kalmanhe) honderdduizenden views halen en het op [Instagram](https://www.instagram.com/kalmanhe/) na enkele maanden krap 1.000 volgers heeft opgebouwd.  
  • Ik ben ervan overtuigd dat media die voor het internettijdperk leven een schatkist hebben liggen. Voor zowel de lezers als de bereikcijfers kan hier veel beter van geprofiteerd worden. Hoewel het idee van kunstenaar Maurice van Es anders is, digitaliseert hij wel een archief. Op VI Pro las ik dat hij een obsessie voor voetbalfoto’s uit de jaren 90 heeft en stad en land af reist om unieke beelden te vinden. Zijn project, gedeeld op social media onder de naam “scanned football photos,” toont bizarre en humoristische momenten, zoals Edwin van der Sar in een robotpak met een baby en Frank de Boer met een roos tussen zijn lippen. Van Es heeft bijna tienduizend foto’s ingescand en bewaart ze zorgvuldig. Hier zou ieder medium ook zelf een rubriek van kunnen maken, ik weet zeker dat dit een succes zal worden (en denk er graag eens over mee!)
  • Binnen het Europees Parlement is onrust ontstaan over de investering van Microsoft in het Franse AI-bedrijf Mistralmeldt NRC.nl. De investering van Microsoft is opvallend. Mistral wordt gezien als een ‘Europese AI-kampioen’ en is daarmee een van de weinige alternatieven die Europa heeft voor populaire AI-technologie uit Silicon Valley. De vier Europarlementariërs stellen in hun brief aan Vestager en Breton dat de samenwerking tussen Mistral en Microsoft „serieuze vragen” oproept over „lobby, ethiek, transparantie, conflicterende belangen en monopolisering van de markt voor AI.”
  • De Consumentenbond en de Data Privacy Stichting starten namens ruim 250.000 Nederlanders een massaclaim tegen Facebook en Instagram. In de zaak wordt voor iedere Facebook-gebruiker een schadevergoeding van opgeteld tot 1.250 euro geëist.
  • Het nummer van Joost Klein voor het songfestival werd gelanceerd, Europapa is nu al ruim 3 miljoen keer bekeken en de best bekeken video van alle inzendingen. Hierbij werd Joost geholpen door AD, Telegraaf, NU.nl en de NOS die de YouTube-video embedde in het artikel dat ongetwijfeld goed gelezen werd. Opvallend is dat RTL Nieuws de enige was die de video in de eigen player (en dus niet die van YouTube) plaatste.
  • In het mediaforum werd ook teruggeblikt op de uitspraak in het Marengo-proces. Daar leek online niet zoveel aandacht voor te zijn en het stond ook niet op alle voorpagina’s. Het nieuws zal ook weinig mensen verbaasd hebben, maar er is wel veel over geschreven. De NRC en Volkskrant hadden lang een dossier met meerdere artikelen bovenaan hun site, de NOS deed het af met een verwijzing naar hun collectie. Zelf vond ik deze vorm van een dossierpagina wel verfrissend en ik heb deze nog niet zo vaak gezien. Er staat nieuws, video en oudere longreads door elkaar gepresenteerd.
  • Zondag hoorde ik in de podcast De Communicado’s al dat AD zou werken aan een artikel over Bert Huisjes en WNL. Dit artikel werd uiteindelijk woensdag om 17u gepubliceerd. De video van BOOS! over TVOH werd donderdag om 16u online gezet. Eerder schreef ik in de nieuwsbrief dat de grootste geplande mediabommen (zoals de artikelen over NOS Sport en Matthijs van Nieuwkerk) tegenwoordig op vrijdagmiddag online vallen en zaterdag in de krant. Bij het AD is er hier voor een andere dag gekozen.

Deze week een jaar geleden

In nieuwsbrief #06 deelde ik mijn favoriete tools en dat zijn nog steeds Todoist en Readwise. Direct een motivatie om een plek te maken op mijn site waar je alle favoriete en tijdloze tips kunt terugvinden.

Verder is vooral de site waar je kunt zien waar in Nederland bepaalde sccenes zijn opgenomen nog steeds een tip waard. Bekijk de kaart hier (en zie screenshot bovenaan de mail) en zie bijvoorbeeld waar Bassie & Adriaan allemaal is opgenomen.

Deel je ervaringen in de nieuwsbrief

Ook deze week had ik de nieuwsbrief niet kunnen lezen zonder tips van lezers, hierdoor kan ik in deze nieuwsbrief steeds vaker experts en mensen uit het vak aan het woord. Heb jij ook iets gezien of iets te delen? Vertel het me! Want jullie zien veel meer dan mij en ik bied graag een podium aan je.

En lees je deze nieuwsbrief met plezier? Support de nieuwsbrief dan en wijs mensen op deze nieuwe inschrijfpagina voor de nieuwsbrief of geef af en toe een like op LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen.

Fijne week!