4 april 2024

#62: Maak nu ook muziek via AI, hoe Le Monde groeit in digitale abonnees en mensen klikken vaker op negatieve woorden

Een leuke en drukke week is achter de rug. Zo gaf ik een training over het maken van een goede kop boven artikelen voor een grote organisatie, gaf ik een presentatie aan genomineerden voor de Coiffure Awards 2024 hoe zij meer (social) media exposure kunnen krijgen en verzorgde ik een sessie bij het Reformatorisch Dagblad.

Deze week passeerde ik ook de grens van 1.000 volgers op Instagram, waardoor ik nu echt actiever nieuws ga delen op stories (dus volg me daar ook!) en gaat deze nieuwsbrief voor het eerst naar meer dan 800 abonnees. De positieve reacties zorgen ervoor dat het al ruim een jaar lukt om mijn nieuws en kennis te delen. Dat er steeds meer geïnteresseerden zijn maakt het leuk om er tijd voor te blijven maken. Dus dank en geef vooral af en toe een like op LinkedIn of laat anderen voor wie dit leuk kan zijn weten dat je je hier gratis kunt inschrijven. En stuur me vooral een tip als je iets tofs ziet, want als jij iets leuk vindt, zijn er vast meer mensen die het ook willen lezen.

Tot zover de reclame, let’s go!

Dit lied over mijn nieuwsbrief is volledig gemaakt door AI (!)

Lied over de nieuwsbrief over marketing, data en online nieuws (door Suno)

Steeds als je denkt dat het niet gekker kan, komt er weer iets nieuws. Deze week werd een nieuwe versie van Suno.ai gelanceerd. Op basis van de tekst ‘A mellow song in Dutch about my beatiful newsletter which i publish every sunday morning 8AM about marketing, data en online media.’ kreeg ik na 1 minuut bovenstaande muziek. Ongelofelijk toch? Je kunt simpel een account aanmaken en zelf in 5 minuten een lied maken via Sumo.ai.

En deze ontwikkeling gaat snel, want exact een jaar geleden vond ik het heel bijzonder dat iemand een nummer kon maken en als Kanye West kon klinken.

Hoe de Franse site Le Monde snel groeit in digitale abonnementen

Op LinkedIn zag ik deze week een overzicht van het aantal digitale abonnementen bij Franse titels. Altijd aardig om vergelijkingen te trekken in een voor ons toch vrij onbekende markt. Puur digitaal is Le Monde met afstand de grootste met 535.000 digitale abonnementen, inclusief print is dit 610.000. De opmerkelijke daling van sportkrant L’Equipe is te verklaren doordat ze 200.000 abonnees zagen afhaken toen de samenwerking met Canal+ stopte.

In nieuwsbrief #40 kon je al lezen dat de grootste titel in Duitsland, Bild, 680.000 digitale abonnees heeft.

Afgezet tegen het aantal inwoners heeft 0,81% van de Duitsers een abonnement op Bild en 0,79% van de Fransen op Le Monde. Afgezet tegen het aantal inwoners zou een Nederlandse titel bij dit percentage van 0,8% nu op 142.490 digitale abonnementen moeten zitten.

Om een goede vergelijking te maken is het natuurlijk ook goed om de prijzen voor een abonnement te vergelijken. Voor het eerste jaar bij Bild betaal je slechts 19,99 voor een jaar (daarna wordt het jaarlijks 79,99 EUR) en kun je het ook combineren met Amazon Prime. Wanneer ik de Franse aanbiedingen vertaal zie je in het plaatje hieronder dat het goedkoopste abonnement 11,99 EUR per maand kost, maar als je dit via Google afsluit kost dit 5,99 EUR per maand. Voor het goedkoopste jaarabonnement betaal je bij LeMonde 65,49 EUR per jaar.

Opvallend is de flinke korting die Le Monde biedt als je het abonnement afsluit via Reader Revenue van Google. Door partner te zijn van Google kan het flinke kortingen bieden. Le Monde sloot vorige week ook een overeenkomst met OpenAI. De grootste Europese uitgevers zoeken voor digitale groei dus samenwerking met Amazon, Google en OpenAI.

Ook is het aardig om te zien wat je als abonnee krijgt. Bij het goedkoopste model krijg je geen toegang tot puzzels. Wel krijg je speciale nieuwsbrieven en toegang tot het archief dat teruggaat tot 1944 (!), het archief zien ze dus ook als reden om een abonnement af te sluiten.

In het eerste jaar betaal je bij Bild 19,99 EUR en bij Le Monde (inclusief PDF-krant) 65,50 EUR. Wanneer ik even snel zoek naar de Nederlandse digitale jaarabonnementen kom ik bij Volkskrant op 234 euro met PDF-krant en 130 euro zonder PDF-krant. Bij NRC zonder PDF-krant betaal je ook 130 euro en met PDF-versie 156 euro.

Bij De Telegraaf krijg je voor 52 euro een digitaal jaarabonnement zonder PDF-krant en wil je de PDF-krant erbij betaal je 104 euro. Bij AD betaal je 104 EUR excl. PDF-krant en 195 EUR incl. PDF.

Dat de prijs een stuk hoger ligt, zal ook te maken hebben met de afzetmarkt. Toen ik ging zoeken naar de strategie van Le Monde las ik dat ze in 2025 1 miljoen abonnees willen hebben. Dit willen ze bereiken door in totaal 25% internationale abonnees te hebben. Hiervoor hebben ze een Engelstalige site ingericht en ze richten zich ook specifiek op Afrika vanwege het taalgebied. Ze hebben meerdere correspondenten aangenomen en schrijven 4.000 artikelen per jaar, maar merken dat de prijs voor abonnementen in Afrika nog te hoog lag.

Mensen Googlelen al weken naar zomertijd

Deze nieuwsbrief lag vanmorgen gevoelsmatig een uur eerder op je digitale mat. Fijn nieuws voor jonge ouders: De zomertijd is ingegaan! Ieder jaar is dit weer op een andere datum. En hoewel het nooit groot nieuws is, brengt iedere nieuwssite wel een bericht dat ‘vanavond de zomertijd weer in gaat.’ Maar dan ben je dus (veel) te laat, want mensen zoeken via Google al een maand naar het antwoord op de vraag. Dit soort informatie kun je voor ieder trefwoord opzoeken via Google Trends. Omdat je nieuws onder andere via Google Trends kunt zien agenderen, kun je hier met een goed contentplan je voordeel mee doen.

Mensen klikken vaker op kop met negatieve woorden

Uit een analyse van ongeveer 105.000 nieuwsverhalen en 5,7 miljoen kliks blijkt dat negatieve woorden in koppen de klikfrequentie met 2,3% verhogen voor elke negatieve term, terwijl positieve woorden deze juist verlagen. Dat bleek uit een publicatie op Nature.com die deze week veel werd gedeeld op LinkedIn.

Dit onderzoek benadrukt de invloed van emotionele taal op nieuwsconsumptie. De meest voorkomende negatieve woorden in Engelstalige koppen:
Wrong, Bad, Awful, Hate, War, Worst, Sick, Fight, Scary en Hell.

Nu er steeds meer data wordt verzameld bij Nederlandse sites, zou dit ook in Nederland getoetst kunnen worden.

Andere kijk- en luistertips

  • Studenten van de UGent mogen vanaf volgend academiejaar AI gebruiken om masterproeven en schrijfopdrachten te maken. De professoren en lesgevers van alle faculteiten leren op een nieuwe manier evalueren om rekening te houden met teksten die door AI gemaakt zijn.
  • Deze week kwam een omstreden pro-Russische website Voice of Europe in het nieuws. Deze is nu in Tsjechische handen, maar was tot 2020 eigendom van 3 Nederlanders, waaronder Erik de Vlieger. Aanleiding om de titel te verkopen zou een artikel in De Groene Amsterdammer zijn geweest uit 2018. Daarin stond dat Russische trollen op internet de stukken van Voice of Europe gretig verspreidden. Dit toont aan dat onderzoek naar trollenlegers echt iets in beweging heeft gebracht zou hebben.
  • Met 350.000 volgers op Instagram is @nws.nws.nws van de Vlaamse publieke omroep een grote nieuwscommunity voor 13 tot 18-jarigen. Op de site van SvdJ een interview met de bedenker: ‘Ik wilde NOS Stories niet kopiëren, maar erop voortborduren.’
  • Het boegbeeld van de zender SBS6, Johan Derksen, weigert de e-learning over respectvol samenwerken te maken. Zijn werkgever Talpa wil als een van de initiatiefnemers dat ‘alle collega’s, ongeacht contractvorm en functie, de e-learning volgen’. Zoals hij in de best bekeken talkshow van Nederland zei: ‘Je denkt toch niet dat John de Mol deze zelf ook gaat maken?’Op de LinkedIn-pagina van Talpa wordt een kijkje achter de schermen gegeven bij de opname van de e-learning.
  • Meta brengt beeldherkenning voor Ray-Ban-bril volgende maand uit. En ik denk toch dat ik ‘m nu echt ga bestellen.
  • Mensen die zelf op dataonderzoek uitgaan: Vincent Erdin uit Groningen heeft onderzoek gedaan naar overlijdensadvertenties. Erdin analyseerde ruim 27.000 rouwadvertenties in het RD en ontdekte dat Psalm 39 het meest geciteerde Bijbelhoofdstuk is in deze rouwadvertenties.
  • Een video waarin de Politie in 5 minuten aantoont hoe een ontvoering is beëindigd op de snelweg is bijna 400.000 keer bekeken. Ik kreeg deze in beeld omdat deze trending was bij Reddit Netherlands. De reacties op de video gaan vooral over de strafeis.
  • Maurits Martijn schreef een artikel op de Correspondent over de verhalen dat AI veel banen gaat afnemen. ‘De geschiedenis vertelt een ander verhaal: nieuwe technologie leidt nooit tot massawerkloosheid. Integendeel: er komen juist banen bíj. Is dat deze keer anders?’ Zoals De Correspondent vaker doet, laat het zien dat dit allemaal wel meevalt. ‘Zouden deze mensen hun baan nog hebben als AI er niet was geweest? Is AI, met andere woorden, oorzaak of excuus? ‘

Deze week een jaar geleden

In nieuwsbrief #10 vertelde ik over zogenaamde user generated content die op 1 april heel goed uitpakte. Dit is morgen, een heel leuk moment om je publiek te betrekken bij een verhaal, zo lieten we in dit voorbeeld zien.

Ook was ik blij met mijn nieuwe StreamDeck XL, een leuk gadget, maar ik moet zeggen dat ik het niet zo vaak gebruikt heb als ik destijds dacht. Het werkte wel goed als je met meerdere camera’s wilt schakelen of snel tabbladen wilt openen.

Verder bood NY Times toen een cursus ‘become an AI-expert in just five days aan. In de nieuwsbrief leg ik uit waarom ik dit een heel goed idee vind.

En ik vierde een jaar geleden dat er 300 abonnees waren op de nieuwsbrief, in een jaar zijn er dus 500 bijgekomen.

Deel wat je ziet met 800+ abonnees

Deze week kwamen weer verschillende mensen uit het vak aan het woord. Wil je ook een keer iets delen of is je iets opgevallen? Stuur het me door!

Voor het eerst ging deze nieuwsbrief naar meer dan 800 abonnees. Super fijn dat steeds meer mensen interesse hebben. Lees je deze nieuwsbrief met plezier? Support de nieuwsbrief dan en wijs mensen op deze nieuwe inschrijfpagina voor de nieuwsbrief of geef af en toe een like op LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen.

Fijne week!